سفر به شهر ماسال نگین گمشده گیلان!

سفر-به-شهر-ماسال-نگین-گمشده-گیلان!

ماسال شهری در استان گیلان است که به تازگی جاذبه‌های آن کشف شده و محبوب گشته است. این شهر دیدنی مساحتی در حدود ۶۶۲ کیلومتر دارد. شهر ماسال در عین کوچکی سرشار از جاذبه و طبیعت بکر بوده و به بهشت گیلان معروف است. ماسال در گذشته بخشی از تالش بود اما در سال ۱۳۷۶ مستقل شد و در حال حاضر از دو بخش مرکزی و شاندرمن، تشکیل شده است. شمال شهر ماسال به رضوانشهر می‌رسد و از جنوب و جنوب غربی به اردبیل و خلخال راه دارد. همچنین از سمت شرق با فومن و صومعه سرا ۲۴ کیلومتر فاصله دارد.

شهر ماسال با وجود بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر، ۲ بخش، و حدود ۱۰۰ آبادی می‌باشد، و از مرکز استان ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

به علت موقعیت کوهستانی و قرارگیری کوه‌های تالش در اطراف آن، ماسال به معنای کوه کنار بوده و شهر ماسال به همراه شاندرمن، طاس کوه و شیخ نشین، تشکیل ۴ دهستان را می‌دهند. مردم این دهستان‌ها به زبان تالشی سخن می‌گویند و شغل اصلی آن‌ها کشاورزی و دامداری است. شهر ماسال از لحاظ آب و هوایی در ماه‌های گرم سال حدود ۱۸ درجه و در ماه‌های سرد حدود ۳ درجه می‌باشد. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ شما را با آب و هوا و مناطق دیدنی شهر ماسال، به همراه سوغاتی‌ها و فرهنگ مردم میهمان نواز آن آشنا خواهیم کرد.

بهترین زمان سفر به شهر ماسال

بهترین-زمان-سفر-به-شهر-ماسال

بهترین زمان سفر به ماسال برای در امان ماندن از گرمای شرجی و سرمای کوهستانی آن اوایل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز می‌باشد. شما می‌توانید از تماشای کوه‌های غرق در مه، دشت‌های سرسبز و پر شکوفه و آبشار‌های خنک در بهار لذت ببرید، یا سبزی پر رنگ درختان را حس کنید و از آب چشمه‌های سرد بنوشید و قدم زنی در سایه درخشش مهربان آفتاب در شهریور را تجربه کنید و یا تماشای چشم انداز افسونگر پاییزی با رنگ‌های متنوع و نسیمی خنک در پاییز را تماشا کنید. انتخاب با شماست.

فرقی نمی‌کند که در پاییز به ماسال سفر کنید یا در بهار و تابستان! در هر فصلی از سال ما با امکان رزرو آنلاین اقامتگاه لیدوماتریپ در کنار شما هستیم.

مناطق دیدنی شهر ماسال

این شهر بی‌نهایت زیبای گیلان، دارای مناطق دیدنی و جاذبه‌های محبوب بسیاری است. مجاورت با دریا از یک سو، و کوهستان و جنگل، از سوی دیگر، موجب ایجاد پدیده‌های طبیعی بی نظیر با چشم اندازی وصف ناپذیر گشته است. ماسال شهری از آبشار‌ها و غارها و دشت‌های رویایی است. به معرفی مختصری از هر کدام این دیدنی‌ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مناطق دیدنی ماسال میتوانید این شماره از مقاله لیدوما را نیز بخوانید.

آبشارهای زیبای ماسال

ماسال به شهر آبشارها معروف است. شهری از آبشار‌های خروشان و گاه آرام، که از فراز قله‌های آن به پایین سرازیر می‌شوند. از جمله این آبشارهای با شکوه می‌توان به آبشار خون، آبشار ویوز که به آن آبشار النزه نیز گفته می‌شود، آبشار تولی نسا و آبشار رامینه که بسیار معروف است و ۱۰ متر ارتفاع دارد اشاره کرد. همچنین شهر ماسال دارای رود‌هایی است که برخی از آن‌ها نیز آبشار دارند. از جمله این رودخانه‌ها می‌توان به رودخانه واشیار، رودخانه چسلی، رودخانه شته میل و دیوه وند اشاره کرد.

آبشارهای-زیبای-ماسال

با گشت و گذار در جوار آبشار‌ها و گوش سپردن به صدای خروش آب آرامشی به یاد ماندنی را تجربه خواهید کرد. همچنین تماشای بلندای آبشار و شتاب حرکت آب، هیجانی دلچسب را به شما هدیه خواهد داد. فراموش نکنید که در داخل غار آویشو، طولانی‌ترین غار آبی جهان، نیز آبشاری هفت طبقه و دیدنی وجود دارد.

غار‌های شهر ماسال

شهر ماسال حدود ۱۷ غار دارد که هر یک از آن‌ها با قدمتی کهن و دالانی مرموز تجربه یک غار گردی هیجان انگیز را به شما هدیه خواهد داد. از جمله این غارها می‌توان به غار آویشو اشاره کرد که به معنی فرو رفتن در آب است. با سفر به این محل در شهر ماسال، شما بلندترین غار آبی جهان را می‌بینید که تا کنون بیش از ۲۰۰۰ متر از عمق آن کشف شده است. غار آویشو هفت آبشار دارد و هر قدر که در داخل غار پیش می‌رویم حجم آب درون غار بیشتر می‌شود.

غار‌های-شهر-ماسال

از دهانه ۱۹ متری و عظیم آن که وارد شوید با دنیایی از عجایب و شگفتی مواجه خواهید شد و تا مدت‌ها تجربه این غار نوردی فوق‌العاده را به یاد خواهید داشت. در اطراف این غار منطقه جنگلی و بکری نیز برای گشت و گذار وجود دارد. همچنین چند محل اقامتی برای تجربه اقامتی دلچسب در کنار این غار افسانه‌ای تعبیه شده است. برای اجاره ویلا در ماسال و تجربه اقامتی بی دردسر و مطمئن، لیدوماتریپ را انتخاب کنید. از دیگر غار‌های دیدنی شهر ماسال می‌توان به غار چسلی، غار خندیله پشت و غارکچال اشاره کرد.

ییلاق‌ها و دشت‌های شهر ماسال

شهر ماسال با همه زیبایی و چشم نوازی آن، به بام سبز استان گیلان معروف است. بام سبزی که سرتاسر آن دشت‌های بیکران و جنگل و ییلاقات دیدنی است. قرار گرفتن بر پایه کوه‌های تالش و بین حصاری از کوهستان‌ها، باعث ایجاد ییلاقات بکر و خوش آب و هوایی در شهر ماسال شده است. این شهر به داشتن این ییلاق‌های خیره کننده مشهور است. از جمله ییلاقات شهر ماسال می‌توان به سوچاله، خندیله پشت، تلارگاه، مولونه بند، اسپی دشت، اولسبلنگاه، واشیار و شنبه راه اشاره کرد. هر یک از ییلاق‌ها با مناظری بی نظیر و رویایی و طبیعتی بکر و آب و هوایی دلپذیر، انتخاب بسیار مناسبی برای یک سفر روح بخش و به دور از هیاهو و آلودگی شهری هستند.

ییلاق‌ها-و-دشت‌های-شهر-ماسال

ییلاق اولسبلانگاه زیباترین و محبوب‌ترین ییلاق شهر ماسال است که اقیانوس ابر‌ها هم خوانده می‌شود. کلبه‌های چوبی، باغات میوه، گله‌های اسب و مناظری خیره کننده از فراز کوه‌های بلند از عواملی است که این ییلاق را تبدیل به بهشت ماسال کرده است. برای اقامت در در این بهشت ماسال، اجاره سوئیت و کلبه در اولسبلنگاه گزینه مناسبی است.

سوغات شهر ماسال

سوغات-شهر-ماسال

شهر ماسال با مردمی زحمت کش و مهمان نواز، جایی است که می‌توانید انواع صنایع دستی و محصولات خوردنی را تهیه کنید. شغل مردم ماسال بیشتر در زمینه دامداری و کشاورزی است، به همین علت انواع محصولات لبنی و زراعی، به همراه صنایع پشمی و گلیم و نمد را که محصول دست بانوان هنرمند این خطه است می‌توان در شهر ماسال دید. همچنین مردم ماسال به زنبور داری نیز مشغول هستند و به علت طبیعت بینظیر ماسال و گل‌های رنگارنگ و فراوان دشت‌های آن، عسل ماسال بسیار مرغوب و شفا بخش است. همچنین سوغات ماسال، شامل چوب و صنایع دست ساز آن هم می‌شود که از دیگر محصولات محبوب و پر طرفدار شهر ماسال است.

زیارتگاه‌ها و اماکن تاریخی ماسال

زیارتگاه‌ها-و-اماکن-تاریخی-ماسال

ماسال شهری است با ریشه‌ای کهن در دل گذشته که آثار این تاریخ غنی در جای جای شهر به چشم می‌خورد. که از مکان‌های زیارتی آن می‌توان بقعه امام زاده شفیع، پیرون بست پلنگه سرا، شاه میر در شاندرمن و شاه معلم در ماسال، آقا سید ابراهیم قران، آقا سید رضا دلیجان، هفت اولیا اولم و گلگولی تربه را نام برد. از اماکن تاریخی معاصر، یادمان میرزا کوچک خان جنگلی و از اماکن با قدمت بیشتر، منطقه اسب ریسه است که قدمت آن به هزاره قبل از میلاد بازمی‌گردد.

پارک‌های جنگلی ماسال

پارک‌های-جنگلی-ماسال

از دیگر مناطق دیدنی ماسال می‌توان به پارک‌های طبیعی و جنگلی و باغ‌های بینظیرش اشاره کرد. در واقع در هر گوشه این شهر جاذبه گردشگری و دیدنی وجود دارد، به همین علت با سیر در نگین سبز گیلان، سفری به یادماندنی و پر از تفریح و گردش را تجربه خواهید کرد. از پارک‌های جنگلی مشهور و بسیار زیبای ماسال پارک جنگلی ریزه مندان است که تمام امکانات رفاهی آن تکمیل بوده و قدم زنی در این جنگل ۲۰۰ هکتاری آرامشی دل پذیر را به شما هدیه خواهد داد.

در سفر به شهر ماسال از باغ پرندگان تمجیدی غافل نشوید چرا که گوش سپردن به نوای پرندگان محلی این باغ و استشمام هوای پاک و مطبوع آن، روح شما را نوازش کرده و حسی وصف ناپذیر را به شما هدیه خواهد داد.

شهر ماسال، نگین سبز گیلان

ماسال به سبب طبیعت بکر و فوق‌العاده خود بعنوان نگین سبز گیلان در دل آن می‌درخشد و در طی چند سال اخیر، توانسته با تکیه بر زیبایی آبشارها، غارها، پارک‌های جنگلی، ییلاقات و ارتفاعات خود از مسافران و گردشگران دلبری کند. این شهر زیبا با فاصله ۵۰ کیلومتری از گیلان، همواره جز گزینه‌های اصلی تمام مسافران با سلیقه‌های متنوع است چرا که با در برگرفتن دریا، جنگل و کوه قادر به برآوردن همه نوع زیبایی می‌باشد.

برای اقامت در این شهر رویایی و اجاره سوئیت در ماسال، به لیدوماتریپ اعتماد کرده و اقامتگاه‌تان را پیش از سفر خود رزرو کنید.

۴/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *