روستای هنزا در کرمان

روستای-هنزا-در-کرمان

استان کرمان یکی از استان‌های پهناور کشور ایران است. با توجه به اینکه این استان بخشی از کویر لوت که گرم‌ترین و خشک‌ترین منطقه کشور است را در خود جای داده، آب‌وهوای اغلب مناطق استان کرمان گرم و کویری است. اما برخلاف تصور بسیاری از مردم، استان کرمان مناطق خوش آب‌وهوا و حتی مناطق سردسیری دارد که روستای هنزا کرمان یکی از این مناطق خوش آب‌وهوا و روستاهای سرسبز استان کرمان می‌باشد. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی و توضیح برخی از ویژگی‌های مهم این روستا خواهیم پرداخت.

روستای هنزا؛ طبیعتی سرسبز در کویر کرمان

روستای هنزا؛ طبیعتی سرسبز در کویر کرمان

اکثر افراد هنگام شنیدن نام کرمان، مناطق گرم و خشک، بدون هیچ‌گونه تنوع گیاهی و جانوری را تصور می‌کنند و وجود مناطق سرسبز و آباد در این استان را غیرممکن می‌دانند.

اما لازم است بدانید، استان کرمان مناطقی خوش آب‌وهوا در دامنه کوه‌های خود دارد که دارای پوشش گیاهی سبز و رودهای خروشان فراوانی می‌باشند.

روستای هنزا از توابع شهرستان رابر شهرستان بافت کرمان است که در مسیر بافت به جیرفت قرار داشته و در نزدیکی روستای ساردوئیه قرار گرفته است. این روستا پر از درخت‌های گردو سر به فلک کشیده می‌باشد که از میان آن‌ها رودخانه‌ای جاری است و این رودخانه نیز هنزا نام دارد.

آب‌وهوای روستای سرسبز هنزا در کویر کرمان

آب‌وهوای روستای سرسبز هنزا در کویر کرمان

منطقه رابر و روستای هنزا به دلیل باران‌های فصلی زیادی که در این منطقه می‌بارد، دارای پوشش‌های گیاهی متنوعی می‌باشد. ارتفاع این منطقه ۲۸۰۰ متر بوده و به همین دلیل در فصل بهار و تابستان آب‌وهوایی خنک و معتدل داشته و در فصل زمستان نیز جزو مناطق سردسیری استان کرمان محسوب می‌شود.

به دلیل آب‌وهوای معتدل و وزش بادهای ملایم، در گذشته در این منطقه و در روستای هنزا آسیاب‌های آبی فراوانی وجود داشته که امروزه بقایای این آسیاب‌ها در مناطقی قابل رویت است.

دلیل نام‌گذاری روستای هنزا کرمان

دلیل-نام‌گذاری-روستای-هنزا-کرمان

با توجه به اینکه در گذشته در این منطقه از استان کرمان آسیاب‌های آبی بسیار زیادی وجود داشت، محلی‌ها به خروجی‌های آب از آسیاب آبی، “هنزآب” می‌گفتند و به همین دلیل نیز این روستا و منطقه با نام هنزا شناخته می‌شود.

فاصله کرمان تا هنزا و نحوه دسترسی به این منطقه

فاصله شهر کرمان تا روستای هنزا ۱۷۴ کیلومتر می‌باشد و برای رفتن به این روستا با ماشینِ سواری باید مسافتی دو ساعت و ۱۸ دقیقه‌ای را طی کرد.

برای دسترسی به روستای هنزا کرمان ابتدا باید به شهر کرمان رفته و در مسیر جاده بافت به جیرفت قرار گیرید و پس از گذراندن ۱۰ کیلومتر از این جاده در مسیر و جاده‌ای پرپیچ‌وخم و خاکی قرار می‌گیرید که مملو از درخت‌های گردو سر به فلک کشیده با رودخانه‌ای روان است.

روستائیان و مردم روستای هنزا کرمان

روستائیان-و-مردم-روستای-هنزا-کرمان

روستائیان و مردم ساکن در این ناحیه، مردمی مهمان‌نواز و خونگرم هستند که در هر زمان آماده پذیرایی از مسافران و گردشگرانی‌اند که به این منطقه سفر می‌کنند.

اغلب مردم این روستا به کار دامداری و زراعت مشغول هستند. کشاورزان این منطقه اغلب محصولات خود را دیمی و توسط آب رودخانه خروشانِ هنزا آبیاری می‌کنند. گردو و بادام این منطقه، یکی از مرغوب‌ترین انواع گردوهای ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

جاذبه‌های دیدنی روستای هنزا کرمان

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیبایی در اطراف این روستا وجود دارد که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

· منطقه سرمشک؛ منطقه‌ای با رودهای جاری بی‌شمار

منطقه سرمشک؛ منطقه‌ای با رودهای جاری بی‌شمار

این منطقه یکی دیگر از مناطق خوش آب‌وهوای کرمان است که به دلیل وجود رودها و نهرهای جاری متعدد، طبیعت این منطقه بسیار دیدنی و زیبا است. وجود معدنی به نام درآلو و دره گلی هوک در این منطقه باعث شده تا این منطقه، مقصد بسیاری از گردشگران باشد.

· دره گلی هوک؛ دره‌ای منحصربه‌فرد در کرمان

دره گلی هوک؛ دره‌ای منحصربه‌فرد در کرمان

همان‌ طور که گفته شد، این دره زیبا در منطقه سرمشک روستای هنزا کرمان قرار دارد و آب رودخانه سرمشک باعث شده تا زیبایی این دره چندان برابر شود. جاری بودن رود سرمشک در مسیری دو کیلومتری در داخل تنگه‌ای که عمق آب در برخی از نقاط به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد، یکی از پدیده‌های زیبای این دره می‌باشد.

· گلوگازر؛ دره‌ای با آب‌وهوای مطبوع

گلوگازر؛ دره‌ای با آب‌وهوای مطبوع

این منطقه به صورت دره‌ای در شش کیلومتری جنوب روستای هنزا کرمان قرار دارد. آب‌وهوای معتدل این دره باعث شده تا طبیعتی سرسبز و زیبا در این دره وجود داشته و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

· امام‌زاده سید محمدرضا ابوطالب؛ مکانی زیارتی در هنزا

این امامزاده که یکی از نوادگان حضرت موسی کاظم (ع) است، یکی از مکان‌های پربازدید در این روستا است.

سفر به کرمان؛ تجربه سفر به منطقه‌ای با اقلیم‌های مختلف

برخلاف باور عموم مردم، استان کرمان انواع مختلفی از اقلیم‌ها را داراست و در سفر به این استان کویری می‌توان از طبیعت سرسبز و بکر کوهستانی نیز لذت برد. شما می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در کرمان به این شهر زیبای تاریخی و باستانی سفر کرده و علاوه بر بازدید از آثار کهن کرمان در دل کویر، از مناطق دیدنی و روستاهای خوش آب و هوای اطراف آن، به‌خصوص روستای دیدنی هنزا، بازدید کرده و لذت ببرید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *