غذاهای محلی و سنتی اردبیل

وقتی به شهری سفر می‌کنیم، اغلب می‌خواهیم با فرهنگ و روش زندگی مردمان آن دیار آشنا شویم به همین علت به غذاهای محلی هر شهر خیلی توجه می‌کنیم تا طعم و مزه آن‌ها را در خاطرات خود حک کنیم. شهر اردبیل پر از غذاهای محلی خوشمزه و بسیار متفاوت می‎‌باشد که چشیدن و آشنا شدن با آن‌ها خالی از لطف نیست. در این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ شما را با این غذاهای خوشمزه و لذیذ آشنا می‌کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آش میوه اردبیل؛ غذای ترش اردبیلی

آش میوه سوغات اردبیل

یکی از غذاهای محلی اردبیل آش میوه است که به دلیل داشتن انواع میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلبالو، آلو و آلو قیسی سبک و شست و شو دهنده دستگاه گوارش می‌باشد. این غذا بیشتر در چهارشنبه سوری توسط زنان این شهر پخته شده و برای افرادی که به غذاهای ترش علاقه دارند، چشیدن آن پیشنهاد می‌شود.

آش دوغ؛ از لذیذ ترین غداهای محلی اردبیل

آش دوغ؛ غذای لذیذ اردبیلی

آش دوغ یکی از آش‌های محبوب ایرانی می‌باشد که در شهرهای مختلفی پخته می‌شود؛ ولی آش دوغ اردبیل طعمی متفاوت‌ و لذیذتر از باقی آش‌ها دارد. وقتی از چشمه‌های آب گرم شهر سرعین بیرون آمده‌اید و یک کاسه آش دوغ بی‌نظیر میل می‌کنید، متوجه طعم فوق العاده این آش خواهید شد.

آش بلغور یا آش یارما غذای محبوب سنتی اردبیل

آش بلغور یا آش یارما اردبیل

آش بلغور یکی از غذاهای محلی شهر اردبیل است که طرفداران زیادی هم به خاطر طعم خوبش دارد. این آش بسیار لذیذ و مقوی در اغلب رستوران‌های این شهر سرو می‌شود.

آش اوماج؛ از غذایی سنتی فراموش نشدنی اردبیل

آش-اوماج؛-غذایی-فراموش-نشدنی

به شدت توصیه می‌شود که حتماً یک بار این آش را امتحان کرده و طعم خاطره‌انگیز آن را در خاطرتان ثبت کنید. البته این آش فقط متعلق به اردبیل نبوده و در سراسر آذربایجان پخته می‌شود. این آش یکی از خوشمزه‌ترین ابتکارات آذربایجانی‌ها است و بیشتر مادربزرگ‌ها برای درمان سرماخوردگی نوه‌هایشان به تهیه این آش خوشمزه می‌پردازند.

آش گیلدیک؛ غذایی سنتی اردبیلی‌ها

آش گیلدیک؛ غذایی مختص اردبیلی‌ها

آش گیلدیک فقط متعلق به اردبیلی‌ها است و در شهرهای دیگر یافت نمی‌شود و پختن آن هم بسیار سخت می‌باشد. برای طبخ این آش که در آن از گل نسترن استفاده می‌شود، از سه روز قبل شروع به خیساندن این گیاه می‌کنند. این نوع آش بسیار غذای مقوی هم به حساب می‌آید.

شیرپلو؛ پلو کنار خورشتی شیرین

شیرپلو؛ پلو کنار خورشتی شیرین

شیر پلو یکی از غذاهای معروف و سنتی اردبیل است که بیشتر در مناسبات مذهبی یا چهارشنبه سوری پخته می‌شود. تفاوت شیر پلو با پلو معمولی در این است که برای تهیه آن به جای آب از شیر استفاده می‌کنند. شیر پلو بیشتر با خورشت شیرین فسنجان، هویج یا غیره سرو می‌شود.

باسترما پلو؛ لذیذترین غذای سنتی و محلی اردبیل

باسترما-پلو؛-لذیذترین-غذای-اردبیل

شاید اسم این غذا را تا قبل از سفر خود به این شهر نشنیده باشید! حتماً برای خوردن این غذا یک سفر به اردبیل برای خود در نظر بگیرید تا از طعم بی‌نظیر آن بی‌نصیب نمانید. در ترکیبات این غذا از برنج، گوشت یا مرغ استفاده می‌شود که طعم متفاوتی دارد و به معنای “فشرده شده” می‌باشد.

پیچاق قیمه؛ غذای سنتی و مجلسی اردبیلی‌ها

پیچاق قیمه؛ غذای مجلسی اردبیلی‌ها

این خورشت که در دیگر شهرها با اسم قیمه اردبیلی شناخته می‌شود، یکی از انتخاب اردبیلی‌ها برای پذیرایی از مهمانانشان می‌باشد که در افطاری‌هایشان هم جایگاه خاصی دارد. این خورشت خوشمزه با پلو معمولی سرو می‌شود.

ساج کباب یا ساج قورما

ساچ کباب

ساج قورما یکی از غذاها با طمع فوق العاده اردبیل است که با نان یا برنج سرو می‌شود. این کباب با گوشت بره گوسفندی، سیر و پیاز، ماست، روغن حیوانی و نان لواش پخته می‌شود.

آبگوشت بزباش؛ شناخته‌شده در تمام شهرهای ایران

آبگوشت-بزباش؛-شناخته‌شده-در-تمام-شهرهای-ایران

این آبگوشت یکی از غذاهای محلی اردبیل است که به علت خوشمزگی آن، در تمام شهرهای ایران هم سرو می‌شود. این غذا در تمام شهرهای شمالی تا جنوبی کشور طرفداران زیادی دارد و شما اگر تا کنون به خوردن آن اقدام نکرده‌اید، وقت را تلف نکنید!

خورش کنگر؛ غذایی اصالتاً اردبیلی

خورش-کنگر؛-غذایی-اصالتاً-اردبیلی

خورش کنگر که در تمام شهرها مشهور است و همه افراد نام آن را شنیده‌اند اصالتاً اردبیلی می‌باشد. کنگر یکی از سبزی‌های کوهی است که تیغ دار و حساسیت‌زا می‌باشد ولی در خوشمزگی رقیب ندارد.

خورش ترشی قورمه

خورش-ترشی-قورمه

این غذا فقط متعلق به اردبیل می‌باشد و شاید تا قبل از سفر به این شهر اصلا نام این غذا را نشنیده باشد. این غذا هم به عنوان یک غذای مجلسی یا نذری در شهر اردبیل سرو می‌شود.

 

۲.۵/۵ - (۴ امتیاز)
یک نظر برای "غذاهای محلی و سنتی اردبیل" ارسال شده.
  1. رویا گفت:

    آش رشته اردبیل رو نگفتین.آش رشته اردبیل واقعا حرف نداره یعنی هرچقدر بگم از این آش بازم کم گفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *