ماهان کرمان کجاست؟

ماهان-کرمان-کجاست؟

ماهان از جمله شهر‌های آباد و خوش آب‌وهوای ایران است که در جنوب شرقی کرمان قرار دارد. سالانه تعداد زیادی از گردشگران از باغ‌های باشکوه و بنا‌های تاریخی این شهر بازدید می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این شهر زیبا یافت می‌شود و بعید است بتوانید فقط با یک‌بار سفر به تمامی این مراکز مراجعه کنید. البته ممکن است سوال‌هایی مثل «شهر ماهان کرمان کجاست؟» در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد. با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این شهر فوق‌العاده جذاب کسب کرده و سفری به اماکن تاریخی و دیگر مناطق آن داشته باشیم.

مروری بر موقعیت مکانی و تاریخچه شهر ماهان کرمان

مروری-بر-موقعیت-مکانی-و-تاریخچه-شهر-ماهان

شهر ماهان به‌عنوان یکی از شهر‌های ایران با جاذبه‌های گردشگری بسیار دیدنی و بی‌شمار، در دامنه کوه‌های جوپار و پلوار قرار گرفته است. به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر، ماهان از آب‌وهوای بسیار دلپذیر و خنکی برخوردار می‌باشد. فاصله شهر ماهان از کرمان، حدود ۴۲ کیلومتر بوده و کاخ‌ها و قله‌های این منطقه، این شهر را زبانزد خاص ‌و عام کرده است. به‌طوری‌که همه مایل‌اند تاریخچه شهر ماهان را بخوانند و به اسرار آن پی ببرند.

()

موقعیت ماهان کرمان روی نقشه، شرقی‌۵۶°۲۲′ شمالی‌۲۹°۰۸′ / °۵۶٫۳۶ شرقی °۲۹٫۱۴شمالی می‌باشد. بسیاری از اماکن و آثار باستانی این شهر به صوفیان و فیلسوفان دوران صفویه تعلق دارد.

تاریخچه شهر ماهان نیز همچون سایر شهر‌های ایرانی، سرشار از اسرار ایران کهن بوده و معماری درخشان ایرانی در آن مشهود است.

جاهای دیدنی ماهان کرمان کجاست؟

معماری قدیمی و منحصربه‌فرد ماهان در کرمان، زبانزد همگان بوده و بسیاری از افراد دوست دارند برای یک‌بار هم که شده به این شهر سفر کنند. سفر به این شهر، تجربیات بی‌بدیلی برای شما به ارمغان خواهد آورد. سفر به ماهان کرمان به علاقه‌مندان سفر توصیه می‌شود؛ چراکه هم از طبیعت بکر و زیبای این شهر و هم از بناها و معماری‌های این منطقه می‌توان نهایت لذت را برد.

در ادامه همراه ما باشید تا به سوال‌هایی هایی مثل «جاهای دیدنی ماهان کرمان کجاست؟» پاسخ دهیم و راهنمای شما در این سفر باشیم.

· باغ شازده، بزرگ‌ترین باغ ایرانی

باغ-شازده،-بزرگ‌ترین-باغ-ایرانی

احتمالا وقتی به موقعیت مکانی باغ شازده برسید، کمی متعجب خواهید شد. چراکه پدید آمدن باغ بزرگی همچون باغ شازده در میان کویری وسیع، حیرت‌انگیز است.

این باغ به‌عنوان یکی از شاهکار‌های معماری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مساحت این باغ ایرانی حدود پنج هکتار بوده و ساخت و معماری آن به دستور عبدالحمید میرزا ناصر‌الدوله فرمانفرما انجام گرفته است. عبدالحمید میرزا ناصر‌الدوله فرمانفرما، یکی از حاکمان استان کرمان و بلوچستان در دوران قاجاریه بود.

این باغ به چند درخت و کاخی ساده محدود نمی‌شود. در معماری این باغ منصربه‌فرد حوض، آب‌نما، حمام تاریخی، هتل‌ تاریخی، رستوران سنتی و غیره به چشم می‌خورد.

· عمارت شترگلو، عمارتی تاریخی در شهر ماهان کرمان

عمارت-شترگلو،-به‌جامانده-از-دوران-قاجار

این سازه آبی سنتی در زمان قاجار جهت حفظ امنیت باغ و خانه‌هایی که در مسیر آب قنات‌ها و چشمه‌ها قرار گرفته بودند، بنا شده بود. این سازه‌ها به عبارت امروزی، سیفون‌های معکوسی بوده‌اند که داخل آن فواره‌ای بزرگ قرار می‌گرفت.

این فواره، هنگام داخل شدن جریان آب، صدایی همچون صدای کاروان شتر تولید می‌کرد. البته این سازه‌ها بسیار هوشمندانه‌ بنا می‌شدند، به گونه‌ای که هیچ موجودی نتواند از ورودی و خروجی آن گذر کند.

· حمام سنتی خان، شاهکار دوران قاجار

حمام-سنتی-خان،-شاهکار-دوران-قاجار

حمامِ خان از جمله حمام‌های سنتی است که در حال حاضر نیز، مورد استفاده بانوان و آقایان قرار می‌گیرد. با اینکه سال‌ها از ساخت این حمام می‌گذرد، اما امکانات زیادی مثل رخت‌کن، خزینه و گرم‌خانه در این سازه وجود دارد. شما نیز می‌توانید در سفر خود به شهر ماهان در کرمان، به این حمام سنتی سری بزنید.

· آرامگاه شاه نعمت الله ولی، یکی از آثار ملی ایران

آرامگاه-شاه-نعمت-الله-ولی،-یکی-از-آثار-ملی-ایران

سید نورالدین نعمت‌الله بن محمد بن کمال‌الدین یحیی کوه بنانی کرمانی، یکی از شاعران بزرگ و مشهور دوره صفوی است. این ادیب نامی، مشهور به شاه نعمت‌الله ولی یا سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی ماهانی کرمان، در سن ١٠٣ سالگی و در سال ۸۳۴ هجری قمری، چشم از جهان فرو بسته است.

آرامگاه این شاعر بزرگ، در سال ۸۴۰ هجری قمری(تاریخ ۱۵ دی ١٣١٠) به دستور احمدشاه دکنی بنا شده است. قدمت این بنا به هفت قرن پیش می‌رسد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. البته آرامگاه شاه نعمت الله ولی، ابتدا یک گنبد بوده، ولی با گذر زمان بنا گسترش یافته و شامل دو سردر ورودی، دو رواق، چهار صحن، حجره‌های کوچک و بزرگ، چهار مناره کاشی‌کاری شده و بقعه می‌شود.

· روستای قناتغستان، یکی از روستاهای خوش آب‌وهوای ماهان

روستای-قناتغستان،-یکی-از-مناطق-خوش-آب‌وهوای-ماهان

در مسیر گشت‌و‌گذار در حومه منطقه ماهان، به روستاهایی سرسبز با باغ‌های آباد و بهشتی خواهید رسید. روستای قناتغستان، یکی از این روستا‌ها، در ۲۲ کیلومتری شهر کرمان واقع شده است. این ده، مملو از باغ‌هایی با میوه‌های لذیذی همچون هلو، زردآلو، انار، گیلاس و غیره می‌باشد.

قدمت این روستا به سال ۱۳۳۲ هجری‌ شمسی برمی‌گردد و جمعیت آن بر اساس شمارش سال ١٣٨۵، ۹۰۲ نفر ثبت شده است. از اماکن دیدنی این منطقه می‌توان به گذرگاه ابوالفضل العباس، قلعه، حوزه علمیه و غیره اشاره کرد.

در سال ۹۹ هجری قمری (زمان عمر بن عبدالعزیز خلیفه اموی)، یکی از حاکمان وقت دستور حفر جوپار قناتی را داد. این قنات را قنات غستان نامیده بودند و به همین دلیل، با گذر زمان، ساکنان این منطقه، نام روستا را به قناتغستان یا قناغستون(لفظ عامیانه و محلی) تغییر دادند.

صنایع دستی و سوغات شهر ماهان کدام‌اند؟

شهر کرمان به داشتن پشم مرغوب و نخ پنبه، بسیار مشهور است و این محصولات به‌عنوان بخشی از صنایع دستی و سوغات شهر ماهان شناخته می‌شوند. صنایع دستی همیشه نمادی از یک شهر شناخته شده‌اند و می‌توانند نشان دهنده علایق و ذوق مردمان یک شهر یا یک قوم باشند. با بررسی مفاهیم و معانی این آثار می‌توان پی برد که ماهان کرمان کجاست و تاریخچه این شهر چیست.

در ادامه به چند مورد از صنایع دستی و سوغاتی‌های این شهر اشاره خواهیم کرد که می‌توانید هنگام سفر به این شهر و بازدید از بازار‌های رنگارنگ کرمان، آن‌ها را به‌عنوان پیشکشی برای دوستان‌‍‌تان تهیه کنید.

· پته کرمان، از معروف‌ترین صنایع دستی کرمان

پته-کرمان،-معروف‌ترین-صنایع-دستی-کرمان

پته یکی از رودوزی‌هایی است که شهرت بسیار زیادی در ایران دارد و توسط زنان کرمانی، دوخته می‌شوند. این صنایع دستی در طرح‌های متنوعی همچون بوته، سرو، ترنج و غیره خلق می‌شوند. شال پته نیز در رنگ‌های متنوعی همچون قرمز، سبز، سفید، زرد، سرمه‌ای، نارنجی، قهوه‌ای، فیروزه‌ای، مشکی و غیره بافته می‌شوند. بر روی مقبره سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی ماهانی کرمان، در آرامگاه شاه نعمت الله ولی نیز از شال پته استفاده شده است.

· ظروف مسی کرمان، تهیه شده با مرغوب‌ترین مس کرمان

ظروف-مسی-کرمان،-تهیه-شده-با-مرغوب‌ترین-مس-کرمان

بازار کار مسگران کرمان بسیار داغ است؛ چراکه افراد بسیار زیادی در زمینه تولیدات محصولاتی همچون، کشکول، سینی، قابلمه، تابلو و غیره مشغول به کار هستند. در این شهر از مرغوب‌ترین مس‌ها استفاده می‌شود و شما می‌توانید با بازدید از بازار‌های کرمان، این آثار دستی را تهیه کنید.

· زیره کرمان، دانه‌ای معطر از ماهان کرمان

زیره-کرمان،-دانه‌ای-معطر

زیره، در دو نوع سبز و سیاه، در آشپزی بسیار کاربرد است. مرغوب‌ترین نوع زیره به کرمان تعلق داشته و تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان سوءهاضمه دارد.

· کلمپه کرمان، شیرینی مخصوص کرمان

کلمپه-کرمان،-شیرینی-مخصوص-کرمان

مواد به کار رفته برای پخت کلمپه کرمان، خرمای چرخ شده، پودر هل، آدر گندم، روغن و گردو می‌باشد. این شیرینی، مخصوص استاد کرمان بوده و جزو سوغات شهر ماهان به‌حساب می‌آید. این شیرینی با روغن محلی کرمان توسط زنان این منطقه پخته می‌شود.

بوم گردی در ماهان کرمان

بوم-گردی-در-ماهان-کرمان

به دلیل متفاوت و مطبوع بودن آب‌وهوای شهر ماهان کرمان، بهترین زمان سفر به این شهر فصول بهار و تابستان می‌باشد. اگر شما نیز قصد سفر به ماهان کرمان و اقامت در این اقامتگاه‌های بوم گردی را دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش اقامتگاه بوم گردی ماهان در سایت لیدوماتریپ و رزرو بهترین اقامتگاه‌ها با مناسب‌ترین قیمت، تجربه خوبی را برای خود و خانواده رقم بزنید. این اقامتگاه‌ها دارای ۵ اتاق اقامتی می‌باشند که هرکدام به صورت جداگانه اجاره داده می‌شود. ظرفیت این اتاق‌های اقامتی از ۳ تا ۸ نفر متغیر است. البته درباره خدمات بی‌نظیر لیدوماتریپ در طول سفر شما به اقامتگاه ماهان، می‌توان به صبحانه رایگان و آشپزخانه عمومی اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظر برای "ماهان کرمان کجاست؟" ارسال شده.
  1. رعنا راد گفت:

    سلام
    در مورد روستای قناتغستان اطلاعات غلط دادید. در کتاب تاریخ کرمان که من دارم نوشته اقای همت. نوشته شده قدمت این روستا به حمله اعراب به ایران برمیگرده زمانی که عربها فرماندار بخش هایی از ایران میشدند. پادشاهی بنام غسان بوده که به جایی برمیخوره که دارای قناتهای زیادی هست و سرسبز. اونحا میمونه و اسمش رو میزاره قناتغستان. اگه دقت کنید امارت های زیبایی اونجا میبینید. ۱۳۳۲ که نوشتید خنده داره میشه هفتاد سال پیش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *