سوغات قشم چیست؟

سوغات قشم

همه ما دوست داریم که وقتی سفر می کنیم نمادی از آن شهر به عنوان یادگاردی، داشته باشیم. قشم هم از این نظر با دست پر به استقبال میهمانانش رفته و سوغات خوراکی و غیرخوراکی بی نظیری دارد که هر کدام از آن ها به خودی خود باعث جذب  گردشگران شده است.

نقاب های رنگی با طرح های بسیار زیبا تا کفش مخصوص ماهیگیران و نان های محلی که همه این ها توسط خود زنان و مردان قشم درست می شود، جز صنایع دستی این جزیره محسوب می شود، شما می توانید به عنوان سوغاتی آن ها را تهیه کنید. اما واقعا سوغات قشم چیست در ادامه با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید و هر آنچه که درمورد سوغات قشم نمی دانید را بدانید.

سوغات خوراکی قشم

سوغات قشم چیست؟ آیا فقط سوغات قشم درصنایع دستی آن خلاصه می شود؟ بدون شک همه شهر های ایران به غیر از صنایع دستی سوغات خوراکی مخصوصی دارند که از سوغات اصلی آن منطقه یا شهر محسوب می شود. خوشبختانه خوراکی های قشم هم ترش مزه اند و هم شیرین که شما می توانید با هر نوع سلیقه ای، از این خوراکی ها نوش جان کنید.

اجاره روزانه خانه در قشم

قشم بیش از چندین نوع نان محلی و انواع ترشی ها و شیرینی جات خوش طعمی دارد که می توان به تنوع سوغاتی خوراکی قشم پی برد. ما در مجله گردشگری لیدماتریپ بخشی از این سوغاتی خوراکی قشم را به شما معرفی می کنیم.

نان های محلی

نان های محلی قشم

یکی از سوغاتی های خوراکی قشم همین نان های محلی آن است که بیش از ۲۰ نوع نان محلی در این جزیره پخته می شود. اگر عاشق نان های محلی هستید و قصد دارید طعم نان های این جزیره را بچشید حتما در سفرتان به قشم نان تموشی را امتحان کنید.

نان تموشی از نان های محلی مشهور قشم است که بسیار خوش طعم می باشد. برای پخت این نان ابتدا آرد را به صورت خمیر در می آورند و آن را در تابه ای داغ پهن می کنند و روی آن کمی تخم مرغ یا پنیر می ریزند و برای سرو ان از سس های  مخصوص محلیبه نام سس سوراغ و سس ماهی که ترکیب آب ماهی با سبزیجات است، استفاده می کنند.

نان گرده، نان خمیر تره و نان لگیمات از دیگر های نان های معروف و پرطرفدار قشم  است و اکثر طعم این نان ها شیرین و نمکی می باشد.

البته اگر علاقه مندید که  از نزدیک شاهد پخت این نان ها باشید، می توانید به مناطق و روستاهای اطراف این جزیره بروید و چند روزی در قشم اقامت داشته باشی. برای اجاره ویلا و سوئیت در قشم می توانید از وبسایت لیدوماتریپ رزرو کنید.

خرما محصول معروف جنوبی ها

خرما سوغات خوراکی قشم

در این جزیره نخلستان هایی وجود دارند که محصولشان خرماست و  می توانید به عنوان سوغات قشم از آن تهیه کنید. خرما اصلی ترین و مقوی ترین سوغاتی است که می توانید همراه خود بیاورید.

خرما به دلیل انرژی زا و مغذی بودن و هم چنین مفید برای افراد دیبابتی طرفدار زیادی دارد. در بازار های قشم می توانید انواع اقسام خرمای تازه را خریداری کنید.

کیک سنتی هلر

کیک هلر سوغات خوراکی قشم

اگر به خوراکی های شیرین و شیرینی جات علاقه مندید می توانید از کیک هلر قشم نوش جان کنید و به عنوان سوغاتی تهیه کنید. در ۱۸ کیلومتری قشم، دو کارگاه  شیرینی پزی وجود دارد که در آن ها انواع شیرینی متنوعی طبخ می شود.

کیک هلر نوعی کیک اسفنجی است که از آرد، تخم مرغ، شکر، وانیل تهیه می شود و شما می توانید این کیک را که جز سوغات خوراکی قشم است،تهیه کنید و از طعم خوش آن لذت ببرید. از آنجایی که نمی توانید نظیر این کیک را در هیچ کدام از مناطق ایران و حتی دنیا پیدا کنید، حتما در سفر به قشم، از خوردن کیک هلر غاقل نشوید.

مسقط جنوبی

مسقطی جنوبی سوغات خوراکی قشم

تقریبا در اکثر شهر های ایران خصوصا شهر های جنوبی، از این نوع شیرینی درست می شود. این شیرینی از ترکیب گلاب، نشاسته، زعفران، کره و مغزها و… تهیه می شود که به عنوان سوغاتی می توانید تهیه کنید.

جالب است بدانید که این سوغاتی جز سوغاتی های شیراز است و در قشم هم درست می شود.

ادویه مخصوص قشم

ادویه مخصوص قشم سوغات خوراکی قشم

از طبخ غذاهای خوش عطر و خوش طعم شهر های جنوبی معلوم است که از ادویه های بسیار خوب و با کیفیتی استفاده می کنند. احتمالا شهرت و آوازه ادویه های جنوبی را شنیده اید و اگر سری به بازار ها و دست فروشان قشم بزنید، تنوع رنگ و بوی ادویه ها توجهتان را جلب خواهد کرد.

در شهر های جنوبی ایران به خصوص جزیره قشم انواع ادویه هایی وجود دارند که نظیر آن ها را می توانید در کشور های آسیای شرقی پیدا کنید. اگر می خواهید به غذاهایتان عطر و طعم خوبی ببخشید، حتما در سفر به قشم از ادویه های متنوع  این جزیره طبق ذائقه و سلیقه خود، به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

رزرو هتل و هتل آپارتمان در قشم

هم چنین یکی از ادویه های خوش طعم و معروفی که می توانید از قشم تهیه کنید، ادویه خاک سرخ هرمز است که در اکثر مغازه های قشم به فروش می رسد. احتمالا تا این قسمت فهمیدید که در حالت کلی سوغات قشم چیست؟ و اگر به قشم رفتید چه چیزی به عنوان سوغات خوراکی تهیه کنید، در ادامه مطلب به معرفی سوغات غیر خوراکی پرداخته  ایم.

صنایع دستی و سوغات غیر خوراکی قشم 

بعد از چشیدن طعم خوشمزه سوغات خوراکی قشم، به بخش جذاب خرید سوغات غیر خوراکی قشم می رسیم. قطعا وقتی به سفر می روید باید نمادی از آن شهر یا منطقه با خود به یادگار داشته باشید. چه چیز بهتر از این که از سوغاتی های شهر به عنوان یادگاری تهیه کنید.

قشم برای کسانی که به خرید علاقه دارند مکان بسیار خوبی می باشد چرا که این جزیره تنوع سوغاتی زیادی از جمله صنایع دستی برخوردار است که بسیار زیباست. با وجود سوغات خوراکی این جزیره شاید باز هم سوال سوغات قشم چیست؟ ذهنتان را به خود درگیر کند و همواره به دنبال جواب این سوال باشید. در ادامه می خواهیم شما را بیشتر با سوغات غیر خوراکی قشم و صنایع دستی آن آشنا کنیم.

حصیر بافی

حصیربافی قشم

حصیر بافی جز صنایع دستی است که در اکثر شهر های ایران این صنعت وجود دارد و انواع و اقسام حصیر ها با نقش و طرح های مختلف تهیه می شود. حصیر بافی هم از صنایع دستی معروف قشم است که از  اصلی ترین سوغات غیرخوراکی قشم به شمار می رود.

حصیر از چوب های نازک درخت خرما ساخته می شود و به دلیل آب و هوای گرم قشم، کاردبرد خوبی در مقابل هوای گرم دارد که می توان از آن چیز های مختلفی درست کرد و رایج ترین ان ها زیرانداز که به آن تک گفته می شود، سینی بزرگ به نام سپ و میوه خوری و سبزی خوری انواع محصولات صنایع دستی قشم است که از حصیر ساخته می شود.

گلیم بافی

گلیم بافی قشم

گلیم بافی یکی از قدیمی ترین حرفه و صنعت مردمان جنوب کشور بوده و هست. طرح و نقش گلیم هایی که در این منطقه بافته می شوند از نقوش هندسی و از  طرح های قدیمی استان هرمزگان برگرفته شده است.

این گلیم ها سبک هستند و به راحتی می توانید با خود حمل کنید، اگر یه دنبال یک سوغاتی ماندگار و با ارزش هستید گلیم بهترین سوغات غیرخوراکی است که می توانید آن را از مغازه های جزیره قشم تهیه کنید.

کپکاپ سازی

کپکاپ سازی صنایع دستی و سوغات قشم

از دیگر سوغات غیرخوراکی قشم، کپکاپ سازی است. کپکاپ نوعی کفش که مخصوص ماهی گیران و لنج سازان می باشد. این کفش ها از چوب ساخته می شوند و مقاوم هستند.

این کفش برای افرادی که  در کشتی ها و لنج ها کار می کنند و ساعت های زیادی سر پا می ایستند بسیار مناسب است و می توانید آن را از بازار قشم تهیه کنید.

سوندبافی

سوند بافی صنایع دستی قشم 

با توجه به موقعیت جغرافیایی قشم و روش درختان خرما در این منطقه، از شاخه ها و برگ درخت خرما برای سوند بافی استفاده می کنند. از این سوند ها برای پوشش خانه های مسکونی استفاده می کنند که از این نظر بسیار کاربردی می باشد و از صنایع  دستی جزیره قشم به شمار می رود.

برقع سازی

برقع سازی صنایع دستی قشم

حتما تا به حال نقاب زنان جنوبی توجهتان را به خود جلب کرده است. این نقاب ها جز پوشش های سنتی و محلی جنوب ایران است که در اکثر شهر های جنوبی این نوع پوشش به چشم می خورد. به این نقاب ها برقع گفته می شود و توسط خود زنان قشم درست می شود.

برقع ها در رنگ های مختلف سبز، قرمز، مشکی و… تولید می شود و همان حالت سنتی خود را حفظ کرده و هنوز هم طرفداران خاص خود را در میان زنان جنوبی دارد. شما درسفر به قشم می توانید از برقع که نماد زنان جنوبی است به عنوان یادگاری آن ها را از فروشگاه صنایع دستی تهیه کنید.

وسایل تزیینی 

وسایل تزیینی سوغات غیر خوراکی قشم

قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در  مجاورت دریای خلیج فارس، اهالی این جزیره از آنچه که طبیعت در اختیارش قرار داده است، نهایت استفاده را می کند.

مردان و زنان قشم، از باقی مانده آبزیان دریایی مانند صدف دریایی، حلزون، عروس دریایی و … انواع زیورآلات و اشیای تزیینی از جمله دستبند، گوشواره، گردنبند، قاب عکس و… درست می کنند و می توانید از فروشگاه های صنایع دستی قشم خریداری کنید.

بدون خرید سوغاتی قشم را ترک نکنید!

سوغات قشم

قشم یکی از مناطق توریستی جنوب ایران است که طرفداران زیادی از سراسر ایران دارد. وجود جاذبه های گردشگری در این جزیره هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند.

این جزیره در کنار جاهای دیدنی اش، سوغاتی های خوراکی و غیر خوراکی متنوعی دارد که بسیارجالب و زیبا هستند. سوغاتی ها نقش بسزایی در ایجاد یک سفر خاطره انگیز دارد. حالا که فهمیدید سوغات قشم چیست اگر به قشم سفر کردید، می توانید از انواع مختلف سوغاتی های این جزیره خریداری کنید و نمادی از این جزیره به یادگار داشته باشید.

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *