راهنمای سفر به جزیره هرمز

راهنمای سفر به جزیره هرمز

هرمز از آن مقاصد گردشگری جذاب و خاصی است که سفر به آن پر است از جاذبه‌های هیجان انگیزی که مشابه آن را در هیچ جایی جز هرمز زیبا پیدا نخواهید کرد. هرمز با همه جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای که در خود جای داده آن‌قدرها هم برای همه ما شناخته شده نیست و سفر به آن بدون راهنمای سفر به جزیره هرمز احتمال اینکه خیلی چیزها را از دست بدهیم وجود دارد. شما دوست دارید چه چیزهایی را در رابطه با هرمز بدانید؟ در این مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا راهنمایی کامل برای شما در سفر به جزیره هرمز باشد.

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز کجاست

هرمز جزیره‌ای بیضی شکل و گنبدی نمکی است که در فاصله ۸ کیلومتری از بندرعباس قرار گرفته است و مساحتی ۴۲ کیلومتر مربعی دارد. این جزیره در موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی قرار گرفته و نزدیکی آن با تنگه هرمز باعث شده تا به این جزیره کلید خلیج فارس گفته شود.

همین موقعیت خاص جغرافیایی جزیره هرمز باعث شده تا در طول تاریخ همیشه جزیره‌ای مهم در جنوب کشور باشد. در این جزیره بیضی شکل تنها یک روستا وجود دارد که دارای سکنه بوده و مابقی آن خالی از سکنه می‌باشد. اما قدم به قدم این جزیره پر است از جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای که مشابه آن را در کمتر جایی از جهان می‌شود پیدا کرد و همین است که باعث شده تا این جزیره این‌قدر جذاب و دیدنی باشد.

نقشه جزیره هرمز

آب و هوای هرمز

آب و هوای هرمز

قبل از سفر به هر منطقه‌ای یکی از مهم‌ترین چیزهایی که لازم است اطلاعات کاملی راجع به آن بدانیم آب و هوای آن است که از مهم‌ترین قسمت‌های راهنمای سفر به جزیره هرمز به حساب می‌آید. هرمز در همسایگی جزیره قشم قرار گرفته و درست مانند دیگر شهرهای جنوبی کشور آب و هوای گرمی دارد. هرمزی که در آن خبری از هوای سرد پاییز و زمستان نیست اما تابستان و گرمایش حسابی در این جزیره خودنمایی می‌کند.

در تابستان هوای هرمز ممکن است حتی تا ۴۶ درجه هم برسد و به این میزان از هوا رطوبت را هم که اضافه کنید حتی نفس کشیدن را هم سخت می‌کند. اما در عوض پاییز و زمستان که اکثر شهرهای کشور هوایی سرد و برف و باران را پشت سر می‌گذارند هوا در هرمز معتدل‌تر شده و هوای بهاری را می‌گذراند. بهترین زمانی که از لحاظ آب و هوایی می‌توان به جزیره هرمز سفر کرد همین پاییز و زمستان است.

سفر به هرمز با هواپیما یا قطار؟

سفر به هرمز با هواپیما

هواپیما یکی از سریع‌ترین وسایل حمل و نقل است که خیلی هم پرطرف‌دار است. اما هرمز فرودگاه ندارد!

اگر از شهرهای شمالی کشور بخواهید به هرمز بروید هواپیما انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. چون مسیرهای جاده‌ای یا ریلی شاید بیشتر از ۲۴ ساعت هم زمان‌بر باشند. اما نمی‌توانید تمامی مسیر را به صورت مستقیم تا هرمز با هواپیما بروید. یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها این است که بلیط هواپیمای خود را به قشم بخرید و از آن جا راهی جزیره هرمز شوید. حالا که به قشم رسیده‌اید بهتر است برنامه سفرتان را هم به قشم گردی و هم به گردش در جزیره هرمز اختصاص دهید. با این کار با یک تیر دو نشان زده‌اید.

مقاله جاهای دیدنی قشم به شما برای یک سفر تمام عیار به قشم و هرمز بسیار کمک خواهد کرد تا در سفرتان از هر دوی این جزایر جذاب دیدن کنید.

اگر انتخابتان برای سفر به هرمز قطار است می‌بایست بلیط قطار خود را به مقصد بندرعباس بگیرید و بقیه راه را با اتوبوس‌های دریایی تا هرمز طی کنید. اگر از تهران بلیط قطار به بندرعباس را بگیرید حدود ۲۰ ساعتی در راه خواهید بود پس از قبل فکری برای این ساعت‌های طولانی بکنید تا برایتان حوصله سر بر نباشد.

سفر به هرمز با ماشین شخصی

اگر تصمیم دارید تا به جزیره هرمز هم با ماشین شخصی خود سفر کنید باید بگویم که انتخاب خوبی است و لحظه‌های متفاوتی را در سفرتان تجربه خواهید کرد. برای سفر به هرمز دو گزینه در پیش رو دارید یا با خودرو به هرمز بروید و یا به بندرعباس رفته و از آنجا خود را با کشتی های دریایی به جزیره هرمز برسانید.

فاصله جزیره هرمز تا قشم

فاصله جزیره هرمز تا قشم

انتخاب شما برای سفر به هرمز هر کدام از گزینه‌های بالایی که باشد چه هواپیما و چه قطار یا حتی ماشین شخصی و اتوبوس فرقی ندارد مسیر مستقیمی برای رسیدن به جزیره هرمز ندارید.

تنها چاره شما این است که به قشم یا بندرعباس بروید از آنجا با لندینگ کرافت و اتوبوس‌های دریایی به جزیره هرمز بروید. اسکله شهید ذاکری در قشم و اسکله شهید حقانی در بندرعباس همه روزه در ساعت‌های مشخصی با شناورهای مخصوص به سمت جزیره هرمز در حرکت هستند. اما نکته مهمی که از قبل باید آن را در نظر بگیرید چک کردن آب و هوا است.

کشتی‌ها در زمان‌هایی که دریا طوفانی باشد حرکت نمی‌کنند. اگر دریا طوفانی باشد باعث خواهد شد تا حسابی از برنامه سفرتان عقب بمانید. پس چک کردن آب و هوا را قبل از شروع سفرتان فراموش نکنید. اگر از قشم به سمت هرمز بروید تقریباً ۵۰ دقیقه‌ای در راه خواهید بود تا به جزیره هرمز برسید.

این فاصله زمانی از بندرعباس تا هرمز کمی بیشتر می‌باشد. البته تا چند سال اخیر قایق‌های موتوری وجود داشتند که در تایمی بسیار کمتری می‌توانستند شما را به جزیره هرمز برسانند. اما به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات و تصادف‌هایی که رخ داد قایق‌های موتوری دیگر برای مسافرین استفاده نمی‌شود. شما هم بهتر است برای امنیت بیشتر خودتان و همراهانتان فکر سفر با قایق‌های موتوری را نکنید.

دیدنی های جزیره هرمز

اما برسیم به بخش مهم راهنمای سفر به جزیره هرمز که چه چیزهایی در این سفر هیجان‌انگیز انتظار ما را می‌کشد. این جزیره کوچک چه چیزهایی را در خودش جای داده که توانسته به یکی از خاص‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شود. مقصدی که نه فقط برای ایرانیان بلکه دیدنی های جزیره هرمز توانسته پای گردشگران خارجی را نیز به خود باز کند.

دره رنگین کمان هرمز

هزینه سفر به هرمز

بدون شک می‌توان دره رنگین کمان هرمز را از خاص‌ترین دیدنی های جزیره هرمز دانست. جاذبه‌ای که بدون آن هیچ راهنمای سفر به جزیره هرمز کامل نمی‌شود. قدم که به این جاذبه دیدنی هرمز می‌گذارید چشم‌انداز دره‌ها و تپه‌هایی را خواهید دید که هر کدام به یک رنگ خاص هستند. خاک این دره درست مانند یک جعبه مداد رنگی است که از همه رنگی در آن وجود دارد.

از زرد و مشکی و نقره‌ای گرفته تا قرمز که بیشتر از هر رنگ دیگری در این جزیره به چشم می‌خورد. این دره در قسمت جنوب غربی جزیره قرار گرفته و تا زمانی که از نزدیک آن را نبینید به هیچ وجه متوجه حجم زیبایی این جاذبه گردشگری در هرمز نخواهید شد.

دره مجسمه ها هرمز

دره مجسمه هرمز

احتمالاً وقتی اسم دره مجسمه ها را در راهنمای سفر به جزیره هرمز و در میان جاذبه های دیدنی هرمز ببینند حسابی جا خواهید خورد. دره‌ای که به هر طرفش نگاه می‌کنید مجسمه‌ای را می‌بینید که به شکل یک پرتره یا حیوان است. مجسمه‌هایی که گویی هنرمندی ساعت‌های طولانی وقت گذاشته و آن ها را تراشیده است اما خبری از دستان هنرمند و تنها چیزی که در به وجود آمدن چنین مناظر عجیبی تنها باد و باران و دیگر عوامل طبیعی است.

این دره از سنگ‌های آهکی و رسوبی به وجود آمده که طی سال‌های طولانی با باد و باران فرسوده شده و هر یک به شکل یک مجسمه در آمده است. فقط کمی قوه تخیل لازم است تا ساعت‌ها به تماشای این جاذبه گردشگری بنشینید. این دره در نزدیکی ساحل قرار گرفته و با کمی پیاده روی می‌توانید به دره مجسمه ها هرمز برسید و بعد از آن هم قدمی در ساحل بزنید.

فرش خاکی هرمز

فرش خاکی هرمز از دیدنی های جزیره هرمز

خاک‌های رنگارنگ هرمز فرصت خوبی را برای هنرمندان بومی به وجود آورده است. احتمالاً به هرمز که می‌روید در چند جایی فرش‌های بزرگی به چشمتان بخورد که از خاک‌های رنگی جزیره هرمز به وجود آمده است. فرش‌های گردی که هر یک با طرح‌های مختلفی نقاشی شده‌اند و از محبوب‌ترین دیدنی های هرمز است که در راهنمای سفر به جزیره هرمز جای گرفته و به هیچ وجه نباید آن را از دست داد.

اگر دوست دارید این فرش های خاکی را از نزدیک ببینند بهتر است در نوروز و روز خلیج فارس در اردیبهشت ماه به هرمز بروید که درست زمانی است که این جشنواره سالانه در هرمز برگزار می‌شود.

دره سکوت هرمز قشم یا غار مراقبه

دره سکوت از جاذبه های گردشگری هرمز

احتمالاً شما هم شنیده باشید که سنگ نمک می‌تواند تمامی انرژی‌های منفی را جذب خودش کند و محیط خود را پر از انرژی‌های مثبت کند! دره سکوت یکی دیگر از جاذبه های طبیعی هرمز است. دره‌ای که تازه وقتی به آن پا می‌گذارید می‌فهمید که علت اینکه به آن دره سکوت می‌گویند چیست! هیچ صدایی به جز سکوت در این دره شنیده نمی‌شود و پیاده روی در میان این دره معنای واقعی آرامش است.

برخلاف دیگر دره‌ها صدا در این دره نمی‌پیچد بلکه نمک همه صدا را جذب می‌کند و باعث ایجاد حس آرامش خاصی شده است. در میان این دره به غاری خواهید رسید که تنها غار سه طبقه ایران است و از گزینه‌های معروف برای هرمز گردی. این غار به غار مراقبه هم شناخته می‌شود که سکوت محض و آرامشی که در این غار نمکی احساس می‌شود بهترین مکان برای مراقبه و خالی کردن ذهن از همه انرژی‌های منفی است.

ساحل نقره ای هرمز

ساحل نقره ای هرمز

ساحل نقره ای هرمز هم از آن دسته دیدنی های هرمز است که باید آن را در لیست راهنمای سفر به جزیره هرمز بنویسید. ساحلی که به ساحل شن های نقره ای معروف است. این ساحل چه در شب و چه در روز جلوه ای خاص و ویژه دارد.

خاک ساحل نقره ای درست مانند این است که آن را با اکلیل مخلوط کرده اند. چه زیر نور مهتاب و چه زیر نور آفتاب شن های این ساحل چنان برقی می زنند که باور اینکه در این زیبایی انسان دخالتی نداشته شک برانگیز است.

این پودر اکلیل مانند حاصل فعالیت آتش نشان و پودرهای سنگ های آذرین است. یعنی اینکه در صورت تخریب شدن ساحل این خاک تجدیدپذیر نخواهد بود و این جاذبه فوق العاده دیدنی هرمز را از دست خواهیم داد. پس باید مراقب این جاذبه طبیعی بکر و دیدنی در جزیره هرمز باشیم.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها از جاهای دیدنی جزیره هرمز

اگر یادتان باشد همان اوایل مقاله از اهمیت جغرافیایی جزیره هرمز برایتان گفتیم. جزیره‌ای که به دلیل موقعیت قرارگیری‌اش نسبت به تنگه هرمز باعث می‌شد تا به راحتی به توان همه عبور و مرورهایی که در این تنگه مهم انجام می‌گرفت را کنترل کرد.

این قلعه در ضلع شمالی جزیره قرار گرفته و بنای آن مربوط به زمانی می‌باشد که این جزیره به دست پرتغالی‌ها افتاده بود. این قلعه بزرگ‌ترین بنای استعماری ایران است که تا به امروز پا برجا مانده و حالا تبدیل به جاذبه گردشگری شده که علاقه‌مندان به تاریخ در برنامه راهنمای سفر به جزیره هرمز برنامه بازدید از این بنا را نیز قرار می‌دهند. چیزی که این قلعه را جذاب کرده است رنگ آن می‌باشد.

قلعه از خاک جزیره هرمز ساخته شده و رنگ قرمز آن جلوه‌ای خاص به آن داده است. اگر به این قلعه بروید توپ‌هایی را می‌بینید که هنوز هم به سمت دریا نشانه گرفته شده‌اند و برج‌های نگهبانی که ارتفاع آن ها به ۱۲ متر نیز می‌رسد.

ساحل سرخ از عجایب جزیره هرمز

ساحل سرخ از عجایب جزیره هرمز

ساحل جزیره هرمز هیچ شباهتی به ساحل‌هایی که تا کنون دیده‌اید ندارد و حسابی شما را غافل گیر خواهد کرد. در این ساحل از دریای آبی خبری نیست و چیزی که به چشم می‌خورد دریای سرخی است که تماشای آن از خاص‌ترین لحظاتی خواهد بود که در برنامه راهنمای سفر به جزیره هرمز تجربه خواهید کرد.

خاک سرخ هرمز باعث شده تا آب دریا با برخورد به ساحل رنگی شده و به رنگ قرمز تغییر پیدا کند. قرمزی‌ای که هرچه به ساحل نزدیک‌تر می‌شود سرخی آن بیشتر می‌شود و مرز آبی و قرمزی دریا منظره‌ای به وجود آورده که فقط و فقط آن را می‌توانید در هرمز ببینید.

این داستان زمانی عجیب‌تر خواهد شد که به شما بگویم که خاک هرمز خوراکی است! خاکی که مردم بومی از آن به عنوان ادویه غذاهایشان استفاده می‌کنند. مردم محلی به این خاک گلک می‌گویند و در پخت غذاهایی مثل نان، ماهی، ترشی و… به عنوان مزه و ادویه غذا استفاده می‌کنند.

قصر بی بی گل هرمز

قصر بی بی گل از جاهای دیدنی هرمز

داستانی وجود دارد که بین مردمان بومی این منطقه رواج دارد. داستانی که از هفت خواهر روایت می‌کند که به هرمزگان آمده و هر یک به یکی از مناطق آن حکومت می‌کنند. دو خواهر از این هفت خواهر در جزیره هرمز و مابقی آن ها در میناب، قشم و دیگر مناطق هرمزگان حکومت می‌کردند و قصرهایی را داشتند. این قصر در غرب قلعه پرتغالی‌ها قرار گرفته و می‌توانید برنامه بازدید از هر دوی این جاذبه تاریخی را در یک روز برنامه ریزی کنید.

زیارتگاه خضر و مقام الیاس

آرامگاه خضرنبی از جاهای دیدنی جزیره هرمز

اگر در میان گشت و گذار در جزیره هرمز بنای قدیمیِ کوچکی به چشمتان خورد که گنبدی سبز رنگ دارد باید به شما بگوییم که این بنا زیارتگاه خضر نبی است که برای مردم محلی مکانی مقدس به حساب می‌آید که برای برآورده شدن حاجاتشان به این زیارتگاه می‌روند. این بنا در ضلع شرقی جزیره قرار دارد. اگر به سمت ساحل نزدیک این زیارتگاه بروید در میان آب سنگی نامنظم به چشمتان خواهد خورد که به مقام الیاس معروف می‌باشد.

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان از جاذبه های گردشگری هرمز

در قسمت شمالی جزیره هرمز و در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های آن موزه‌ای وجود دارد که در آن آثار هنر و قدیمی از بومیان این منطقه نگهداری می‌شود. این موزه که به آن موزه دکتر نادعلیان گفته می‌شود موزه یکی از بومیان هرمز است که آثار دکتر نادعلیان حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز شناخته شده است.

دشت آهوان هرمز

دشت آهوان هرمز

شنیدن اینکه این جزیره آهو دارد تعجب‌آور است اما واقعیت دارد! این آهوها بومی همین منطقه هستند و ارتباط خوبی که بومیان با این آهوها دارند باعث شده تا بتوانید به راحتی تا نزدیکی این آهوها بروید و از نزدیک آن ها را تماشا کنید. دشت آهوان نام منطقه‌ای است که این آهوها در آنجا زندگی می‌کنند و بد نیست در سفرتان به جزیره هرمز بازدید از این منطقه را نیز در راهنمای سفر به جزیره هرمز جای دهید.

جنگل حرا

جنگل حرا از جاذبه های گردشگری هرمز

جنگل حرا جنگل بزرگی است که قسمت از آن نیز در جزیره هرمز قرار گرفته است. اگر به قسمت شمال شرقی جزیره بروید می‌توانید این جاذبه گردشگری جزیره هرمز را از نزدیک ببینید. اگر بخواهیم در راهنمای سفر به جزیره هرمز از عجیب‌ترین جاهای دیدنی هرمز بگوییم جنگل حرا بدون شک یکی از آن هاست.

جنگلی که درست مانند این است که از میان آب سر در آورده اما کافیست تا منتظر جزر دریا بمانید. با جزر دریا آب به کل محو می‌شود و باورش سخت است که تا همین چند دقیقه پیش تمامی این درخت‌ها تماماً زیر آب بودند. چیزی که درخت‌های مانگرو در جنگل حرا را بسیار جالب کرده است خاصیت آب شیرین کنی آن است که باعث شده بتواند در میان آب شور دریا به زندگی خودش ادامه دهد.

تفریحات جزیره هرمز

سفر به جزیره هرمز در کنار همه جاهای دیدنی که در خودش جای داده به اینجا ختم نمی‌شود. هرمز با تفریحات هیجان انگیزی که دارد می‌تواند حسابی هیجان و آدرنالین را به سفرتان اضافه کند. کافیست تا در راهنمای سفر به جزیره هرمز حتماً تایمی را هم برای انجام این تفریحات اختصاص دهید.

شنا و غواصی در هرمز

غواصی از تفریحات جزیره هرمز

مثل هر شهر ساحلی دیگری شنا کردن از جذاب‌ترین تفریحات جزیره هرمز به حساب می‌آید. مخصوصاً اگر قصد شنا در آب شفاف جنوب را داشته باشید. اما هیجان‌انگیزترین قسمت این تفریح به غواصی کردن برمی‌گردد. در این جزیره می‌توانید با گروه‌های مخصوص این کار تجربه غواصی در آب‌های جنوب کشور را داشته باشید. سفر به دنیای زیر آب و تماشای شنا ماهی‌های رنگارنگ و انواع صدف‌ها و مرجان‌ها بدون شک به خاطره‌انگیزترین قسمت سفرتان تبدیل خواهد شد.

قایق سواری

قایق سواری هم می‌تواند گزینه خوبی باشد هم دوری در اطراف جزیره بزنید. هم می‌توانید به دیگر جزایر نزدیک هرمز هم سری بزنید و یک گشت نیم روزی کامل را برای سفرتان برنامه ریزی کنید. در اسکله این جزیره امکان اجاره قایق وجود دارد.

نقاشی با حنا

نقاشی حنا روی دست سوغات جزیره هرمز

اگر گشتی در ساحل هرمز بزنید زنان هنرمند بومی را خواهید دید که با حنا نقش‌های بسیار زیبایی را روی دست و پا می‌زنند. نقش‌هایی که هر کدام زیبایی خاص خودش را داشته و به یکی از محبوب‌ترین کارهایی تبدیل شده است که در سفر به جزایر جنوب کشور می‌توانید آن را تجربه کنید.

حمل و نقل در جزیره

حمل و نقل در جزیره

درست است که هرمز جزیره چندان بزرگی نیست اما اگر بخواهید از شمالی‌ترین قسمت جزیره به قسمت جنوبی جزیره برای هرمز گردی بروید باید بیشتر از دو ساعت پیاده روی کنید. در جزیره هرمز انواع مینی بوس و ون و خودروهای سواری برای جا به جایی شما در این جزیره وجود دارد اما تعداد آن ها کم است.

یکی از جالب‌ترین وسایلی که می‌توانید برای گشتن در جزیره هرمز آن را انتخاب کنید موتورهای سه چرخی هستند که شما را به هرجایی که بخواهید می‌برند. این موتورهای سه چرخ با رنگ قرمزشان حتی تبدیل به یکی از تفریحات جالب هرمز شده و همه دوست دارند تا با این موتورها دوری در جزیره بزنند. با کرایه دوچرخه هم می‌توانید با کمترین هزینه در جزیره بگردید و هرجایی که دلتان خواست را با دوچرخه بروید.

غذاهای سنتی هرمز

غذاهای سنتی جزیره هرمز

از همه این حرف‌ها که بگذریم سخن غذا خوردن خوش‌تر است. شکم گردی یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌هایی است که در سفرهایتان می‌توانید از آن لذت ببرید. چشیدن طعم غذاهای جدیدی که تابه‌حال نخورده‌اید یک طرفه قضیه و آشنایی با فرهنگ غذایی سنتی و بومی مردم منطقه طرف دیگر شکم گردی در سفر به هرجایی است.

انواع ترشی، غذا و دسرهای که فقط در منطقه‌ای جنوبی مثل هرمز می‌توانید آن را پیدا کنید. غذاهای سنتی هرمز به قدری متنوع هستند که نمی‌توان همه آن را اسم برد اما در ادامه همراه باشید تا چند غذای جنوبی که بیشتر از دیگر غذاهای محبوب است را بشناسیم.

هواری

هواری از غذاهای سنتی جزیره هرمز

هواری از غذاهای معروف جنوبی است. هرمز هم مثل دیگر مناطق ساحلی بیشتر غذاهای آن با ماهی و میگو است و غذاهای دریایی بیشترین چیزی است که در سفر به هرمز نصیبتان خواهد شد. ترکیب انواع سبزیجات معطر و سیر که با ماهی یا میگو سرخ شده است و ترکیب آن با برنج آن را به غذایی خوش طعم تبدیل کرده است.

دو پیازه میگو

غذاهای سنتی هرمزگان و هرمز

دو پیازه میگو از جمله غذاهایی است که به قدری خوشمزه است که در دیگر مناطق ایران هم پخته می‌شود. اما خوردن این غذا در هرمز کجا و در دیگر شهرهای کشور کجا! ترکیبات اصلی این غذا از اسم آن مشخص است. میگو، پیاز و ادویه‌های مخصوصی که با هم ترکیب شده و همراه با نان یا برنج سرو می‌گردد.

برنج دیشو

طبع سرد ماهی شما را اذیت می‌کند؟ پس سراغ برنج دیشو بروید. برنج دیشو برنجی است که برای دم کشیدنش از شیره خرما استفاده می‌شود تا هنگام سرو آن با ماهی طبع آن متعادل شود و طبع آن سرد نباشد.

ترشی انبه

ترشی انبه از سوغات جزیره هرمز

ترشی انبه از آن خوشمزه‌های لذیذ است که اگر طعم آن را در هرمز بچشید به فکر خواهید افتاد برای روزهای دیگرتان آذوقه جمع کرده و با خود به شهرتان ببرید. این ترشی ترکیبی از انبه، تمبر هندی، رب گوجه و سرکه می‌باشد. شاید پای این ترشی هم به دیگر شهرهای ایران باز شده باشد اما هیچ ترشی انبه‌ای ترشی انبه جنوب نمی‌شود.

ماهی برشته

ماهی برشته از غذاهای سنتی هرمزگان

اگر در چشیدن طعم‌های جدید ریسک‌پذیر نیستید و نمی‌توانید سراغ غذاهای جدید و خاص بروید ماهی برشته بهترین انتخاب برای شماست. ماهی شکم پری که در روغن سرخ شده و به مذاق بیشتر آدم‌ها خوش میاید.

مالوکی، نان توموشی، بلالیت، سوراغ،موفلک، زیبون، نان چم چمو، مهیاوه و گبولی گوشت از دیگر غذاهای سنتی جزیره هرمز به حساب می‌آیند که برای آشنا شدن با فرهنگ غذایی مردم این منطقه خوردن این غذاها گزینه خوبی هرمزگردی است و بد نیست در لیست راهنمای سفر به جزیره هرمز این برنامه شکم گردی را نیز جای دهید.

سوغات جزیره هرمز

سوغات جزیره هرمز

خرید سوغاتی یکی از فرهنگ‌های خوب مردم ایران است. هم خرید سوغاتی لذت بخش است هم هدیه گرفتن سوغاتی. جزیره هرمز هم پر است از چیزهای کوچک و ریزی که برای خرید سوغاتی و حتی یادگاری از سفر برای خودتان بهترین گزینه است.

جزیره هرمز با همه زیبایی‌هایی که در خودش جای داده و مسافران زیادی دارد اما مردم آن چندان وضعیت معیشتی و رفاهی مناسبی ندارند. خرید از صنایع دستی این منطقه هم به هنرمندان بومی این منطقه کمک زیادی خواهد کرد هم شما هر بار با دیدن آن یاد تمام خاطرات خوش سفرتان خواهید افتاد. به طور کلی سوغات جزیره هرمز به دو دسته کلی خوردنی‌ها و صنایع دستی تقسیم می‌شود.

اگر دوست دارید تا از خوردنی‌های خوشمزه این شهر سوغاتی ببرید ادویه‌های محلی، نان تموشی و ترشی انبه به نظر از بهترین گزینه‌ها هستند. صنایع دستی متنوع هرمز هم دست شما را برای تهیه سوغاتی باز گذاشته است. از حصیربافی بگیر تا لباس‌های سنتی و صدف‌ها.

البته اگر به سوغاتی فروشی‌های هرمز سری برنید بطری‌های شیشه‌ای را خواهید دید که با خاک‌های رنگی جزیره پر شده‌اند و حتی با همین خاک‌ها در بطری نقاشی کشیده باشند. شاید این بطری‌ها زیبا باشند و یکی از مهم‌ترین نمادهای این جزیره برای سوغاتی اما این کار آسیب زیادی به اکوسیستم منطقه می‌زند. پس به هیچ عنوان فکر خرید این بطری‌های رنگی را نکنید و وسوسه نشوید. خاک این جزیره متعلق به این جزیره است و دیدن آن فقط در همین جزیره جذاب است.

بازار جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز

برای خرید در هرمز بازار جزیره هرمز که در نزدیکی قلعه پرتغالی ها در شمال جزیره برپا می‌شود بهترین انتخاب برای شماست. در هرمز خبری از مراکز خرید و بازارهای مدرن نیست. اما حال و هوایی که در این بازار حس می‌شود نیز در مراکز خرید شیک و مدرن وجود ندارد. بیشتر فروشنده‌های این بازار محلی هرمز خانم‌های هنرمندی هستند که انواع صنایع دستی خود را برای فروش گذاشته‌اند. این بازار از مناسب‌ترین مکان‌ها برای تهیه سوغاتی است.

بهترین زمان سفر به هرمز

بهترین زمان سفر به هرمز

همان‌طوری که در بالا هم گفتیم در تابستان دمای هوا در هرمز به شدت بالاست و تبدیل به مانع بزرگی شده که خیلی از مسافران را از سفر به هرمز در تابستان منصرف کرده است. اما همین قضیه باعث شده تا سفر به این جزیره دیدنی در تابستان، مقرون به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر از دیگر فصل‌ها باشد.

در کل اگر بخواهیم راجع به بهترین زمان سفر به هرمز از لحاظ آب و هوایی صحبت کنیم بهتر است تا سفر خود را به اواسط پاییز تا اوایل بهار موکول کنید. تا در هوای معتدل بتوانید چند روزی را در دنیای عجیب جزیره هرمز به گشت و گذار بپردازید. اما اگر به دنبال سفری ارزان به هرمز هستید با شروع تابستان و فصل گرما کمتر کسی راهی سفر به آن جا می‌شود و قیمت اقامتگاه‌ها و حتی پروازها هم به این مناطق کمتر می‌شود.

حالا شما تصمیم بگیرید گرمای هوای را به خاطر سفری مقرون به‌صرفه‌تر تحمل می‌کنید یا طاقت گرما و هوای شرجی جنوب را ندارید؟

اقامت در جزیره هرمز

برای اینکه بتوانید به خوبی از همه جاذبه‌های این جزیره دیدن کنید بهتر است تا حداقل سه روز در این جزیره بمانید. شاید این جزیره کوچک باشد و حتی در یک گشت نیم روزی هم بتوان آن را گشت اما اگر بخواهید نهایت لذت را از سفرتان به جزیره هرمز ببرید یک سفر دو تا سه روزه انتخاب بهتری است.

در این جزیره خبری از ویلا و هتل لوکس و لاکچری نیست اما سوئیت‌هایی با امکانات رفاهی مناسب در این جزیره باقیمت‌های بسیار مناسب وجود دارد که می‌توانید برای اقامت خود انتخاب کنید. کافیست سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در جزیره هرمز در لیدوماتریپ بزنید و از میان اقامتگاه‌های موجود گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

گزینه دیگری که برای اقامت در جزیره هرمز وجود دارد و البته از گزینه‌های متفاوت برای شما در راهنمای سفر به جزیره هرمز است اجاره اقامتگاه بوم گردی در جزیره هرمز می‌باشد. اقامتگاه های بوم گردی خانه‌های سنتی و بومی هستند که توسط مردم بومی منطقه اداره می‌شوند و کاملاً با بافت سنتی منطقه همخوانی دارد. در این اقامتگاه با انواع غذاهای سنتی و محلی از مسافران پذیرایی می‌شود و تجربه یکی از بهترین اقامت‌هایتان را رقم خواهد زد.

اقامتگاه ماجرا جزیره هرمز

اقامت در جزیره هرمز

یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی که در جزیره هرمز به تازگی تأسیس شده و حسابی سروصدا پر با کرده است اقامتگاه ماجرا هرمز می‌باشد. این اقامتگاه که در نوار ساحلی جزیره ساخته شده و با الهام از خاک‌های رنگارنگ جزیره هرمز ساخته شده است. ظاهر خاص و سبک و سیاق ساخت این اقامتگاه بوم گردی باعث شد تا حتی در سال ۲۰۲۰ این اقامتگاه موفق به دریافت جایزه بین‌المللی مسابقه تیدا شود.

این اقامتگاه با اینکه هنوز شروع به کار نکرده است اما خیلی‌ها را وسوسه کرده تا به جزیره زیبای هرمز سفر کنند و چند روزی را در این اقامتگاه مهمان شوند. البته که این اقامتگاه تنها اقامتگاه بوم گردی جزیره هرمز نیست. اگر علاقه‌مند به اقامت در خانه‌های سنتی و بومی هستید سری به صفحه اجاره اقامتگاه بوم گردی در جزیره هرمز بزنید و اقامتگاه خود را برای اقامت در جزیره هرمز انتخاب کنید.

هزینه سفر به هرمز

هزینه سفر به هرمز

حالا که قصد سفر به این جزیره دیدنی را دارید لازم است تا هزینه‌های عمده خود را بدانید تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر خود داشته باشید. یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های هر سفری مربوط به هزینه رفت و آمد و تهیه بلیط است. در حال حاضر (شهریور ماه ۱۴۰۰) اگر بخواهید از تهران به هرمز بروید می‌بایست ابتدا خود را به بندرعباس برسانید.

هزینه بلیط اتوبوس تهران تا بندر عباس برای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان، بلیط قطار هر نفر ۱۷۰ هزار تومان و بلیط هواپیما ۹۰۰ هزار تومان می‌باشد. حالا می‌بایست با اتوبوس‌های دریایی خود را به جزیره هرمز برسانید. هزینه بلیط های این کشتی‌های مسافر بری چه از قشم به هرمز و چه از بندرعباس به جزیره برای هر نفر ۳۵ هزار تومان می‌باشد.

متوسط قیمت برای اجاره سوئیتی برای یک خانواده چهار نفره برای هر شب ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد. مابقی هزینه‌های سفر از جمله خورد و خوراک، حمل و نقل درون شهری، خرید کردن و تهیه سوغاتی به نسبت نوع سفر هر فردی متفاوت است و نمی‌توان به صورت کلی هزینه آن را برآورد کرد.

با همه این حرف‌ها سفر به ارزان به جزیره هرمز با داشتن یک راهنمای سفر به جزیره هرمز امکان‌پذیر است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این قیمت‌ها در طول سال متغیر است و باید قبل از شروع سفرتان مجدد قیمت‌ها را چک کنید.

خاطره خوش سفر به جزیره هرمز

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را درباره هر چیزی که نیاز است درباره جزیره هرمز بدانید بگوییم و راهنمای سفر به جزیره هرمز برای شما باشیم. اینکه چگونه ارزان ترین سفر را به جزیره هرمز داشته باشیم، از کجاها دیدن کنیم، چه غذایی بخوریم، درکجا اقامت کنیم و هر چیزی که برای سفر به هرمز نیاز است تا بدانیم. حالا کافیست تا چمدان خود را ببندید و خود را برای سفر به این جزیره هیجان‌انگیز آماده کنید.

۴.۸/۵ - (۱۶ امتیاز)
12 نظر برای "راهنمای سفر به جزیره هرمز" ارسال شده.
  1. پوریا گفت:

    مریض جنسی

  2. خاطره گفت:

    سلام . ببخشید اگر نخوایم توی جزیره بریم هتل پارکی جایی داره که بشه چادر بزنیم
    و سرویس بهداشتی داره؟؟
    سوپرمارکت و اینا؟؟

  3. علیرضا گفت:

    من شا…….دم تو مغز کثیفت ب……جی با اینکه هنوزم نفهمیدم کجای عکس تحریکت کرده شتر

    1. حمید گفت:

      دمت گرم با جوابت ، این دوستمون دائم التحریکه بنده خدا خودش بیشتر اذیت میشه

  4. ناشناس گفت:

    کدوم عکس آدم مریض

  5. فرزاد گفت:

    والا تا شما نگفتی اصلا کسی دقت نکرد

  6. ناشناس گفت:

    خیلیی خوب

  7. ممد گفت:

    جون جیگر تحریک شدی؟

  8. ناشناس گفت:

    خدا شفاتون بده… اگه اذیت میشین کسی مجبورتون نکرده زل بزنین… مام عکسا رو دیدیم ولی مث شما زوم نشدیم

  9. حمید گفت:

    تو چقد مریضی که زوم کردی رو عکس والا ما هم عکس رو دیدیم و غروب و دریا رو نگاه کردیم اصلا متجه نشدیم خانوم وایساده

  10. قانعی گفت:

    عکس اول حجاب مناسبی ندارن. لطفا رعایت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *