بهترین و معروف‌ترین صنایع دستی تبریز

بهترین-و-معروف‌ترین-صنایع-دستی-تبریز

در بیشتر اوقات گردشگران تمایل دارند تا یادبودی از شهری که به آن سفر کرده‌ند را برای یادآوری لحظات خوشی که سپری شده؛ مهمان خانه خود کنند. در این میان، یکی از مواردی که با ذوق، هنر و مهارت هنرمندان آن شهر ساخته شده و گزینه مناسبی برای خرید گردشگران می‌باشد، صنایع دستی است. وقتی کلمه صنایع دستی به گوشتان می‌خورد، ناخودآگاه تصویر وسایل تزئینی و کاربردی که به وسیله دست و ابزار ساده تولید می‌شود به ذهن خطور می‌کند.

شهر تبریز به واسطه بناهای تاریخی و مردمان مهمان نواز به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری ایران تبدیل شده است. صنایع دستی تبریز یکی از زیباترین و تخصصی‌ترین صنایع کشور می‌باشد که در سفر خود به شهر تبریز می‌توانید به عنوان یادگاری یا سوغات برای عزیزان از آن‌ها خریداری فرمایید. تنوع بالای صنایع دستی تبریز باعث شده تا افراد مختلف با سلیقه‌های گوناگون را به خود جذب کند. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، صنایع دستی تبریز را برای شما معرفی می‌کنیم تا در سفر خود بهترین‌ها را تهیه فرمایید.

صنایع دستی تبریز چیست؟

صنایع دستی تبریز قدمتی دیرینه دارند و این شهر یکی از شهرهای فعال ایران در زمینه تولید و عرضه صنایع دستی به‌شمار می‌آید. یکی از مواردی که شگفتی و حیرت در گردشگران و مسافرانی که شهر تبریز را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند، ایجاد می‌کند این است که دامنه تولیدات صنایع دستی در تبریز بسیار متنوع و گسترده می‌باشد و با مواد اولیه گوناگون، اجناس مختلفی تولید می‌شود. موادی که برای ساخت و تولید صنایع دستی تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل پشم، پارچه، چرم، چوب، سفال، نقره، مس و غیره می‌باشند.

صنایع دستی تبریز؛ چرم اعلا و مرغوب

صنایع-دستی-تبریز؛-چرم-اعلا-و-مرغوب

چرم از دباغی پوست خام گوسفند، گاو و برخی حیوانات دیگر به دست می‌آید. یکی از مواردی که می‌توانید به عنوان صنایع دستی از شهر تبریز تهیه فرمایید، چرم تبریز می‌باشد. بیش از ۸۰ درصد محصولات چرمی و خود چرم کشور را شهر تبریز تأمین می‌نماید و علاوه بر رفع نیاز داخلی، در صادرات چرم نیز فعال می‌باشد. چرم تبریز در خود ایران، خاورمیانه و حتی اروپا طرفداران زیادی دارد و بهترین و طبیعی‌ترین چرم را می‌توانید از بازار شهر تبریز پیدا کنید. چرم طبیعی دارای بوی مشخص و خاصی است که نمی‌توان هرگز از آن کپی برداری کرد.

صنایع دستی تبریز؛ کفش دست دوز

صنایع-دستی-تبریز؛-کفش-دست-دوز

هر فردی با پوشیدن کفش دست دوز تبریز، به مرور زمان متوجه تفاوت‌های فراوان آن در مقایسه با دیگر کفش‌ها خواهد شد. کفش دست دوز تبریز که به عنوان صنایع دستی تبریز به ثبت رسیده است، در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. با اینکه کفش‌‌های چرم دیگری در بازار با قیمت خیلی کمتری هم قابل خرید می‌باشد، ولی کفش دست دوز تبریز خواهان خود را دارد و طرفدارانش متوجه دلیل گران بودن این کفش‌ها نسبت به بقیه کفش‌ها می‌شوند.

صدای چکش سازندگان کفش دست دوز تبریز که در بازار به گوش می‌رسد، مردم را برای خرید به سمت خود می‌کشاند. این کفش‌ها از دوام و عمر فوق العاده‌ای برخوردار هستند و شما از هزینه‌ای که بابت خرید آن‌ها صرف می‌کنید، هرگز پشیمان نخواهید شد.

قالی بافی و ورنی بافی؛ از زیباترین صنایع دستی تبریز

قالی-بافی-و-ورنی-بافی؛-از-زیباترین-صنایع-دستی-تبریز

فرش و قالی ایران در جهان شهرت فراوانی دارد و بهترین نوع آن به قالی تبریز مشهور می‌باشد. به طوری که شهر تبریز در جهان به صنایع دستی، بافت فرش و قالی هم شهرت یافته است. قدمت این هنر و صنایع دستی تبریز به چند صد سال پیش می‌رسد و فرش‌های قدیمی و عتیقه تبریز امروزه در موزه‌های مشهور دنیا نگه داری می‌شوند. هنر قالی بافی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی شهر تبریز می‌باشد که سود صادراتی خوبی را هم برای کشور به ارمغان آورده است. استفاده از نخ ابریشم با جنس فوق العاده در فرش‌های دستباف تبریز شهرت این فرش‌ها را دوچندان کرده است. نمونه‌های خیلی زیادی از این فرش‌های قدیمی را می‌توان در خود شهر تبریز مشاهده کرد که موزه ساختمان ساعت تبریز یکی از این مکان‌ها می‌باشد.

یکی دیگر سوغات و صنایع دستی بی‌بدیل شهر اولین‌ها، ورنی‌بافی است. ورنی که در زبان آذری به سوماک مشهور می‌باشد، نوعی زیرانداز سنتی بدون پرز و تک رو بوده و مانند گلیم نقش آن ساده است. طبق اطلاعات به دست آمده، هنر ورنی بافی از عشایر عزیز که دختران و زنانشان با عشق و علاقه تار و پودهایش را به هم می‌بافتند، به جای مانده است.

ورنی را بیشتر از پشم، ابریشم، پنبه و موی حیوانات می‌بافند و از رنگ‌های سرمه‌ای، کرمی، پوست پیازی، لاکی، آبی و سفید در آن استفاده می‌شود. در تمام طرح‌های ورنی نوعی عشق و علاقه و روحیات و فرهنگ مردمان را می‌توان لمس کرد. هنوز هم مردم روستاها و عشایر عزیز آذربایجان با تمام علاقه و هنر خود به ورنی بافی ادامه می‌دهند و نقش‌های فوق العاده‌ای از خود به یادگار می‌گذارند.

سوزن دوزی؛ هنر زنان و دختران خانه‌دار تبریزی

سوزن-دوزی؛-هنر-زنان-و-دختران-خانه‌دار-تبریزی

هنر سوزن دوزی که یکی از صنایع دستی تبریز به حساب می‌آید، تولیدش در انحصار زنان و دختران هنرمند خانه دار می‌باشد. هنرمندان تبریزی برای خلق این تولیدات ارزشمند و طرح‌های سوزن دوزی، از ذهنیات و تصورات ذهنی خودشان استفاده کرده و بیشتر از محیط طبیعی مانند گل‌ها و بوته‌ها الهام گرفته‌اند و رنگ‌ها و طرح‌های عالی و بی نظیری تولید می‌کنند. مواد اولیه سوزن دوزی از نخ ابریشم رنگی با کیفیت فوق العاده، پارچه دبیت و متقال تشکیل می‌شود و ابزار کار این افراد نیز یک سوزن چهار سانتی متری معمولی، یک انگشتانه خیاطی و ذوق و هنر فراون است تا این طرح و نقش‌های ظریف و هنرمندانه را خلق کنند.

این هنر پیش از این، درآمد کمتری نسبت به دیگر صنایع دستی تبریز داشت؛ اما در سال‌های اخیر با تلاش فراوان سازمان صنایع دستی دوباره رونق گرفته و هنرمندان بسیاری دوباره به این کار روی آورده‌اند. این هنر بیشتر در شهر ممقان که در ۴۲ کیلومتری شهر تبریز واقع شده، انجام می‌شود.

از این هنر فوق العاده جذاب می‌توان در تهیه کلاه، کیف، کفش، زیر لیوانی، کمربند و جلیقه استفاده کرد تا بدین طریق، نام صنایع دستی تبریز را زنده نگه داشت. در سوزن دوزی بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود که باعث زیبایی خیره کننده این محصولات خواهد شد.

هنر نقره کاری تبریز؛ هنری به‌جامانده از دوره ساسانیان

هنر-نقره-کاری-تبریز؛-هنری-به‌جامانده-از-دوره-ساسانیان

هنر نقره کاری در تبریز یکی از هنرهای اصیل به حساب می‌آید که طرافداران خاص خود را دارد. با اینکه قیمت نقره به شدت افزایش یافته، ولی باز هم مانند طلا خریداران خود را دارد. این هنر در دوره ساسانیان رونق پیدا کرده و همچنان هم از محبوبیت آن کاسته نشده است. ساخت اشیاء و ظروف نقره با چکش کاری، پرس کاری، خم کاری و ریخته گری انجام می‌شود. هنر نقره کاری در سال ۱۹۱۵ از ترکیه به آذربایجان شرقی وارد شد و به همین دلیل شهر تبریز مبدأ و محل تولد هنر نقره کاری در ایران محسوب می‌شود. در تبریز بیشتر از شهرهای دیگر ایران این هنر کار شده و نقره کاران تبریزی هم بسیار مجرب و حرفه‌ای هستند. این هنر زیبایی خاصی در خود دارد و استفاده از این ظروف در خانه زیبایی خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

صنایع دستی تبریز را از کجا بخریم؟

تهیه سوغات و خرید صنایع دستی هر شهر، یکی از گزینه‌های مورد علاقه‌ گردشگران به شمار می‌آید که یکی از مزیت‌های آن، رونق هنرهای اصیل و قدیمی است و هنرمندان را به کارشان علاقه‌مندتر می‌کند. گشت و گذار در بازارهای سنتی و مدرن هر شهر یکی از جاذبه‌های سفر است که نوعی تفریح و گردش به حساب می‌آید. در ادامه چند مورد از بازارها و مراکز خرید صنایع دستی تبریز را به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام سفر به شهر تاریخی تبریز با هنرهای زیبای این شهر بیشتر آشنا شوید و برای خود یادگاری تهیه کنید. در ادامه این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ به معرفی بازارهای زیبا و جذاب شهر تبریز که در آن صنایع دستی تبریز پیدا می‌شود می‌پردازیم.

بازار بزرگ تبریز؛ میراث جهانی یونسکو

بازار بزرگ تبریز؛ میراث جهانی یونسکو

بازار بزرگ تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان است که حدوداً یک کیلومتر طول دارد. این بازار در سال ۱۳۸۹ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است. معماری خیره کننده و سنتی این بازار، توجه همه را به خود جلب کرده و هنر دوستان را به خود علاقه‌مندتر می‌کند. بازار بزرگ تبریز بسیار مورد توجه گردشگران، مسافران و حتی خود مردم تبریز می‌باشد و کمتر مسافری دیده‌ایم که بدون بازدید از این بازار و خرید سوغات و صنایع دستی تبریز از این شهر خارج شود. تقریباً ۴۰ صنعت مختلف در این بازار مشغول به کار هستند و تولیدات خود را عرضه می‌کنند. راسته‌های اصلی بازار بزرگ تبریز توسط راسته‌های فرعی به هم متصل می‌شوند و در آن تیمچه‌ها و سراها قرار دارند. در بازار بزرگ تبریز، صنایع دستی تبریز توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کرده و هنر و ذوق شما را برانگیخته‌تر می‌کند.

بازار بزرگ تبریز که زیبایی خاص خود را داشته و شباهتی به بازارهای امروزی ندارد، دارای سقف‌های بلند و حجره‌هایی است که در آن مغازه‌داران به خرید و فروش اقلام روزانه و مورد نیاز مردم می‌پردازند. وقتی وارد بازار اصیل تبریز می‌شوید، فرش‌هایی را می‌بینید که روی زمین و وسط بازار پهن شده و افراد مشغول رفوی آن هستند. در برخی قسمت‌های دیگر آن هم صدای دفه به دار قالی به گوش می‌رسد که منظره فوق العاده‌ای با طرح و رنگ خیره کننده ایجاد می‌کند و شوق و هنر را در وجود انسان به جریان می‌اندازد. در این بازار همه‌ی فرش‌ها دستباف هستند و طبق قانون نانوشته‌ای در آن فرش ماشینی به فروش نمی‌رسد. بیشتر فرش‌هایی که در این بازار وجود دارند از ابریشم خالص بافته شده‌اند و از تماشایشان لحظه‌ای سیر نمی‌شوید. فرش دستباف ارزش خیلی زیادی دارد و وجودش در خانه باعث عوض شدن حال و هوای خانه شده و حال دلمان هم با نگاه به این فرش‌ها عوض خواهد شد.

تابلوفرش‌های خیلی زیادی با طرح‌های گوناگون در این بازار به چشم می‌خورد که تبریز را به پایتخت تابلو فرش ایران تبدیل کرده است. یکی از جذابیت‌هایی که بازار بزرگ تبریز دارد این است که در مراسم عزاداری امام حسین این حجره‌ها همگی تعطیل شده و پرچم‌های سیاه در همه جای بازار نصب می‌شوند. بازاریان این بازار و دسته‌های عزاداری از محله‌های مختلف تبریز در این تیمچه‌ها جمع می‌شوند و به عزاداری امام حسین می‌پردازند.

بازار بزرگ امیریه؛ بازار اهالی هنر

بازار-بزرگ-امیریه؛-بازار-اهالی-هنر

این بازار در خیابان دارایی تبریز قرار دارد و کسبه آن به فروش صنایع دستی تبریز می‌پردازند. فروشگاه‌های این بازار بیشتر در زمینه نقره و مس فعالیت می‌کنند و محصولات منبت کاری، چوب و معرق هم در این بازار عرضه می‌شود. صنایع دستی تبریز در این بازار حفظ شده و حتی یک غرفه از لباس محلی آذربایجانی هم در آن دیده می‌شود. این بازار اندکی از محصولات چرمی را هم برای فروش در خود جای داده است. با اینکه این بازار نسبت به بازارهای دیگر از شهرت کمتری برخوردار است، اما مردمان هنر دوست از این بازار بسیار استقبال می‌کنند.

بازارچه دائمی صنایع دستی تبریز؛ بزرگ‌ترین بازارچه شمال غرب کشور

بازارچه-دائمی-صنایع-دستی-تبریز؛-بزرگ‌ترین-بازارچه-شمال-غرب-کشور

بازارچه دائمی صنایع دستی تبریز در سال ۱۳۹۵ با ۳۰ غرفه در خیابان توانیر تبریز افتتاح شد. این بازارچه به عنوان بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین بازارچه دائمی صنایع دستی در شمال غرب کشور یاد می‌شود. در این بازار تولیدات متفاوتی از صنایع دستی تبریز را می‌توان یافت که توجه علاقه‌مندان به صنایع دستی را به خود جلب می‌کند. محصولات ارائه شده در این بازار تولیدات چرمی دست دوز، ورنی بافی، منبت کاری، مینا کاری، مشبک چوب، معرق چوب، احجام چوبی، شیشه گری فوتی، همجوشی شیشه، صنایع دستی موسیقی و صنایع دستی دیگری را شامل می‌شود. در این بازارچه دائمی صنایع دستی تبریز که برگرفته از ذوق، هنر و خلاقیت هنرمندان هر منطقه است، وجود دارد ولی متأسفانه نسبت به قبل رونق فراوانی ندارد و به آن توجهی نمی‌شود.

راسته بازار کفاشان تبریز؛ معروف به باشماخچی تبریز

راسته-بازار-کفاشان-تبریز؛-معروف-به-باشماخچی-تبریز

از قدیم کفش چرم دست دوز تبریز زبانزد همه مردم بوده و خریداران خاص خود را دارد. بازار کفاشان تبریز مرکز تولید کفش چرم تبریز است که بسیاری از گردشگران و مسافران را به بازدید از خود ترغیب می‌کند. با اینکه قیمت این کفش‌های چرم اصیل با بالا رفتن تحریم‌ها افزایش یافته ولی طرفداران خود را از دست نداده است. قیمت کفش‌ها در این بازار نسبت به بازارهای دیگر کمتر می‌باشد و بعضی از مغازه‌ها اصلا تک فروشی ندارند. این بازار از خیابان دارایی شروع شده و تا مسجد مقبره ادامه یافته و دارای حجره‌های فراوانی است.

خرید صنایع دستی تبریز؛ تکریم و حفظ ارزش این محصولات

خرید-صنایع-دستی-تبریز؛-تکریم-و-حفظ-ارزش-این-محصولات

با روی آمدن وسایل مدرن، توجه کمتری به صنایع دستی و هنری می‌شود و این کار باعث می‌شود که اصالت ایرانی بودن رفته رفته از خانه‌هایمان به کنار برود. کودکانمان دیگر چیزی از سنتی بودن در ذهنشان باقی نمانده و مدرن بودن را ترجیح خواهند داد. با خرید صنایع دستی تبریز یا صنایع دستی هر شهر دیگری در وسایلی که استفاده می‌کنید، مقداری از این اصالت را حفظ کنید تا هم کمکی به هنرمندان کشورمان بشود و هم زندگی‌ها و چیدمان‌ها کم کم به سمت سنتی‌تر شدن بروند. صنایع دستی تبریز نماد اصالت و هنر خالص است که علاقه هنری شمارا افزایش می‌دهد.

صنایع دستی تبریز؛ هنری با قدمتی دیرینه

شهر تاریخی و باصفای تبریز بیش از ۸۰ نوع صنایع دستی را به خود اختصاص داده که نشان از هنر، ذوق و سلیقه مثال‌زدنی مردمان این شهر دارد. ما در این مقاله به معرفی چند نوع از صنایع دستی تبریز که شهرت جهانی دارند پرداختیم و شما را با آن‌ها آشنا کردیم. صنایع دستی امروزه جای خود را میان خریدهای مردم باز کرده است و نزد مردم هنر دوست استفاده از این محصولات جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. سفر به یک شهر و خرید صنایع دستی آن بسیار خوشایند بوده و بعدها شما را به یاد آن شهر خواهد انداخت.

شعر زیبای “شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند سرمه چشم از غبار کفش مهمان می‌کند” به خوبی مهمان‌نوازی مردمان این دیار را اثبات می‌کند. شهر زیبای تبریز پر از مکان‌های جذاب برای گردش و همین طور هنرهای دوست داشتنی برای بازدید است. اگر می‌خواهید اقامتی آسوده و راحت را در این شهر زیبا تجربه کنید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در تبریز از زیبایی‌های آن بهره ببرید و از نزدیک با صنایع دستی تبریز آشنا شوید و به گردش در آن بپردازید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *