با سوغاتی‌های کرمان آشنا شوید!

سوغاتی-های-کرمان

استان کرمان، پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و با دارابودن آثار تاریخی و باستانی فراوان، سالانه مسافران زیادی به این استان سفر می‌کنند. علاوه بر آثار تاریخی کرمان، سوغاتی های کرمان نیز زبانزد عام و خاص است و برخی از این سوغاتی‌ها حتی به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شوند. در این مقاله از لیدوماتریپ، بصورت کامل سوغات کرمان را معرفی کرده و به توضیح هریکی از آنها می‌پردازیم. همراه مجله گردشگری لیدوماتریپ باشید.

سوغاتی‌های کرمان کدام‌اند؟

سوغاتی‌های-کرمان-کدام‌اند؟

همان ‌طور که گفته شد، استان کرمان پهناورترین استان ایران تلقی می‌شود و همین نکته باعث شده تا شرایط آب‌وهوایی در هر منطقه از کرمان، متفاوت باشد. به همین دلیل محصولات کشاورزی تولیدشده در کرمان نیز تنوع بسیار زیادی دارند. بسیاری از محصولات تولیدی در کرمان به عنوان سوغاتی خریداری شده و توسط گردشگران به اقصی‌نقاط ایران و جهان برده می‌شود.

همچنین استان کرمان توانسته با صادرات محصولات غیرنفتی خود، مقام اول صادرات غیرنفتی در میان استان‌ها را از آن خود کند. بنابراین، آشنایی با سوغات کرمان و کسب اطلاعاتی در مورد آنها مهم و حائز اهمیت می‌باشد. در ادامه مطب هریک از این سوغاتی‌ها را معرفی کرده و ویژگی‌های مهم آن را بیان می‌کنیم.

-کلمپه کرمان؛ کلوچه‌ای مخصوص کرمان

کلمپه-کرمان؛-کلوچه‌ای-مخصوص-کرمان

این شیرینی سنتی و پرکالری نوعی کلوچه است که توسط قالب‌های مختلف به اشکال و فرم‌های مختلف درمی‌آید و یکی از مهم‌ترین سوغات کرمان به شمار می‌آید. کلمپه بیشتر در شهرستان بم پخته می‌شود.

تفاوت اصلی این کلوچه با سایر کلوچه‌ها در مواد به‌کاربرده‌شده در لایه میانی کلوچه است. مواد مورد استفاده در لایه میانی کلوچه در اغلب موارد گردو، پسته، هل، گلاب و دارچین است و روی کلمپه نیز با کنجد و پودر پسته تزیین می‌شود. البته لازم به ذکر است، نوعی از کلمپه نیز با زعفران و روغن حیوانی پخته می‌شود که نوع مخصوصی از کلمپه می‌باشد.

– کماچ سهن، سوغات لذیذ کرمان

کماچ-سهن؛-شیرینی-پرکالری-کرمانی

این شیرینی یکی از شیرینی‌های پرکالری کرمان است که در خمیر آن از جوانه گندم استفاده شده و انواع ادویه‌های محلی و گیاهی مانند زیره و دارچین در پخت این شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های مهم و بسیار جالب این سوغات کرمان این است که این شیرینی بدون هیچ‌گونه افزودنی و نگه‌دارنده‌ای قابلیت این را دارد که به مدت چندین روز خارج از پخچال بماند و خراب نشود.

– قطاب؛ سوغاتی مشهور و محبوب ایرانی

قطاب؛-سوغاتی-مشهور-و-محبوب-ایرانی

قطاب یکی از شیرینی‌های بسیار معروف و پرطرفدار و از سوغاتی های کرمان است که البته به عنوان سوغاتی یزد نیز به حساب می‌آید. این شیرینی یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که قدمت بسیار زیادی داشته و بنا به روایت‌ها متعلق به دوران هخامنشیان است.

در خمیر این شیرینی از شیر یا ماست استفاده می‌شود و در لایه میانی آن نیز پسته و گردو را همراه با شکر آسیاب کرده و استفاده می‌کنند. در لایه خارجی این شیرینی اصیل نیز از پودر قند استفاده می‌شود.

– قاووت؛ سوغاتی بسیار مقوی

قاووت؛-سوغاتی-بسیار-مقوی

این خوراکی مقوی که در میان مردم محلی با نام قووتو نیز شناخته می‌شود، یکی از مقوی‌ترین مواد غذایی کرمان است که به زنان تازه فارغ‌شده نیز داده می‌شود.

قاووت ترکیبی از پسته، گردو، هل، دارچین، گیاهان دارویی همانند بذر گندم، جو، کنجد، نخودچی و شکر و قهوه است که همه این مواد را با هم آسیاب کرده و به صورت پودر درآورده می‌شود. پودر قاووت یا قووتو را به صورت پودری و یا محلول در شیر و چای مصرف می‌کنند.

– فالوده به سبک کرمانی ها

فالوده؛-دسری-لذیذ-به-سبک-کرمان

بسیاری از مردم با شنیدن نام فالوده یاد شهر شیراز می‌افتند؛ اما اهالی کرمان نیز در درست‌کردن فالوده تبحر خاصی دارند و فالوده‌های کرمان نیز یکی از خوش‌طعم‌ترین سوغات کرمان هستند.

فالوده دسری است که با قرارگرفتن رشته‌های نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. در فالوده کرمانی از انواع عرق‌های گیاهی مانند عرق بیدمشک، عرق نسترن و عرق نعنا به‌عنوان چاشنی و از تخم شربتی و تخم خرفه به‌عنوان تزیین استفاده می‌کنند.

– زیره از سوغاتی های کرمان

زیره؛-محصول-کشاورزی-صادراتی-کرمان

این محصول یکی از تولیدات کشاورزی و سوغاتی های کرمان، به دلیل خواص دارویی فراوانی که دارد، مورد توجه بسیاری قرارگرفته‌ است. زیره در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه در جهان موجود می‌باشد که زیره تولیدی در کرمان از نوع زیره سیاه است.

مرغوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین زیره‌های ایرانی در استان کرمان و در شهرستان بافت تولید می‌شوند. زیره‌های تولیدی در استان کرمان به کشورهای خارجی دیگر نیز صادر می‌شوند.

– پسته؛ اصلی‌ترین محصول صادراتی کرمان

پسته؛-اصلی‌ترین-محصول-صادراتی-کرمان

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولات کشاورزی ایران، پسته است و بیش از ۷۰ درصد پسته صادراتی در استان کرمان تولید می‌شود. مهم‌ترین منطقه رشد و تولید پسته درجه یک صادراتی، شهرستان رفسنجان کرمان است.

– گردو؛ سوغاتی مقوی کرمان

گردو؛-سوغاتی-مقوی-کرمان

کشور ایران یکی از کشورهای مهم تولیدکننده و صادرکننده گردوی جهان می‌باشد. گردو یکی از محصولات کشاورزی مهم استان کرمان است که به کشورهای مختلفی صادر می‌شود.

مرغوب‌ترین گردوهای کرمان در شهرستان بافت کرمان با دارابودن زمین‌های مرتفع تولید می‌شود. در واقع استان کرمان پس از تویسرکان همدان، دومین قطب تولید گردوی صادراتی کشور است.

– خرما؛ از سوغات های کرمان

خرما؛-سوغاتی-مناطق-جنوبی-و-شرقی-کرمان

با توجه به پهناوربودن استان کرمان، شرایط آب‌و‌هوایی و محصولات تولیدشده در این استان نیز تنوع بسیار بالایی دارد. در مناطق جنوبی و شرقی کرمان، خرما یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی بوده و شغل بسیاری از مردم نیز تولید رطب و خرما است. خرمای بم کرمان یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین خرماهای ایرانی و سوغات کرمان است.

– مرکبات

مرکبات؛-مرغوب‌ترین-مرکبات-صادراتی

شاید برای برخی از افراد، رشد و تولید مرکبات در کرمان بسیار عجیب باشد؛ اما همان‌طور که گفتیم، پهناوربودن این استان باعث شده تا محصولات متنوعی در این استان تولید شود.

مرکبات تولیدشده در کرمان مانند پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و لیمو بسیار مرغوب و خوش‌طعم بوده و با مرکبات تولیدشده در سایر مناطق تفاوت دارد. بخش قابل‌توجهی از مرکبات تولیدی درکرمان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

صنایع دستی استان کرمان

سوغات کرمان بسیار متنوع بوده و گردشگران می‌توانند سوغاتی متناسب با علاقه و سلیقه خود را پیدا کنند. تا به اینجا در مورد تمام سوغاتی‌های خوردنی و شیرینی‌های کرمان صحبت کردیم.

اما لازم است بدانید که سوغاتی‌های استان کرمان به همینجا ختم نشده و صنایع دستی استان کرمان نیز بسیار غنی و متنوع هستند.  در ادامه، به معرفی و توضیح هریک از این صنایع دستی خواهیم‌پرداخت.

پته‌دوزی؛ قدیمی‌ترین سوزن‌دوزی ایرانی

پته‌دوزی؛-قدیمی‌ترین-سوزن‌دوزی-ایرانی

پته‌دوزی نوعی هنر رودوزی ایرانی است که توسط دختران و زنان کرمانی انجام می‌شود و یکی از زیباترین سوغات کرمان است. پارچه زمینه در پته‌دوزی، پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که به آن عریض می‌گویند و به نخ‌های نازک و رنگی مورد استفاده در پته‌دوزی، ریس گفته می‌شود.

نقش‌های مورد استفاده در پته‌دوزی نقش‌های اصیل زیبای ایرانی است. معروف‌ترین پته‌دوزی کرمان متعلق به پته‌ای است که به‌عنوان روکش، روی قبر شاه نعمت‌الله ولی در ماهان کرمان استفاده شده‌است.

قالی کرمان؛ قالی‌های پرنقش‌ونگار

قالی کرمان؛ قالی‌های پرنقش‌ونگار

قالی کرمان یکی از زیباترین قالی‌های ایرانی است که قدمت بسیار بالایی داشته و مربوط به دوران صفویان است. اکثر رنگ‌های استفاده شده در قالی‌های کرمان گیاهی بوده و دوام بالایی دارند. نقوش ریز و رنگ‌های شاد و سرزنده از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های قالی کرمان است.

ظروف و اشیای مسی؛ مثلدیس و بقاب‌های مسی

ظروف-و-اشیای-مسی؛-مثلدیس-و-بقاب‌های-مسی

در بسیاری از بازارهای تاریخی شهرهای مختلف ایران، محصولات مسی یافت می‌شود؛ اما محصولات مسی کرمان به دلیل دارابودن طراحی‌ها و نقش‌های بسیار زیبا یکی از خاص‌ترین ظروف‌ مسی هستند که توسط گردشگران و به عنوان یکی از سوغاتی های کرمان خریداری می‌شوند. مثلدیس و بقاب، دیگ و کفگیر، گلدان و سایر ظروف پذیرایی از جمله محصولات مسی کرمان هستند.

خورجین‌بافی؛ هنر دست روستائیان و عشایر کرمانی

خورجین‌بافی؛-هنر-دست-روستائیان-و-عشایر-کرمانی

خورجین‌های کرمانی اغلب توسط روستائیان و عشایر بافته می‌شوند. برای بافت این خورجین‌ها از پشم گوسفند، نخ پنبه و گاهاً موی بز استفاده می‌کنند.

گلیم شیریکی پیچ؛ ترکیبی از گلیم و قالی

گلیم-شیریکی-پیچ؛-ترکیبی-از-گلیم-و-قالی

گلیم شیریکی پیچ یکی از سوغات کرمان است که در شهرستان سیرجان و روستای دارستان بافته می‌شود. به همین سبب نیز روستای دارستان از توابع سیرجان کرمان، به‌عنوان دهکده‌ جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل، یونسکو به ثبت رسیده‌است.

این نوع گلیم‌ها ترکیبی از گلیم و قالی هستند و برخلاف سایر گلیم‌ها پود در بافت آن تاثیری نداشته و فقط تار آن‌ها به هم گره زده شده که باعث استحکام گره نخ خامه با تارهای گلیم می‌شود.

آجیده‌دوزی؛ ترکیبی از پنبه‌دوزی و لایه‌دوزی

آجیده‌دوزی؛-ترکیبی-از-پنبه‌دوزی-و-لایه‌دوزی

آجیده‌دوزی با نام‌های پنبه‌دوزی و لایه‌دوزی نیز شناخته می‌شود. در این صنایع دستی، لایه‌ای از پنبه میان دو پارچه قرار گرفته و بر اساس یک شکل هندسی خاص و معلوم دوخته می‌شود.

– گبردوزی؛ هنر دست زرتشتیان کرمانی

گبردوزی؛-هنر-دست-زرتشتیان-کرمانی

گبردوزی که به آن زرتشتی‌دوزی نیز گفته می‌شود، یکی از صنایع دستی معروف ایرانی است که متعلق به دوره زرتشتیان بوده و از آن زمان تا به‌حال استفاده می‌شود.

رنگ‌های مورد استفاده در گبردوزی اغلب رنگ‌های سفید، قرمز و سبز هستند و نقش‌های آن اغلب نقش‌های طبیعی مانند سرو، سروخمیده، گل میخک یا نقوش حیوانی مثل طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی است.

خرید تحفه‌ای به یادگار از کرمان

خرید-تحفه‌ای-به-یادگار-از-کرمان

سوغاتی‌های استان کرمان چه از نوع خوراکی و شیرینی و چه از نوع صنایع دستی بسیار متنوع هستند. در این میان برخی از سوغات کرمان مانند کلمپه، قطاب، کماچ سهن، قاووت و زیره از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات خوراکی کرمان است.

در میان صنایع دستی کرمان نیز پته‌دوزی یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغاتی های کرمان محسوب می‌شود که هر گردشگری که از کرمان بازدید کند، به سبب زیبایی این صنایع دستی ترغیب می‌شود تا نمونه‌ای از هنر زیبای پته‌دوزی را خریداری کرده و به شهر و کشور خود ببرد.

شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در کرمان به این شهر زیبای تاریخی سفر کرده و سوغاتی‌های متنوع و متفاوتی را برای خود و آشنایان خود خریداری کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "با سوغاتی‌های کرمان آشنا شوید!" ارسال شده.
  1. نقل و حلوای قاسمی گفت:

    سلام ممنون از مطالب ارزشمندتون هرچی از خوش مزگی سوغاتی های ایرانی بگیم کم گفتیم وافعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *