روستاها و جاهای دیدنی اطراف کرمان

روستاها-و-جاهای-دیدنی-اطراف-کرمان

استان کرمان یکی از پهناورترین استان‌های ایران است که در طول تاریخ و در گذشته‌های بسیار دور، به عنوان پایتخت ایران زمین شناخته می‌شد. این استان از استان‌های جنوب شرقی ایران بوده و از سمت شمال با خراسان جنوبی و یزد، از سمت شرق با استان سیستان و بلوچستان، از سمت غرب با استان فارس و از سمت جنوب با استان هرمزگان همسایه است.

آب‌وهوا، شرایط جغرافیایی خاص و طبیعت کرمان باعث شده تا این استان یکی از مناطق دیدنی و گردشگرپذیر ایران باشد. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به بررسی و کسب اطلاعات مفید از روستاها و جاهای دیدنی اطراف کرمان خواهیم پرداخت.

روستاها و جاهای دیدنی اطراف کرمان

استان کرمان با دارا بودن بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده، از استان‌های تاریخی به حساب می‌آید. به‌علاوه بسیاری از حکومت‌ها و حکمرانان در دوره‌های مختلف در این شهر ساکن بودند که همین امر نیز باعث شده تا آثار تاریخی و ملی بسیار زیادی در این استان وجود داشته باشد.

شهر و استان کرمان یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین استان‌های ایران است. در دل این استان زیبا، کویر لوت که یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری است، قرار گرفته و سالانه گردشگران و مسافران بسیار زیادی را به خود جذب می‌کند. استان کرمان از جمله استان‌هایی است که برخلاف نظر عموم مردم، علاوه بر مناطق خشک و کویری دارای مناطق سرسبز و خوش آب‌وهوا نیز می‌باشد. در ادامه این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ، به معرفی و توضیح هر یک از روستاهای دیدنی اطراف کرمان و جاهای دیدنی اطراف کرمان خواهیم پرداخت.

ارگ بم کرمان؛ شکوه و جلوه تاریخ

ارگ بم کرمان، شکوه و جلوه تاریخ

ارگ بم کرمان یکی از معروف‌ترین و مشهورترین آثار باستانی و جاهای دیدنی اطراف کرمان است که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و در گذشته به سبب قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

این ارگ در فاصله ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان قرار داشته و فاصله زمانی دو ساعت و ده دقیقه‌ای با کرمان دارد. طبق گفته برخی از باستان‌شناسان، قدمت ارگ بم به دوره هخامنشیان و اشکانیان بر می‌گردد و برخی دیگر از باستان‌شناسان نیز عقیده دارند که برخی از قسمت‌های این ارگ تاریخی متعلق به دوره ساسانیان است.

شهر باستانی ارگ بم از دو بخش اعیان نشین و عامه نشین تشکیل می‌شد که حکمرانان و پادشاهان در بخش اعیان نشین و مردم عادی نیز در بخش عامه نشین آن ساکن بودند.

ارگ بم با دارا بودن دیوارهایی با ارتفاع ۶ الی ۷ متری، مردم را از گزند بلایای طبیعی مانند طوفان و گردباد در امان نگه می‌داشت. همچنین دیوارهای بلند این ارگ پناهگاهی برای مردم در هنگام جنگ‌های مختلف بود.

در سال ۱۳۸۲ شمسی زلزله‌ای در این شهر و در استان کرمان به وقوع پیوست که باعث شد این اثرِ تاریخیِ بسیار زیبا، متلاشی شده و برخی از بخش‌های آن تخریب گردد. پس از وقوع زلزله، بخش‌های تخریب شده این اثر تاریخی به کمک کارشناسان و تاریخ‌شناسان مرمت و بازسازی گردید.

باغ فتح آباد کرمان؛ باغی سرشار از زیبایی

باغ-فتح-آباد-کرمان،-باغی-سرشار-از-زیبایی

باغ فتح آباد که یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمان است در سال ۱۲۵۵ هجری قمری توسط فضل علی خان بیگلر بیگی ساخته شد و به همین دلیل نیز به باغ عمارت بیگلر بیگی نیز معروف است.

این باغ در ۲۲ کیلومتریِ شمالِ غربی کرمان قرار گرفته و فاصله زمانی ۳۰ دقیقه‌ای با شهر کرمان دارد. ساختمان تاریخی زیبا، حوض بزرگ وسط باغ و درخت‌های ردیف شده در کنار حوض و ساختمان عمارت باعث شده تا این باغ یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری استان کرمان محسوب شود.

البته لازم به ذکر است که این عمارت نیز در دهه‌های اخیر تخریب شده بود و امروزه با تلاش معماران و کارشناسان، مرمت و بازسازی گشته است.

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی؛ برگی از تاریخ در قلب کرمان

آرامگاه-شاه-نعمت-الله-ولی،-برگی-از-تاریخ-در-قلب-کرمان

این آرامگاه یکی از مکان‌های زیبا، گردشگرپذیر و از جاهای دیدنی اطراف کرمان است که سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این اثر تاریخی به کرمان سفر می‌کنند. این بنای تاریخی در ۳۷ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار داشته و فاصله ۳۰ دقیقه‌ای با شهر کرمان دارد.

بناهای تاریخی فراوانی در این مجموعه که مساحتی بالغ بر ۳۵ هزار مترمربع دارد، وجود دارند و معماری هر یک از آنها منحصربه‌فرد بوده و برای گردشگران تازگی دارد. ساخت آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی به دوره صفویان تعلق داشته ولی برخی از قسمت‌های این آرامگاه در اعصار مختلف تاریخی مانند تیموریان و قاجاریان نیز ساخته شده است.

بنای اصلی این آرامگاه اتاقی چهارگوش است که طاقِ بلندِ گنبدی شکل دارد و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و لاجوردی به کار رفته در ساخت این سازه، زیبایی این بنای تاریخی را دوچندان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این آرامگاه، سنگِ قبرِ شاه نعمت‌الله ولی است که سنگ قبری مرمری داشته و نام ۱۲ امام و آیه‌هایی از قرآن بر روی آن حکاکی شده است. از دیگر آثار دیدنی این مجموعه، بخش چله‌خانه واقع در جنوب غربیِ بقعه شاه نعمت‌الله ولی است که در دوره تیموریان ساخته شده و محل چله‌نشینی شاه نعمت‌الله ولی بوده است.

باغ شاهزاده ماهان؛ باغی سرسبز در کویر

باغ-شاهزاده-ماهان،-باغی-سرسبز-در-کویر

باغ شاهزاده ماهانِ کرمان، یکی از زیباترین باغ‌های معروف ایرانی و از جاهای دیدنی اطراف کرمان می‌باشد که در نزدیکی شهر ماهان کرمان واقع شده است. این باغ سرسبز و زیبا در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد و فاصله زمانی ۳۵ دقیقه‌ای با کرمان دارد.

این باغ در دامنه کوه‌های تیگران قرار گرفته و همین امر نیز باعث خوش آب‌وهوایی و سرسبز شدن این باغ شده است. ساخت و بنای این باغ زیبا که به باغ شازده کرمان نیز معروف بوده، به دوره قاجاریان تعلق داشته و در زمان حکومت میرزا ناصر الدوله ساخته شده است. سردرهای ورودی، حوض زیبا، عمارت یا کوشک شازده و حمام‌های موجود در این باغ از جاذبه‌های دیدنی این باغ محسوب می‌شوند. البته نام این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت گردیده است.

ارگ بردسیر کرمان؛ اثری به‌جامانده از دوران صفویان

ارگ-بردسیر-کرمان،-اثری-به-جا-مانده-از-دوران-صفویان

یکی دیگر از بناهای تاریخی و دیدنی و جاهای دیدنی اطراف کرمان، ارگ بردسیر واقع در شهر بردسیر می‌باشد که در مرکز این شهر و روبه‌روی مسجد جامع این شهر قرار دارد.

این ارگ تاریخی با دارا بودن ۲۳۰۰ متر مربع مساحت و قدمتی حدود ۳۰۰ سال، سیستم آبرسانی جالبی داشته و در گذشته مورد استفاده نظامیان قرار می‌گرفته است. جالب است بدانید که بعدها این سازه تاریخی محل اقامت شاه سلطان حسین صفوی شد.

مواد استفاده شده در ساخت این بنا، خشتِ خام و کاه‌گل بوده و در ساخت سقف آن از گچ نیز استفاده شده است. ارگ تاریخی بردسیر در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار گرفته و فاصله زمانی یک ساعته با شهر کرمان دارد.

آرامگاه پیر جارسوز کرمان؛ آتشکده باستانی ایرانیان

آرامگاه-پیر-جارسوز-کرمان،-آتشکده-باستانی-ایرانیان

این اثر تاریخی در شهر بردسیر کرمان قرار دارد و پیش از ورود اسلام به ایران، آتشکده و محل عبادتِ آتش بوده و پس از ورود اسلام نیز تغییر کاربری داده و به بقعه تبدیل شده است. این بنا از جمله جاهای دیدنی اطراف کرمان می‌باشد.

پس از دفن پیر جارسوز در این مکان، نام این مکان نیز به آرامگاه پیر جارسوز تغییر کرد. نمای بیرونی این آرامگاه یک چهارضلعی دیده می‌شود ولی از داخل به شکل یک هشت ضلعی است که بر روی آن نقاشی‌هایی با خط کوفی کشیده شده و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

گفتنی است که برخی از قسمت‌های این آرامگاه امروزه قابل استفاده نمی‌باشد. نورگیرها و مناطق تهویه هوا و برخی از دروازه‌های این آرامگاه امروزه مسدود می‌باشند. این آرامگاه در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار داشته و فاصله زمانی یک ساعته با شهر کرمان دارد.

تل ابلیس کرمان؛ تپه‌ای با خانه‌های گِلی

این اثر تاریخی نیز در منطقه بردسیر کرمان قرار دارد و به آن تپه ابلیس نیز گفته می‌شود. در این تل باستانی، خانه‌هایی از خشت و گل وجود دارد که در داخل آن‌ها اتاق و اشیای گرانبهایی یده می‌شود.

ارگ راین کرمان؛ دومین بنای خشتی عظیم جهان

ارگ راین کرمان، دومین بنای خشتی عظیم جهان

ارگ راین دومین ارگ خشتی و معروف جهان پس از ارگ بم است که از جمله جاهای دیدنی اطراف کرمان بوده و سالانه گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از این ارگ تاریخی به استان کرمان سفر می‌کنند.

ساخت و بنای این ارگ به دوره ساسانیان تعلق دارد و در زمان حکومت زندیه نیز بسیاری از حکمرانان زند همانند میرزا حسین خان و پسرش محمد علی خان در این ارگ ساکن بودند.

طبق گفته باستان شناسان، بناهای تاریخی بسیار زیادی در اطراف این ارگ وجود داشته است که طی گذشت زمان و برخی بلایای طبیعی از بین رفته‌اند.

پلان مربع شکل و وجود برج‌ها و حصارهایی به ارتفاع ۱۰ متر در اطراف این ارگ باعث شده تا توجه هر بیننده‌ای به این اثرِ تاریخیِ زیبا جلب شود. ارگ راین در ۱۰۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کرمان قرار داشته و فاصله یک ساعت و ۲۰ دقیقه‌ای با شهر کرمان دارد.

ارگ ساسانی انار؛ سازه‌ای با قدمت نامشخص

ارگ-ساسانی-انار،-سازه‌ای-با-قدمت-نامشخص

این شهر تاریخی یکی از باستانی‌ترین شهرهای استان کرمان است که در گذشته آن را با نام آبان می‌شناختند. بعدها نام این شهر به دلیل وجود آتشکده‌ای به نام نار در این شهر، به نام نار تغییر یافته و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی نامش به انار تغییر کرد.

تاکنون باستان‌شناسان نتوانسته‌اند قدمت این ارگ تاریخی را به درستی تخمین بزنند. برخی از باستان‌شناسان قدمت این ارگ را مربوط به دوره ساسانیان دانسته و برخی دیگر نیز قدمت آن را به دوره پیش از ساسانیان تخمین می‌زنند. ارگ تاریخی انار در ۲۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمان قرار داشته و فاصله‌ای دو ساعت و ۲۰ دقیقه‌ای با شهر کرمان دارد.

کلوت شهداد کرمان؛ پدیده‌ای در کویر لوت

کلوت-شهداد-کرمان،-پدیده‌ای-در-کویر-لوت

کلوت، نام پدیده‌ای طبیعی است که در اثر سالیان دراز و فرسایش خاک و همچنین در اثر باد و باران در طول سالیان پدید می‌آیند. این کلوت‌ها در کویر لوت کرمان قرار دارند.

کلوت شهداد یکی از زیباترین کلوت‌های کویر لوت است که از دور به مانند شهری دورافتاده و خالی از سکنه می‌باشد. بسیاری از گردشگران آرامش و سکوت این منطقه از کویر لوت را دوست داشته و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این کلوت به استان کرمان سفر می‌کنند.

رودِ شور، تنها رودخانه موجود در این منطقه، جلوه‌ای خاص و ویژه به این منطقه بخشیده است. در امتداد این رودخانه دریاچه‌ای به نام دریاچه کلوت قرار دارد که اهالیِ محلیِ این منطقه، به دلیل کم بودن عمر این دریاچه، آن را دریاچه جوان می‌نامند. کلوت شهداد در ۱۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمان قرار دارد و فاصله یک ساعت و ۵۰ دقیقه‌ای با شهر کرمان دارد.

گندم بریان کرمان؛ توده‌ای آتشفشانی در کویر

گندم-بریان-کرمان،-توده‌ای-آتشفشانی-در-کویر

گندم بریان کرمان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی کرمان قرار داشته و برای بازدید از این منطقه باید مسافت یک ساعت و ۵۰ دقیقه‌ای را طی کرد. منطقه معروف به گندم بریان یک توده آذرین آتشفشانی است که در دل کویر لوت قرار دارد و یکی از گرم‌ترین نقاط روی کره زمین است.

در این منطقه از کویر لوت، سنگ‌های تیره با اشکال و فرم‌های مختلف به چشم می‌خورند و اطراف این منطقه را دیواره‌های خاکی با ارتفاع مختلف فرا گرفته است.

به دلیل سیاه و تیره بودن این منطقه، دما در روز به ۶۰ الی ۶۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به یکی از داغ‌ترین و گرم‌ترین نقاط چاله‌ای روی زمین تبدیل می‌شود. برای دسترسی به این منطقه باید از ماشین‌های آفرود سواری استفاده کنید.

باغ سنگی سیرجان؛ باغی با میوه‌های سنگی

باغ-سنگی-سیرجان،-باغی-با-میوه‌های-سنگی

دیدن درختانی که به جای میوه و برگ، از آن‌ها سنگ آویزان شده باشد برای بسیاری از افراد جالب و قابل توجه است. درویش خان اسفندیارپور یکی از زمین‌داران کرمانی بود که پس از انجام اصلاحاتی بر روی زمین خود در سال ۱۳۴۰، بخش زیادی از زمین‌های زراعی خود را از دست داد و در اثر خشک شدن درختان، به جمع‌آوری انواع و اقسام سنگ‌ها پرداخت.

سپس با آویزان کردن این سنگ‌ها از درختان خشکیده، منطقه باغ سنگی سیرجان را پدید آورد. این باغ سنگی در فاصله ۲۰۵ کیلومتری شهر کرمان قرار داشته و فاصله‌ای دو ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای با شهر کرمان دارد.

روستای تاریخی میمند؛ روستایی به قدمت تاریخ بشریت

روستای-تاریخی-میمند،-روستایی-به-قدمت-تاریخ-بشریت

این روستا یکی از زیباترین روستاهای گردشگری است که سالانه گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از آن به استان کرمان سفر می‌کنند و از روستاهای دیدنی اطراف کرمان است. روستای دست‌کند میمند، نام دیگر این روستا می‌باشد.

در ساخت خانه‌های تپه‌ای این روستا از هیچ آجر و گِل و خشتی استفاده نشده است و تمامی خانه‌های این روستا در دل کوه حفر و ساخته شده‌اند. اغلب دیوارها و سقف این خانه‌ها به دلیل پخت‌و‌پز داخل خانه و روشن کردن اجاق در داخل خانه به رنگ مشکی و تیره درآمده است.

بسیاری از باستان‌شناسان قدمت روستای دست‌کند را ۶ الی ۱۰ هزار سال قبل تخمین می‌زنند. اما هیچ اطلاعی از علت حفر کوه‌ها توسط مردم گذشته وجود ندارد. دمای داخل این اتاق‌ها ۵ درجه بیشتر از دمای فضای بیرون است و وسعت اغلب خانه‌های حفاری شده در دل کوه به ۱۲ متر مربع می‌رسد.

بزرگ‌ترین خانه این روستا وسعتی ۹۰ متری دارد. روستای تاریخی میمند در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر کرمان و در مسیر شهر رفسنجان قرار دارد.

مناطق خوش آب ‌و هوای کرمان

با توجه به اینکه اغلب مردم، استان کرمان را استانی با آب‌وهوای گرم و خشک و کویری می‌شناسند، باید گفت که این استان برخلاف تصور مناطق خوش آب‌وهوا بسیار زیادی با دمای معتدل دارد. استان کرمان با دارا بودن مناطق مرتفع، دارای مناطقی خوش آب‌وهوا است که در ادامه به معرفی این مناطق خوش آب‌ و هوا خواهیم پرداخت.

· آبشارهای سیمک؛ مجموعه‌ای از آبشارهای مرتفع

آبشارهای سیمک؛ مجموعه‌ای از آبشارهای مرتفع

این آبشارها در ۴۴ کیلومتری شمال شرقی و در مسیر کوهپایه شهر کرمان قرار دارند. ۱۲ آبشارِ مختلف، مجموعه آبشارهای سیمک را تشکیل می‌دهند. آب‌وهوای مناسب و طبیعت بسیار زیبای این منطقه باعث شده تا این منطقه به یکی از مناطق خوش آب‌ و هوای کرمان تبدیل شود.

· آبشارهای دره سختی (فوسک)؛ طبیعت بکر کرمان

آبشارهای دره سختی (فوسک)؛ طبیعت بکر کرمان

این آبشارها در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در ۵۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر کرمان و در دامنه کافر کوه قرار گرفته‌اند. در مناطق مختلف دره سختی حدود ۴۵ آبشار با ارتفاع ۳ متر وجود دارد که جریان آب را به زیبایی هدایت می‌کنند و باعث می شوند این منطقه به یکی از مناطق خوش آب و هوای کرمان تبدیل شود. لازم به ذکر است برای سفر به این منطقه باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشید.

· آبشار اوردیکان؛ آبشاری در دامنه کوه

این آبشار در دامنه کوهِ هزار قرار گرفته است و ارتفاعی نزدیک به ۱۲ متر دارد. وجود آبشار مرتفعی مانند آبشار اوردیکان در دل کویر و آب‌وهوای گرم و کویری، توجه بسیاری از گردشگران و مسافران را به خود جلب می‌کند.

طبیعت و جاهای سرسبز کرمان

طبیعت-و-جاهای-سرسبز-کرمان

· روستای سکنج

یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان است که از معروف‌ترین و خوش آب‌وهواترین ییلاق‌های کرمان محسوب می‌شود. روستای سکنج در جاده کرمان – بم واقع شده و برای رسیدن به این روستای زیبا باید مسافت ۵۰ کیلومتری به سمت جنوب شرقی شهر کرمان را طی کنید. باغات میوه و دشت‌های سرسبز، یکی از زیبایی‌های این روستا و طبیعت کرمان می‌باشد.

· روستای بهرامجرد

روستای-بهرامجرد

یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان و از خوش آب‌وهواترین مناطق استان کرمان و طبیعت کرمان است که در جاده کرمان به بافت و بردسیر واقع شده است. وجود رودهای روان در کنار درخت‌هایِ بلندِ سنجد یکی از جلوه‌های زیبایی است که در این روستا وجود دارد. این روستا آب‌وهوایی خنک و کوهستانی دارد و به همین سبب توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

· روستای ده لوءلوء

روستای-ده-لوءلوء

این روستا در نزدیکی شهر کرمان و در جاده کوهپایه قرار دارد و یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان است. وجود چشمه‌سارهای روان در این روستا باعث شده است تا این روستای قدیمی به یکی از روستاهای سرسبز استان کرمان تبدیل شود.

· روستای سیرچ

روستای-سیرچ

یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان می‌باشد که در نزدیکی کلوت شهداد واقع شده است. وجود روستایی سرسبز مملو از باغ میوه‌های آلبالو، گیلاس، انگور و انجیر در دل استانی کویری می‌تواند بسیار جذاب باشد.

سفر به طبیعتی سرسبز در استانی کویری

سفر-به-طبیعتی-سرسبز-در-استانی-کویری

با تمامی مطالبی که ذکر شد، استان کرمان یکی از جذاب‌ترین استان‌های ایران است که با توجه به آثار تاریخی و گردشگری آن، سالانه گردشگران و مسافران زیادی به این استان سفر می‌کنند. شما نیز می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا در شهر کرمان به این استان زیبا سفر کرده و از جاهای دیدنی کرمان و آثار باستانی آن بازدید کنید.

۴.۳/۵ - (۱۹ امتیاز)
2 نظر برای "روستاها و جاهای دیدنی اطراف کرمان" ارسال شده.
  1. رامین گفت:

    لطفأ کوه میل فرهادبرای گردشگری وصخره نوردی و منطقه طبیعت گردی جازموریان رامعرفی کنید عکس کوه میل فرهاد راسرج ودراین سایت درج نمائید ممنونم

  2. ناشناس گفت:

    لطفأ ازمناطق شهرستان زهکلوت وجازموریان که جازموریان علاوه بر طبیعت گردی کوه میل فرهاد مکان گردشگری خصوصأ برای صخره نوردی از مناطق دیدنی استان کرمان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *