قلعه دختر در کرمان

قلعه-دختر--در-کرمان

وجود آثار تاریخی و باستانی بسیار زیاد در استان کرمان باعث شده تا این استان از لحاظ تاریخی، پنجمین استان تاریخی کشور باشد. استان کرمان آثار تاریخی فراوانی دارد ولی فقط ۷۰۰ مورد از این آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قلعه‌های تاریخی و باستانی از جمله میراث فرهنگی و آثار تاریخی هستند که در بسیاری از شهرهای تاریخی ایران به چشم می‌خورند و استان کرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. قلعه دختر کرمان یکی از کهن‌ترین قلعه‌های باستانی ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قلعه در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

قلعه دختر کرمان کجاست؟ 

قلعه-دختر-در-کرمان

این بنای قدیمی یکی از قلعه‌های تاریخی و کهن ایران به حساب می‌آید که در مجاورت قلعه اردشیر کرمان قرار گرفته‌است و در میان مردم محلی با نام‌های قلعه کوه یا آتشکده آناهیتا شناخته می‌شود.

قدمت این قلعه تاریخی به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد و طبق روایاتی، قدمت این قلعه تاریخی به دوران مادها برمی‌گردد. در برخی از کتاب‌های تاریخی، این قلعه تاریخی را مربوط به دوره ساسانیان معرفی کرده‌اند.

قلعه اردشیر و قلعه دختر کرمان نام دو قلعه‌ای است که بر روی کوهستانی در شهر کرمان و در قسمت جنوب شرقی کرمانِ کنونی قرار گرفته و سالانه گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از آن‌ها به شهر کرمان سفر می‌کنند. در ساخت این قلعه از خشت خام و کاهگل استفاده شده‌است. ضخامت اغلب دیوارهای کاهگلی به‌جامانده از این قلعه زیاد بوده و در برخی از نواحی به چند متر نیز می‌رسد.

بسیاری از بخش‌های این قلعه و بخش‌های میانی بین قلعه اردشیر و قلعه دختر طی سالیان گذشته تخریب شده و از بین رفته‌اند. به گفته برخی مورخان و باستان‌شناسان، ستون‌های بلند و ضخیم موجود در فاصله میان دو قلعه اردشیر و قلعه دختر کرمان، باقی‌مانده آتشکده‌ها و عبادتگاه‌های زرتشتی بوده‌است.

علت نام‌گذاری قلعه دختر کرمان

علت-نام‌گذاری-قلعه-دختر-کرمان

شاید برای بسیاری از مردم این سوال پیش آید که چرا نام این قلعه تاریخی را قلعه دختر کرمان نامیده‌اند. در پاسخ به این سوال باید گفت که واژه دختر در معانی و الفاظ ایرانی استعاره از دست‌نخورده، پاک و غیرقابل‌تسخیر می‌باشد و ایرانیان در گذشته، برای قلعه‌های خود که اغلب با اهداف حفاظتی و دفاعی ساخته می‌شد، نام دختر را انتخاب می‌کردند.

در واقع آن‌ها با نام‌گذاری قلعه‌هایی به این نام، قصد داشتند تا قلعه‌های خود را بِکر، غیرقابل‌تسخیر و غیرقابل‌فتح معرفی کنند. قلعه دختر فیروزآباد در فارس و قلعه دختر میانه در آذربایجان‌شرقی نیز دو قلعه تاریخی دیگر ایرانی است که با نام قلعه دختر شناخته می‌شوند.

پارک قلعه دختر کرمان

پارک-قلعه-دختر-کرمان

امروزه به منظور توسعه فضای سبز شهر کرمان و ایجاد بستری مناسب برای بازدیدکنندگان این قلعه تاریخی، بوستانی در مجاورت و نزدیکی این قلعه احداث شده است که به دلیل نزدیکی با قلعه دختر کرمان، به این نام شناخته می‌شود.

این بوستان مجهز به امکانات رفاهی همانند نمازخانه و سرویس بهداشتی می‌باشد و شهروندان کرمانی و سایر گردشگران می‌توانند از آن استفاده کرده و به تفریح در این پارک بپردازند.

آتشکده آناهیتا کجاست؟

آتشکده-آناهیتا-کجاست؟

به گفته برخی از باستان‌شناسان و مورخان، قلعه دختر محل عبادت آتش بوده و به همین سبب نیز آتشکده آناهیتا نام دیگری است که به این قلعه داده می‌شده‌است. آناهیتا، الهه آب، باروری، گیاهان و بانوان بوده و به همین دلیل پرستش آن برای مردمان گذشته بسیار ارزشمند و مهم بوده‌است. ساختمان‌های این قلعه به دو قسمت مجزا تقسیم می‌شوند.

بخش‌هایی از قلعه در قسمت مرتفع کوه و تپه قرار گرفته‌اند که با نام قلعه کوه شناخته می‌شوند و قسمت‌هایی از قلعه در قسمت غیرمرتفع و پَست واقع شده‌اند. برای دسترسی به قلعه دختر کرمان کافیست در سمت شرق شهر کرمان به خیابان انقلاب بروید و جنب پارک انقلاب از قلعه دختر کرمان دیدن کنید.

افسانه قلعه دختر کرمان

افسانه-قلعه-دختر-کرمان

افسانه‌ای مشهور در رابطه با این قلعه وجود دارد که در میان مردم محلی و بسیاری از مورخان و باستان‌شناسان مشهور است. بر اساس این افسانه، فرمانروایی این قلعه بر عهده دختری بوده که با در دست داشتن طلسمی توانسته قلعه را از فتح دشمنان و متجاوزان در امان نگه‌دارد.

متاسفانه این قلعه مانند سایر آثار تاریخی و باستانی، حفاظت نشده و علاوه‌بر قرارگیری دکل‌های مخابراتی در دل این قلعه، تکیه‌هایی غیرقانونی در محوطه اطراف این قلعه بنا شده که باعث ازبین‌رفتن و تخریب تدریجی قلعه دختر کرمان و ازبین‌رفتن ارزش‌های تاریخی این سازه باستانی می‌شود.

چنانچه شما نیز پس از مطالعه این مقاله از لیدوماتریپ قصد بازدید از قلعه دختر کرمان را که یکی از قلعه‌های تاریخی و باستانی کرمان است دارید، می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در کرمان به این شهر زیبا سفر کرده و از دیدنی‌های آن بازدید کنید.

۴.۷/۵ - (۳۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *