غذاهای سنتی و محلی کرمان

کرمان بسیار متنوع است و آبگوشت‌های سنتی آن تجربه‌ای بی‌نظیر از غذاهای کرمان را برای شما بر جای خواهد گذاشت. کرمانی‌ها این غذاها را با ادویه‌های مختلف خوش‌عطر می‌کنند و طعم ویژه‌ای به آن می‌بخشند.

کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است که غذاهای محلی و سنتی قدیمی زیادی دارد و هرکدام از آن‌ها به نوبه خود بسیار لذیذ و خوردنی‌اند. اکثر غذاهای سنتی و محلی کرمان، بسیار مقوی‌اند و زیره مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن است. کوکوی کدو بدون روغن است و از سالم‌ترین غذاهای گیاهی این شهر به شمار می‌رود. برخی از غذاهای این شهر خاصیت درمانی دارند که در ادامه با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا بیشتر با غذاهای سنتی و محلی کرمان آشنا شوید

زیره پلو کرمان

زیره پلو از غذاهای سنتی و محلی کرمان

این نوع غذا از مقوی‌ترین غذاهای کرمان به شمار می‌رود که طعم لذیذی دارد. زیره پلو از زیره سیاه و یا ترکیب زیره سیاه و سبز درست می‌شود. زیره چون طبع گرمی دارد به همراه برنج که طبع سردی دارد سرو می‌شود و طبع متعادلی میان این دو ماده غذایی ایجاد می‌شود و به همین دلیل از غذاهای مناسب فصل پاییز و زمستان است.

البته نا گفته نماند که این غذا در مازندران هم تهیه می شود و جز غذاهای محلی آن به شمار می رود. فقط تنها تفاوت آن این است که در تهیه آن از دارچین، فلفل و کشمش استفاده می شود. در طرز تهیه غذای زیره پلوی کرمانی می توان از مرغ، گوشت چرخ کرده به شکل قلقلی، تکه های گوشت هم استفاده کرد.

طرز تهیه سنتی و اصیل زیره پلو ساده و بدون گوشت است که گیاه‌خواران می‌توانند این غذا را در برنامه غذایی خود قرار دهند چرا که این غذا به‌صورت کاملاً گیاهی طبخ می‌شود.

اوماج آش از غذاهای سنتی و محلی کرمان

آش اوماج که به آن آماج یا اوماچو گفته می‌شود از پرطرف‌دارترین آش‌های استان کرمان است و جز غذاهای سنتی و محلی کرمان به‌حساب می‌آید و برای بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی خاصیت درمانی دارد.

این آش غذایی بسیار ساده و کم‌هزینه است و با عدس، آرد، چغندر، پیاز، نعنا، نعنا خشک، زردچوبه، سبزیجات و سرکه و برخی مواد محلی مانند قره‌قوروت در آن استفاده می‌کنند. اوماج یک نوع خمیر خرد شده به‌ اندازه عدس است که در طرز تهیه این آش به کار می‌رود. برای درست‌کردن آش اوماج دو روش وجود دارد که در روش اول می‌توانید اول آرد را کمی در آب حل کنید و به‌تدریج آن را به آش اضافه کنید.

در روش دوم آرد را در ظرفی جداگانه با آب مخلوط می‌کنند تا خمیر سفتی به دست آید و سپس نمک و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند و خمیر را به‌صورت گلوله‌های باریک به آش می‌ریزند، این روش کمی زمان بر است. اغلب اوقات می‌توان از آش اوماج به‌عنوان پیش‌غذا، عصرانه و نهار استفاده کرد.

آبگوشت منتجنه

منتجنه غذاهای سنتی و محلی کرمان

از هرچه بگذریم از آبگوشت‌های معروف استان کرمان نمی‌توان گذشت. اگر گذرتان به کرمان افتاد، حتماً طعم لذیذ آبگوشت‌های محلی کرمان را بچشید. اصالت آبگوشت منتجنه به رفسنجان برمی‌گردد و در عاشورا و تاسوعا به‌عنوان نذری طبخ می‌شود و این غذا را با عنوان آبگوشت امام حسینی می‌شناسند.

آبگوشت منتجنه طعم متفاوتی نسبت به سایر آبگوشت‌ها دارد. این غذا با نخود، لوبیا چیتی، گوشت گوسفندی، سبزیجات معطر، دنبه، سیب‌زمینی، برگ میوه‌های خشک، لیمو امانی، برگ میوه‌های خشک و گاهاً از خرما هم در طرز تهیه آن استفاده می‌شود که آن را با نان سرو می‌کنند.

آبگوشت زیره از غذاهای محلی و سنتی کرمان

آبگوشت زیره غذاهای سنتی و محلی کرمان

زیره از اصلی ترین مواد غذایی کرمانی هاست که در طبخ غذاهای محلی خود از آن بیشتر استفاده می کنند. چرا که  زیره دانه ای ضد نفخ و معطر است. در کرمان هم زیره پلو طبخ می شود و هم آبگوشت زیره که بسیار لذیذ و خوشمزه است. این غذا بر خلاف سایر آبگوشت های ایرانی در آن از نخود، لوبیا و سیب زمینی استفاده نمی شود.

زیره، گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل، زردچوبه و سیر مواد لازم برای تهیه آبگوشت زیره کرمانی می‌باشد. بدون شک طعم خاص و متفاوت این غذا شما را شیفته خود خواهد کرد. اغلب کرمانی‌ها از رب گوجه‌فرنگی استفاده نمی‌کنند و سعی می‌کنند از ادویه‌های مخصوص استفاده کرده و به غذا طعم بی‌نظیری بدهند.

خورش آلوچه

خورش آلوچه

غذاهای سنتی و محلی کرمان فقط در آش و آبگوشت خلاصه نمی‌شود و تنوع غذایی بیشتری دارد. خورش آلوچه از انواع خورش های کرمان است که اگر اهل غذاهای با طعم ترش و ملس باشد حتماً این غذا را در سفر به کرمان امتحان کنید. همان‌طور که از نام این غذا پیداست، ماده اصلی این غذا، آلوچه می‌باشد و از غذاهای بهاری کرمان به شمار می‌رود.

لوبیا چیتی، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، آلوچه، آبلیمو، سبزی خشک مواد تشکل دهنده این خورش هستند. از شب قبل لوبیا چیتی‌ها را خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس با لوبیاها را با در قابلمه‌ای بریزید و با حرارت ملایم بجوشانید و به‌تدریج پیاز را به‌صورت نگینی تفت دهید و سپس گوشت و زردچوبه را به‌تدریج به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه برای خوش طعم و رنگ کردن غذا به آن رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید.

سپس به گوشت ها حدود دو الی سه پیمانه آب جوش اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و بگذارید خوب پخته شود. نیم ساعت آخر پخت خورش لوبیا چیتی، سبزی  و آلوچه خشک، نمک، فلفل،دارچین و آبلیمو را به  آن اضافه کنید و چند دقیقه اجازه دهید روی حرارت ملایم بماند و پخت خورش کامل شود. شما می توانید خورش آلوچه را با برنج کته میل کنید.

اشکنه کرمانی

اشکنه کرمانی

از غذاهای ساده و مقوی کرمان می‌توان به اشکنه کرمانی اشاره کرد. آرد گندم، پیاز، روغن، رب گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، زردچوبه، ترخون، فلفل و نمک مواد تشکیل‌دهنده اشکنه کرمانی می‌باشد. اهالی کرمان در تهیه این غذا از روغن حیوانی استفاده می‌کنند. کرمان از دست غذاهای ساده و آسان زیاد دارد و می‌توانید با صرف زمان کمی آن‌ها را درست کنید.

اشکنه کرمانی که از غذاهای سنتی و محلی کرمان است را به همراه‌ ترشی و سبزی برای سرو آماده می‌کنند. آب گرمو که نام دیگر اشکنه کرمانی است، در شهر بابک و روستای محمدآباد و اشکور طرف‌دار زیادی دارد و از غذاهای محبوب این مناطق به شمار می‌رود.

کشک کدو از غذاهای سنتی و محلی در کرمان

کشک کدو

خوشمزگی های کرمان تمامی ندارد و کشک کدو یکی دیگر از غذاهای مشهور و پرطرفدار کرمان می باشد. در طرز تهیه این غذا از کدو سبز، پیاز داغ، سیر داغ، زردچوبه، نمک، فلفل و روغن به کار برده می شود که طعم بسیار لذیذ و متفاوتی دارد. کشک کدو شباهت زیادی به کشک بادمجان دارد و به جای بادمجان از کدو در طبخ آن استفاده می شود.

اگر به دنبال غذای رژیمی هستید، کشک کدو به دلیل کالری پایینی که دارد از غذاهای رژیمی به شمارمی رود. غذاهای محلی و سنتی کرمان را می‌توان از سالم‌ترین غذاهای ایرانی دانست.

مجور کدو

مجور کدو غذاهای سنتی و محلی کرمان

این غذای اصیل و محلی کرمانی به کوکو شباهت دارد. دستور پخت این غذا بسیار ساده و راحت است و به‌آسانی می‌توانید این غذا را در خانه خود طبخ کنید. این غذا، جز غذاهایی است که در کم تر از نیم ساعت حاضر می‌شود و اگر وقت کافی برای پخت غذای دیگر ندارید، مجور کدو مناسب‌ترین و سبک‌ترین غذای محلی کرمان است که می‌توانید طبخ کنید.

مجور کدو از غذاهای گیاهی به شمار می‌رود که در آن از گوشت استفاده نمی‌شود. این کوکو بر خلاف سایر کوکوها در روغن سرخ نمی‌شود به همین دلیل کالری کمتری دارد و غذای مناسبی برای گیاه‌خواران در میان غذاهای سنتی و محلی کرمان می‌باشد. به علت طبع سردی که دارد مناسب روزهای گرم سال است.

کدوی پوست کنده، پیاز، گوجه فرنگی، سیر خورد شده، پنیر سفید رنده شده، تخم مرغ، آرد، نمک و فلفل مواد تشکیل دهتده این کوکوی می باشد که طعمی بسیار خوشمزه و لذیذ دارد.

روغن جوشی کرمانی

روغن جوشی

روغن جوشی از نان های محلی معروف کرمان است که همراه غذاها و آش های لذیذش سرو می شود. طرز تهیه این نان محلی با آرد،خمیر مایه، روغن، نمک، زردچوبه، جوش شیرین و تخمی ( گشنیز، خشخاش، زیره، شنبلیله) در آن استفاده می شود. اغلب کرمانی ها این نان را با غذاهای محلی خود نوش جان می کنند. شما هم وقتی به این شهر رفتید، حتما غذاهای سنتی و محلی کرمان را با نان روغن جوشی میل فرمایید.

قاتق گوشت از غذاهای سنتی و محلی کرمان 

قاتق گوشت غذاهای سنتی و محلی کرمان

قاتق ها انواع مختلفی از جمله قاتق شنبلیله، قاتق بابونه، قاتق مرزنجوش دارد که در درحال حاضر قاتق گوشت در کرمان پخته می شود. قاتق در فرهنگ کرمانی ها یک نوع غذای پختنی است که طرز تهیه آن آسان  است. این نوع غذا با گوشت چرخ کرده، آرد نخود چی، پیاز، تخم گشنیز، سبزی معطر و رب گوجه فرنگی طبخ می شود.

کرمانی ها با اضافه کردن ادویه های معطر زیره سبز، زیره سیاه، تخم شوید، بادیانه رومی طعم ویژه و متفاوتی در قاتق گوشت ایجاد می کنند. قاتق گوشت بسیار شبیه  به فلافل است. در طرز تهیه این غذا ابتدا مواد اصلی آن را در هاون سنگی بزرگ می کوبند تا مواد آن به صورتیک مایه سفت درآید اما امروزه با غذاساز مواد را مخلوط می کنند. هم چنین این غذا با دیزی سنتی شباهت زیادی دارد و در گذشته آن را در ظرف های سفالی و سنگی درست می کردند.

طعم لذیذ غذاهای کرمانی را نباید از دست دهید!

اگر به شهر کرمان  سفر کردید حتما در رستوران ها و سالن های غذاخوری این شهر حداقل برای یک بار هم که شده تجربه ای خوشمزه از غذاهای سنتی و محلی کرمان را داشته باشید. همیشه از قسمت های لذتبخش سفربه هر کجای دنیا، چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی آن منطقه است.

غذاهای محلی و سنتی کرمان تنوع زیادی دارند که در انتخاب آن‌ها عاجز خواهید ماند. آش ها و آبگوشت‌های این شهر زبان زد عام و خاص است که نمی‌توان از کنار این نوع غذاها بی‌تفاوت گذشت. شما می‌توانید بعد از گشت‌وگذار و دیدوبازدید کرمان، با خوردن یک غذای محلی لحظات به یا ماندنی را در این شهر سپری کنید.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *