سوغات بوشهر چیست؟

سوغات-بوشهر-چیست؟

هر ساله بندر بوشهر میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی بوده و افراد زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعی به این شهر زیبا سفر می‌کنند. اما علاوه بر تمام زیبایی‌هایی که بندر بوشهر دارد، وجود مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز باعث شده تا در فصول مختلف، افراد زیادی به این شهر زیبا سفر کنند.

شهر بوشهر با داشتن فرهنگی غنی و مردمانی زحمت‌کش و خونگرم، یکی از شهرهایی است که سوغاتی‌های بسیار باارزشی دارد. پس اگر سوال (از بوشهر چی بخریم؟) سوال شما نیز هست، در این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا با انواع مختلف سوغات بوشهر آشنا شده و درباره هر یک از آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید.

بوشهر، دریایی‌ترین شهر جهان

بوشهر،-دریایی‌ترین-شهر-جهان

شهر بوشهر یکی از شهرهای بسیار زیبای جنوب غربی ایران است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید از این شبه جزیره زیبا به آن سفر می‌کنند. بوشهر یکی از شهرهای مرکزی استان بوشهر است که از سمت شمال، غرب و جنوب به دریای خلیج فارس ختم شده و همانند یک شبه جزیره می‌باشد.

این شهر زیبا به دلیل مجاورت با سواحل زیبای خلیج همیشه فارس، از گذشته تا کنون مورد توجه بسیاری از پادشاهان وقت ایرانی قرار گرفته و در زمان‌های مختلف، اسامی مختلفی داشته است.

رام اردشیر، ابوشهر، بخت اردشیر، لیان و ریشهر از جمله اسامی مهمی هستند که در اعصار مختلف به شهر زیبای بوشهر نسبت داده شده است. در زمان ساسانیان و در عصر حکمرانی اردشیر بابکان، شهری به نام بخت اردشیر که بوشهر کنونی است، بنا گردید؛ اما ساخت و تاسیس بندر بوشهر به شکل امروزی، به فرمان نادرشاه افشار صورت گرفت. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، سوغات این شهر تاریخی و دریایی را به شما معرفی می‌کنیم.

خرما؛ اصلی‌ترین سوغات بوشهر

خرما؛ اصلی‌ترین سوغات بوشهر

در مجاورت بوشهر، نخلستان‌های بسیار زیادی وجود دارد که باعث شده کشت و برداشت خرما یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشاغل مردمان استان بوشهر باشد و افراد زیادی درآمد خود را از طریق کشت و تولید خرما به دست آورند.

کشت خرما در این استان به زمان هخامنشیان مربوط بوده و از آن زمان تاکنون، شغل بسیاری از مردم بوشهر، کشت و تولید انواع خرما می‌باشد. محصولات جانبی فراوانی همانند شیره خرما، لواشک خرما، شهد خرما و سرکه خرما نیز وجود دارند که از خرما تولید می‌شوند.

بنابراین، اگر شما نیز روزی به بندر بوشهر سفر کردید و قصد خرید سوغاتی برای آشنایان و اطرافیان خود داشتید و سوال از بوشهر چی بخریم؟ را مطرح کردید، از خرید خرما و محصولات جانبی آن غافل نشوید.

خرما با دارا بودن ارزش غذایی بسیار بالا، یکی از منابع مهم تامین آنتی اکسیدان، ویتامین‌های E، C، B، A و انرژی در بدن انسان‌ها است و خرید این ماده غذایی باارزش، به عنوان سوغات بوشهر برای عزیزان، بهترین انتخاب است.

پنیر نخل؛ جالب‌ترین سوغات بوشهر

پنیر نخل؛ جالب‌ترین سوغات بوشهر

پنیر نخل در اکثر شهرهای جنوبی ایران از جمله بوشهر، جهرم و هرمزگان معروف بوده و برای دیگر افراد، نامی تازه و ناآشنا است. “غاپ” نامی است که در بوشهر به پنیر سفید اطلاق می‌شود.

پنیر نخل، ماده‌ای سفیدرنگ است که در بخش میانی درخت خرما وجود دارد. برای به دست آوردن این ماده غذایی بسیار ارزشمند، ابتدا سرِ درخت خرما را می‌اندازند و برگ‌ها و لیف‌های دور برگ‌ها را تا رسیدن به میانه و پنیر درخت جدا می‌کنند.

ماهی و میگو لذیذ و تازه بوشهر

ماهی-و-میگو-لذیذ-و-تازه-بوشهر

سواحل جنوبی ایران، خوشمزه‌ترین و بهترین ماهی‌های ایران را دارد و برای اغلب افرادی که به دنبال ماهی تازه هستند، بازارهای ماهی بوشهر یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید انواع ماهی و میگوهای تازه و خوشمزه است. ماهی‌های سنگسر، هامون، ماهی مرکب و ماهی شیر از جمله معروف‌ترین ماهی‌های جنوب ایران هستند که از دریاهای جنوب صید می‌شوند.

ماهی-و-میگو-لذیذ-و-تازه-بوشهر

ارده بوشهری؛ مقوی‌ترین سوغات بوشهر

ارده بوشهری؛ مقوی‌ترین سوغات بوشهر

یکی از فرآورده‌های بسیار خوشمزه و لذیذ کنجد، ارده می‌باشد که شهرت بسیار بالایی دارد. ارده بوشهر همراه با شیره خرما یا شیره انگور استفاده می‌شود. ارده کنجد بوشهری، منبعی سرشار از ویتامین، چربی اشباع شده و آنتی اکسیدان است که خرید آن به عنوان سوغات بوشهر همراه با شیره خرما به شدت توصیه می‌شود.

خارک؛ لذیذترین شیرینی بوشهر

خارک؛ لذیذترین شیرینی بوشهر

خارک یکی از لذیذترین غذاهای جنوبی ایران است که در شهر بوشهر طبخ می‌شود. مردم بوشهر به خرمای نارس، خارک می‌گویند و به غذایی که از این خرمای نارس تهیه می‌کنند، خارک پخته می‌گویند.

در واقع خارک پخته یکی از شیرینی‌های لذیذ و سوغاتی‌های معروف بوشهر است. برای پخت خارک، خارک و شکر را در یک دیگ ریخته و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند و آن را می‌جوشانند تا کاملا نرم شود.

بعد از نرم شدن خارک‌ها، آب آن‌ها را گرفته و هسته خرما را از آن بیرون می‌کشند و سپس خارک‌ها را روی حصیر پخش‌ می‌کنند تا خشک شوند.

انواع حلواهای بوشهری؛ از لذیذترین سوغات بوشهر

حلواها یکی از خوراکی‌های دوست داشتنی بوشهر هستند که مسافران زیادی آن را به‌‌عنوان سوغات بوشهر می‌خرند. اغلب حلواهای بوشهری از مواد مختلفی مانند کنجد، خرما و شیره خرما تهیه می‌شوند. در ادامه به معرفی سه نوع از خوشمزه‌ترین و مهم‌ترین حلواهای سوغات بوشهر می‌پردازیم:

· حلوا راشی

حلوای-راشی

حلوا راشی یا حلوای ارده، طعمی فوق‌العاده لذیذ و خواص غذایی بالایی دارد. برای تهیه حلوا راشی، شیره خرما را درون ظروف مخصوص ریخته و روی حرارت پایین قرار می‌دهند تا به رنگ سفید درآید. در این مرحله با افزودن کمی ارده، حلوا راشی به‌دست می‌آید. قیمت این نوع حلوا از کیلویی ۵۰ هزارتومان شروع می‌شود.

· حلوا سنگک

حلوا-سنگک

در تهیه این نوع از حلوا نیز از شیره خرما استفاده می‌شود. حلوا سنگک نیز مانند حلوا راشی، پخته و آماده می‌شود. پس از سفید شدن شیره خرما روی حرارت، آن را درون ظروف مخصوص ریخته و کنجد بوداده اضافه می‌کنند.

· حلوا پسکی

حلوا-پسکی

حلوا پسکی تقریباً شبیه به حلواهایی است که اکثراً در خانه‌هایمان می‌پزیم. مردم بوشهر این خوراکی لذیذ را با خرما، آرد، روغن و ماست تهیه می‌کنند. حلوای پسکی شهر برازجان بسیار مشهور و محبوب است.

مسقطی، از معروف‌ترین سوغات بوشهر

مسقطی، از معروف‌ترین سوغات بوشهر

بسیاری از افراد، مسقطی را مختص شهر شیراز می‌دانند؛ اما بد نیست بدانید که این دسر و شیرینی از شهر مسقط، پایتخت عمان، وارد ایران شده و یکی از شیرینی و دسرهای معروف در اکثر شهرهای جنوبی ایران می‌باشد. این دسر با نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب تهیه می‌شود و یکی از سوغات بوشهر می‌باشد. شروع قیمت مسقطی در بوشهر از ۳۰ هزارتومان است.

انواع نان‌های محلی سوغات بوشهر

مردم بوشهر نیز مانند مردمان شهرهای دیگر برای خوراک روزانه خود از نان استفاده می‌کنند و در بسیاری از موارد، نان‌های محلی را خودشان می‌پزند. در روستاهای دیدنی اطراف بوشهر، برخی از نان‌های محلی خاص و پرطرفدار پخته می‌شوند که در ادامه مقاله آورده شده است.

· نان نازک

نان-نازک

این نان از لحاظ شکل و ضخامت شباهت زیادی به لواش دارد و با استفاده از آرد گندم طبخ می‌شود.

· نان گرده

نان-گرده

در طبخ نان گرده، از خرمای خیس‌خورده (این خرما باید مثل شیره شود)، کنجد و خمیر استفاده می‌کنند. نان گرده، مخصوص ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطار می‌باشد و روستای چاووشی بوشهر به پخت این نان معروف است.

· نان بَلبَل

نان-بَلبَل

نان مخصوص صبحانه که در روغن داغ سرخ می‌شود، بَلبَل نام دارد. محلی‌ها به این نان مشتک هم می‌گویند.

· کماج

کماج

کماج یک نان محلی و بسیار خوشمزه است که با استفاده از تخم مرغ، آرد گندم، نخود و لپه تهیه می‌شود. بیشتر مردم، نان کماج را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند.

ترشی‌های تند و لذیذ بوشهری

ترشی‌های تند و لذیذ بوشهری

مردم بوشهر علاقه خاصی به انواع غذاهای تند و پرچاشنی دارند و در بسیاری از غذاهای خود از چاشنی‌های تند استفاده می‌کنند. در کنار غذاهای تند، ترشی‌های تند بوشهر نیز بسیار معروف بوده و طرفداران خاص خود را دارد. ترشی انبه و ترشی بادمجان دو نوع از ترشی‌های بسیار معروف و لذیذ بوشهری می‌باشند که طرفداران بسیار زیادی به عنوان سوغات بوشهر دارند.

ترشی‌های تند و لذیذ بوشهری

صنایع دستی بوشهری؛ زیباترین سوغات بوشهر

صنایع دستی بوشهری؛ زیباترین سوغات بوشهر

از بحث انواع غذاها، شیرینی‌ها و ترشی‌های معروف بوشهر که بگذریم، صنایع دستی بوشهر نیز یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای خرید سوغاتی می‌باشند. بندر تاریخی بوشهر از گذشته تاکنون، مکان مناسبی برای خرید انواع صنایع دستی زیبا و قشنگی است که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از این صنایع دستی می‌پردازیم.

· گبه و گلیم؛ از سوغاتی‌های خاص بوشهر

گبه و گلیم؛ از سوغاتی‌های خاص بوشهر

یکی از مشهورترین صنایع دستی و سوغات بوشهر، گبه و گلیم می‌باشد که به کشورهای زیادی نیز صادر می‌شود. مردم بوشهر در فصل زمستان به گبه‌بافی و گلیم‌بافی مشغول می‌شوند. تارهای گلیم‌های روستایی را از موی بز می‌بافند که دوام بیشتری دارد؛ اما پود آن را از پشم تهیه می‌کنند.

· عبای پشمی؛ گران‌ترین سوغات بوشهر

عبای پشمی؛ گران‌ترین سوغات بوشهر

عبابافی یکی از منحصربه‌فردترین صنایع دستی بوشهر می‌باشد که از پشم گوسفند بافته می‌شود و به همین دلیل نیز یکی از گران‌ترین سوغاتی‌های بوشهر است. امروزه حمایت و استفاده این نوع صنایع دستی بسیار کمرنگ شده و اکثر عباهای بافته شده در بوشهر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شوند.

· حصیربافی؛ سوغات خاص و باارزش بوشهر

حصیربافی؛ سوغات خاص و باارزش بوشهر

از آنجایی که در اطراف بوشهر نخلستان‌های بسیار زیادی وجود دارد، مردمان محلی نیز از شاخ و برگ درختان نخل، به عنوان ماده اولیه بافت حصیر استفاده می‌کنند و به حصیربافی می‌پردازند. زیرانداز، ظروف حصیری، کلاه، بادبزن و غیره از جمله موارد حصیربافی است که می‌تواند به عنوان سوغات بوشهر خریداری شود.

· سفالگری؛ هنر زیبای مردمان بوشهر

سفالگری؛ هنر زیبای مردمان بوشهر

بوشهر، آب‌وهوایی گرم و خشک دارد و از این جهت نیز نگهداری انواع آب و مواد غذایی در ظروفی مناسب و خنک از دیرباز اهمیت فراوانی برای مردمان بوشهر دارد. به همین دلیل، سفالگری از جمله صنایع دستی مهم بوشهر است که طرفداران خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که توجه به این صنایع دستی امروزه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

· گرگور بافی؛ روش جالب صید ماهی در بوشهر

گرگور بافی؛ روش جالب صید ماهی در بوشهر

گرگور نوعی تور ماهیگیری است که با فلز ساخته می‌شود و ماهی‌ها را زنده صید کرده و کمترین آسیب را به صنعت صیادی می‌زند. بوشهر یکی از مراکز مهم گرگوربافی است. صیادان بوشهری ابتدا گرگورهایشان را با چوب هندی و چینی به نام «باصچیل»می‌ساختند، اما بعداً با استفاده از سیم‌های گالوانیزه به بافتن گرگورها پرداختند. شهرستان‌های دیلم، گناوه و دیر و کنگان از مهم‌ترین مراکز بافت گرگور می‌باشند.

· لنج و قایق سازی؛ صنعتی دیرینه در بوشهر

لنج و قایق سازی؛ صنعتی دیرینه در بوشهر

از قدیمی‌ترین صنایع دستی بوشهر به حساب می‌آید که قدمت آن به دوره افشاریه برمی‌گردد.

لذت سفری فراموش نشدنی در بندر بوشهر

با توجه به تمام مطالبی که گفته شد، بوشهر یکی از مکان‌ها و مقاصد زیبا برای سفر می‌باشد که انواع سوغاتی‌های خوشمزه و لذیذ و همچنین صنایع دستی زیبا و منحصربه فرد را در خود جای داده است. شما نیز می‌توانید با اجاره اقامتگاه در بوشهر، به این بندر زیبا سفر کرده و علاوه بر بازدید از آثار زیبای تاریخی و طبیعی آن، از خرید سوغات بوشهر نیز لذت ببرید. همچنین می توانید در بهترین هتل های بوشهر اقامت داشته باشید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *