جاهای دیدنی نور

جاهای دیدنی نور

نور نام یکی از شهر‌های زیبای استان مازندران است. تنوع جاهای دیدنی نور کم نیست و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را با هم دارد. شهر نور که در گذشته به آن سولده گفته می‌شده، در غرب استان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین مناطق مازندران می‌باشد. نور یک مجموعه کامل از انواع جاذبه‌های گردشگری را در اطراف خود جای داده است و همین باعث شده که همه ساله افراد زیادی برای دیدن این جاذبه‌ها به این منطقه سفر کنند. ما در این مقاله از نشریه لیدوما سعی کردیم لیستی از محبوب ترین و زیباترین جاهای دیدنی نور را پیش روی شما قرار دهیم و با معرفی مختصر هر یک از این جاذبه‌ها انتخاب را برای مسافران راحت تر کنیم. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری نور تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

زیبا ترین جاهای دیدنی نور

جاهای دیدنی نور

شهرستان نور از شمال با مازندران، از جنوب با استان تهران، از غرب با شهرستان نوشهر و از شرق با شهرستان آمل همجوار است. بدیهی است که رشته کوه‌های البرز مرکزی، در قسمتی از شهرستان نور قرار گرفته‌اند و سطح آن‌ها پوشیده از درختان و گیاهان انبوه است. قسمت دیگر این منطقه هم ناحیه جلگه‌ای است که ساحل دریای مازندران می‌باشد. وجود کوهستان و دریا و آب و هوای معتدل کرانه دریای مازندران، همه مجموعه‌ای بوجود آوردند که جا‌های دیدنی نور، خیلی بیشتر از آن باشد که شنیده‌ایم.

جاذبه های طبیعی نور

ساحل نور

ساحل نور

شهر نور نزدیک به ۲۳ کیلومتر نوار ساحلی دارد. در نوار ساحلی نور سوئیت ها، ویلاهای عادی و لوکس بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها هم دارای ساحل اختصاصی می باشند. گردشگران در سواحل نور می توانند موتورهای چهارچرخ اجاره کنند، به صید ماهی پرداخته و یا صید کردن صیادان را مشاهده کنند یا از صدای زیبای موج ها و بادهای دل انگیز لذت ببرند.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور

اگر در سفر به نور به دنبال مکانی هستید که ساعت‌ها غرق در آرامش باشید در کنار طبیعت زیبا و صدای دلنشین پرندگان، حتما از پارک جنگلی نور هم بازدید کنید. پارک جنگلی نور یکی از جاهای دیدنی نور است که آن را با نام پارک سعید آشتیانی نیز می‌شناسند؛ چراکه همت حسن سعیدی آشتیانی بود که باعث شد پارک جنگلی نور با در سال ۱۳۵۱ احداث شود.

این پارک جنگلی مسیری آسفالته دارد تا هر خودرویی بتواند از میان درختان بلند قامت پارک عبور کند. همچنین امکانات رفاهی مختلفی هم در آن وجود دارد که از جمله این امکانات می‌توان به پارک کودکان، اجاره موتور چهارچرخ و زمین اسب سواری اشاره کرد. همچنین اگر حوصله پیک نیک و غذا درست کردن را هم ندارید می توانید به رستوران و قهوه خانه واقع در پارک جنگلی نور مراجعه کنید. بازدید از پارک ۲۴ ساعته بوده و به ازای هر خودرو مبلغ ۵ هزار تومان به عنوان ورودی دریافت می‌شود. همچنین میانگین ۱ الی ۵ ساعت زمان نیاز است تا از تمام امکانات و تفریحات پارک نهایت لذت را ببرید.

دشت نور

دشت نور

مجموعه تفریحی دشت نور یکی از بزرگترین تفریحگاه‌های مازندران است که در سه فاز ساخته شده است. فاز اول دشت نور، چندین بلوک آپارتمانی است که برای خرید و یا سرمایه گذاری می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. فاز دوم دشت نور ترکیبی از ویلاها و سوئیت‌های مختلف است که برخی از آن‌ها  به گردشگران به صورت روزانه اجاره داده می‌شوند و تعداد زیادی از آن‌ها هم به فروش می‌رسند، اما فاز سوم مجموعه دشت نور شامل تفریحات بی نظیری است که بهترین خاطرات سفر را برای گردشگران رغم می‌زند.

در مجموعه تفریحی توریستی دشت نور مجموعه ورزشی وجود دارد که شامل زمین‌های فوتبال، بسکتبال، والیبال، فوتبال چمن، تنیس و … بوده و زمین کوچکی هم برای گلف هم دارد. همچنین در مجموعه ورزشی دشت نور استخر روباز و سرپوشیده نیز برای گردشگران درنظر گرفته شده است. در دشت نور دریاچه‌ای بزرگ به وسعت ۴هزار متر مربع قرار دارد که گردشگران می‌توانند در دریاچه اقدام به ماهیگیری کرده یا تجربه قایق سواری را داشته باشند. لازم به ذکر است در مجموعه دشت نور چندین رستوران و کافی شاپ با کیفیت و شکیل وجود دارد که بعد از گشت و گذار در مجموعه، ورزش در باشگاه بدنسازی و … مراجعه به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

جنگل نور

جنگل نور

یکی از جاهای دیدنی نور جنگل آن است که هرساله گردشگران زیادی به این جنگل سر می‌زنند تا برای مدتی از شلوغی شهر دور باشند. درختان در هم تنیده و زیبای این جنگل مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده است که سوژه خوبی برای عکاسی است. علاوه بر زیبایی‌های خیره کننده و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی که در جنگل نور شمال وجود دارد، به شهرهای دیگری مثل رستم‌رود، محمودآباد و آمل نزدیک است و به راحتی می‌توانید سایر جاهای دیدنی نور و شمال را ببینید یا به سراغ دیگر مکان‌های تفریحی نور بروید. بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به این جنگل و سفرهای کمپینگ است.

برای رفتن به این جنگل باید از سمت نور به محمودآباد بروید. بین راه تابلویی قرار دارد که مسیر رسیدن به جنگل را به شما نشان می دهد. سردر این پارک سنگی است و در نهایت شما را به یک جاده ساحلی می رساند.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل

اگر در حدود ۵ کیلومتر از چمستان دور شوید و وارد جاده نور – چمستان شوید، به پارک جنگلی کشپل می رسید که مساحتی در حدود ۷۲۰۰ هکتار دارد. پوشش گیاهی این منطقه توسکا، بلوط، افرا، ممرز و انجیل است. در زمان های قدیم اینجا کوره های ساچمه سازی بوده که دلیل وجود سنگ آهن در رودخانه هایش را توجیه می کند و آن را به یکی از خاص ترین جاهای دیدنی نور تبدیل کرده است. فصل پاییز و بهار را برای رفتن به این جنگل زیبا انتخاب کنید تا بتوانید زیبایی های این جنگل را با جزییات آن درک کنید.

این پارک جنگلی به مساحت ۷.۲۱ هکتار، یکی از زیباترین جاهای دیدنی نور است و از نظر پوشش نیز دارای شش تیپ جنگلی توسکا- لرک وتوسکا- توسکا و بلوط – افرا، بلوط – ممرز – انجیلی و ممرز – انجیل است. با توجه به این که از این محدوه در گذشته به عنوان تفرجگاه استفاده می‌شده و همچنین به خاطر وجود سنگ آهن در رودخانه، این مسیر در گذشته دارای کوره‌های ساچمه سازی بوده که هنوز هم بقایای آن موجود است در واقع وجود چشمه‌های با دبی خوب این امکان را برای استفاده فراهم کرده است.

امکانات رفاهی اقامتی، رستوران، مکان بازی کودک، قهوه‌خانه و سرویس بهداشتی در این پارک فراهم شده است. پوشش گیاهی زیبا و منحصر به ‌فرد پارک کشپل از یک‌ سو و رودخانه‌ها و چشمه‌های شفاف و زلالش از سوی دیگر دلایل جذابیت این منطقه و جذب گردشگر به این پارک جنگلی زیبا هستند.

آبشار آب پری

ابشار اب پری

در ۱۷ کیلومتری شهر رویان و نزدیکی شهر نور، منطقه‌ای خوش آب و هوا و توریستی قرار دارد به نام آب‌پری که آبشاری هم به همین نام دارد. این منطقه که در همسایگی یوش و کجور و میان راه رویان به گندرود قرار گرفته، مناظری بکر و دست نخورده دارد که ساعت‌ها چشمان مبهوت گردشگران را به خود خیره می‌کند و قدرت خالق زیبایی‌ها را به نمایش می‌گذارد. آبشار آب پری به جاده نزدیک است و شباهت زیادی به آبشار ندارد! بر اثر رانش زمین در شیب تند کوه سنگ‌هایی تجمع کرده‌اند که آب کمی از شیارهای بین آن‌ها جریان دارد. همین سنگ‌ها و آب کم موجب خلق تصویری زیبا و دلفریب شده است که گردشگران زیادی را برای تماشای خود به منطقه آب‌پری می‌کشاند و آن را به یکی از جاهای دیدنی نور تبدیل کرده است.

آبشار آب پری در منطقه ای سرسبز و دست نخورده قرار دارد که می بایست کمتر از یک ساعت در میان درختان و مسیرهای جنگلی پیاده روی کنید تا به آبشار برسید. منطقه اطراف آب پری هوایی به مراتب خنک تر از نقاط دیگر دارد اما وقتی آبشار را میبینید، تعجب خواهید کرد چراکه این آبشار از لابه‌لای سنگ ها عبور می کند که منظره ای جذاب و دیدنی را به وجود آورده است. درختان در این منطقه بسیار به هم نزدیک هستند. در قسمت‌های کم ارتفاع درختان جنگلی قرار دارند و در مناطق مرتفع‌تر درختان کاج به چشم می‌خورند.

در طول مسیر همچنین یک خروجی برای اتصال به یوش (زادگاه نیما یوشیج) و بلده وجود دارد. اما پیش از اینها پارک جنگلی رویان و آبشار آب پری قرار گرفته اند. جاده آب پری هم عرض جاده چالوس است، اما اطراف جاده آنقدر فضای صاف و باز برای اطراق کردن وجود دارد که هر گردشگری به راحتی می توانند گوشه دنجی برای خود پیدا کنند.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات نور

دریاچه الیمالات یا همان سد الیمالات با نور حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه در جاده نور به چمستان واقع شده و یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی نور به شمار می‌رود. الیمالات در طبیعتی بکر و آرام، در آغوش جنگل پناه گرفته است. برای رسیدن به دریاچه باید از مسیر اصلی و آسفالته وارد مسیری فرعی و خاکی بشوید. خاکی و پنهان بودن مسیر رسیدن به دریاچه، خود گویای پنهان بودن آن در دل جنگل است.

جذابیت الیمالات بیشتر به خاطر منظره رویایی و آرامش و سکوت فضای آن است. البته این آرامش و سکوت را می‌توانید بیشتر در روزهای غیر تعطیل و هنگام صبح تجربه کنید، چرا که با ورود گردشگران به منطقه تا حدودی سکوت بی‌نظیر دریاچه از بین خواهد رفت.

بسیاری از افرادی که به نقاشی از طبیعت علاقمند هستند، الیمالات را به عنوان سوژه خود انتخاب می‌کنند. همچنین عکاسی از طبیعت زیبای این دریاچه برای عکاسان طبیعت هیجان بسیاری زیادی دارد.

در دل دریاچه ماهی‌های قزل‌الا و آمور زندگی می‌کنند و افرادی که اهل ماهیگیری هستند ساعت‌ها در آرامش و سکوت الیمالات قلاب خود را در آب زلال و شفاف دریاچه می‌چرخانند. البته صیادها گاهی هم با دیدن ماهی‌های قرمز و کوچک بر سر قلاب خود، غافلگیر می‌شوند. مردم این منطقه ماهی‌های سفره هفت سین خود را در الیمالات زیبا رها می‌کنند.

برای دیدن الیمالات هر فصلی را انتخاب کنید خوب است! الیمالات در تمام فصول زیبایی‌های منحصر به‌ فرد خودش را دارد. امکانات رفاهی برای گردشگران تا حدودی در این منطقه فراهم شده است. آلاچیق، قایق موتوری و قایق پدالی در دریاچه و امکانات اولیه رفاهی در کنار دریاچه وجود دارد. همچنین گردشگران این امکان را دارند تا بر روی سد و در میان جنگل‌های اطراف دریاچه چادر نصب کنند. اجاره سوئیت در الیمالات نیز برای افرادی که می‌خواهند شب را در این منطقه اقامت کنند، امکان‌پذیر است.

دریاچه سد آبیدر

سد ابیدر نور

سد آبیدر که با نام سد آویدر نیز شناخته می شود یکی از بهترین تفریحگاه های مازندران و جاهای دیدنی نور است که در فاصله ۵ کیلومتری دریا قرار دارد که ارتفاعش از سطح دریا نیز به ۱۲۵ متر می رسد. برای بازدید از دریاچه سد آبیدر می بایست به فاصله ۳۰ کیلومتری نوشهر و نزدیک به پارک سیسنگان مراجعه کنید تا وارد منطقه بکر و خوش آب و هوای آبیدر شوید.

سد آبیدر که معروف به سد صلاح الدین کلا است، از جمله مهم ترین سدهای مازندران به حساب می آید چراکه بخشی زیادی از آب زمین های کشاورزی اطراف را تامین می کند. این سد در سال ۱۳۷۲ ساخته شده و اگر به وسط دریاچه نگاه کنید، جزیره ای کوچک را مشاهده خواهید کرد که به لطف ساخت سد به وجود آمده است. در اطراف سد آبیدر، آلاچیق ها و اتاقک های مختلفی وجود دارد تا گردشگران بتوانند با اتراق در آن ها، لحظات آرامش بخشی را داشته باشند و همچنین، در نزدیکی دریاچه هم زمین های سرسبزی برای پیک نیک وجود دارد که همواره افراد زیادی را در این محل مشاهده می کنیم.  لازم به ذکر است در دریاچه آبیدر، آبزیان زیادی از جمله انواع ماهی و غورباقه زندگی می کنند که باعث شده شنا و قایق سواری در سد آبیدر ممنوع باشد.

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان نور

پارک جنگلی سیسنگان از جمله پارک های قدمی و محبوب مازندران است که در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و موسس آن، شخصی با نام سعید آشتیانی می باشد. امروزه اما، پارک جنگلی سیسنگان به یکی از بهترین پارک های مازندران تبدیل شده و در میان مناطق محافظت شده سازمان حافظت از محیط زیست قرار دارد.

پارک جنگلی سیسنگان در فاصله ۳۵ کیلومتری نوشهر قرار دارد و بیش از ۶۰۰ کیلومتر مربع از زمین های مازندران را به خود اختصاص داده است. گردشگران در پارک جنگلی سیسنگان تنوعی از گیاهان مختلف زا مشاهده می کنند که اکثر آن ها خواص دارویی دارند. پارک جنگلی سیسنگان برای گردشگران امکانات و خدمات رفاهی مختلفی را در نظر گرفته است که شامل موتورهای چهارچرخ، شاتل دریایی، جت اسکی، قایق سواری، زمین های اسب سواری و شهربازی برای کودکان می باشد. همچنین برای افرادی که به دنبال مکانی مناسب برای پیک نیک هستند نیز آلاچیق های مختلفی در نقاط مختلف پارک در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر می باشد علاوه بر پیست های دوچرخه سواری و مسیرهای پیاده روی، چندین رستوران، کافه و نمایشگاه صنایع دستی نیز وجود دارد که بازدید از آن ها، خالی از لطف نیست.

آبشار سیسنگان

ابشار سیسنگان

آبشار سیسنگان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری نوشهر است و برای بازدید از این آبشار دیدنی، کافیست به تنگه نهر رودبار، از جمله مناطق معروف و دیدنی نوشهر مراجعه کنید. درواقع آبشار سیسنگان در پارک جنگلی سیسنگان قرار دارد و این پارک نه تنها یکی از  بزرگترین پارک های جنگلی استان مازندران به شمار می رود، بلکه بزرگترین جنگل شمشاد را در خاورمیانه دارد.

اگر در سفر به نوشهر تصمیم دارید تا از آبشار سیسنگان بازدید کنید، کافیست به شهر کجور مراجعه کنید. سپس در این شهر جاده ای وجود دارد که با نام جاده معدن زغال سنگ شناخته می شود و شاید برایتان جالب باشد بدانید این جاده قدیمی ترین راه دسترسی کجور به سیسنگان می باشد. در این جاده بعد از طی کردن مسافتی، به مسیری مالرو خواهید رسید که آبشار سیسنگان در اطراف آن قرار دارد. آبشار سیسنگان در منطقه ای بسیار بکر و سرسبز قرار دارد و در فصل بهار و تابستان، یکی از بهترین نقاط شهرستان نور برای اتراق، طبیعت گردی و لذت بردن از جنگل های سرسبز و زیبای استان مازندران به شمار می‌رود.

آبشار آلاشور (نجارده)

آبشار آلاشور

یکی از آبشارهای زیبا و جذاب مازندران، آبشار نجارده است که با نام آبشار آلاشور نیز شناخته می شود و یکی از جاهای دیدنی و طبیعی مازندران و نور است. این آبشار نزدیک به ۳۲ متر ارتفاع دارد و اگر در سفر به مازندران قصد بازدید از آبشار آلاشور را دارید، باید ابتدا به روستای نجارده مراجعه کنید. اگر در شهرهای شمالی کشور به دنبال منطقه ای بکر و بی نظیر برای طبیعت گردی هستید، روستای نجارده یکی از بهترین مناطق خواهد بود؛ چراکه در اطراف آبشار آلاشور، گیاهان دارویی و باارزش بسیاری مشاهده می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که روستای نجارده یکی از قدیمی ترین روستاهای مازندران است که قدمتش به بیش از ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ چراکه در این روستا درختان کهنسال بسیاری مشاهده می‌شوند که معروف ترین آن‌ها، درخت حسینیه روستای اسبوکلا می‌باشد.

آبشار حرم او

ابشار حرم او

آبشار حرم او در می توان در میان توریستی ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی نور نامید. این آبشار(حرم آب) در بخش بلده از توابع شهرستان نور قرار گرفته است. زیبایی آبشار حرم او، بیشتر به دلیل رویش گیاهان خزه‌ای در مسیر آن است و جاری شدن آب از ارتفاع ۱۵ متری، منظره‌ای شگفت انگیز به وجود آورده که قطعا آبشار حرم او را در لیست جا‌های دیدنی نور، قرار می‌دهد. روستاییان اعتقاد دارند که آب جاری شده در این آبشار، خواص درمانی دارد و حتی هنگام بازدید از این آبشار، شاهد برداشت آب توسط روستاییان می‌شوید. همچنین وجه تسمیه حرم او (در گویش محلی به معنی آب حرم یا همان مقدس) به دلیل خواص درمانی و معدنی آن است.

اگر قصد سفر به نور دارید، در تمام فصل‌های سال می‌توانید از آبشار حرم او دیدن کنید؛ چرا که آب و هوای این منطقه معتدل است ولی ممکن است در فصل زمستان، برودت هوا مانع از پیاده روی و گشت و گذار لذت بخش، اطراف این آبشار شود. آبشار حرم او برخلاف آبشارهای معروف استان مازندران، نه ارتفاع آنچنان زیادی دارد و نه خروشان است اما به دلیل زلالی آب، همواره در هر فصلی از سال که از این آبشار بازدید کنید مشاهده خواهید کرد گردشگران بسیاری درحال پر کردن ظرف های خود از آب آبشار هستند.

برای رسیدن به آبشار حرم او، از جاده نور به آب پری استفاده کنید و بعد از آبشار آب پری به آبشار حرم او برسید.

آبشار سواسره

سواسره

در میان جاهای دیدنی نور، آبشارهای مختلفی را می‌توان پیدا کرد که هرکدام جذابیت‌های خاصی دارند. معروف ترین آبشارها در  نور و اطرافش، آبشارهای آب پری و سواسره هستند، اما آبشار سواسره از معدود آبشارهایی است که در فاصله قابل توجهی نسبت به شهر نور واقع شده و به خاطر زیبایی آبشار و قرارگیری در طبیعت سرسبز، ارزشش را دارد به فاصله ۵۰ کیلومتری نور مراجعه کرد و با کمی پیاده روی در طبیعت زیبا به آبشار رسید.

آبشار سواسره نور درواقع از چند آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که منشا آن، ارتفاعات روستای بلده می باشد. در اطراف آبشار، مناطق مناسبی برای اتراق وجود دارد، اما در روزهای شلوغ به خصوص در فصل بهار و تابستان، افراد مختلفی را ممکن است در اطراف آبشار مشاهده کنید که با پهن کردن بساط پیک نیک خود درحال لذت بردن از منظره، صدای آب و… هستند. پیشنهاد می‌کنیم درکنار بازدید از آبشار ۱۰۰ متری سواسره، به خاطر اینکه نزدیک به شهر بلده هستید از این شهر و جاهای دیدنی و تاریخی معروفش هم بازدید کنید. همچنین در نظر داشته باشید میانگین کمتر از دو ساعت طول می‌کشد تا از شهر نور و از طریق جاده رویان به بلده به این آبشار زیبا رسید.

آبشار ونوش

آبشار ونوش

روستای زیبا و گردشگری ونوش، از شمال به سواحل زیبای خزر جنوب به سلسله جبال البرز و پوشیده از جنگل سرسبز، از غرب به رودخانه کل‌رود منتهی می‌گردد. شالیزارهای پرمحصول باغ‌های مرکبات و درختان صنوبر و… هر یک در آرایش هرچه زیبا و افسون‌کننده ونوش نقش داشته و محل عبور گردشگران جهت دسترسی به روستای نارنج بن، پاشکلا، خزر تیره، عالم کلا، منوچهر کلا، عزت کاسگر محله، تاشکو و سپس جاده کدیر و جنگل آب پری یا به‌سمت ساحل و شهر رویان از جاده کمربندی است. مجموعه آبشارهای ونوش در جنوب روستا و در میان ارتفاعات جنگلی علوی کلا واقع‌شده‌اند. ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور و در کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نور-نوشهر قابل دسترسی است. همچنین فرعی منشعب از جاده رویان به آبشار آب پری به ونوش منتهی می‌گردد.

منطقه ونوش دارای آبشارهای کوچک و بزرگ متعددی است که از میان سه آبشار معروفیت بیشتری دارند. این سه آبشار عموما مورد استفاده فرودهای فنی گروه‌های کوهنوردی قرار می‌گیرند. آبشار اول ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و عمق حوضچه‌ای در حدود یک متر است. آبشار دوم و بزرگ‌ترین آبشار ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۴۰ متر و عمق حوضچه ۴ متر و آبشار سوم ۱۵ متر و عمق حوضچه یک متر است. در صورتی که برای فرودهای فنی به منطقه سفر می‌کنید رعایت نکات فنی همچون آشنایی با فنون شنا، چک کردن رول کوب‌ها و طناب‌ها و سایر موارد ایمنی ضروری است.

جاهای دیدنی تاریخی نور

کاخ تمیشان

کاخ تمیشان نور

در ۵ کیلومتری شهر نور، یکی از لوکس ترین عمارت‌های شهرستان قرار دارد که در دوران پهلوی و به دستور اشرف، خواهر شاه ساخته شده است. کاخ تمیشان یکی از جاهای دیدنی نور است و در سمت ساحل قرار دارد. این کاخ دارای معماری زیبایی بوده و فضای سرسبز بزرگی هم در اطرافش قرار دارد. ساختمان‌ این‌ بنا از نظر طراحی‌ و تزئینات‌، زیبایی‌ خاصی‌ داردو با سایر ارزش‌های‌ هنری‌ و معماری‌ آن‌ برابری ‌می‌کند. در کنار کاخ، علاوه بر استخر و اصطبل، فضایی هم ساخته شده که به عنوان پلاژ سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه تمام این زمین در اختیار بنیاد جانبازان قرار گرفته است.

خانه و آرامگاه نیما یوشیج

خانه نیما

روستای ییلاقی یوش، یکی از معروف ترین مناطق نور برای عاشقان فرهنگ و ادبیات فارسی است چراکه آرامگاه یکی از شاعران بلندآوازه و پدر شعر نو، نیما یوشیج در این منطقه قرار دارد. خانه نیما یوشیج بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد که پدر جدش آن را ساخته و علاوه بر ابهتش، یکی از زیباترین بناهای نور با گچ بری‌های خاص و پنجره های زیبای ارسی به حساب می آید. لازم به ذکر است که پیکر نیمایوشیج در حیاط همین خانه به خاک سپرده شده است.

امامزاده جمشید کیا سلطان

امامزاده کیا سلطان

بقعه امامزاده جمشید کیا سلطان از جمله بناهای تاریخی و زیارتی معروف در اسان مازندران است که در نزدیکی شهرستان رویان قرار دارد. قدمت بنای امامزاده جمشید کیا سلطان به قرن ۹ هجری قمری برمیگردد که در سال ۱۳۸۲، به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است. اگر در سفر به شهرستان نور قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارید، می بایست به سمت رویان حرکت کنید و هنگامی که به نزدیکی مرکز شهر رویان رسیدید، در خیابان مسجد جامع و گلزار شهدا، بنای امامزاده جمشید کیا سلطان را مشاهده کنید. لازم به ذکر است در کنار امامزاده جمشید کیا سلطان، بازار بزرگ رویان قرار دارد که بازدید از آن را پیشنهاد می کنیم.

فیل سنگی

روستای لاویج از سرسبزترین و جذاب ترین روستاهای جنوب شهرستان نور است که آب و هوایی بسیار دلنشین و طبیعتی سرسبز داشته و همچنین یکی از مرغوب ترین عسل های شمال کشور را هم تولید می کند. در روستای لاویج، جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که بازدید از آن ها بسیار لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود که یکی از آن ها، فیل سنگی است.

فیل سنگی جاذبه ای منحصر به فرد و دیدنی است که در مرکز روستای لاویج قرار دارد. فیل سنگی درواقه تکه سنگ نسبتاً بزرگی است که در طول تاریخ به لطف فرسایش و عوامل طبیعی، ظاهری شبیه به فیل پیدا کرده اما در گذشته های دور، بخش از فیل سنگی آسیب دید و مردم با استفاده از ساروج، آن را ترمیم کردند هرچند عده ای سودجو برای پیدا کردن گنجریال خرطوم این فیل سنگی را شکستند.

قلعه پولاد بلده

پولاد بلده

قلعه‌ی پولادی بلده در ارتفاعات رشته کوه البرز قرار دارد و یکی از آثار تاریخی مهم شهر نور و نیز یکی از جالب ترین دیدنی های نور محسوب می‌شود. تاریخچه‌ ساخت این قلعه به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و در واقع جزو بزرگ‌ ترین قلعه‌های شمالی ایران نیز به شمار می‌رود. این قلعه در زمان‌های دور به عنوان یکی از پایگاه‌های قدرت‌های محلی شناخته می‌شد. ورودی اصلی این قلعه از سمت جنوب شرقی است که می‌توان با پای پیاده تا قسمت شاه‌ نشین آن و بالای قلعه پیش رفت. قلعه پولاد شامل تمام بخش‌های یک مجموعه حکومت محلی، از دروازه تا اصطبل و اتاق‌های نگهبانی و دیده‌ بانی است.

اگر در میان جاهای دیدنی نور می‌خواهید از قلعه پولاده بازدید کنید، کافی است نور را به سمت رویان ترک کرده وارد جاده رویان– بلده شوید یا از شهر نور راهی آمل و جاده هراز شده و در مقابل فیلبند، خروجی جاده بلده را مشاهده کنید. فرقی نمی کند کدام مسیر را انتخاب می کنید اما در هر دو مسیر، میانگین ۲ ساعت طول می‌کشد تا از شهر نور به شمال روستای بلده و قلعه پولاد بلده برسید. این بنای تاریخی از جمله یادگارهای دوران حکومت سلجوقیان است و تا دوران صفویان، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای مدتی هم در دوران صفویه و حکومت کیومرث، به عنوان مرکز حکومت انتخاب شده بود.

قلعه پولاد بلده بطور کلی از سه بخش تشکیل شده و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن‌ها باقی مانده است؛ چراکه هیچ توجهی به آن نشده و مورد مرمت و بازسازی هم قرار نگرفته است، اما گردشگران می‌توانند باقی مانده قلعه را بر روی تپه‌ای واقع در شمال بلده مشاهده کنند. از بخش‌های قلعه پولاد بلده می‌توان به اتاق‌های نگهبانی، برج‌های دیده بان، اسطبل و اتاق‌های شاه نشین اشاره کرد، اما به لطف کاوش‌هایی که در این قلعه صورت گرفته، ظروف سفالی و سیستم‌های ذخیره و هدایت آب پیدا شده و گفته می شود در گذشته‌های دور، قلعه پولاد بلده کاربرد نظامی و دفاع از شهر را داشته است.

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای انتوان مقدس

یکی دیگر از جاهای دیدنی نور که در یک شهرک ساحلی قرار گرفته است، کلیسای آنتوان مقدس است. در دهه ۵۰ هجری شمسی در شهرستان نور ساخته شده است. امروزه این بنای تاریخی در شهرک ساحلی معروف هایکاشن واقع شده و این شهر در غرب نور و در فاصله کیلومتری نور و رویان قرار دارد.

کلیسا پلانی هشت ضعلی دارد و دیوارهای بیرونی کلیسا با گچ و سیمان، نمای بسیار جذاب و زیبایی را به خود گرفته اند. هنگامی که میخواهید وارد کلیسا شوید، می بایست چند پله را بالا برویید چراکه ارتفاع کلیسا از سطح زمین به ۲ متر می رسد. اما در داخل بنا، ناقوسخانه ای در جلوی درب ورودی مشاهده می شود و سقف کلیسا هم دارای گنبدی کوچ بوده و ساقی هشت ضلعی در اطرافش هم مشاهده می شود.

سقف این کلیسا گنبدی شکل است و در قسمت میانی آن گنبد کوچکتری قرار دارد. ناقوس خانه جلوی درب ورودی بنا شده است و گنبدی روی آن قرار دارد که شش ستون دارد.

عمارت خان بابا خان

عمارت خان باباخان

خان بابا خان عمارتی زیبا و تاریخی مربوط به دوره قاجار می‌باشد که در شهرستان نور، در شهر بلده واقع شده است. عمارت خان بابا در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ به عنوان یکی از جاهای دیدنی نور و آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خان بابا خان فرزند حاج قلی خان، در سال ۱۲۷۵ متولد شد و در سن ۱۱ سالگی برای تحصیل عازم اروپا شد. وی در سال ۱۳۱۲ دستگیر، و پس از این که به مدت دو سال و نیم در زندان قصر مورد شکنجه قرار گرفت، به دست فردی به نام عباس شش انگشتی به قتل رسید.

عمارت خان بابا سبک معماری بسیار ساده ای دارد که وجود چند ستون منظم و متوالی، در حین سادگی، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. عمارت خان بابا خان دارای یک حیاط بزرگ و سرسبز می باشد که در زمان قدیم میزبان شاهان قاجار بوده است و در عصر حاضر به سوژه عکاسی عده‌ای از گردشگران تبدیل شده است. همان طور که گفتیم این عمارت دارای آب و هوای ییلاقی می‌باشد و در زمستان بسیار سرد می‌شود؛ بنابراین بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است.

روستاهای دیدنی نور

روستای انار جار

انارجار

روستای انارجار را با نام بهشت گمشده ای در شهرستان نور میشناسند. این روستای دیدنی و سرسبز به عنوان نزدیک ترین روستا به شهرستان نور شناخته می شود که جنگلی دست نخورده و فوق العاده جذاب و دیندی دارد. روستای انارجار در میان جاهای دیدنی نور، یکی از بهترین جنگل ها برای پیک نیک، طبیعت گردی و دوری از شلوغی می باشد و اگر در سفر به نور میخواهید از این منطقه بازدید کنید، کافیست از شهرستان نور راهی روستای عباسا شده و در جنوب این روستا، وارد مسیر انارجار شوید تا پس از عبور از رودخانه ها و سدهای دیدنی، به روستای انارجار برسید.

یکی از جذاب ترین بخش های روستای انارجار، آبشار تیسکول است. این آبشار در اطراف روستای انارجار قرار داشته و در بین طبیعت زیبای نور، پنهان شده است. لازم به ذکر است روستای انارجار امروزه در میان توریستی ترین بخش های شهرستان نور قرار دارد و به لطف این موضوع، گردشگری یکی از قطب های مهم درآمد مردم منطقه به شمار می رود.

روستای یوش

یوش

یکی از معروف ترین روستاهای شهرستان نور و مرکز استان مازندان، روستای یوش است. کسی نیست که نیما یوشیج را نشناسد. چراکه ایشان پدر شعر نو ادبیات فارسی هستند و در میان علاقمندان به ادبیات از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. او در سال ۱۳۷۲ فوت کرد و تصمیم گرفته شد تا پیکرش را در شهر ری دفن کنند اما در آن سال، پیکر نیما یوشیج به زادگاهش، روستای یوش آورده شد لذا به لطف نیما یوشیج، این روستا یکی از معروف ترین روستاهای شهرستان نور به شمار می‌رود.

برای بازدید از روستای یوش و جاذبه های دیدنی که در این روستا قرار دارد، گردشگران می بایست ابتدا از شهرستان نور وارد جاده رویان – بلده شوند تا در انتهای مسیر، هنگامی که به روستای بلده رسیدند، با استفاده از تابلوهای راهنما راهی روستای یوش در غرب بلده شوند. بطور میانگین، روستای یوش در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهرستان نور قرار دارد و میانگین ۲ ساعت هم طول می‌کشد تا از نور به بلده رسید.

روستای یوش دارای جاذبه های گردشگری مختلفی است که بازدید از آن ها خالی از لطف نمی باشد. این جاذبه های دیدنی شامل آرامگاه کیا داوود، حمام تاریخی یوش، ساختمان جفت برار و مساجد تاریخی و سنتی هستند. اما مهم ترین و جذاب ترین بنای تاریخی در روستای یوش، خانه نیما یوشیج است که یکی از جاهای دیدنی نور به حساب می‌آید و پیش از این به قدر کفایت درباره‌اش صحبت کردیم.

روستای کالج

روستای کالج در شهرستان نور قرار گرفته و از توابع بخش رویان است. از این جهت روستای کالج را در لیست جا‌های دیدنی نور قرار دادیم که این روستای زیبا در ارتفاعات قرار گرفته و جز ییلاقات کمتر شناخته شده در استان مازندران است. در حال حاضر روستای کالج به عنوان سکونتگاه دائمی استفاده نمی‌شود زیرا در زمستان، هوای بسیار سردی دارد و بارش برف، ارتباط این منطقه را با مناطق دیگر، غیر ممکن می‌سازد. به دلیل همین سختی‌ها، تمام اهالی کالج در فصل زمستان ساکن شهر‌های اطراف هستند و تنها در فصل‌های گرم سال به این منطقه بر‌می‌گردند.

روستای کالج در کوهستان پوشیده از جنگل قرار گرفته و تا حد زیادی بکر و دست نخورده باقی‌مانده است. در زمان‌های گذشته، اهالی روستای کالج برای سفر به تهران از مسیر جنوبی استفاده کرده و بعد از کوه پیمایی‌های سخت به لواسان و فشم می‌رسیدند. هنوز هم این مسیر توسط کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقایای کاروانسرا‌های قدیمی، در کنار راه، قرار دارند. طبیعت زیبای روستای کالج، هوای پاک و تعداد زیادی چشمه و آبشار، باعث شد روستای کالج را در این لیست قرار دهیم.

برای رسیدن به روستای کالج، وارد جاده جنگلی نور به بلده شوید و بعد از آبشار آب حرام، به مقصد برسید.

روستای کرسی

روستاهای نور

روستای کرسی از روستا‌های بخش بلده از توابع شهرستان نور است. این روستای زیبا در ارتفاعات ۳۰۰۰ متری از سطح دریا است و با اینکه منطقه ییلاقی به شمار می‌آید، خالی از سکنه نیست. تابستان‌های این روستا بسیار کوتاه و معتدل هستند و در فصل زمستان، پوشیده از برف می‌شود. این روستای زیبا قدمت تاریخی زیادی دارد به طوریکه بر اساس مستندات، حتی ۱۰۰۰ سال قبل از اسلام، روستای کرسی، آباد بوده است.

در تمام فصل‌های سال می‌توانید به این منطقه سفر کنید. ولی قطعاً در فصل‌های سرد سال، دمای هوا در روستای کرسی، چندین درجه زیر صفر است با این حال اگر به مناظر پوشیده از برف علاقه دارید، روستای کرسی، مقصد خوبی برای تعطیلات زمستانی است.

برای دسترسی به روستای کرسی از جاده کوهستانی نور به بلده استفاده کنید و در مسیر به جاده فرعی که تابلو‌های راهنما، نشان می‌دهند، بپیچید.

روستای لاویج

روستای لاویج

روستای لاویج از دهستان‌های چمستان است. این روستا در دل جنگل‌های کوه‌های البرز قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری شهرستان نور می‌باشد. لاویج در میان کوه‌های سرسبز و چشم‌نواز محصور و جایگاهش در دل دره‌های این کوه‌ها است. این روستا جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که در این میان چشمه‌های آب گرم لاویج از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

در مسیر چمستان به نور مسیری فرعی و آسفالته وجود دارد که بسیار زیباست. با قرار گرفتن در این مسیر از پارک جنگلی کشپل عبور کرده و به لاویج می‌رسیم.

از دل دامنه‌های کوه‌های لاویج چشمه‌های آب گرم می‌جوشد. این چشمه‌ها املاح معدنی گوگردی دارند که برای بیماری‌های پوستی، مشکلات عصبی و درد مفاصل بسیار مفیدند. امکانات رفاهی مناسب در اطراف این آب گرم برای گردشگران فراهم است. آب گرم لاویج دو قسمت مجزای زنانه و مردانه دارد که هر کدام از استخرها حدو بیست نفر گنجایش دارند. دوش، استخر و وان مناسب نیز در این مجموعه وجود دارد. این آب گرم سالانه گردشگران زیادی را به سوی لاویج می‌کشاند.

این جنگل‌های متراکم و زیبا یادگار ۴۰ میلیون سال قبل هستند و در دسته جنگل‌های هیرکانی قرار دارند. درختان سر به فلک کشیده و کهن راش بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی جنگل‌های لاویج را تشکیل داده‌اند. ارتفاع جنگل در برخی از قسمت‌ها تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا نیز پیش می‌رود. از لاویج تا این جنگل‌ها مسیری حدود یک کیلومتر خاکی است. برای همین بسیاری از گردشگران به سوی این زیبایی خیره کننده نمی‌روند و به سیاحت در جنگل‌های حاشیه بسنده می‌کنند.

شما اگر به لاویج رفتید، این جنگل‌های زیبا را از دست ندهید. بی‌نظیرترین تصاویر طبیعت لاویج در دل این جنگل‌ها پنهان است. بدون شک بهترین خاطره شما از لاویج، گذر از میان درختان کهن این جنگل‌ها خواهد بود.

جاهای دیدنی نور در تابستان

جاهای دیدنی نور در تابستان

همانطور که می‌دانید شهرهای شمالی مقاصد مناسبی برای سفرهای تابستانه هستند. نور هم از این قاعده مستثنی نبوده و همه سله پذیرای مهمانان و مسافران زیادی در تابستان هاست. اگر شما هم قصد دارید در تابستان به شهرستان نور سفر کنید، حتما سری به آبشار آب پری، پارک جنگلی سی سنگان و دریاچه الیمالات بزنید. این‌های زیباترین جاهای دیدنی نور در تابستان هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

اقامتی دلنشین در کنار انبوهی از جاذبه های طبیعی

دیدنی‌های شهرستان نور آنقدر زیاد و متنوع است که برای بازدید از همه‌ی آن‌ها باید چند روزی را در این شهر بمانید. ویلاهای شهرستان نور درکنار امکانات مختلف مانند دوبلکس، استخر روباز و سرپوشیده، باشگاه بدنسازی و بیلیارد، باربکیو و … یا به سمت دریا هستنند یا به سمت جنگل چراکه از وسط شهر نور، جاده اصلی می گذرد و ویلاها با توجه به موقعیت خود نسبت به جاده مشخص می شوند. بطور کلی، اگر قصد اجاره ویلا در نور را دارید، بد نیست این نکته را بدانید که ویلاهای سمت جنگل قیمت کمتری نسبت به سمت دریا دارند. در صفحه اجاره ویلا و سوئیت در نور می‌توانید انواع مختلف اقامتگاه های نور را همراه با اطلاعات کامل و تصاویر آن‌ها مشاهده کنید و در نهایت مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر هم علاقه ای به اقامت در خانه های شخصی و بومی ندارید می توانید از صفحه رزرو هتل های نور دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *