سوغات تبریز شامل چه چیزهایی است؟

سوغات تبریز

تبریز شهری باصفا، پر از جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی می‌باشد که با توجه به آب و هوای عالی که در تابستان در آن حاکم است، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. سفر به تبریز می‌تواند یک فرصت عالی برای بازدید از این شهر تاریخی زیبا و فرهنگی و همچنین تهیه سوغاتی‌های عالی از این شهر زیبا و تمیز باشد. این شهر زیبا دارای سوغاتی‌های فراوانی است که به عنوان یادگاری از این شهر توسط مسافران خریداری می‌شود. مگر می‌شود به شهر تبریز سفر کرد و از شیرینی‌های خوشمزه آن نخورد؟

همه‌ی ما با شنیدن کلمه سوغاتی حس بسیار عالی پیدا می‌کنیم که یادآور خاطرات خوشی برایمان هستند. آوردن سوغاتی برای اطرافیان از رسوم گذشته ایرانیان است. سوغات تبریز هم شهرت خاص خود را دارد و خریدن آن‌ها خالی اط لطف نخواهد بود. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، سوغات تبریز را معرفی می‌کنیم تا در سفر به شهر زیبای تبریز از این اطلاعات استفاده کنید.

سوغات تبریز چیست؟

شهر تبریز هم مانند شهرهای دیگر کشور دارای سوغاتی‌های خاص خود است که شهرت فراوانی هم دارند. سوغات تبریز انواع مختلفی دارد که می‌تواند جوابگوی سلیقه‌های مختلفی باشد و از خود در ذهن مسافرانش یادگاری باقی بگذارد. سوغات تبریز به دو دسته محصولات خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شوند که هر کدام از این‌ها انواع مختلفی دارند. شهر تبریز با غذاها و شیرینی‌های خوشمزه‌اش مشهور است و در جاهای دیگر کشور ایران هم طرفداران خیلی زیادی دارد. صنایع دستی تبریز که حاصل هنر مردمان زحمتکش آن می‌باشد، در سطح جهانی مشهور هستند. در سفر به شهر باصفای تبریز حتما از خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی آن غافل نشوید تا در ذهنتان خاطره خوشی باقی بماند.

· سوغات تبریز خوراکی‌ها

تبریز شهری پر از خوراکی‌های خوشمزه‌ها بوده و گویی در هنگام سفر به این شهر، دربی از بهشت مزه‌ها، از شیرینی یا غذاهای متنوع به رویتان گشوده می‌شود. تنوع خیلی زیادی از غذاها و خوردنی‌ها در این شهر وجود دارد که می‌توانید به عنوان سوغاتی تبریز تهیه فرمایید. سوغات تبریز شامل انواع خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند شیرینی می‌باشد؛ پس برای آشنایی بیشتر با سوغات تبریز در ادامه این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ، با ما همراه باشید.

باقلوا؛ عطر و طعمی ماندگار

باقلوا؛-عطر-و-طعمی-ماندگار

یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مشهور تبریز است که با کیفیت بسیار بالایی تولید و عرضه می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. در سفر به تبریز حتما این شیرینی خوشمزه را امتحان کنید و تفاوت آن را با باقلواهای شهرهای دیگر ایران مقایسه کنید. یکی از سوغات تبریز همین باقلواهای خوشمزه محسوب می‌شود که شرینی اصیل ترک‌های آسیای میانه می‌باشد. این شیرینی از پسته، بادام و گردوی فراوان تهیه شده و بعد از پخت از یک شربت شیرین برای تکمیل طعم باقلوا استفاده می‌شود که شامل گلاب و هل است. این شیرینی ارزش غذایی بالایی دارد و کنار چای ایرانی لذتی فراتر خواهد داشت.

قرابیه؛ شیرنی رسمی تبریز

قرابیه؛-شیرنی-رسمی-تبریز

قرابیه یکی از معروف‌ترین سوغات تبریز است و به دلیل محبوبیت فراوانی که در بین مردم به دست آورده، امروزه در اکثر شهرهای ایران یافت می‌شود. قرابیه اصل تبریز را از شیرینی فروشی‌های معروف تبریز خریداری فرمایید تا طعم ماندگار آن را به خاطر بسپارید. از قرابیه بیشتر به عنوان شیرینی گران قیمت و مجلسی یاد شده و در بسیاری از محافل از آن استفاده می‌شود. قرابیه انواع مختلفی دارد که شامل انواع بادامی، گردویی، پسته‌ای و نارگیلی می‌شود.

سوغات تبریز؛ نوقا یا لوکا

سوغات-تبریز؛-نوقا-یا-لوکا

شیرنی نوقا یکی از سوغاتی‌های تبریز است که بیشتر مردم به خاطر شباهت زیاد با گز، آن را اشتباه می‌گیرند. این شیرینی ریشه‌ی جنوبی داشته و در بین مردم طرفداران زیادی دارد. در تهیه‌ی این شیرینی از تخم مرغ ، شکر، گردو، وانیل و بادام استفاده شده که بسیار مقوی است و با چای هم بسیار خوشمزه‌تر می‌شود. شما می‌توانید از این نوع شیرینی‌ها به عنوان سوغات تبریز خریداری کرده و آن را به عزیزان خود هدیه دهید.

شیرینی ریس یا اریس؛ از شیرین‌ترین سوغات تبریز

شیرینی-ریس-یا-اریس؛-از-شیرین‌ترین-سوغات-تبریز

اریس که در زبان محلی به آن «سوت شیرینی‌سی» می‌گویند، یک نوع شیرینی خوشمزه است که انواع مختلفی نیز دارد. این شیرینی متعلق به تبریز بوده و به عنوان سوغاتی تبریز از آن یاد می‌شود. اریس انواع مختلفی دارد که اریس کاکائو، اریس شیری، اریس شیره‌ی انگور، اریس ترد و اریس تسبیحی چند مدل لذیذ از آن به حساب می‌آیند. اریس به علت اینکه خشک و قابل حمل بوده، به عنوان سوغاتی تبریز توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

راحت الحلقوم؛ خوراکی لذیذ تبریزی

راحت-القوم؛-خوراکی-لذیذ-تبریزی

راحت القوم یکی از شیرینی‌هایی است که باب میل کودکان و حتی بزرگسالان می‌باشد. این شیرینی بسیار خوشمزه بوده و در بسیاری از شهرهای ایران نیز یافت می‌شود و یکی از سوغایی‌های مشهور تبریز نیز به حساب می‌آید. در اکثر آجیل فروشی‌ها این شیرینی یافت می‌شود و بیشتر در کنال آجیل از آن بهره می‌برند.

شیرینی لوز؛ با رنگ و طرحی جذاب

شیرینی-لوز؛-با-رنگ-و-طرحی-جذاب

این خوراکی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که طعم ومزه‌ی زعفران در آن حس می‌شود. محتویات تشکیل دهنده‌ی آن پسته، بادام، پودر قند، زعفران و آب است و عطر و بویی فوق‌العاده دارد. این شیرینی نیز یکی از سوغات تبریز به حساب می‌آید.

شیرینی لطیفه؛ شیرینی خوشمزه‌ تر

شیرینی-لطیفه؛-شیرینی-خوشمزه‌ی-تر

لطیفه، این شیرینی تر که خواهان زیادی هم دارد، در شهرهای دیگر ایران نیز یافت می‌شود. اگر به شرینی‌های تر و خامه‌ای علاقه دارید، به عنوان سوغات تبریز آن را تهیه کنید تا طعم و مزه‌ی متفاوت و بی‌نظیر آن را با خود به یادگار داشته باشید.

پنیر لیقوان تبریز؛ شورمزه‌ای کم‌نظیر

پنیر-لیقوان-تبریز؛-شورمزه‌ای-کم‌نظیر

پنبر لیقوان تبریز یکی از مشهورترین سوغات تبریز است که تقریبً در کل ایران طرفداران زیادی دارد. این لبنیات خوشمزه از شیر تازه گوسفندی که در مراتع سرسبز تغذیه می‌کنند گرفته می‌شود. به خاطر همین طعم بی نظیری که دارد شاید بتوان گفت که در کل دنیا صبحانه‌ای لذیذتر از پنیر لیقوان تبریزی و چای شیرین وجود نخواهد داشت. با اینکه امروزه بیشتر شهرهای ایران پنیر لیقوان تبریز را به فروش می‌رسانند ولی مزه‌ی فوق العاده‌ی پنیر لیقوان تبریز را بدون شک در هیچ شهر دیگری نخواهید یافت.

مربای گل سرخ؛ از سوغات تبریز

مربای-گل-سرخ؛-از-سوغات-تبریز

شاید با شنیدن اسم گل محمدی اولین جایی که یادتان بیاید کاشان باشد؛ ولی گل محمدی که در تبریز بسیار فراوان کشت می‌شود، عطر و بویی دیگر دارد و مرباهای آن بی‌نظیر هستند. این سوغات تبریز که بسیار هم خوشمزه است بیشتر در صبحانه میل می‌شود و با آن رنگ و بوی مدهوش‌کننده خود می‌تواند صبح شما را رنگین‌تر کند.

حلوای سنتی تبریز

حلوای سنتی تبریز یکی از سوغات تبریز می‌باشد که حالت پشمکی مانند دارد و بسیار هم قوی و پر کالری است. مواد تشکیل دهنده‌ی این حلوا دانه برزک آسیاب شده، آرد گندم، ارده، کنجد، شکر قهوه‌ای، پسته و گردوی فراوان است. برزک گیاهی بسیار مقوی است که خواص خیلی فراوانی دارد. اگر  قصد سفر به تبریز را دارید حتماً این سوغاتی خوشمزه را تهیه فرمایید.

· سوغات تبریز؛ صنایع دستی شهر اولین‌ها

شهر تبریز به عنوان شهری هنرمند که صنایع دستی‌اش شهرت خیلی فراوانی دارد یاد می‌شود. این شهر سوغاتی‌های فراوانی از صنایع دستی به گردشگران ارائه می‌کند که دیدن و خریدن آن‌ها خالی از لطف نمی‌باشد. این شهر به عنوان شهر جهانی فرش شناخته شده و چرم‌هایش هم در کل دنیا جایگاه رفیعی دارد. سوغات تبریز که از صنایع دستی آن می‌باشد شامل: محصولات سرامیکی و سفالی، قالی، گلیم، چرم، ظروف نقره کاری، تابلو سنگ‌ها، سوزن دوزی، طرح‌های سنتی و نگارگری می‌باشد. در ادامه مقاله می‌خواهیم به تعریف چند نمونه از صنایع دستی مشهور تبریز بپردازیم.

چرم تبریز؛ محصولی ثبت‌شده در یونسکو

چرم-تبریز؛-محصولی-ثبت‌شده-در-یونسکو

چرم تبریز یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین چرم‌های دنیا محسوب می‌شود و همه ساله طرفداران خیلی زیادی را به خود جذب می‌کند. چرم تبریز که یکی از بهترین سوغات تبریز هم به حساب می آید، در داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و رقابت قابل توجهی با نمونه‌های خارجی دارد. اگر کفش دست دوز چرم اصیل تبریز را یکبار پایتان کنید، شاید به سختی بتوانید از نمونه‌های کفش دیگری برای خود خریداری فرمایید. چرم تبریز بخش اعظمی از صادرات به کشورهای اروپایی و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

قالی تبریز؛ تار و پودی رنگارنگ

قالی-تبریز؛-تار-و-پودی-رنگارنگ

کشور ایران به عنوان تولید کننده فرش دستباف در جهان شهرت دارد که شهرتش هم از فرش دستبافت تبریز می‌باشد. قالی دستبافت تبریز جزو گران‌ترین سوغات تبریز به حساب می‌آید که در همه جای دنیا طرفدار دارد. شورای جهانی صنایع دستی، تبریز را به عنوان شهر جهانی فرش نام گذاری کرده است. در شهر تبریز قالی و قالیچه، حتی تابلو فرش‌ دستبافت ابریشم که طرح و نقشی فوق العاده‌ای دارند یافت می‌شوند. وجود یکی از این فرش‌های دستباف تبریز در خانه، به آن لطف صفایی می‌دهد که روح انسان را با طراوت‌تر می‌کند. تار و پودهای رنگارنگ و ابریشمی از زندگی در فرش دستباف اصیل تبریز قابل مشاهده است.

ورنی بافی؛ هنر دست زنان و دختران آذری

ورنی-بافی؛-هنر-دست-زنان-و-دختران-آذری

ورنی بافی که در زبان آذری، سوماک نام دارد کمتر از صنایع دستی دیگر به آن اهمیت داده شده است. این هنر دست زنان و دختران هنرمند و با اراده آذربایجان می‌باشد که تمام خلاقیت خود را خرج این نوع فرش زیبا می‌کنند. ورنی یک نوع فرش بدون پرز و تک رو است که لحاظ نقش، به گلیم شباهت دارد. این سوغات تبریز که منحصربه‌فرد است از رنگ‌های گرم برای بافتنش استفاده شده که منظره جالبی را ایجاد می‌کند.

نقره کاری؛ هنری ظریف و چشم‌نواز

نقره کاری؛ هنری ظریف و چشم‌نواز

نقره کاری از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات تبریز به حساب می‌آید که در شکل‌های مختلفی از ظروف مانند آینه، سینی، سماور و ظروف تزئینی و غیره وجود دارد. این هنر فوق العاده از خاورمیانه به ایران وارد شده و آذربایجان شرقی بیشتر از شهرهای دیگر کشور به این هنر پرداخته است. در بازارهای تبریز این هنر زیبا قابل تهیه است و در صورت خرید آن، در خانه منظره زیبایی را ایجاد خواهد کرد.

سفال و سرامیک تبریز

سفال و سرامیک تبریز

یکی از سوغات تبریز سفال و سرامیک آن است که به علت کیفیت بالای آن به شهرت رسیده است. به دلیل اینکه خاک تبریز مرغوب است، آثار سفالی آن هم کیفیت بسیار بالایی دارند.

گلیم رنگارنگ بافت تبریز

گلیم رنگارنگ بافت تبریز

گلیم یک نوع زیرانداز سنتی است که از پشم گوسفند و موی بز و ابریشم بافته می‌شود. گلیم از قدیمی‌ترین سوغات تبریز است که طرح و نقش‌های متفاوتی داشته و در آن هنر مردمان خوش ذوق قابل لمس است. مشهورترین گلیم تبریز “گلیم شاهسون” می‌باشد که در طراحی آن از نقش‌های بزرگ و برجسته با رنگ‌های عالی استفاده شده است.

سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

سوغات-تبریز-را-از-کجا-بخریم؟

تبریز برای خرید سوغاتی خیلی مورد توجه گردشگران و مسافرانش قرار می‌گیرد. بازارهای خیلی زیادی در این شهر وجود دارد که خرید را برای همگان آسان می‌کند و بازدید از این بازارهای جذاب هم خالی از لطف نخواهد بود. بازار بزرگ سرپوشیده تبریز که به ثبت یونسکو هم به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان رسیده است، یکی از مناطق جذاب برای بازدید و خرید شما به حساب خواهد آمد. این بازار قدیمی جذابیت خیلی زیادی دارد و پر از حجره‌های فراوان است که صنایع مختلفی در آن به فروش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین اقلام عرضه‌شده در بازار بزرگ تبریز فرش دستبافت تبریز می‌باشد. تیمچه مظفریه یکی از مشهورترین تیمچه‌های بازار بزرگ سرپوشیده‌ تبریز است که پر از فرش دستباف اعلاء تبریز می‌باشد و وقتی وارد این بازار فوق العاده می‌شوید حس زندگی در وجودتان جاری خواهد شد.

خوراکی‌های خوشمزه و شیرینی‌های بی‌نظیر تبریز را هم می‌توانید از قنادی‌ مشهور تک درخت در جاده ائل گلی، قنادی کریمی در ولیعصر، قنادی رکس در خیابان امام و قنادی دقیق خیابان خیام و قنادی‌های دیگر خریداری کنید. باقلواهای لذیذ تبریز را هم می‌توانید از باقلوا فروشی علی کیپا در چایکنار، باقوا فروشی جام جم در خیابان جام جم و باقلوا فروشی کاج در خیابان منظریه تهیه کنید. صنایع دستی تبریز هم در بازارهای مختلفی قابل یافت است که مشهورترین آن بازارچه دائمی صنایع دستی تبریز، بازار بزرگ امیریه و بازار بزرگ سرپوشیده تبریز می‌باشد. برای خرید چرم تبریز هم به خیابان دارایی پاساژ چرم که مکان اصلی چرم فروشی می‌باشد، می‌توانید مراجعه کنید.

سوغات تبریز؛ طعم و رنگی ماندگار

سوغات تبریز دارای طرفداران خیلی فراوانی است که در هنگام سفر به این شهر زیبا توجه مسافران به خرید از این موارد جلب می‌شود. یادگاری که با خود از شهر تبریز  به عنوان سوغاتی خواهید برد، همواره یاد و خاطره این شهر زیبا را برایتان زنده می‌کند و شما را به یاد لحظات جذابتان می‌اندازد. سوغات تبریز از خوشمزه‌های زیادی تشکیل شده که ترک این شهر بدون خوردن این خوراکی‌ها لطفی ندارد.

خرید کردن از شهری که به آن مسافرت می‌کنید، شاید یکی از لذت بخش‌ترین بخش مسافرتتان باشد که خرید سوغاتی آن هم به دلیل اینکه این سوغاتی ها شما را با هنر آن شهر آشنا خواهد کرد خیلی عالی خواهد بود.سفر به این شهر تبریز و دیدن جاذبه‌های آن و همین طور خریدن سوغاتی‌های بی نظیر از آن به همه‌ی مردم ایران توصیه می‌شود. اگر قصد سفر به این شهر پر آوازه تبریز را دارید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در تبریز به راحتی اقامت خوشی را در این شهر داشته باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *