گندم بریان شهداد

گندم-بریان-شهداد

پهناورترین استان ایران یعنی استان کرمان یکی از مقاصد مهم و اصلی گردشگران در فصول مختلف از سال است. پهناور بودن این استان و همچنین وجود کویری مانند کویر لوت در این استان باعث شده تا این استان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متنوع بسیار زیادی را در خود جای دهد.

طبیعت کویری و آب‌وهوای گرم و خشک حاکم بر کویر لوت در استان کرمان باعث شده تا گردشگران بسیار زیادی برای تماشای کویر و وقت‌گذرانی در این آب‌وهوا به این استان سفر کنند.

منطقه گندم بریان شهداد واقع در کویر شهداد کرمان، یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان کرمان است که شما را با جلوه‌های متفاوتی از طبیعت آشنا می‌کند. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی و ارائه اطلاعاتی در مورد گندم بریان شهداد می‌پردازیم.

گندم بریان شهداد کجاست؟ 

گندم بریان شهداد کجاست؟ 

این ناحیه که با نام محلی ریگ سوخته نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی شهر شهداد کرمان واقع شده است و از لحاظ جغرافیایی در قسمت شمال شرقی استان کرمان و قسمت شرقی کوه‌های راورِ کرمان قرار دارد.

در واقع گندم بریان شهداد به منطقه‌ای از حاشیه غربی کویر لوت گفته می‌شود که پر از تپه‌های پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی سیاه‌رنگ آذرین است.

مساحت این منطقه به طول ۴۸ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر، ۴۸۰ کیلومتر است و یکی از گرم‌ترین مناطق روی کره زمین به شمار می‌آید. سنگ‌های بازالتی موجود در این منطقه سیاه‌رنگ بوده و دارای اشکال و فرم‌های مختلف و عجیب با حفره‌های سیاه رنگ هستند.

رود شور یا کال شور تنها رود جاری در این منطقه از کویر لوت است که در ناحیه غربی و جنوبی گندم بریان شهداد قرار دارد. سرچشمه این رود، کوه‌های راور کرمان می‌باشد که پس از عبور از گندم بریان شهداد، جاده شهداد به نهبندان را قطع کرده و سپس به سمت چاله مرکزی کویر لوت جاری می‌شود و در آن منطقه به دلیل گرمای بسیار زیاد تبخیر شده و به بلورهای نمکی تبدیل می‌شود و به صورت باتلاق‌های نمکی در می‌آید.

بسیاری از کارشناسان ارشد زمین‌شناسی در طول سالیان متمادی سعی کردند تا علت شکل‌گیری گندم بریان شهداد و وجود سنگ‌های مشکی رنگ آذرین و توده‌های بازالتی را در این منطقه شناسایی کنند؛ اما به دلیل گرمای بسیار بالای هوا در این منطقه امکان تحقیق و تفحص برای محققان وجود نداشت.

جالب است بدانید که گرمای بالای این منطقه برای سلامتی انسان مضر است. بر اساس نظریه‌هایی که تاکنون درباره گندم بریان شهداد بیان شده است، سنگ‌های سیاه بازالتی و آذرین این منطقه، گدازه‌های آتشفشانی است که در دهانه آتشفشانی فرسایش شده و از بین رفته است.

این سنگ‌ها نیز با پرت شدن دوکی شکل از دهانه آتشفشانی به هوا، تحت تاثیر هوای بیرونی قرار گرفته و با خارج شدن گازها از داخل آن‌ها، حفره‌هایی در این سنگ‌ها به‌وجود آمده است.

آب‌وهوای این ناحیه حیرت‌انگیز در استان کرمان

آب‌وهوای این ناحیه حیرت‌انگیز در استان کرمان

بر اساس گزارش ناسا، گندم بریان شهداد یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین است که دمای آن در برخی از روزهای تابستانی سال به بیش از ۷۱ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

البته برخی از خبرگزاری‌ها به اشتباه، گندم بریان شهداد را گرم‌ترین نقطه جهان معرفی کرده‌اند. به گفته بسیاری از مردم محلی دمای هوا در روزهای تابستانی و مابین ساعات ۱۲ الی ۱۶ ظهر به ۹۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

البته به دلیل اینکه هیچ انسان زنده‌ای نمی‌تواند در روزهای تابستانی سال، قدم به منطقه گندم بریان شهداد بگذارد، هیچ اطلاعات معتبری از دمای این ناحیه در دست نیست. پَست بودن این منطقه و تیره بودن سنگ‌هایی که این محل را پوشانده‌اند، سبب شده تا این منطقه یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین باشد.

البته لازم به ذکر است که گندم بریان شهداد گرم‌ترین منطقه کویر لوت نبوده و چاله مرکزی لوت با ارتفاع از سطح دریا ۵۶ متر، گرم‌ترین نقطه کویر لوت است.

گرمای بسیار زیاد هوا در این منطقه باعث شده تا هیچ موجود جاندار و حتی باکتری یا میکرو ارگانیسمی در این منطقه وجود نداشته باشد. به همین دلیل نیز برای سفر به این منطقه علمی، حتماً باید قبل از حرکت از وضعیت آب‌وهوایی و دمایی مطلع باشید.

دمای گندم بریان شهداد در روزهای معمولی سال بین ۶۰ الی ۶۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و این دما برای سلامتی انسان مضر بوده و اثرات بدی بر سلامت انسان می‌گذارد.

معنی گندم بریان؛ ناحیه‌ای سوزان در کویر

معنی گندم بریان؛ ناحیه‌ای سوزان در کویر

شاید بسیاری از افراد با شنیدن نام گندم بریان، تصور درستی از نمای منطقه و مفهوم نام آن نداشته باشند. بسیاری از افراد محلی، این منطقه را با نام ریگ سوخته نیز می‌شناسند. اما در ادامه این مقاله از سایت لیدوماتریپ، به توضیح اینکه چرا نام این منطقه کویری به گندم بریان شهرت یافته است، می‌پردازیم.

بر اساس برخی از روایت‌های تاریخی که در کتب‌ باستانی آمده است، در گذشته این دشت و این منطقه در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و تاجران و بازرگانان بسیار زیادی در طول سال در آن رفت‌وآمد می‌کردند.

طبق تصور و گفته برخی از این رهگذران، منطقه‌ای که در آن به سبب گرمای بسیار زیاد گندم کشاورزان سوخته و برشته می‌شده ‌است، منطقه گندم بریان نام داشته و به همین علت، این منطقه گندم بریان شهداد نام گرفت.

تصاویر دیدنی ناحیه گندم بریان

تصاویر دیدنی ناحیه گندم بریان

تصاویر دیدنی ناحیه گندم بریان

تصاویر دیدنی ناحیه گندم بریان

منطقه گندم بریان روی نقشه

دمای این منطقه حیرت‌انگیز در زمستان

دمای این منطقه حیرت‌انگیز در زمستان

همان‌ طور که گفته شد، این محل یکی از گرم‌ترین مناطق کره زمین است که سفر به این منطقه در فصل تابستان ممکن نیست؛ زیرا در این فصل، دمای هوا بسیار بالا بوده و علاوه‌بر به خطر انداختن سلامتی انسان، منجر به نقص فنی در کارگرد وسایل نقلیه می‌شود.

بهترین زمان سفر به گندم بریان شهداد کرمان، فصل پاییز و زمستان تا اواسط بهار است؛ زیرا در این فصل از سال، دمای هوا در این منطقه کمی کاهش یافته و به دمای ۵۵ الی ۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

گفتنی است، بسیاری از گردشگران این منطقه برای رصد ستارگان و لذت بردن از شب‌های کویر، هنگام غروب آفتاب و شب هنگام به این منطقه سفر می‌کنند.

اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید، علاوه‌بر دمای هوای قابل‌تحمل‌تر، می‌توانید منظره کوه‌های پوشیده از برف راور کرمان را از این منطقه تماشا کنید و به عکاسی از این جلوه‌های طبیعی بپردازید.

سفری خاطره‌انگیز به یکی از گرم‌ترین مناطق کره زمین

سفری خاطره‌انگیز به یکی از گرم‌ترین مناطق کره زمین

در هنگام سفر به گندم بریان شهداد حتماً به یاد داشته باشید که همراه خود خوراکی و آب ببرید و جی‌پی‌اس همراه خود داشته باشید؛ زیرا با توجه به موقعیت مکانی این منطقه، آنتن تلفن‌های همراه نیز از کار افتاده و عملاً ارتباطات قطع می‌شود.

در اطراف این مکان، پدیده‌های مختلف طبیعی دیگری نیز وجود دارد که شما می‌توانید با بازدید از آن‌ها جلوه‌های متنوعی از طبیعت را ببینید.

از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف گندم بریان شهداد می‌توان دریای شور، کویر شهداد، ییلاق ده‌بکردی، پیست اسکی سیرچ کرمان و شهر کوتوله‌های کرمان را نام برد که دیدن هر یک از آن‌ها خالی از لطف نیست.

البته لازم به ذکر است، برای بازدید از این مناطق بهتر است از وسایل نقلیه عادی استفاده نکرده و از ماشین‌های آفرود استفاده کنید. شما می‌توانید ماشین‌های آفرود را کرایه کرده و به این نقاط از کویر سفر کنید؛ ولی همچنان به یاد داشته باشید برای اینکه در این کویر پهناور گم نشوید، حتماً از یک سیستم جی‌پی‌اس مطمئن و یا فرد محلی به عنوان راهنما بهره ببرید.

با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر شد، استان کرمان دارای مناطق کویری بسیار زیبا و دیدنی است که گندم بریان شهداد یکی از این مناطق بسیار گردشگرپذیر است و سالانه مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران می‌باشد.

شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در کرمان به این استان زیبا سفر کرده و از پدیده‌های طبیعی موجود در آن لذت ببرید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *