جاهای دیدنی مراوه تپه، گردش در بخش مرکزی گلستان

جاهای دیدنی مراوه تپه

مراوه ‌تپه یا مراوه یکی از شهرهای استان گلستان است. شهر مراوه در بخش مرکزی شهرستان مراوه ‌تپه استان گلستان و در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده‌ است. این شهر از جاذبه‌های فراوان گردشگری بهره‌ مند است که سالانه پذیرای گردشگران فراوانی می‌باشد. آرامگاه مختومقلی فراغی، مدرسه دینی سید قلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه-، شارلوق، چشمه ساوه، غار قیز لر قلعه، جنگل‌های آق امام، آبشار گوندر، دشت‌های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ، سونگی داغ و تپه باستانی مراوه‌ تپه از جمله جاهای دیدنی مراوه ‌تپه می‌باشند. در ادامه این مقاله از لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی های این شهر زیبا آشنا کنیم.

مراوه تپه کجاست؟

مراوه تپه

مراوه تپه از شهرهای دیدنی و پر جاذبه در استان گلستان است این شهر یکی از بخش های مرکزی در این استان و به دلیل نزدیک بوده به مرز ترکمنستان از اهمیت زیادی برخوردار است این منطقه دارای شرایط بسیار مناسبی است و مساعدترین زمین ها را برای کشاورزی به خود اختصاص داده است. مردمان این منطقه در زمینه کشاورزی فعالیت های زیادی دارند و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند این شهرستان که دارای بخش های مختلفی است امروزه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری گلستان تبدیل شده است بخش‌های شمالی این شهرستان به ترکمنستان متصل می‌شوند همچنین بخش‌های شرقی آن نیز به بجنورد راه دارند. از دیگر نواحی که در اطراف این شهر واقع شده‌اند می‌توان به کلاله و گنبد کاووس اشاره نمود این شهر دارای موقعیت جغرافیایی بالایی است و به دلیل جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی خود می تواند مکان مناسبی برای گردشگران باشد.

عکس شهرستان مراوه تپه

مراوه تپه مراوه تپه مراوه تپه مراوه تپه

جاهای دیدنی مراوه تپه

مراوه تپه، شهری زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی که در استان گلستان قرار دارد این شهر جاذبه های مهمی همچون آرامگاه غریب اولیا، کوه های پالیزان، پسته های اصیل وحشی، جنگل های انار و … می‌باشد. هر یک از این جاذبه ها جذابیت خاصی برای گردشگران خواهند داشت. این شهر که از جاذبه‌های دیدنی استان گلستان است دارای طبیعتی زیبا بوده و روستاهایی با طبیعت بکر و خانه‌های سنتی دارد.

آبشار بالی قایه

آبشار بالی قایه

این آبشار یکی دیگر از زیبایی های مهم این استان است آبشاری با ارتفاع ۱۰ متر که از دل این کوه ها سرازیر می شود این آبشار محلی برای برخورد آبگیرها است در قسمتی از این منطقه آبشار درون تنگه سرازیر می شود و دارای مناظر بسیار زیبایی است. این آبشار از پوشش های گیاهی بسیار غنی برخوردار است انجیرهای وحشی درختان انار و مو از گونه های گیاهی مهم دراین مناطق هستند همچنین این منطقه دارای گونه هایی از درختان تمشک است. این رودخانه از چشمه های اطراف سرازیر می شود چشمه های روستای اوچران در این منطقه تامین کننده آب های این رودخانه است. انتهای این رودخانه به اترک منتهی می شود زیبایی های این آبشار دارای جذابیت های بسیار زیادی است و می توانید از مناظر زیبای آن نظارت کنید.

آدرس: گلستان، مراوه، ۵۰۰ متری روستای بالی قایه کوهی

آبشار گوندر

آبشار گوندر

آبشار گوندر از جاذ‌به‌های طبیعی بخش مراوه تپه در استان گلستان است و مسیر دسترسی به آن از کنار روستایی در مسیر مراوه تپه به قازانقایه عبور می‌کند. با سایه‌های خنک درختان بزرگ، کبک‌های وحشی در پیرامون و درختان زیبای انار، این آبشار یکی از جاذبه های گردشگری مراوه برای گردشگران بومی و غیربومی است.

آدرس: گلستان، مراوه تپه، مسیر مراوه تپه به قازانقایه

آرامگاه مختوم قلی فراغی

ارامگاه مختوم قلی

آرامگاه شاعر و عارف ترکمن مختوم علی فراغی در غرب مراوه‌ تپه در نوار مرزی کنونی ایران و ترکمنستان بر روی تپه‌ای قرار دارد. این شاعر و عارف ترکمنی در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در قبرستان آق‌قلا در کنار مزار پدرش؛ دولت‌محمد آزادی که خود از شاعران و متفکران ایرانی در علوم اسلامی و صاحب‌ نام در آن زمان بود به خاک سپرده شد. شخصیت مختوم‌ قلی فراغی در بین ایرانیانِ ترکمن و هم ‌تباران آن‌ها در جمهوری ترکمنستان از جایگاه خاصی برخوردار است. چندین کتاب و مقاله و تحقیق و به‌خصوص تحقیقات سال‌های گذشته در جمهوری ترکمنستان، نشان از توجه خاص مردم منطقه به این شخصیت فرهنگی است.

آدرس: گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌تقه

منطقه شکار ممنوع قازانقایه

قازانقایه

منطقه قازانقایه در دورترین قطه این استان واقع شده است این منطقه از نظر آب و هوایی دارای اهمیت زیادی است منطقه پالیزان که یکی از مناطق خشک و بیابانی است که دارای آب و هوای مناسبی می باشد بخش های راسه و آق چشمه نیز دارای آب و هوای سرد و مرطوب تری است. این منطقه از مساحت بسیار زیادی برخوردار است و یکی از مناطق وسیع در این استان است بخش مهمی از اراضی این منطقه صرف کشاورزی می شوند و از این لحاظ جزو منابع ملی به شمار می آیند بخش اعظمی از این زمین ها نیز در کشت درختان پسته است از دیگر زیبایی های این منطقه می توان به مرزهای رودخانه اترک اشاره نمود. تنوع جانوری این منطقه نیز از سوی دیگر موجب شده است تا یکی از مناطق محافظت شده باشد این منطقه از سوی محیط زیست نیز مورد حمایت واقع می شود.

آدرس: گلستان، بخش مراوه‌ تپه، قازانقایه

مسجد کریم ایشان

مسجد و مدرسه کریم ایشان

مسجد کریم ایشان از جمله جاهای دیدنی مراوه تپه است. این مسجد در روستای کریم ایشان و در مسیر جاده کلاله- مراوه تپه شهرستان کلاله واقع شده است و با شهرستان گنبد ۷۹ کیلومتر فاصله دارد. ساختمان مسجد مربوط به دوره قاجاریه می‌باشد و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده ، در سال ۱۳۲۸ هجری قمری ساخته شده است. مسجد و مدرسه کریم ایشان سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد هر چند قدمت زیادی ندارد اما ویژگی‌های بناهای قدیمی را در خود دارد. سبک معماری  این بنا برگرفته از معماری آسیای مرکزی و معماری ایران است.

این ساختمان با آجر ساخته شده و هیچ تزیینی نیز ندارد. این مسجد شامل یک شبستان با در ورودی در جبهه جنوبی می‌باشد که سقف آن به وسیله چهار گنبد پوشش یافته است. گنبدها از نظر معماری قرینه یکدیگر، بسیار دقیق، منظم و به شکل بسیار زیبایی بنا شده‌اند.

آدرس: گلستان، شهرستان مراوه تپه، روستای کریم ایشان

مدرسه کریم ایشان

این مدرسه در نزدیکی مسجد و در ضلع جنوب غربی آن واقعد شده است. مدرسه کریم ایشان به شکل زیبایی با پلان چهار ضلعی یا مربع شکل ساخته شده است. این مدرسه هم مانند مسجد کریم ایشان، با آجر ساخته شده است. ابعاد ساختمان مدرسه در حدود ۳۰ متر است و زیربنای آن حدود ۱۰۰۰ مترمربع و ضخامت جرز دیوارهای آن در حدود ۱ متر می‌باشد. این مدرسه دارای یک حیاط و تعداد ۲۳ حجره است. دیوار و گلدسته‌ها و طاق‌ها و طاق نماها و پوشش کف حیاط و بام از آجرهایی است. در چند جا پنجره‌هایی مشبک گچی کار گذاشته‌اند. تنها قسمتی از بنا که در آن کاشی به کار رفته، نمای خارجی سردرورودی مدرسه است، که با نقش‌های هندسی و چلیپایی تزئین گردیده است.

آدرس: گلستان، شهرستان مراوه تپه، روستای کریم ایشان

چشمه ساوه

چشمه ساوه در فاصله دو کیلومتری شرق مراوه تپه، در استان گلستان قرار دارد. آب این چشمه از کوه‌های حاجی داغ سرچشمه می‌گیرد و آب شرب مراوه تپه و روستاهای پیرامون را تامین می‌کند. با قرارگیری در فاصله‌ای کم از شهر، چشمه ساوه یکی از نزدیک‌ترین گردشگاه‌ها به مراوه تپه است. همچنین وجود درختان انار با سایه‌های خنک، خانواده‌های زیادی را در ایام تابستان به این منطقه می‌کشاند که از جاذبه های گردشگری مراوه محسوب می‌شود.

آدرس: گلستان، ۲ کیلومتری شرق مراوه تپه

روستای گوگدره

روستای گوگدره

روستای گوگدره یکی از روستای سرسبز و مرزی استان گلستان می باشد که در شرق شهرستان مراوه تپه و جزآخرین روستاهای استان گلستان می باشد که اکثر مردمان این روستا دامدار و کشاورز هستند و روزگار خود را از طریق کشاورزی و دامداری سپری می نمایند .این روستا دارای مردمانی خون گرم و مهمان نواز و مهربان است که در کنار هم به خوشی و خرمی زندگی می نمایند .

علت نام گذاری روستا را برزگان و ریش سفیدان این گونه بیان می کنند :

در روزگار قدیم داخل دره های بزرگ که در حال حاظر روستا تشکیل شده است انبوه از درختان سرسبز و به آسمان فلک کشیده وجود داشته اند .

یکی دیگر از دلایل نام گذاری روستا این بوده است روستا در داخل دره های واقع شده است که این دره ها توسط تپه هایی سبز رنگ دور روستا را گرفته اند و اگر از دور به این روستا نگاه کنند دور آن مثل حصاری از تپه وجود دارد .

روستای گلیداغ

روستای گلیداغ

کوه گلیداغ در شمال شرقی کلاله و جنوب مراوه تپه در فصولی از سال با نشاندن انواع گل های وحشی برگرده خود شکوه و زیبایی خاصی به خود می گیرد. بخش زیبای گلیداغ در دامنه این کوه پرگل جای گرفته است. گلیداغ سابقا” شهرک و لوطلی نامیده می شد و در حال حاضر به بخش تبدیل شده است و دارای دو دهستان گلی‌داغ به مرکزیت گلی‌داغ و دهستان شلمی به مرکزیت عرب قاری حاجی می باشد.

روستای بش اویلی

بش اویلی

این روستا با طبیعت زیبای خود از دیگر جاهای دیدنی مراوه تپه است که جذابیت های بسیار زیادی دارد و می تواند برای گردشگران مورد توجه باشد این روستا جزوی از شهرستان مراوه تپه است و در فاصله ۶۰ کیلومتری از کلاله قرار دارد این روستای زیبا در استان گلستان نیز بسیار شناخته شده است و از زیبایی های زیادی برای علاقه مندان خود برخوردار است.

اقامت در مراوه تپه

اقامت در مراوه تپه

سفر به مراوه تپه شگفتی زیادی به همراه دارد، اما در هر سفری الی ترین مسئله، مسئله‌ی اقامت است. در مراوه تپه هم شما می‌توانید برای اقامت ویلا و سوئیت های موجود در شهر را انتخاب کنید و خاطره خوش سفرتان را تکمیل کنید. برای این کار کافی است سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در مراوه تپه بزنید. اطلاعات و تصاویر مربوط به اقامتگاه ها را مشاهده کنید و بعد از بررسی کامل، مناسب ترین گزینه را بر اساس سلقیه و نیازتان انتخاب کنید.

۴.۹/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *