راهنمای سفر به میناب، شهری در پناه قلعه ها

راهنمای سفر به میناب

هر گوشه ایران، زیبایی خاص خود را دارد، اما همین که نام شهرهای جنوبی می‌آید، دنیایی از مهر و یکرنگی با مردمانی به گرمی آفتاب و زلالی آب خلیج فارس برایمان مجسم می‌شود. میناب نیز یکی از این شهرهای زیبا و دوست ‌داشتنی است که همواره توجه علاقمندان به گردشگری را به خود جلب می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله گردشگردی لیدوماتریپ برای شما می‌گوییم که میناب کجاست و چه جاذبه های دیدنی و گردشگری دارد؛ پس برای آشنایی با جاهای دیدنی میناب و اطلاعات کامل در این راهنمای سفر به میناب همراه ما باشید.

میناب کجاست؟

راهنمای سفر به میناب

میناب یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و مرکز شهرستان میناب است. میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان و سرزمینی جلگه‌ای است که به ‌علت داشتن منابع آب شرب به ‌ویژه رودخانه میناب، یکی از قطب‌های کشاورزی هرمزگان است و از قدیم گلستان جنوب هم خوانده می‌شد.

میناب از شمال به رودان، از غرب به بندرعباس و خلیج‌ فارس، از شرق به استان کرمان و از جنوب به جاسک و تنگه هرمز متصل است. شهرستان میناب، دومین شهرستان پرجمعیت و پررونق استان هرمزگان است که دارای ۳ بخش به نام‌های بیابان، میناب مرکزی، سندرک و ۱۳ دهستان است. این شهرستان در سال ۱۳۳۴ به‌ عنوان شهرستان مستقل ثبت شد.

تاریخچه میناب

میناب

جلگه میناب بیش از ۱۰۰هزار سال قدمت دارد؛ اما قدمت شهر به ۲۵۰۰ سال می‌رسد که در زمان ساسانیان رونق یافت. مردم محلی بر این باورند که در روزگاران دور دو خواهر به نام‌های بی ‌بی مینو و بی ‌بی نازنین این شهر را بنا نهادند.

در محل کنونی میناب، در سال ۱۳۰۰م شهری آباد قرار داشت که مرکز ایالت هرمز کهنه و دارای ۷ ‌قلعه بود که با حمله تیمور لنگ ویران شدند. بافت کنونی شهر در دامنه قلعه ویرانه هزاره یا قلعه بی‌بی مینو قرار گرفته است. در کتاب‌های تاریخی از دشت میناب با نام هرمز کهنه یاد شده و از دیرباز تاکنون نام‌های زیادی برای آن ذکر شده است که قدیمی‌ ترین آن‌ها شهر اوراگانا، مربوط به زمان هخامنشیان بود. با توجه به نزدیکی با دریا و وجود رودهایی در اطراف شهر به میان آب هم معروف شد و کم‌کم با گذشت زمان به میناب تغییر نام داد.

آب و هوای میناب

اب و هوای میناب

آب‌ و‌ هوای میناب به‌ دلیل ‌تاثیرگرفتن از آب‌ و هوای بیابانی و نیمه ‌بیابانی، گرم و خشک است. میناب در تابستان گرم و مرطوب بوده و در زمستان معتدل می‌شود. گاهی و به‌ ندرت نیز یخبندان در این شهر رخ می‌دهد. بارندگی‌هایش بیشتر در فصل زمستان اتفاق می‌افتد و به ‌طور کلی شهری دو فصله است که تابستانی به طول ۹ ماه و زمستانی به طول ۳ ماه دارد. با توجه به اقلیم این ناحیه، بارش‌ها بیشتر به ‌صورت رگباری و کوتاه مشاهده می‌شود.

بهترین زمان سفر به میناب

تنها فصول سرد برای سفر به میناب مناسب هستند. آب و هوای میناب در پاییز و به خصوص زمستان عالی است. اوایل بهار نیز هنوز می‌توان به میناب سفر کرد و تجربه جذابی از اقامت و اجاره اقامتگاه در میناب داشته باشیم. گرمای تابستان میناب طاقت فرساست.

پوشش گیاهی و جانوری میناب

میناب

پوشش گیاهی منطقه، عمانی بوده که به نوع پوشش گیاهی فقیر شهرت دارد. رویش‌های اصلی این اقلیم، کهور ایرانی و انواع آکاسیاست. منطقه حفاظت شده حرا در ساحل شمالی خورهای هرمز قرار دارد و جزو دسته‌های تالابی ‌ساحلی پربازدید به شمار می‌رود. در این ناحیه جنگل‌های انبوهی از آکاسیا، کهور، کنار، گز و تعدادی درخت نخل دیده می‌شود.

منطقه تالاب حرا یکی از جاهای دیدنی میناب و زیستگاه‌ مناسبی برای تخم‌ ریزی و طی‌کردن مراحل نوزادی آبزیانی از گونه سخت‌پوستان و ماهیان است؛ همچنین ۱۴ ‌گونه پرنده در این ناحیه زندگی می‌کنند که تنها یک نمونه آن بومی و باقی مهاجر زمستانی هستند. صدف‌ خور، گیلان‌ شاه بزرگ، پلیکان پا خاکستری، حواصیل بزرگ و هندی در ناحیه حاره‌ای وجود دارند. میناب، زیست ‌بوم مناسب برای جانوران و حافظ سواحل در زمان طغیان دریا است.

همچنین ببینید: اجاره ویلا و سوئیت در بندرعباس

راهنمای سفر به میناب/ معرفی جاهای دیدنی میناب

تالاب تیاب

تالاب تیاب

تالاب بین ‌المللی تیاب از مهم ‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران است. وجود درختان حرا و مانگرو علاوه‌ بر زیبایی محیط مناسبی برای زیستگاه جانوران گوناگون ایجاد کرده‌اند. تالاب تیاب زیستگاه پرندگان مهاجر و ماهی‌های بسیاری است. همچنین در این منطقه لاروها به خوبی رشد می‌کنند. به دلیل اهمیت زیست ‌محیطی این تالاب جزو منطقه‌های حفاظت شده قرار گرفته است. در روزهای خنک بهار این تالاب مکان مناسبی برای قایق‌ سواری و تماشای طبیعت چشم ‌نواز تیاب است.

رودخانه میناب

رودخانه میناب

رودخانه میناب از رودهای پر‌ آب شهرهای جنوب ایران است. این رودخانه از به هم پیوستن دو رود جغین و رودان تشکیل شده است. این رود قسمت عمده آب مصرفی بندرعباس و میناب را تأمین می‌کند و از آب آن برای کشاورزی نیز استفاده می‌کنند. این رودخانه از کنار شهر میناب می‌گذرد و با گذشتن از نخلستان‌ها منظره‌ای زیبا را به وجود آورده است.

سواحل میناب

سواحل میناب

سواحل میناب در ۲۰کیلومتری مرکز شهر‌ با چشم‌اندازی بکر از دریا و درختان حرا قرار گرفته است. ساحل کوهستانک، یکی از سواحل زیبای میناب است که با داشتن امکانات اقامتی و رفاهی، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است. این ساحل دارای پناهگاه صیادی و شناورهای صیادی و تجاری است که باعث رونق آن شده‌اند. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی میناب به این شهر سفر می کنید، این جاذبه را از دست ندهید.

معبد عشاق

معبد عشاق

در مورد ساخت این بنا افسانه‌ای نقل می شود که حدود چهارصد سال پیش دو جوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند و با مخالفت شدید رو به رو می‌شوند. این واقعه به مرگ آن‌ها ختم می شود. سپس دو عاشق نگون بخت را بر شتری سوار کرده و به سوی مقصد نامعلومی حرکت می دهند. شتر، جسد عشاق را در مکانی به زمین می گذارد که بعدها اقوام آن دو بنای یادبودی در آنجا می‌سازند. چون این منطقه آب نداشته، در ساخت بنا به جای آب از شیر شتر استفاده کرده اند.

بازارهای میناب

5شنبه بازار میناب

پنجشنبه بازار میناب از قدیمی ترین بازارهای دست فروشان است. هیچ کسی نمی داند قدمت این بازار محلی متعلق به چند قرن پیش است. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای خرید و فروش پیدا می شود. اداره میراث فرهنگی هرمزگان پنجشنبه بازار شهر میناب را در فهرست میراث ملی ثبت کرده است.

از بازارهای مدرن در میناب، مجتمع تجاری زیتون واقع در بلوار امام خمینی، همچنین مرکز تجاری تفریحی قلعه هزاره، قبل از بازار ماهی ‌فروشان قرار دارد. بعد از بازار ماهی ‌فروشان نیز مرکز خرید الماس واقع شده است.

سوغات و صنایع دستی میناب

سوغات میناب

یکی از شغل‌های مردم این شهر ماهی‌گیری است، که به شکل سنتی و مدرن انجام می‌شود و می‌توان گفت ماهی و میگو سوغات معروف این استان هستند. لیموترش، انبه و خرما، عمده محصولات باغی این منطقه هستند که گزینه‌های خوبی برای سوعات میناب محسوب می‌شوند. خرمای کشت ‌شده در این شهر با کیفیت عالی و قیمت کم می‌تواند برای گردشگران وسوسه‌ کننده باشد. همچنین عسل خرما، شیره خرما و چیپس خرما از فراورده‌های پرطرفدار این ناحیه است.

باقی مرکبات مثل نارنگی، پرتقال، گریپ ‌فروت، لیمو لیسبون و لیمو شیرین نیز برای سوغات بسیار مناسبند. پس از یک گردش جانانه در جاهای دیدنی میناب، حتما سوغاتی این شهر را تهیه کنید تا هر وقت چشمتان به آن افتاد یاد جاذبه های گردشگری این شهر بیفتید و خاطراتتان زنده شود.

سفال‌گری از مهم ‌ترین صنایع دستی این شهر است که در روستاهای اطراف میناب از جمله بهمنی، شهوار و حکمی رواج دارد. مهم ‌ترین محصول سفالی، کوزه آبی به نام جهل است که به صورت گرد و کروی با گردنی استوانه‌ای‌ شکل ساخته می‌شود. از دیگر ساخته‌های سفالی قلیان، سرقلیان، انواع اسباب بازی‌های سفالی و انواع لیوان‌ها را می‌توان نام برد.

همچنین هنگام جذر و مد دریا، مقدار زیادی از انواع صدف‌ها، حلزون‌ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل این شهر می‌ریزد که اهالی بومی از آن‌ها برای تابلوی نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات و… استفاده می‌کنند. برقع، گلابتون، خوس دوزی، رودوزی، سوزن‌ دوزی و حصیر بافی نیز از صنایع دستی مینابی‌هاست.

لباس محلی میناب

لباس محلی میناب

پوشش زنان میناب تلفیقی از پوشاک سنتی عرب‌ها و هندی‌هاست. لباس اصلی زنان شلوار، پیراهن، زیرپیراهن، روسری و چادر است که در آن از نوارهای رنگی برای تزیین استفاده می‌کنند. سرپوش کلی زنان، روسری بلندی به نام ارنی و جلبیل است. روبنده و بروکه از ملحقات پوشاک زنانه و خلخال، پتری و ککولی از زیور‌آلات آن‌ها هستند. پوشاک مردانه متشکل از شلوار و پیراهن جلوباز و دکمه ‌دار است که تاثیر گرفته از اقوام استان همجوار یعنی بلوچی و پاکستانی است. اغلب اهالی کفش‌های ورزشی ایرانی یا کفش‌های پلاستیکی می‎‌پوشند. البته اکثر پیرمردان در فصل گرما از لنگ استفاده می‌کنند. احتمالا همگام قدم‌ زدن در جاهای دیدنی میناب بتوانید زنان و مردانی بااین پوشش ببینید.

همچنین ببینید: اجاره ویلا و سوئیت در قشم

رستوران های میناب

رستوران های میناب

صرف یک وعده غذایی سالم و تازه و خوشمزه انرژی بیشتری برای رفتن به جاهای دیدنی میناب ایجاد می‌کند. رستوران استقلال در مرکز شهر یکی از گزینه‌هایی است که منوی پرباری از غذاهای دریایی و ترکی و سنتی ایرانی دارد. غیر از این رستوران، رستوران‌های پدیده، هفت خان، فست فود مستر پیتزا و رستوران ‌فست ‌فود کی ‌اف ‌سی می‌توانند انتخاب‌های دیگر شما باشند.

غذاهای محلی میناب

غذاهای محلی میناب

استان هرمزگان و شهر میناب، به دلیل شرایط خاص آب ‌و هوایی و خصوصیات اقلیمی خود، دارای غذاهای متنوع و خوش‌ آب‌ و رنگی است. رفت ‌و آمد تجار در بندرگاه،‌ باعث شده روش پخت غذا در این استان از غذاهای عربی و هندی تأثیر بپذیرد، به‌ طوری که بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و غذاها نیز شباهت زیادی به غذاهای هندی دارند. همچنین هرمزگان به علت مجاورت با دریا، تنوع غذای دریایی زیادی دارد و ماهی عنصر اصلی غذاهای بومی این منطقه است.

مثلا مهیاوه یک غذای مخصوص جنوبی و نوعی غذای آبکی تیره ‌رنگ و شور و تند است که آن را با نوعی ماهی ریز به نام موتو درست می‌کنند. این غذا را با نان یا همراه غذاهای دیگر می‌خورند. قلیه نیز یکی دیگر از غداهای معروف جنوب است که آن را یا با ماهی یا میگو درست می‌کنند. از دیگر غذاهای می‌توان به کتلت ماهی، ماهی شوری، هواری ماهی (پلو ماهی)، خوراک کموک و سوراغ اشاره کرد. ترشی انبه از ترشی‌های مخصوص میناب که به دو صورت انبه چغاله یا انبه نارس تهیه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از جاهای دیدنی میناب خودتان را مهمان یکی از این خوراکی های تند و لذیذ کنید.

نحوه دسترسی به میناب

دسترسی به میناب

راهنمای سفر به میناب با ماشین شخصی

بزرگراه ۹۴ از چغادک استان بوشهر شروع و با عبور از شهرهای اهرم، فراشبند، فیروزآباد، قیر، لار و بندرعباس به میناب می‌رسد. همچنین از طریق بزرگراه ۹۱ می‌توان از شرق (کرمان) و جنوب (جاسک) به میناب سفر کرد. جاده‌ای ۳۵کیلومتری نیز بین رودان تا میناب است که برای دسترسی آسان اهالی رودان به دریا احداث شده است.

راهنمای سفر به میناب با قطار

اگر از شهر شما به مقصد بندرعباس، مسیر راه آهن وجود دارد. بلیط بندرعباس را تهیه کرده و از آنجا طبق آدرسی که در بالا گفتیم، به میناب بروید.

راهنمای سفر هوایی به میناب

سریع ترین و کم‌‌ دردسرترین انتخاب برای رفتن به هرمزگان سفر هوایی است. تقریبا در اکثر روزهای هفته از شهرهای بزرگ به مقصد بندرعباس پروازهای متعددی وجود دارد. شرکت‌های هواپیمایی مهمی از جمله آتا، آسمان، معراج، زاگرس و کیش ایر در فرودگاه بین ‌المللی این شهر تردد می‌کنند.

اقامت در میناب

بعد از رسیدن به میناب لازم است در جایی اقامت کنید و خستگی سفر را از تنتان دور کنید تا با انرژی بیشتری بتوانید به بازدید از جاهای دیدنی میناب بپردازید. میناب دو هتل به نام‌های هتل جهانگردی و هتل صدف دارد. هتل جهانگردی از نظر امکانات و موقعیت دسترسی به شهر نسبت ‌به هتل صدف دارای مزیت است. از جاهای دیدنی میناب نزدیک به هتل جهانگردی می‌توان به خوره تیاب، ساحل کوهسنگ، بازار میشی، بام میناب و سد میناب اشاره کرد. میناب همچنین چند اقامتگاه بوم‌گردی برای علاقمندان به این سبک اسکان دارد. اقامتگاه هرموزیا، دو اتاق به نام‌های بی ‌بی مینو و بی‌ بی نازنین با گنجایش هشت نفره دارد که در زمان حضور می‌توانید شاهد مراسم آئینی سنتی، موسیقی زنده و حنابندان مهمانان باشید. همچنین این اقامتگاه به علت نزدیکی به دریا، جنگل‌های کهور، دریاچه سد و… محیط آرام و زیبایی برای استراحت است.

علاوه بر این ها اگر به اقامت در هتل علاقه ای ندارید می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در میناب خیال خودتان را از بابت اقامت راحت کنید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *