لاله زار کرمان کجاست؟

لاله-زار-کرمان-کجاست؟

استان کرمان، یکی از پهناورترین استان‌های ایران، در قسمت جنوب شرقی کشور قرار گرفته است. این استان با قرارگیری در مجاورت کویر لوت یکی از بکرترین و زیباترین استان‌های کشور ایران است. لاله زار کرمان نام منطقه و شهری است که در نزدیکی کرمان واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرمان است.

دراین مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا به معرفی منطقه لاله زار کرمان پرداخته و نحوه دسترسی به این منطقه و سایر ویژگی‌های آن را بیان کنیم.

لاله زار کرمان کجاست؟

لاله-زار-کرمان-کجاست؟

این ناحیه یکی از مناطق گردشگری و همچنین یکی از جاهای زیبا و از توابع شهر بردسیر استان کرمان است. لاله زار کرمان در ۸۰ کیلومتری شرق بردسیر و ۱۲۰ کیلومتری کرمان قرار گرفته است و برای رفتن به این منطقه در ابتدا باید به شهر بردسیر در استان کرمان سفر کرده و سپس از آنجا به این منطقه بروید.

این منطقه با دارا بودن کوه‌های بلندِ و پوشیده از برف با ارتفاع از سطح دریا ۲۷۵۵ متر الی ۳۰۰۰ متر، یکی از مرتفع‌ترین مناطق ایران است که به همین دلیل به بام ایران شهرت یافته است.

بسیاری از گیاهان دارویی در ارتفاعات زیاد به خوبی رشد می‌کنند و لازم به ذکر است که گیاهان تولید شده در منطقه مرتفع لاله زار، نسبت به گیاهان تولید شده در شهرها و مناطق دیگر ایران از خاصیت درمانی بسیار بالایی برخوردار هستند.

ارتفاع کوه لاله زار بیش از ۴۳۰۰ متر بوده و برای تولید گیاهان دارویی همچون آلاله، بومادران، گل‌گاوزبان، آویشن، کلپوره و پیاز مناسب هستند. علاوه بر گیاهان ذکر شده، این منطقه برای پرورش و رشد گل محمدی بسیار مناسب است و گل‌های محمدی کشت شده در آن یکی از بهترین و خوش‌عطرترین گل‌های محمدی هستند.

جاهای دیدنی لاله زار کرمان

علاوه بر نکاتی که در مورد لاله زار کرمان گفته شد، این جاذبه طبیعی یکی از مناطق گردشگرپذیر است که در فصول مختلفی از سال گردشگران بسیاری از این منطقه دیدن می‌کنند. جاهای دیدنی فراوانی در این منطقه وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

· دشت‌های گل محمدی؛ مناظری بی‌بدیل و دیدنی

دشت‌های گل محمدی؛ مناظری بی‌بدیل و دیدنی

دیدن دشت‌های مملو از گل محمدی و سایر گل‌ها مانند بنفشه، آرامش و زیبایی خاص خود را دارد و افراد می‌توانند با دیدن دشت‌های مالامال از گل محمدی و استشمام عطر و بوی این گل‌ها تمام استرس زندگیِ شهری را فراموش کرده و ساعاتی از عمر خود را در نهایت آرامش سپری کنند.

لازم به ذکر است که در فصل بهار، علی‌الخصوص ماه اردیبهشت، تمام دشت‌های منطقهِ لاله زار پر از گل محمدی می‌شود و می‌توان گفت بهترین زمان سفر به این روستا و منطقه زیبا، فصل بهار و اردیبهشت ماه است.

· دره گردوکار؛ دره‌ای با رودهای خروشان

دره گردوکار؛ دره‌ای با رودهای خروشان

وجود دره‌های نسبتاً کم شیب و سرسبز که از میان آنها رودهای پر جوش و خروش از کنار کهن سال‌ترین درختان می‌گذرد، یکی از ویژگی‌های این منطقه  است که باعث شده زیبایی آن دوچندان شود.

· چشمه آبگرم؛ آبی زلال و شفاف از دل کوه

وجود چشمه‌های جوشان از دل زمین یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این محدوده می‌باشد که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. دمای آب این چشمه‌ها به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه زیبا می‌توان حمام لاله زار کرمان، کاروانسرای قلعه عسگر و امامزاده سید شمس‌الدین را نام برد.

آدرس منطقه لاله زار


ایران، استان کرمان، شرق شهر بردسیر کرمان، آدرس روستای لاله زار است. به طور دقیق‌تر برای رفتن به این منطقه در ابتدا شما باید از هر شهری که در آن زندگی می‌کنید، خود را به استان کرمان رسانده و پس از طی مسافت ۱۲۰ کیلومتری از شهر کرمان، ۸۰ کیلومتری از بردسیر و ۷۵ کیلومتری از بافت به این روستا برسید.

قُله مرتفع این جاذبه دیدنی استان کرمان

قُله-مرتفع-این-جاذبه-دیدنی-استان-کرمان

قله لاله زار با ارتفاع ۴۳۷۸ متر در جنوب شهر کرمان و در شمال بافت قرار گرفته است و مقصد بسیاری از کوهنوردان است. آب‌وهوای سرد و کوهستانی این منطقه باعث شده تا کوهنوردان بسیار زیادی برای فتح این قله فصل تابستان را برگزینند.

راه‌های زیادی برای دسترسی به قله لاله زار وجود دارد که بهترین مسیر دسترسی به آن، روستای لاله زار و دهانه ارتی است. برخی از مردم محلی به قله لاله زار، تخت عبدالبیگی نیز می‌گویند.

لازم به ذکر است، برای صعود به این قله حدود یک روز و نیم زمان نیاز است تا کوهنوردان بتوانند با یک کوله‌پشتی سنگین و تمام وسایل و ادوات کوهنوردی خود در میانه مسیر کمپ برپا کرده و پس از استراحت، دوباره به راه خود ادامه دهند.

رودخانه و دریاچه این منطقه تماشایی

رودخانه-و-دریاچه-این-منطقه-تماشایی

رودخانه آب بخشا از رودخانه‌های مهم و زنده منطقهِ لاله زار کرمان است که بسیاری از مردم برای رسیدن به آرامش به حاشیه این رودخانه آمده و کمی از استرس خود را می‌کاهند. سرچشمه آبِ رودخانه آب بخشا، ارتفاعات بردسیر کرمان می‌باشد و آب بسیاری از زمین‌های کشاورزی این منطقه نیز از طریق همین رودخانه تامین می‌شود.

سد دریاچه لاله زار کرمان یکی از زیباترین مناظر منطقه لاله زار می‌باشد که ابعاد بزرگی داشته و اطراف آن با گل‌های بنفشه و کوه‌های زیبا و کم شیبی پر شده است. این سد به مانند دریاچه‌ای زیبا در منطقه لاله زار کرمان واقع شده است.

فصل گلاب‌گیری در لاله زار کرمان

فصل-گلاب-گیری-در-لاله-زار-کرمان

همان‌ طور که گفته شد، منطقه لاله زار کرمان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مناطق پرورش و تولید گل محمدی است. عطر و بوی گل‌های محمدی پرورش یافته در این منطقه به قدری روح‌نواز و دلنشین است که برخی از کارخانه‌های عطرسازیِ انگلیس و فرانسه برای تهیه آروماهای مختلفِ عطرهای خود مقداری از گل محمدی تولید شده در این مناطق را خریداری می‌کنند.

فصل گلاب گیری در لاله زار کرمان، اردیبهشت ماه در فصل بهار است و در این ماه، تمام دشت‌های منطقه لاله زار کرمان پر از گل محمدی می‌شود. بر خلاف عقیده بسیاری از مردم، گلاب قمصر و کاشان بهترین گلاب ایران نیست؛ بلکه گلاب‌های تولید شده در لاله زار کرمان سرآمد تمام گلاب‌های ایران است و به بسیاری از کشورهای جهان مانند روسیه، آلمان، انگلستان و کانادا صادر می‌شود.

لذت اقامت در بین گل‌های محمدی

لذت اقامت در بین گل‌های محمدی

این منطقه طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گرفته است. به همین دلیل، منطقه لاله زار کرمان به یک سایت گردشگری تبدیل شده و در کنار تمام جاذبه‌های گردشگری، ۲۰ سوئیت گردشگری دارد که مسافران می‌توانند در این سوئیت‌ها و در مرتفع‌ترین منطقه ایران اقامت داشته باشند.

با توجه به تمام مطالبی که ذکر شد، این منطقه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناطق گردشگری استان کرمان است که ارزش سفر و گردش را دارد. شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در استان کرمان به این استان زیبا سفر کرده و از تمام جاذبه‌های گردشگری آن علی‌الخصوص لاله زار کرمان دیدن کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *