راهنمای سفر به گرگان، مخمل سبز ایران

راهنمای سفر به گرگان

گرگان یکی از شهرهای خوش آب و هوای شمال بوده که دارای تنوع و گوناگونی زیادی است که در قسمت شمال شرق کشورمان است. این تنوع از طبیعت زیبا، چشم نواز و دل انگیز آن گرفته تا جاذبه های گردشگری و فرهنگ و سایر موارد را شامل می شود. جنگل های انبوه و سر سبز گرگان هر گردشگر طبیعت دوستی را به خود جذب می کند. ما در این مقاله راهنمای سفر به گرگان لیدوماتریپ شما را با گرگان، جاذبه هایش، مراکز خرید، رستوران‌ها، سوغات، غذای محلی و هر آنچه باید درباره این شهر بدانید آشنا می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

گرگان کجاست؟

راهنمای سفر به گرگان

شهری که در طول تاریخ ورکان، هیرکانیا، استرآباد و جرجان نامیده می‌شد، اکنون گرگان خوانده می‌شود. گرگان مرکز استان گلستان در شمال شرقی کشور قرار دارد. مردم گرگان به زبان فارسی با گویش گرگانی و زبان طبری سخن می‌گویند.

نقشه گرگان

آب و هوای گرگان

آب و هوای گرگان

اقلیم گرگان بسیار متنوع است و کوه و جنگل یا جلگه و بیابان در آن دیده می‌شود. تابستان گرگان گرم و مرطوب است. میانگین دمای سالانه‌ گرگان ۱۷ درجه‌ سانتی‌گراد و میانگین بارش سالانه‌ آن ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌متر است.

بهترین زمان سفر به گرگان

گرگان در پاییز

برای سفری پرهیجان و تماشای طبیعتی سرسبز، پیشنهاد می‌کنیم سری به شهر گرگان بزنید. شهری که مردمانش به زبان فارسی با گویش گرگانی سخن می‌گویند و در حال حاضر به یکی از مناطق گردشگری ایران تبدیل شده است. هر ساله عده‌ای از مردم عامی برای بازدید از جاذبه های گرگان به این دیار می‌آیند تا لحظاتی متفاوت را برای خود رقم بزنند. خوب است بدانید، بهترین زمان سفر به این شهر تماشایی فصل بهار و پاییز است، چرا که نه گرما و سرمای بیش از حد اذییتان می‌کند و نه هوای شرجی این سرزمین موجب آزارتان می‌شود.

شب های گرگان

شب های گرگان

برای گشت و گذار در شب های گرگان می‌توانید سری به مناطق شالیکوبی، مولن روژ، گلشهر و… در گرگان بزنید و از زیبایی های آن ها لذت ببرید.

راهنمای سفر به گرگان و مکان های دیدنی گرگان

بدون تردید طبیعت گرگان بسیار رنگارنگ و زیبا است و جذابیت‌های طبیعی گرگان متنوع و جذاب هستند. پارک جنگلی ناهارخوران یکی از معروف ‌ترین مقاصد طبیعی و جاهای دیدنی گرگان مسحوب می‌شود. جنگل النگدره، جنگل توسکستان، کمی دورتر از مرکز شهر دریاچه‌ توشن، روستای زیارت، تپه‌ تاریخی تورنگ تپه قرار دارند. و باز هم دورتر از شهر آبشار رنگو، آبشار نومل و منطقه‌ حفاظت ‌شده‌ جهان ‌نما بسیار دیدنی هستند.

بام گرگان

بام گرگان

هزارپیچ تپه ای است مشرف به شهر گرگان با چشم اندازی زیبا به اطراف، که شامل جنگل های مصنوعی از سرو و کاج، درختچه های طبیعی و جنگل های انبوه می باشد. در بلندترین نقطه آن وزش باد به طور مستمر وجود دارد که ناشی از اختلاف فشار بین دو دامنه سایه و آفتابی و همچنین بین کوه و دره می باشد.

هنگامی که در بلندترین نقطه ایستاده ایم مناظر بدیعی از گستره شهر گرگان، معابر آن، روستاهای مجاور شهر و روستاهای دور دست، جاده های منتهی به شهر، جاده های بین روستاها، دره ها با جنگلهای انبوه در جنوب شهر، مزارع کشاورزی، ابنیه مذهبی، فرودگاه، آب بندان محمد آباد به وضوح نمایان است و حتی بخشی از خلیج گرگان نیز قابل مشاهده می باشد.

سوگله یا سرو گله نام تاریخی این منطقه بوده که در چند دهه گذشته به هزارپیچ تغییر نام داده است. منطقه گردشی سوگله که می توان از آن به عنوان بام گرگان یاد کرد بعد از محور ناهارخوران و النگدره، تنها فرصت باقیمانده برای توسعه پایدار گردشگری و صنعت توریسم در گرگان است.

ناهارخوران گرگان

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران بخشی از جنگل‌های هیرکانی رخنه کرده در مناطق سرسبز ایران است. از عمر این نوع بافت جنگلی حدود ۴۰ میلیون سال می‌گذرد و باید این جنگل را جواهری سبز در خاک ایران دانست. جواهری که میراث عصر ژوراسیک زمین است و با وجود آب ‌و هوایی نیمه ‌مرطوب و خنک، منطقه‌ای فوق ‌العاده برای لذت ‌بردن از طبیعت محسوب می‌شود. پارک جنگلی ناهارخوران از جاذبه‌های تفریحی گرگان است که لحظاتی شاد و پر از آرامش به مسافران هدیه می‌دهد.

جنگل النگدره

جنگل النگدره

جنگل النگدره بی‌دلیل در فهرست هفت مکان گردشگری طبیعی ایران قرار نگرفته است؛ چراکه جذابیت‌های این پارک جنگلی در چهار فصل سال خودنمایی می‌کند. این جنگل زیبا و خاطره ‌انگیز درختان هزار رنگی دارد و پاییز، پادشاه فصل‌ها که از راه می‌رسد، شاهد هنرنمایی مادر طبیعت در النگدره هستیم. النگدره در دیگر فصل‌ها نیز جذاب است و به جنگلی زیبا در تمام فصول تبدیل شده است. این جذابیت‌ها النگدره را به مقصد اول گردشگران شمال کشور تبدیل کرده است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر گذارتان به گرگان افتاد و فرصت داشتید، حتما زمانی را برای گشت ‌و گذار در این جنگل خاطره ‌انگیز کنار بگذارید.

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان گرگان از دلربا ‌ترین و منحصر ‌به ‌فرد ‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌آید. با قدم ‌گذاشتن درون این جنگل، با انبوه درختان بلند و تنومند توسکا، اورس و بلوط رو‌ به‌ رو خواهید شد که زینت ‌بخش این بهشت زیبا هستند. جاده‌ای که از میان این جنگل می‌گذرد، بسیار با‌ صفا بوده و مملوء‌ از چشم‌ انداز‌های خیره ‌کننده است. اقیانوس توده‌های مه که در ارتفاعات منطقه گردشگری توسکستان تشکیل می‌شود، از منحصر ‌به ‌فرد‌ترین مناظر طبیعی این منطقه است که هر بیننده‌ای را محو خود می‌کند.

گورستان خالد نبی

گورستان خالد نبی

بر فراز منطقه کوهستانی تانگری داغ در ارتفاع ۷۰۰ متری، مقبره و قبرستان خالد نبی یکی از نقاط دیدنی گرگان است که به فاصله ۱۷۸ کیلومتری این شهر قرار دارد.

مقبره خالد نبی عمارتی ساده و چهارگوش با گنبدی سبز رنگ است که بر فراز تپه‌ای قرار دارد و آرامگاه خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیحیت است.

در فاصله کمی از آرامگاه خالد نبی، گورستانی باستانی و شگفت‌ انگیز با تندیس‌های سنگی که نشان قبر هستند، قرار دارد.

شواهد باستان‌شناسی نشانگر این است که این سنگ قبرهای عمودی نماد جنسیت مردگان آن زمان بوده است و بر فرار محل دفن آن‌ها به عنوان سنگ قبر نصب می شده. برای رسیدن به خالد نبی از گرگان وارد جاده بجنورد شوید.

پس از آزادشهر و مینودشت به گالیکش می‌رسید. وارد جاده کلاله که آخرین شهر این مسیر است، شوید. از کلاله مسیر مراوه تپه را در جاده‌ای پوشیده از چمنزار سبز و دشت گل به سمت خالد نبی پیش بروید.

مراکز خرید گرگان

بازار قدیم گرگان

برای خرید سوغات و یا یادگاری از این شهر زیبا می توانید به مرکز خرید زرتشت، پاساژ وارکانا، بازار پارچه آق قلا، بازار امام، مجتمع تجاری کاپری، مرکز خرید سیلوانا، پاساژ مرسل و پاساژ مروارید بروید و انواع کیف و کفش، پوشاک و سایر چیزهای مناسب برای سوغات را تهیه کنید. همچنین می توانید نان زنجبیلی، لوزی، نان خرمایی، قطاب، سرغربیلی، حلوا آماج، نان پادرازی و قطاب که از انواع نان ها و کلوچه های خوش‌ مزه ی معروف ‌گرگان است را به عنوان سوغات تهیه کنید. اگر هم به دنبال صنایع دستی برای سوغات خریدن هستید پشتی ترکمنی،‌ جاجیم، قالی و قالیچه که از صنایع دستی روستایی گرگان است خریده و به عنوان سوغات و هدیه بدهید.

سوغات گرگان

سوغات گرگان

بیشتر مردم، گرگان را شهر طلای سفید می‌شناسند؛ چراکه پنبه‌های سفید مزارعش همچون تکه‌های برف، آن را سفید پوش کرده‌اند. شهری با قدمتی ۶۰۰۰ هزار ساله که در نزدیکی گنبد کاووس امروزی قرار گرفته است. از تاریخ این شهر کهن که بگذریم، سری به سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبایش می‌زنیم. سوغات گرگان مثل دیگر شهرهای شمالی ایران از تنوع بسیاری برخوردار است که محبوب ‌ترین سوغاتش شیرینی‌های سنتی در کارگاه‌های شیرینی پزی و قنادی هستند. از دیگر سوغاتی های شهر گرگان، صنایع دستی زیبایی است که به دست مردمان خوش ذوق گرگان ساخته شده‌اند و گردشگران با خرید از آن، سوغاتی به رسم یادگار برای نزدیکانشان می‌برند.

غذاهای گرگان

غذای گرگان

در سفر به شهر گرگان، اگر از دوستداران غذاهای محلی هستید، می‌توانید انواع غذاهای سنتی را تست نمائید. خوب است بدانید، یکی از جذاب ‌ترین و به ‌یاد ماندنی ‌ترین بخش‌های سفرتان، غذاهای محلی هر دیار است. کافی است برای تست این غذاها سری به یکی از رستوران‌های گرگان به نام بهشت هیرکان گرگان بزنید تا غذایی محلی نوش جان کنید. از جمله غذاهای خوشمزه این دیار می‌توان به آش آلو و خورش ساکی اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر گران، طعم این غذای لذیذ را تجربه کنید.

رستوران های گرگان

رستوران های گرگان

در محدوده جنگل ناهار خوران پیشنهاد ما رستوران عمارت است که یکی از شیک ‌ترین و بهترین رستوران‌های گرگان به شمار می‌رود. رستوران عمارت علاوه بر خورش و ماهی، کباب و غذای فرنگی هم سرو می‌کند. فست فود چین دکا و فست فود ۴۴۴ از غذاخوری‌های معروف گرگان هستند. در بلوار ناهارخوران باقالی و املت هم پیدا می‌کنید که در طبیعت دلچسب آن،‌ خوشمزه ‌تر هم می‌شود.

به محله‌ قدیمی نعلبندان بروید و کباب سرحدی را پیدا کنید. دیزی السالوادور علاوه بر دیزی‌های خوشمزه، املت سرو می‌کند. در فلکه‌ کریمی چند جگرکی خواهید یافت که کباب دنده و کباب یونانی خوش‌مزه می‌فروشند. در جاده کمربندی اکبر جوجه را پیدا کنید. رستوران سید مسعود، کباب ‌سرای باران، جوجه رییس،‌ سفره‌ خانه شانلی و رستوران قصر خورشید غذای ایرانی سرو می‌کنند.

پیتزا، ‌سوخاری و ساندویچ را در فست فود باباطاهر، رستوران فست فود صوفی، رستوران فست فود کاپری، فست فود چیلی، برگر تین، پیتزا فانوس، پیدا می‌کنید.

مسیر دسترسی و راهنمای سفر به گرگان

دسترسی به گرگان

یک مسیر توریستی و سرسبز که از سمت تهران به گرگان می‌رسد، جاده زیبای فیروزکوه و گذشتن از شهرهای قائم ‌شهر، ساری و بهشهر است که ۴۱۵ کیلومتر فاصله دارد و با خودروی شخصی حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.

مسیر دیگر رسیدن به گرگان، سمنان و گذشتن از شهرهای ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود و در نهایت گرگان است. این مسیر ۵۴۰ کیلومتر است و هفت ساعت طول می‌کشد. عبور این جاده از دل جنگل‌های توسکستان است و مناظر شگفت ‌انگیزی پیش روی شما می‌گذارد.

راه های سفر به گرگان

سفر هوایی به گرگان

فرودگاه گرگان

مسیرهای پروازی فرودگاه گرگان شامل مشهد، زاهدان، زابل، چابهار، بندرعباس، قشم، کیش، عسلویه، تهران و قزاقستان می‌شود. با هر پروازی که خود را به فرودگاه رساندید، می‌توانید از تاکسیرانی فرودگاه بهره ببرید و با تاکسی راهی هتل گرگان شوید.

سفر به گرگان با قطار

راه آهن گرگان

با استفاده از قطار از شهرهای ساری و تهران می‌توانید به ایستگاه قطار گرگان بروید. ایستگاه راه‌آهن گرگان در حاشیه کمربندی گرگان واقع شده است.

سفر به گرگان با اتوبوس

اتوبوس‌های تهران به مقصد گرگان از پایانه‌ شرق در تهرانپارس یا پایانه‌ بیهقی واقع در میدان آرژانتین حرکت می‌کنند.

سفر به گرگان با ماشین شخصی

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی به سفر بروند. در این صورت دو مسیر پیش روی شما است، جاده‌ هراز و جاده‌ فیروزکوه.

اطلاعات ضروری گرگان در راهنمای سفر به گرگان

کد گرگان: ۰۱۷

فاصله از تهران:

۴۱۵ کیلومتر (مسیر فیروزکوه – ساری – گرگان)

۳۹۲ کیلومتر (مسیر هراز – آمل– ساری- گرگان)

مدت سفر زمینی از تهران: ۶ ساعت

مدت سفر هوایی از تهران: ۵۰ دقیقه

مدت سفر با قطار از تهران: ۱۰ ساعت

اقامت در گرگان

اقامت در گرگان

گرگان علاوه بر جاذبه‌های متنوع گردشگری، مردم مهمان‌ نوازی هم دارد که پذیرای گردشگران این شهر هستند. در این شهر اقامتگاه های زیادی وجود دارد. علاوه بر هتل و اقامتگاه های بومگردی، با اجاره سوئیت و ویلا در گرگان اقامت مقرون به صرفه و به یادماندنی خواهید داشت.

 

 

 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *