آرامگاه سعدی کجاست

سعدیه-شیراز--و-آرامگاه-سعدی-کجاست

اینبار به داخل آرامگاه سعدی خواهیم رفت. سعدی از نامدارترین شاعران ایرانی است که در قرن ۷ هجری می‌زیسته است. این شاعر بزرگ از محبوب‌ترین هنرمندانی است که در شیراز شعر رشد یافته‌اند . سعدی سخن چون الماسی در ادبیات پرگهر ایران است و آثار شاعرانه آن هر هنردوستی را به وجد می‌آورد. این شاعر محبوب القابی چون استادسخن، پادشاه سخن و شیخ اجل دارد و این القاب از تاثیر بی‌مانند او در شعر و ادب پارسی ناشی می‌شود.

ما در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به بررسی سعدیه شیراز و معماری زیبای آن را خواهیم شناخت و چه بسا داخل آرامگاه سعدی را نیز جز به جز برای شما شرح خواهیم داد تا روح و ذهن شما را به شیراز زیبا رسانده و در آرامگاه سعدی بنشانیم.

برای شروع بهتر است به سوال سعدیه شیراز کجاست پاسخ دهیم.

سعدیه شیراز کجاست؟

سعدیه-شیراز-کجاست

این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنه کوهی در شمال شرق شیراز قرار دارد. در این محوطه مجموعه کاملی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز گرد آمده و در کنار سعدیه این مکان را به یکی از دیدنی‌های داخل شهر بدل کرده‌اند. برای تصور این آرامگاه زیبا، تماشای عکس آرامگاه سعدی شیراز بسیار دلپذیر خواهد بود.

برای دسترسی به آرامگاه سعدی می‌توانید از اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی استفاده کنید. ایستگاه مترو نیز در حدود چندکیلومتر از سعدیه فاصله دارد.

عکس آرامگاه سعدی شیرازی

عکس-آرامگاه-سعدی-شیرازی

عکس-آرامگاه-سعدی-شیرازی

تحقیق درباره آرامگاه سعدی چه نکته ای را نشان می دهد؟ 

تحقیق-درباره-آرامگاه-سعدی

آرامگاه سعدی توسط محمدصاحب دیوانی ساخته شده است. در واقع این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که او اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همان جا دفن شده است.

کاوشگران در طی تحقیق درباره آرامگاه سعدی به گزارشی ازابن بطویه دست یافته‌اند. این گزارش، ۳۵ سال پس از وفات سعدی نوشته شده و قدیمی‌ترین گزارش از مقبره سعدی است. در متن گزارش نوشته شده که بازدیدکنندگان آرامگاه سعدی، لباس‌های خود را در حوضچه‌های مرمر می‌شستند. بر اساس باور قدیمی، شستشو لباس در این آب، خاصیت شفابخشی به لباس می‌داده است. حوضچه‌های مرمر از مکان‌های مورد علاقه سعدی در خانقاهش بوده‌اند که او در کار آن‌ها به ریاضت می‌پرداخته است.

همچنین در تحقیقات بعدی مشخص شده آرامگاه سعدی در طول سالیان بارها تخریب و مرمت شده است و به شکل کنونی درآمده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تخریب توسط  یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس در سال ۹۹۸ ، و سپس ترمیم این تخریب توسط کریم خان زند اشاره کرد.

پس از این ترمیم دوباره در اوایل دوران قاجار، یکی از علمای شیراز به دلیل انتساب سعدی به مذهب اهل تسنن، دستور تخریب و شکستن سنگ داخل آرامگاه سعدی را داده و مدتی بعد علی‌اکبرخان قوام‌الملک شیرازی نسبت به تهیه و نصب سنگ کنونی اقدام کرده است.

پس از این وقایع آرامگاه در سال ۱۳۰۱ توسط فتحعلی‌خان صاحب‌دیوان مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیب‌الله‌خان قوام‌الملک دستور تعمیر و ترمیم قسمتی از بنا را صادر کرد.

در سال‌های معاصر نیز پس از تحقیق و هم‌اندیشی با مسیوگدار مدیر باستان شناسی وقت، قرارداد طراحی آرامگاه سعدی با یک شرکت ساختمانی بسته شد و مهندس محسن فروغی و مهندس علی صادق به عنوان طراحان سعدیه مشغول به کار شدند. در نهایت و در اسفندماه ۱۳۳۰ ساخت بنای آرامگاه سعدی به پایان رسید. این بنا با اقتباس از کاخ چهل ستون و تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی در باغی به مساحت  ۷۷۰۰ مترمربع ساخته شد.

داخل آرامگاه سعدی چگونه است؟

داخل-آرامگاه-سعدی

آرامگاه سعدی در حدود ۲۵۷ متر مربع زیربنا داشته و از ۸ ضلع تشکیل شده است. به داخل آرامگاه سعدی که بروید، در ورودی با ۸ ستون قهوه‌ای رنگ مواجه خوهید شد. همچنین ساختمان اصلی آرامگاه شامل دو ایوان عمود برهم است و قبر شیخ سخن در زاویه این دو ایوان قرار گرفته‌ است. بر روی آرامگاه نیز گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ ساخته شده‌ و از دور شبیه مکعبی زیبا و سبز رنگ است.

در داخل آرامگاه سعدی که با انواع سنگ‌های تزئینی زیباتر شده شهرنوشته‌ها و کتیبه‌های زندیه را می‌توان دید.  درضلع‌های ساختمان، هفت کتیبه قرار دارد که روی آن‌ها قسمت‌هایی از گلستان و بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ به خط ابراهیم بوذری نوشته شده‌ است. متن کتیبه‌ای دیگر ازعلی اصغر حکمت نیز روی قبر سعدی نصب شده است.

هنگامی که به داخل آرامگاه سعدی پا می‌نهید آرامشی از جنس فرهنگ و اصالت وجود شما را فرا می‌گیرد، که ترک این مکان را برای شما دشوار می‌کند، در قسمت قبل اشاره کردیم که سعدیه شیراز کجاست، با استفاده از اطلاعات ارائه شده به راحتی می‌توانید به آرامگاه سعدی بروید.

پیشنهاد می‌کنیم تماشای آرامگاه زیبای سعدی را به همراه تمام جاذبه‌های زیبای شیراز از چشمان خودتان دریغ نکنید، در این راستا نگران اقامتگاه خود نیز نباشید، شما میتوانید با اجاره ویلا و سوئیت در شیراز بصورت آنلاین، پیش از رسیدن به شیراز، اقامتگاه خود را اجاره کنید.

تحلیل معماری سعدیه شیراز

تحلیل-معماری-آرامگاه-سعدی

همانطور که گفتیم معماری این آرامگاه قدیمی در طول سالیان و حکومت‌های مختلف بارها تغییر و تحول یافته است. اما آنچه که اکنون در تحلیل معماری آرامگاه سعدی می‌بینیم، هنر فکر و طراحی محسن فروغی است. محسن فروغی معمار ایرانی و استاد معماری و رئیس دانشکده هنرهای زیبای تهران بود. این معمار هنرمند و مدرن گرا بنای آرامگاه سعدی را از تلفیق ساختمان‌های ساخته شده در ابتدای دوره شکل‌گیری معماری ساسانی و با الگوبرداری از معماری هخامنشی خلق کرد.

طرح معماری این مجموعه، از یک ایوان ستون‌دار بلند و یک رواق کشیده تشکیل شده است که به‌ صورت سازماندهی شده‌اند، این معماری زیبا در قسمت داخل آرامگاه سعدی نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر تجلی یافته است.

توصیف کامل از آرامگاه سعدی 

توصیف-آرامگاه-سعدی

شیراز شهر نارنج و ترنج و زیبایی‌هاست. هرجاذبه این شهر با سرسبزی و خرمی پوشیده شده است. آرامگاه سعدی نیز یکی از جاذبه‌های باستانی و تاریخی شیراز است که در دل باغی شاداب و در حصار حوضچه‌های پرآب قرار گرفته است. در باغ آرامگاه سعدی مجموعه‌ای از درختان نارنج و سرو و گل‌های رنگارنگ می‌بینیم. از حیاط دیدنی آرامگاه که بگذرید، به ساختمان وسط باغ می‌رسید.

عکس-آرامگاه-سعدی-و-حافظ

در ساخت این بنا از سنگ‌های رنگی و زیبایی چون مرمر، تراورتن، سنگ سرخ و کاشی‌های سفید بهره برده شده است. همچنین سنگی که در حال حاضر بر سر مزار سعدی قرار دارد، سنگ سماق سرخ است. این سنگ با نوشته‌های کم‌رنگی از ابیات بوستان به خط نستعلیق توسط علی‌اکبر خان قوام الملک شیرازى مزین شده است.

حوض ماهی مشهور سعدیه نیز در سمت چپ آرامگاه قرار دارد و به‌شکل هشت‌ضلعی طراحی شده است. این حوض رنگی با ۲۸ پله به صحن آرامگاه وصل می‌شود.

تصویر پلان آرامگاه سعدی

پلان-آرامگاه-سعدی

پلان آرامگاه سعدی در بسیاری از پروژه‌های معماری به عنوان تمرین به دانشجویان داده می‌شود.

نقاشی سعدیه شیراز

آرامگاه شاعر بزرگ شیرازی به قدری زیباست که اکثر هنرمندان نقاشی آرامگاه سعدی را به سبک‌های مختلف به تصویر کشیده‌اند، تا بتوانند زیبایی این بنا را به چشمان مخاطبان خود هدیه کنند.

نقاشی-آرامگاه-سعدی

شیراز گردی شاعرانه در سعدیه شیراز

شیراز-گردی-شاعرانه

زمانی که به شیراز سفر کردید، به شعر و هنر علاقه‌مند خواهید شد. این شهر رویایی شعر و شور و فرهنگ را در قالبی زیبا و سرسبز به نمایش گذاشته است. یکی از این نمودها سعدیه است که راجبش خواندیم. تاریخ پرماجرا و زیبایی‌های این آرامگاه را باید ببینید. در توصیف آرامگاه سعدی همین بس که این آرامگاه یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران شیراز است. توصیه می‌کنیم شماهم این مهد هنر را در شیرازگردی خود از دست ندهید.

همانطور که گفتیم در اطراف سعدیه مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیگر و بازارها و اقامتگاه‌ها وجود دارند. در بلوار بوستان شیراز می‌توانید به راحتی جاذبه‌های اطراف را گشته و برای استراحت اجاره سوئیت در شیراز را انتخاب کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *