روستای فوشه، روستایی کوهپایه ای با چشم انداز فوق العاده

روستای فوشه

روستای فوشه یکی از مناطق گردشگری منطقه قلعه رودخان و فومن است که با داشتن طبیعت بی نظیر خود، می‌توان به عنوان یکی از مقاصد مهم برای سفر انتخاب شود. ما در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به سراغ این روستای زیبا که یکی از روستاهای کوهپایه ای استان گیلان است، رفتیم تا بیشتر با آن آشنا شویم. پس اگر می خواهید با این جاذبه توریستی بیشتر آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

روستای فوشه کجاست؟

فوشه

روستای فوشه، یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان فومن استان مازندران می باشد. روستاهای حیدر الات و قلعه رودخان، در مجاورت این روستای سرسبز، دیدنی و زیبا هستند و این روستا هرساله سیل عظیمی از بازدید کنندگان را در خود جمع می‌کند.

این روستای کوهپایه ای در جنوب غربی شهرستان فومن و در مجاورت شهر قلعه رودخان قرار دارد که مساحتی بالغ بر هشتاد و دو کیلومتر مربع دارد. روستا بکر فوشه از سمت جنوب و جنوب غربی خود به  جنگل‌های سر سبز و ارتفاعات و کوهستان‌های زیبا و از سمت  شرق و شمال شرقی خود به روستاهای حیدر الات و قلعه رودخان راه دارد.

آدرس: شهرستان فومن، خیابان یاد آوران، جاده نوگوراب، جاده قلعه رودخان، روستای فوشه

عکس فوشه فومن

فوشه روستای فوشه فوشه

آب و هوای فوشه

اب و هوای فوشه

فوشه با فاصله کمی از فومن قرار گرفته و آب و هوایش مشابه با آن می باشد. این منطقه دارای اقلیمی معتدل و مرطوب است که با داشتن رطوبت زیاد از گرمای متوسط و جریان هوای مطلوبی بر خوردار است. بادهای این منطقه از جهات مختلف جریان دارند که شدید ترین آنها باد های گرم در زمستان می باشد که از سمت غرب شروع به وزیدن می کند و در بیشتر مواقع سبب خسارت هایی شدید مانند آتش سوزی مخصوصا در مناطق جنگلی می شود. در مجموعه به غیر از باد های گرمی که در زمستان می وزند، باد های شدید و یا حتی متوسط در این جا به ندرت شروع به وزیدن می کنند.

در فصل ها بهار و فصل پاییز وزش باد از سمت دریا خزر بوده که باعث افزایش تراکم بخار در دامنه ارتفاعات غربی و سبب بارش باران می شود. تابستان این منطقه معمولا نسبت به مناطق دیگر شمال از گرما و شرجی بودن کمتری برخوردار است و در زمستان دارای آب و هوایی سرد و گاهی برفی است. این ناحیه به دلیل جنگل های اطراف و دارا بودن پوشش گیاهی انبوه در روز های خنک تابستان هوایی مطبوع دارد.

بهترین زمان سفر به فوشه

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که برایتان مناسب تر است. بدین منظور اگر سرما و زیبایی های سپیدی برف را در مناظر ترجیح می دهید می توانید در اواخر پاییز و زمستان به روستای فوشه سفر نمایید. اگر قصد دارید در تعطیلات برای شنا کردن در دریاچه خزر به این ناحیه بروید بهتر است تابستان را انتخاب کنید. ولی فراموش نکنید در تابستان به علت تعطیلات تابستانی، تجمع و تعداد بالای مسافران ممکن است برایتان آزار دهنده باشد.

بهترین زمان مناسب برای سفر به روستای فوشه اواسط بهار و اوایل پاییز است. در این مواقع از سال هم می توانید زیبایی های محیط را تماشا کنید و هم از آب و هوای مناسب تر بهره ببرید. لازم به ذکر است که در پاییز می توانید شاهد بارش زیبای باران های پاییزی و رنگارنگی برگ های طبیعت بکر این منطقه باشید.

پوشش گیاهی روستای فوشه

روستای فوشه

پوشش گیاهی متنوع و وجود درختانی همچون توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش، طبیعتی زیبا با آرامش و سرسبزی منحصر به ‌فردی را برای ساکنان و بازدیدکنندگان از این منطقه به ارمغان آورده است. همچنین جنگل‌های بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی، شمالی و غربی روستا و باغ‌های چای در دامنه کوه بر جذابیت آن افزوده‌اند. اگر در فصل چای به این محل بروید، می‌توانید چای خوش ‌عطر و تازه را خریداری کنید و به‌ عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

جاهای دیدنی فوشه فومن

علاوه بر اینکه در اطراف روستای فوشه، مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری محبوب و زیباست، داخل این روستا نیز مملو از جاذبه های گردشگری و طبیعی بکر است که می‌توانید از آن‌ها دیدن نمایید و لذت ببرید.

رودخانه و جنگل فوشه

رودخانه فوشه

مناطق جنگلی و رودخانه روستای فوشه بسیار زیبا هستند. برای دست‌یابی به مناطق جنگلی باید به بالا فوشه و انتهای محل بروید. پس از عبور از پل اول و ادامه‌ مسیر در روستا، به رودخانه می‌رسید. در فصول خشک سال این امکان وجود دارد تا حتی با خودروهای سواری سبکی همچون پراید از رودخانه عبور کنید و مسیر خود را ادامه دهید. در فصول دیگر سال نیز این امر بیشتر با خودروهای شاسی‌بلند میسر است. با این حال، می‌توانید خودروی خود را قبل از رودخانه پارک کنید و از پل چوبی روی رودخانه به‌سمت دیگر بروید. در فصول گرم سال می‌توانید از حوضچه‌هایی که در امتداد مسیر رودخانه به‌ وجود آمده‌اند، استفاده کنید و تنی به آب بزنید. تراس‌های رودخانه‌ای نیز از جاذبه‌های فوشه هستند که از ابتدا تا انتهای روستا و در دو قسمت رودخانه و حتی مناطق مرتفع‌ تر وجود دارند.

آبشار ملا حسن فوشه

آبشار ملا حسن

در سفر به روستای فوشه حتما از آبشار زیبای آن دیدن کنید. برای رسیدن به آبشار ملاحسن فوشه باید از فومن به قلعه رودخان بروید و پس از آن به روستای زیبای فوشه برسید. در روستا می‌توانید تا رودخانه و پل فلزی با خودروی شخصی بروید. در کنار رودخانه و پل فلزی، فضای مناسبی جهت پارک خودرو وجود دارد. پس از عبور از پل فلزی با حدود پنج کیلومتر پیاده ‌روی به آبشار خواهید رسید.

غار خون

غار خون فوشه

در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از روستای فوشه و در نزدیکی قلعه ی رودخان شهرستان فومن، غاری کهن با قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال قرار دارد که می توان از آن به عنوان یکی از دیدنی های فومن و جاذبه های ارزشمند این منطقه از استان گیلان یاد کرد.

غاری جالب و دیدنی با قدمت بیش از هزار سال به نام خون فوشه که در کمرکش کوه و در منطقه ای جنگلی واقع شده است و به دلیل قدمت تاریخی و زیست محیطی از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است.

در ابتدای ورودی غار خون فوشه فومن یک شیب ملایم به سمت دامنه غار به چشم می‌خورد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی به صورت واریزه یا تالوس و رنگ خاکه قرمز نیز قابل مشاهده است. بعد از ۱۰ متر پیاده‌روی در داخل غار یک سنگ تخریبی بزرگ در سر مسیر خود می‌بینید که برای عبور از آن بایستی تا طول ۱ متر به صورت سینه خیز آن را طی کنید.

در داخل غار خون فوشه چند دالان بزرگ در چهار جهت به چشم می‌خورند که هر کدام به قسمت‌های مختلف دالان‌ها ارتباط دارند، جالب است که بدانید هر کدام از این دالان‌ها طول و عمق متفاوتی دارد و دهلیزهای متعدد و چند دودکش هم به طرف بالا در آن مشاهده می‌شود که زیبایی منحصر به فردی دارد. شما در بازدید از قسمت‌های مختلف غار خون فوشه استالاگمیت‌های ۵ سانتی متری، سفال‌های شکسته و خفاش را می‌بینید که بیانگر جریان زندگی و حیات در این غار است. در این غار هیچگونه کمبود هوا و اکسیژن وجود ندارد، یادآور می‌شویم که برای رفتن به غار حتما امکانات کوه‌نوردی و غارنوردی را به همراه داشته باشید.

امکانات تفریحی روستای فوشه

روستای فوشه

از جمله امکاناتی که به علت توریستی شدن و وجود جاذبه های بسیار زیاد در این منطقه و ناحیه روستای فوشه به وجود آمده می‌توان به رستوران، کافی شاپ، تعمیرگاه، سفره خانه، آنتن دهی خوب، موقعیت های مناسب تصویر برداری و عکاسی، سوئیت، اقامتگاه بومگردی، فروشگاه، مسجد، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین و گاز اشاره کرد.

شاید وجود این امکانات باعث شده تا گردشگران نگاه ویژه ای به روستای فوشه شهر فومن داشته باشند و حتی اگر این منطقه مقصد آن ها نباشد برای دیدن آن اقدام کنند. همچنین شما هنگام بازدید از این مکان نگران بی حوصلگی و حوصله سر رفتن در این روستا نباشید، چرا که برای هر سن و سالی تفریحاتی ویژه مانند کوهنوردی ، غاره نوردی و طبیعت گردی دارد که می توانید ساعت ها از آن لذت ببرید و سرگرم باشید. هر چند اگر به طبیعت علاقمند باشید، تفریحات این سفر برای شما هیجان انگیز تر خواهند شد.

کمپ کردن در روستای فوشه

کمپینگ در فوشه

در جای جای این روستای گردشگری و بسیار زیبا و بکر فضا برای کمپینگ وجود دارد ولی  برای کمپ کردن در روستا فوشه بهتر است به صورت گروهی و با تجهیزات کامل و مناسب به کمپ کردن در این مکان بپردازید.

بهترین زمان کمپینگ اواخر بهار است؛ زیرا در فصل‌های دیگر هوا بسیار گرم است و یا بارش باران وجود دارد و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست همچنین حتما سعی هنگام بر پا کردن چادرهای مسافرتی از جاده اصلی زیاد دور نشوید؛ چراکه امکان گم شدن در جنگل زیاد است، پس در کنار گروه خود بمانید تا موجب هراس و ترس خود و حیوانات منطقه نشوید.

سوغات فوشه

سوغات فوشه

قطعا یکی از مواردی که در هر سفری برای همه مهم است، خریدن سوغات برای خود یا دوستان و خانواده بوده و این روستا از این قاعده مستثنی نیست. همان طور که گفته شد از آن جا که شغل اکثر مردم روستا فوشه کشاورزی و دامداری است، می توانید محصولاتی مثل چای و مرکبات را از آن ها خریداری کرده که هم اصل بوده و هم کمکی به رونق و کسب درآمد مردم آن جا کرده باشید.

مردم این روستا بسیار مهمان نواز بوده و شما می توانید لحظات خوبی را در کنار آن ها سپری نمایید و هر چیزی که نیاز دارید از آن ها تهیه کنید. لازم به ذکر است علاوه بر محصولات گفته شده شما هم چنین می توانید کرم ابریشم که از تولیدات مهم دیگر مردم این روستاست را نیز خریداری کنید. مردم فوشه تاکنون با فروش محصولات خود به گردشگران توانسته اند یک منبع درآمد خوب برای خود داشته باشند لذا اگر شما نیز در سفرتان به این منطقه از آن ها خرید کنید قطعا هم محصولات اصل و با کیفیت نصیبتان می شود و هم به این امر کمک کرده اید.

وسایل لازم برای سفر به روستای فوشه

سفر به فوشه

  • غذا به تعداد وعده هایی که در کمپ هستید تهیه کنید و باکس های آب معدنی همراه خود داشته باشید.
  • وسایل کمپ، بادگیر و لباس گرم در فصول سرد سال
  • کیف کمری و کوله یک ‌روزه برای پیاده‌روی و کوهنوردی در منطقه برای طبیعت گردی
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی ضد آب
  • کیف کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌ گیر و عینک آفتابی
  • هیزم خشک برای بر پا کردن آتش

نکاتی که هنگام سفر به روستای فوشه باید رعایت کنیم

  • حتما قبل از سفر به این منطقه از اطلاعات هوا شناسی و وضعیت آب و هوایی استان با خبر شوید.
  • حدودا ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات روستا فوشه خاکی و کوهستانی است و توصیه می ‌شود با ماشین‌ های روستایی، جیپ و نیسان به این مناطق بروید. البته اگر با خودروی معمولی عازم این مکان شده‌اید، در روزهای غیربارانی می‌ توانید آن را طی کنید ولی در روز های بارانی امکان گیر کردن خودرو شما در گل بسیار زیاد است.
  • در نظر داشته باشید که فقط در قسمت هایی از روستای فوشه تلفن همراه شما آنتن دارد.
  • در منطقه فوشه به سگ‌های گله‌ داران نزدیک نشوید مخصوصا وقتی که چوپان همراه آن نیست چون باعث دردسر برای شما می شود.
  • در صورتی که مه سنگین در روستا فوشه وجود داشت، سعی کنید بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی، غارنوردی یا طبیعت‌ گردی نروید.
  • حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • مراقب حیوانات اهلی و وحشی که در منطقه فوشه به صورت آزادانه پرسه می زنند باشید. به ‌خصوص در زمستان احتمال  اینکه با حیوان هایی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.
  • از انجام کار هایی مثل ریختن زباله، شکستن شاخه های درختان و شکار حیوانات به شدت بپرهیزید.
  • برای جنگل ‌نوردی، کوهنوردی و پیاده‌ روی در منطقه کفش راحت و مناسب را فراموش نکنید.
  • هنگام سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت زیبای آن، مانند یک گردشگر حرفه‌ ای عمل کنید و حتما کیسه زباله برای جمع‌ آوری زباله‌ های تولیدی خود به همراه داشته باشید.

مسیر روستای فوشه

دسترسی به فوشه

اگر از سمت فومن به‌ سمت قلعه رودخان حرکت کنید بعد از گذشت از بازار شهر قلعه رودخان به تابلویی با عنوان روستای فوشه می ‌رسید که نظر هر گردشگری را جلب می ‌کند.

اگر برای رفتن به روستا فوشه مبدا شما شهر فومن باشد باید به سمت خیابان یاد آوران حرکت کنید، سپس وارد جاده نوگوراب به سوی جاده قلعه رودخان شوید و بعد جاده قلعه رود خان به فوشه را به مدت ۲۰ دقیقه سپری کنید. پس از آن تابلوی روستا فوشه می رسید.

فاصله رشت تا فوشه ۲۹ کیلومتر یا به عبارتی یک ساعت و چهار دقیقه است.

اقامت در روستای فوشه

اقامت در فومن

اقامت یک مساله مهم برای کسانی است که قصد سفر به یک منطقه توریستی را دارند چرا که این مناطق معمولا دارای جاهای دیدنی و مناطق گردشگری فراوانی بوده و تماشای آن ها می تواند تجربه یک سفر خوب و لذت بخش را برایتان بسازد. قطعا رزرو یک مکان مناسب جهت اقامت، یکی از اصلی ترین ارکان سفر محسوب می شود.

اگر خواستار رفتن به این شهر و بازدید از روستای فوشه را دارید می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در فومن برای اقامت خود در این منطقه برنامه ریزی کنید. برای این کار می‌توانید به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در فومن رفته و اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید.

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "روستای فوشه، روستایی کوهپایه ای با چشم انداز فوق العاده" ارسال شده.
  1. محمود گفت:

    در معرفی استان مازنداران معرفی شده،در صورتیکه فومن جز استان گیلان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *