راهنمای جامع سفر به تبریز

راهنمای-جامع-سفر-به-تبریز

آشنایی با راهنمای سفر به تبریز، شهر اولین‌ها و مهد تاریخی و تمدن ایران، این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا گشت و گذاری هیجان انگیز، آسان و ارزان را تجربه کنید. یکی از دلایلی که شهر کوهستانی تبریز را به مقصدی خوشایند و فراموش نشدنی تبدیل می‌کند، جاذبه‌های گردشگری کم نظیر و آرامش بخشی است که میل سفر در ذهن و قلب هر گردشگر خوش طبعی را زنده می‌کند. شهر شهریاران، در سال ۲۰۱۸ لقب یکی از پایتخت‌های گردشگری ایران را از آن خود کرد که نشان دهندۀ شایستگی والای شهر تبریز برای سفر و تفریح می‌باشد.

اولین قدم برای تصمیم گیری سفر و گردش به این شهر، آشنایی با راهنمای سفر به تبریز است. اگر جویای اطلاعات و شناختی دقیق از مناظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر تبریز و ثبت خاطره‌ای خوش در گوشه‌ای از دفتر ذهنتان هستید، ما در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، راهنمای جامع سفر به تبریز و حقایقی جالب پیرامون این شهر را  را برای شما تهیه کرده‌ایم تا از دغدغه‌های سفرتان بکاهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی شهر تبریز؛ کلانشهر اعظم

معرفی-شهر-تبریز؛-کلانشهر-اعظم

تبریز، سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد است که جایگاهی برتر در تاریخ، فرهنگ و گردشگری کشورمان ایران دارد. شهر تبریز پایتخت استان آذربایجان شرقی، از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال غرب ایران واقع شده که از سمت شمال با کوه‌های پکه واقع شده در چین و عون بن علی تبریز، از سمت جنوب به رشته کوه سهند پر اصالت، از سمت شرق به گردنه زیبای پایان محصور شده که گزینه مناسبی برای سفر زمینی به دو کشور ترکیه و آذربایجان است. دین و مذهب مردم شهر تبریز اکثرا شیعه است اما ادیان و مذاهب دیگری همانند مسیحی، ارمنی و زرتشتی هم به چشم می‌خورد.

جالب است بدانید این کلان‌شهر عظیم، با مساحت ۱۴۰۰ کیلومتر مربع، لقب‌های جالب زیادی را همانند شهر بدون گدا (متکدی)، شهر اولین‌ها، امن‌ترین شهر ایران، شهری با کمترین آمار بیکاری، دومین شهر صنعتی، شهر شکلاتی، دومین شهر دانشگاهی، دومین شهر مهاجرپذیر و قطب خودرو سازی ایران را از آن خود کرده‌ است. قدمت این شهر کهن به دوران اشکانیان و ساسانیان باز می‌گردد. در دوره ساسانی آذربایجان را با نام آذر آبادگان یا سرزمین آتش، به دلیل میزبانی از آتشکده‌های بزرگ این سلسله مخصوصا آتشکده اذر گشسب می‌شناخته‌اند. امروزه این شهر از اهمیت بالای اقتصادی، گردشگری برخوردار بوده و روز به روز در حال پیشرفت و ترقی است.

حقایقی جالبی از زبان ترکی برای سفر به تبریز

حقایقی-جالب-و-زبان-ترکی-برای-سفر-به-تبریز

مردم شهر تبریز در زندگی روزمره خود به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند اما به زبان فارسی درس خوانده و می‌نویسند. این زبان با لهجه خاص تبریزی آمیخته می‌شود که نشان دهنده گفتاری شیرین و با اصالت مردم این شهر است. زبان شناسان و باستان شناسان، این زبان را ادامه زبان ماد‌ها معرفی می‌کنند.

از حقایق جالب این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شهر تبریز به دلیل تاسیس اولین مدرسه ناشنوایان و اولین کودکستان و مدرسه به سبک نوین به دستان پرقدرت جبار باغچه‌بان، اولین سینما و کتابخانه عمومی، تاسیس اولین اتاق تجارت در سال ۱۲۸۵، اولین روزنامه نگاری ملی، تالیف اولین ترجمه و نمایشنامه تئاتر، اولین مرکز تلفن و چاپخانه و برج آتش نشانی لقب و عنوان ویژه شهر اولین‌ها را دریافت کرده‌ است.
  2. شاید این شهر را با نام “شهر جهانی بافت فرش ” هم بشناسید. شهر تبریز به دلیل فرش‌ها و قالی‌های دستباف و نفیس خود از طرف شورای جهانی صنایع دستی این عنوان را به خود اختصاص داده‌ است.
  3. دانشگاه عظیم و سرسبز سراسری تبریز، عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران بعد از دانشگاه تهران را که تاسیس آن به سال ۱۳۲۵ بر می‌گردد، از آن خود کرده‌ است.

جاهای دیدنی و گردشگری تبریز؛  تفریحات دلچسب از سفر تبریز

شنیدن کی بود مانند دیدن! این جمله عبارتی مناسب در وصف جاهای دیدنی تبریز که حتی زبان هم از توصیف آن عاجز است. سفر نکردن به تبریز و چشم بستن از ثبت لحظات خوش در این شهر وصف نشدنی، حاصلی جز پشیمانی ندارد. بیشتر گردشگران و جهان دیده‌‌ها، طبیعت کم نظیر و دنج شهر تبریز را ستایش می‌کنند. این خاصیت شهر اولین‌هاست که هر دیده‌ای را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کند. وجب به وجب این کلانشهر گسترده، از مناطق دیدنی گردشگری و تفریحی، تاریخی، فرهنگی پوشیده شده‌ است. جاهای باستانی و دیدنی این شهر مانند یک کتاب قطور تاریخی است که ماجرا‌های فراوانی برای شرح دارد که اگر گوش شنوا و چشم بینا داشته باشید، از چه راز‌ها و قصه‌هایی که پرده بر نمی‌دارید.

یکی از از مهم‌ترین دلایل سفر به تبریز، گشت و گذار در مناطق دیدنی و تجربه استفاده از تفریحات هیجان انگیز شهر اولین‌ها می‌باشد. البته بسیاری از این سیاحتگران، به علت عدم شناخت بهترین مکان‌های گردشگری این شهر و زیاد بودن این محل‌ها که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی را به خود اختصاص داده‌اند، سفر چندان هیجان‌انگیزی را از سفر به تبریز تجربه نمی‌کنند. اما با وجود این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ، دیگر جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه در ادامه به معرفی تماشایی‌ترین جاهای دیدنی و گردشگری تبریز می‌پردازیم.

· ائل گلی؛ الماس درخشان شهر برای سفر به تبریز

ائل-گلی؛-الماس-درخشان-شهر-برای-سفر-به-تبریز

بسیاری از گردشگران عزیز، شهر تبریز را با باغ استخر ائل گلی می‌شناسند؛ چراکه مهم‌ترین و معروف‌ترین چشم انداز سرسبز و دیدنی شهر تبریز است که جاذبه‌های متعددی از جمله استخر و عمارت ائل گلی، زمین مینی گلف، پیست اسکیت، شهربازی، آبشار مصنوعی و درختان خوش قد و قامت افرا را شامل شده و امکانات رفاهی خوبی برای مسافران خود به ارمغان آورده‌ است. بازدید از عمارت ائل گلی انرژی شما را چند برابر کرده و شما را برای گذراندن روزهایی هیجان‌انگیز در تبریز آماده می‌کند. حال و هوای خوشایند ائل گلی برای سفر به تبریز قابل مقایسه با هیچ جای دیدنی این شهر نمی‌باشد.

عمارت خوش ساخت ائل گلی که دو طبقه داشته به دست قهرمان میرزا ساخته شده‌، در میان استخری محاصره شده که شهرت جهانی دارد. یکی از بخش‌هایی که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند همین استخر ائل گلی است که امکان قایقرانی و تفریح برای همه افراد برقرار است. این باغ زیبا در شب، نمایی خیره کننده و آب و هوایی خنک دارد و به همین دلیل ،شب هنگام بسیار شلوغ‌تر از روز است. بازدید از این عمارت وسیع رایگان بوده و پیشنهاد می‌شود اگر قصد سفر به تبریز را دارید از این باغ زیبا قافل نشده و خاطره‌ای فراموش نشدنی به ثبت برسانید.

آدرس ائل گلی: تبریز، استان آذربایجان شرقی، آزادراه شهید کسایی، عمارت ائل گلی (شاهگلی)

· کوه عون بن علی (عینالی)؛ تجربه دلچسب کوهنوردی برای سفر تبریز

-کوه-عون-بن-علی-(عینالی)؛-تجربه-دلچسب-کوهنوردی-برای-سفر-به-تبریز

کوه عون بن علی تبریز که در شمال این شهر قرار دارد، به عینالی مشهور است و تجربه هیجان انگیز کوهنوردی در فضایی دنج و دل انگیز را در قلب و فکر هر فردی ایجاد می‌کند. آنقدر مجذوب زیبایی مسیر این کوه می‌شوید که گذر زمان را حس نکرده و در طی مدت زمان کمی، به نوک قله می‌رسید. هنگامی که به نوک قله صعود کردید شهر زیر پایتان قرار گرفته‌ و به خصوص منظره شب هنگام این کوه بسیار تماشایی بوده و احساس دل انگیزی دارد. در طی سال‌های گذشته اقدامات فراوانی جهت گسترش و بهبود امکانات این پارک انجام شده که می‌توان به بهبود چشم انداز طبیعی با کاشتن گیاهان، ساخت محلی سنگی برای صخره نوردان و ساخت تندیسی از استاد شهریار، از مشاهیر این شهر اشاره کرد.

این کوه طولانی‌ترین تله کابین شناخته شده کشور را دارد که با سوار شدن در آن شهر زیر پایتان شروع به حرکت می‌کند و آرامشی توام با احساسی خوب در آب و هوای مناسب پدیدار می‌سازد. کوه عینالی علاوه بر کارکرد تفریحی، زائران مذهبی زیادی هم دارد و این تفرجگاه دلپذیر را به عنوان یکی از مناطق جذاب دیدنی و توریستی شهر تبریز تبدیل کرده‌ است. از امکانات خوب این تفرجگاه می‌توان به وجود مرکز پرورش شتر مرغ، اسب و خرگوش، تله کابین و رستوران و کافی شاپ اشاره کرد.

آدرس کوه عون بن علی: کوه عینالی در بزرگراه پاسداران تبریز قرار دارد. اگر از مرکز شهر در حال حرکت به سمت این کوه هستید می‌توانید از خیابان ایده لو به طور مستقیم وارد این تفرجگاه شوید و ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید.

· آجر به آجر خانه پروین اعتصامی؛ برای سفر به تبریز

آجر-به-آجر-خانه-پروین-اعتصامی؛-برای-سفر-به-تبریز

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی، یکی از مشهور‌ترین مشاهیر معاصر شهر تبریز است که بسیاری از افراد او را به خاطر سرودن اشعاری با موضوعات ظلم ستیزی و همدردی با مظلومان دوست دارند. این زن حماسه آفرین، در محله ششگلان تبریز زاده شد و تا ۷ سالگی خود در خانه‌ای واقع در این محله، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا سکونت داشت. او از همان دوران کودکی استعداد ذاتی خود را بروز داد و نزد پدرش، یوسف اعتصامی به آموختن مشغول شد و از همان دوران کودکی در مکتب اساتید ادبی چون علی اکبر دهخدا و ملک شعرای بهار شروع به فراگیری دانش کرد.

مجسمه زیبای تمام قد پروین اعتصامی در ابتدای پله‌های ورودی این خانه و سردیس این شاعر مشهور معاصر در حیاط این بنای دوطبقه ۳۰۰ متری مزین به حوض آب واقع شده‌ است. ساعت بازدید از این خانه ۹ صبح تا ۵ عصر است و مقبره استاد شهریار (مقبره الشعرا) و موزه قاجار در نزدیکی این خانه تاریخی قرار دارند.

آدرس خانه پروین اعتصامی: این خانه در خیابان عباسی تبریز، جنب مسجد میرآقا، درکوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶ واقع می‌باشد.

· خشت به خشت موزه مشروطه؛ برای سفر به تبریز

خشت-به-خشت-موزه-مشروطه؛-برای-سفر-به-تبریز

خانه مشروطه تبریز، از دیدنی‌ترین جاهای تبریز می‌باشد که موزه مشروطه تاریخی را در درون خود جای داده‌ است. شهر تبریز فراز و نشیب ‌های زیادی را از سر گذرانیده؛ به‌طوری که این شهر مانع خاموشی و از یاد رفتن انقلاب مشروطه در ایران شد و خانه مشروطه تبریز نمادی جاویدان از انقلاب مشروطه در این شهر باقی ماند. قبل از وقوع انقلاب مشروطه، ستار خان و باقر خان در این خانه گرده هم می‌آمدند و برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دادند.

این خانه دیدنی در سال ۱۳۷۵ بعد از مرمت‌های انجام شده به موزه مشروطه تبدیل شد و از مجسمه‌های موجود در این موزه می‌توان به تندیس حسین خان باغبان، علی اکبر دهخدا، زینب پاشا که تنها بانوی مشروطه خواه در آن دوران بود اشاره کرد. در کنار این تندیس‌ها، فرش مشروطه، وسایل و لوازم سران مشروطه خواه، سلاح کمری ستارخان، دستگاه چاپ پلاتینی برای چاپ شب نامه‌ها، فرمان مشروطیت و تصویر برخی اسناد تاریخی به جای مانده از انقلاب مشروطیت به چشم می‌خورد. خانه موزه مشروطه تبریز که اهمیت فراوان تاریخی دارد، در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۱ به ثبت ملی رسیده‌ و توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۶۷ خریداری شده‌ است. این موزه در تمام روز‌های هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۹:۳۰ در نیمه اول سال و از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ در نیمه دوم سال آماده میزبانی از تاریخ دوستان و علاقه مندان عزیز می‌باشد.

آدرس موزه مشروطه برای سفر به تبریز: این موزه در محله‌ای به نام راسته کوچه در غرب بازار تبریز و رو‌به‌روی مسجد جامع تبریز واقع می‌باشد.

· مقبره الشعرا؛ مهد مشاهیر ایران

مقبره-الشعرا؛-مهد-مشاهیر-ایران

یکی از جاهای دیدنی برای سفر به تبریز که جایگاه والایی در میان علاقه مندان به ادب و دوست داران شعر فارسی دارد و هرساله گردشگران و دوست داران ادبیات زیادی را از سرتا سر جهان به خود جذب می‌کند، مقبره الشعرای تبریز است. بیش از ۴۰۰ تن از عارفان و اهالی ادب از قطران تبریزی، ظهیر فاریابی، شیخ محمد خیابانی و همام تبریزی گرفته تا شهریار و ثقه‌الاسلام تبریزی در این آرامگاه ابدی آرام گرفته‌اند.

در قرن ۶ به دلیل جو شورشی و جنگ زده ایران، بسیاری از مشاهیر عزیزمان برای در امان ماندن از این وضعیت و شرایط بحرانی و جنگی، به شهر تبریز که در آن زمان اتابکان آذربایجان حکم می‌راندند، پناه آورده و به همین دلیل شهر تبریز از لحاظ متون نظم و نثر ادبی بسیار غنی و قوی ظاهر شده‌ است.

مقبره الشعرا علاوه بر آرامگاه مشاهیر ارزشمند، به عنوان موزه شعر و ادب آذربایجان هم شناخته می‌شود و شما می‌توانید در کنار بازدید از معماری زیبای این بنا، با زندگی نامه شعرا و اشعار روح نواز آن‌ها آشنا شوید. در داخل این مقبره ارزشمند، فقط قبر استاد محمد حسین بهجت تبریزی معروف به شهریار به چشم می‌خورد که آخرین شاعر بزرگ و به یاد ماندنی دفن شده در این مکان است.

بهترین زمان سفر به تبریز کدام فصل است؟

در حالت کلی سفر به تبریز در فصل‌های مختلف سال، زیبایی‌های مخصوص خود را به همراه دارد. هوای تبریز به علت قرار گرفتن در شمالغرب کشور و محصور بودن در میان کوهستان، اغلب سرد و خشک است. دمای هوای شهر تبریز در گرم‌ترین حالت ممکن بین ۳۰ الی ۴۰ درجه سانتی گراد و در سرد‌ترین حالت بین ۱۰- تا ۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

هر فصل این شهر با توجه به مناظر طبیعی خاصی که دارد، احساس‌های متفاوتی را به گردشگران القا می‌کند. ممکن است گردشگری خواهان سفر به تبریز هنگام بارش باران یا برف باشد. می‌توان گفت این شهر در تمام طول پاییز و زمستان با هوای سرد و بارش برف و باران همراه است که با ورود به بهار و سپس تابستان از شدت سردی هوا کاسته می‌شود. اما حضور باد‌های شدید در شب‌های بهاری تبریز را نباید از یاد برد.

پس پیشنهاد می‌شود به غیر از دو ماه اول تابستان، در بقیه ماه‌ها حتما یک لباس گرم همراهتان باشد؛ چراکه تغییرات آب‌وهوایی در تبریز اغلب ناگهانی اتفاق می‌افتند. شب‌های خنک تابستان تبریز زبانزد تمام سیاحت گران است و همین موضوع مهر سفر به تبریز را در دل بسیاری از مردم می‌اندازد. اگر می‌خواهید در فصل بهار یا فصل‌های دیگر به تبریز سفر کنید، خواندن ادامه مقاله برای شما مفید خواهد بود.

· سفر به تبریز در بهار پر از شکوفه و باطراوت

سفر-به-تبریز-در-بهار-پر-از-شکوفه-و-باطراوت

فصل بهار بهترین زمان برای سفر به تبریز است؛ چراکه چهره مناظر تبریز به اوج زیبایی و لطافت خود می‌رسد. برف کوه‌ها آب شده و کوهنوردی رونق تازه‌ای می‌گیرد. قدم زدن در شب‌ زیر آسمان بهاری و بارانی تبریز اوج آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما اگر لباس گرم همراهتان نباشد احتمال سرماخوردگی افزایش پیدا می‌کند.

آغاز فصل جدید و تعطیلات نوروزی، شکوفه‌های جوانه زده زیبای درختان، رویش گل‌های بهاری، صدای پرندگان آواز خوان و وزش باد خنک بهاری، شور و انگیزه هر گردشگری را برای سفر به تبریز در فصل بهار را افزایش می‌دهد. فصلی که طبیعت با لباس سفید و زمستانی خود خداحافظی کرده و لباس عید و شکوفه‌ای خود را بر تن می‌کند. تبریز در ماه اردیبهشت واقعا بهشت است؛ چون هوا نه سرد است و نه گرم و سرسبزی چشم انداز‌های مختلف تبریز فرصت بیشتری برای جلب توجه گردشگران پیدا می‌کند. بازدید از باغ ائل گلی کمک می‌کند تا وصفیات انجام شده را از نزدیک لمس کرده و خاطره یک روز خوش بهاری از سفر به تبریز در گوشه ذهنتان به یادگار بماند.

· سفر به تبریز در تابستان معتدل

سفر-به-تبریز-در-تابستان-معتدل

در دو ماهه اول تابستان، ماه‌های تیر تا اواسط مرداد دمای هوای تبریز به ۲۴ درجه سانتی گراد می‌رسد؛ اما به قدری نیست که مسافران را کلافه کند. مقدار بارش باران در شهر تبریز نسبت به فصل پاییز و زمستان کمتر است؛ اما این به معنی نباریدن باران نیست. در سال‌های اخیر شاهد بارش باران و تگرگ در فصل تابستان هم بوده‌ایم. پس هر اتفاق و آب‌وهوایی را می‌توان از شهر تبریز انتظار داشت!

اما در حالت کلی بهترین زمان برای سفر به تبریز برای آن دسته از گردشگرانی که به دنبال هوایی ملایم برای گشت و گذار و تفریح هستند فصل تابستان می‌باشد. یکی از تفریحاتی که تجربه آن برای گردشگران خوش ذوق پیشنهاد می‌شود، بازدید از کوه عون بن علی است که یک تجربه کوهنوردی فوق العاده را برای مسافران فراهم آورده تا با استشمام اکسیژن و بوی خوش گل‌ها و درختان در کناره‌های این کوه، انرژی مثبت فراوانی را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.

· سفر به تبریز در پاییز؛ گوش سپردن به صدای خش خش برگ‌ها

سفر-به-تبریز-در-پاییز؛-گوش-سپردن-به-صدای-خش-خش-برگ‌ها

پاییز فصل پر رنگ و زیبا برای سفر به تبریز است. فصلی که کف خیابان‌ها و کوچه‌ها با برگ‌های زرد و نارنجی پوشیده شده که با هر بار گذر از رویشان صدای خش خش ملایمی را مهمان گوش‌های گردشگران می‌کند. در نیمه دوم فصل سال از دمای هوا کم کم کاسته شده و باران‌های ملایم و پی در پی کار خود را آغاز می‌کنند. کوه عون بن علی، خیابان و جاده‌های تبریز در مه ملایم فرو رفته که حال و هوای شمال را در دل گردشگر ایجاد می‌‌کند.

گردشگران زیادی فصل پاییز را برای سفر به تبریز انتخاب می‌کنند؛ چراکه هوا در بهترین حالت خود قرار دارد و جلوه‌ای که برگ‌های خشک و نارنجی با تلفیق باران به این شهر هدیه می‌کنند، دیده هر انسان خوش ذوقی را نوازش می‌دهد. در این فصل هزار رنگ که از طرفداران زیادی برخوردار بوده که می‌خواهند به تبریز سفر کنند گردش در کندوان اسکو و بازدید از آبشار آسیاب خرابه جلفا پیشنهاد می‌شود که تماشای مناظر و چشم انداز‌های رویایی این مکان‌ها واقعا سعادت می‌خواهد.

· سفر به تبریز در زمستان پر از برف و دیدنی

سفر-به-تبریز-در-زمستان-پر-از-برف-و-دیدنی

موقعیت جغرافیایی شهر تبریز و محصور بودن این شهر در میان کوه‌‌‌ها باعث شده تا این شهر زمستان‌های نسبتا سرد‌ی به همراه بارش برف و سوز سرمای هوا داشته باشد. اگر از آن گردشگرانی هستید که عاشق ساخت آدم برفی‌های بانمک در زمستان، آرامش دادن به ذهن خود با ریلکس کردن در سکوت مثال زدنی زیر بارش برف هستید، زمستان بهترین فصل سفر به تبریز برای شما به حساب می‌آید. در این فصل سرد، علاوه بر بهره بردن از لذت تماشایی و سکوت برف، انجام ورزش اسکی در پیست اسکی سهند و کوهنوردی البته با تجهیزات خاص برای آن دسته از گردشگرانی که می‌خواهند حال و هوای هیجان‌انگیزی به سفر خود ببخشند پیشنهاد می‌شود.

البته بیشتر مسافران به دنبال مکانی گرم می‌گردند تا هم تفریح کنند و هم از سرمای هوا در امان بمانند، مرکز خرید لاله پارک تبریز، مجتمع خرید ستاره باران، مرکز خرید برج بلور، مرکز خرید اطلس و مرکز خرید رشدیه پیشنهاد می‌شود که در ادامه به معرفی این مراکز زیبای دیدنی هم خواهیم پرداخت.

نحوه سفر به تبریز با انواع وسایل نقلیه

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام برنامه ریزی برای سفر به تبریز باید به آن توجه کرد، انتخاب نوع وسیله نقلیه است. خوشبختانه شهر تبریز به فرودگاهی پرعظمت با باند‌های هوایی فراوان، ایستگاه قطار با ریل گسترده و ایستگاه اتوبوس با امکاناتی قابل قبول مجهز است. همچنین وجود اتوبان‌های تازه احداث و نوساز، سفر به تبریز با خودرو شخصی را بهبود می‌بخشد. نوع انتخاب وسیله حمل و نقل برای سفر به تبریز بستگی به خودتان، تعداد نفرات، نحوه اقامت و مدت زمان اقامتتان بستگی دارد. طبق نکاتی که در ادامه راجع به هر وسیله حمل و نقل مطرح می‌شود می‌توانید نسبت به انتخاب نوع حمل نقل نقلیه خود اقدام کنید.

آیا سفر به تبریز با ماشین شخصی آسان است؟

آیا-سفر-به-تبریز-با-ماشین-شخصی-آسان-است؟

سفر به تبریز با ماشین شخصی، تجربه یک سفر متفاوت، هیجان انگیز و دلپذیر را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. البته لازم به ذکر است که اگر مسافتی طولانی با این شهر دارید، سفر با ماشین شخصی اندکی دشوار است. اگر عجله‌ای نداشته باشید می‌توانید چند شب در شهر‌های سر راهی اقامت کنید تا به شهر اولین‌ها برسید. سفر به تبریز با اتومبیل شخصی امکان توقف کنار جاده و تازه کردن نفس حین تماشای زیبایی‌های جاده، توقف در در زمان دلخواه، گوش دادن به آهنگ‌‌ها، پادکست یا کتاب صوتی مورد علاقه منجر می‌شود که استفاده از زیبایی مناطق دنج بین راهی افزایش یابد.

نکته مهمی که قبل از سفر به تبریز با خودرو شخصی حتما باید به یاد داشته باشید چک کردن خودرو از نظر سلامت موتور و باد لاستیک‌ها توسط تعمیر کار و تمدید معاینه فنی و بیمه خودرو است تا لطمه‌ای به سفر دلپذیر شما وارد نکند. در واقع شما هنگام سفر با ماشین شخصی تنها پول بنزین و در مواردی گاز را پرداخت می‌کنید و دیگر نیاز به هزینه‌های اضافی مانند کرایه تاکسی نخواهید داشت. هنگام سفر به تبریز با خودرو شخصی حتما آرامش خود را هنگام خستگی حفظ کنید و قوانین راهنمایی و رانندگی مانند بستن کمربند خود و سرنشینان، رانندگی با سرعت مناسب و بوق نزدن در مکان‌‌‌ها و شرایط حساس را رعایت کنید تا مجبور به پرداخت جریمه و هزینه‌های اضافی نشوید.

سفر به تبریز با قطار؛ خاطره‌ای به یاد ماندنی

سفر-به-تبریز-با-قطار؛-خاطره‌ای-به-یاد-ماندنی

از آنجایی که تبریز شهر اولین هاست، نخستین ایستگاه‌های راه آهنی ایران هم در سال ۱۲۹۵ با طرح اولیه فردی فرانسوی آغاز به کار کرد. آن دسته از مسافرانی که خودروی شخصی ندارند یا به هر دلیلی نمی‌خواهند با اتوموبیل خود سفر کنند، سفر به تبریز با قطار، تجربه یک سفر هیجان انگیز و آسانی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد؛ چراکه در سفر با قطار می‌توان با آرامش خاطر به تماشای چشم انداز‌های طبیعی و دنج نشست. همچنین دردسر کم سفر با قطار، قابلیت حمل نسبتا زیاد بار و وسایل، راحتی زیاد باعث شده تا سفر با قطار انتخابی مناسب باشد برای بسیاری از سیاحتگرانی که به دنبال آرامش هستند.

هزینه خرید بلیط و سفر به تبریز با قطار، بستگی به مسافت شهر مسافر یعنی مبدا نسبت به شهر مقصد، ایام و زمان حرکت دارد. اما بدون شک، هزینه سفر به تبریز با قطار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از سفر با هواپیما است اما در این روش مقصد کمی طولانی‌تر می‌شود که اگر زمان کافی دارید، با لذت بردن از زیبایی‌ها و مناظر مسیر گذر زمان را حس نمی‌کنید. گردشگران عزیز می‌توانند بستگی به سلیقه و بودجه‌ای که در نظر دارند، قطار‌هایی با درجات مختلف یک، دوس، قطار‌های سریع السیر و قطار‌های لوکس اقدام به خرید بلیط کرده و سفر به تبریز خود را آغاز کنند.

سفر تبریز با هواپیما؛ تجربه راحت سفر

سفر-به-تبریز-با-هواپیما؛-تجربه-راحت-سفر

سفر به تبریز با هواپیما یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌های سفر به تبریز است که برای گردشگرانی که در رسیدن به مقصد خود عجله دارند یا علاقه‌ای به رانندگی با ماشین ندارند مناسب‌ترین نوع سفر به تبریز به حساب می‌آید. عدم وجود ترافیک‌های جاده‌ای، سرعت رسیدن بالا به مقصد، امکانات رفاهی و خدمات عالی مانند هزینه بلیط کمتر برای کودکان و امنیت بالا دست در دست هم داده تا سفر به تبریز با هواپیما را به هیجان انگیز‌ترین نوع سفر تبدیل کند. هزینه سفر به تبریز با هواپیما گران‌ترین روش نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل است اما در برخی روز‌ها و شرایط خاص می‌توانید نسبت به خرید بلیط‌های چارتر و لحظه آخری که ارزان‌تر هستند، اقدام کنید.

سفر به تبریز با اتوبوس؛ سفری ارزان ومطمئن

سفر-به-تبریز-با-اتوبوس؛-سفری-ارزان-ومطمئن

سفر به تبریز با وسیله نقلیه اتوبوس یکی دیگر از روش‌های سفر به شهر این شهر اولین‌ها می‌باشد که گزینه مناسبی برای تجربه یک سفر ارزان و نسبتا راحتی را برای گردشگران و مسافران فراهم می‌سازد. شاید در ابتدا این فکر به سراغتان بیاید که سفر با اتوبوس برای بسیاری از گردشگران و مسافران جالب نمی‌باشد. اما نکته جالب ماجرا آمار‌های ثبت شده در سال‌های اخیر است که نشان دهنده اختصاص بیشترین قسمت حمل و نقل با سفر به اتوبوس است؛ چراکه سفر با این وسیله نقلیه گزینه‌ای ارزان در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل و همچنین مناسب و کارآمد برای افرادی که دائما در حال سفر هستند و بودجه کمی برای این قسمت از سفر خود کنار گذاشته‌اند. در واقع سفر به تبریز با اتوبوس از راحتی و آرامش کمتری در مدت زمان طولانی برای مسافران خود دارد اما با توجه به هزینه بلیط کمتری که مسافران می‌پردازند جای بحثی باقی نمی‌گذارد.

پیش از سفر به تبریز، بهترین رستوران‌های معروف تبریز بشناسید

یکی از بهترین بخش‌های سفر به تبریز چشیدن غذا‌های معروف و لذیذ رستوران‌های این شهر است. اهالی شهر تبریز یکی از بهترین و پرآوازه‌ترین دستپخت‌های ایران را دارند و بدون امتحان نکردن ‌این غذا‌های لذیذ نباید شهر اولین‌ها را ترک کرد. در واقع گشت و گذار در سفر به تبریز، اشتهای هر گردشگری را تقویت می‌کند؛ به طوری که در آخرین روز‌های اقامت در این شهر احتمالا چند کیلویی به وزنتان اضافه شود. البته امتحان غذا در رستوران‌های بکر و درجه یک انتخاب هر گردشگری است تا ضمن استراحت، انرژی مورد نیاز خود را برای ادامه بازدید و گردشگری در شهر تبریز باز یابد.

ناگفته نماند که تعداد رستوران‌های تبریز خیلی زیاد است و انواع غذا‌های سنتی، ایرانی و حتی بین المللی را سرو می‌کنند. بنابراین شما نیاز به راهنمایی دارید تا بهترین رستوران‌های تبریز را بشناسید و به شدت هیجان و لذت سفر خود بیفزایید. در ادامه به معرفی برخی رستوران‌های مشهور تبریز می‌پردازیم که امتحان آن‌ها به شدت پیشنهاد می‌شود. با لیدوماتریپ همراه باشید.

· رستوران پر آوازه جلالی برای سفر به تبریز

رستوران-پر-آوازه-جلالی-برای-سفر-به-تبریز

یکی از مشهور‌ترین رستوران‌های شهر تبریز که جایگاه ویژه و ارزشمندی در میان اهالی این شهر و حتی گردشگرانی که به تبریز سفر کرده و در این رستوران غذایی امتحان نموده‌اند دارد، رستوران جلالی می‌باشد. کیفیت غذا‌ها و امکانات ارائه شده در این رستوران به قدری خوب بوده که توانسته چند شعبه دیگر در سرتاسر تبریز اقدام به تاسیس کند. اولین شعبه رستوران جلالی در سال ۱۳۶۰ در شهر سردرود آغاز به کار کرد که رفته رفته مشهور شده و بسیاری از مردم و گردشگران برای امتحان و سرو غذا به این رستوران آمدند.

در این رستوران انواع غذا‌های مشهور ایرانی، دریایی و حتی بین المللی هم سرو می‌شود و انتظار و سلیقه هر گردشگر و مسافری را تامین می‌کند. همان طور که اطلاع دارید، کوفته غذای معروف شهر تبریز است و در منو‌های این رستوران نام کوفته هم به چشم می‌خورد و پیشنهاد می‌شود بدون امتحان کردن این غذا شهر تبریز را ترک نکنید.

همان طور که گفته شد این رستوران از ۳ شعبه برخوردار است که شعبه اول در دروازه تهران، میدان بسیج، پشت ایستگاه اتوبوس، شعبه دوم در خیابان ارتش جنوبی، مابین خیابان پاستور و باغشمال، جنب سینما و شعبه سوم، در میدان شهید فهمیده، طبقه فوقانی در مرکز خرید رشدیه واقع شده‌ است.

· رستوران برکه با محیطی مطلوب برای تجربه سفر به تبریز

رستوران برکه با محیطی مطلوب برای تجربه سفر به تبریز 

به جرئت می‌توان گفت که رستوران برکه یکی از زیبا‌ترین رستوران‌های موجود برای سفر به تبریز است. علت نام گذاری این رستوران به نام زیبای برکه، محیط تشکیل دهنده آن است. یک برکه بی نظیر با درخت‌های کوچک احاطه شده در اطراف و آبی که مانند چشمه جاری‌ می‌شود، این امکان را برای گردشگران فراهم آورده تا علاوه بر امتحان یک غذای با کیفیت و لذیذ از مناظر دیدنی اطراف هم لذت کافی را ببرند. تزئین محیط‌های اطراف با انواع درختان استوایی و گیاهان و گل‌های مختلف در همه نوع و رنگ جلوه خاصی به زیبایی اطراف رستوران برکه می‌بخشد.

این رستوران می‌تواند به ۲۸۰ نفر گردشگر انواع غذا‌های ایرانی و خارجی را ارائه دهد که از کیفیت بی نظیری برخوردارند. در منوی این رستوران دنج و بکر غذا‌های مختلفی از جمله چلو سلطانی، ماهیچه، برگ مخصوص، چلو جوجه با استخوان، چلو مرغ، چلو ماهی، آبگوشت، ماهیچه پلو و انواع دیگری از غذا‌های لذیذ یافت می‌شود و ما تضمین می‌کنیم که از امتحان آبگوشت و دیزی‌ها و کباب‌های این رستوران رضایت کافی را به دست می‌آورید. چای و قهوه هم در این منو دیده می‌شود که برای بعد از سرو غذا و هنگام تماشای محیط زیبای اطراف، پیشنهاد بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

رستوران برکه حدودا ۲۰ دقیقه با شهر تبریز فاصله دارد و مناظر جاده آن به شدت زیباست. آدرس رستوران برکه در آذرشهر، کمربندی سردرود، بعد از شهرک رجایی، بین زیرگذر اول و دوم است.

· رستوران حاج علی از معروف‌ترین رستوران‌ها برای سفر به تبریز

رستوران-حاج-علی-از-معروف‌ترین-رستوران‌ها-برای-سفر-به-تبریز

نام حاج علی برای بیشتر اهالی تبریز به خصوص قدیمیان و بازاریان به شدت آشنا می‌باشد. مطمئن باشید بعد از امتحان غذا‌های این رستوران مشتری همیشگی خواهید شد و اولین جایی که برای غذا خوردن مراجعه می‌کنید این رستوران است. این رستوران یکی از قدیمی‌ترین رستوران تبریز است که لذیذترین کباب‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. بسیاری از گردشگران بعد از خرید سوغاتی و گشت و گذار در بازار قدیمی و سرپوشیده تبریز، این رستوران را برای صرف ناهار خود به دلیل نزدیکی انتخاب می‌کنند.

البته این نکته را هم باید به خاطر داشت که این رستوران به دلیل پر طرفدار بودن تنها ساعات محدودی غذا‌های با کیفیت خود را ارائه می‌کند و  اگر دیر‌تر از ساعت دو و نیم بعد از ظهر به این رستوران بروید شاید به در بسته خورده و با تعطیلی این رستوران مواجه شوید. اغلب مردم، گردشگران و بازاریان از ساعت دوازده ظهر به بعد به این رستوران مراجعه می‌کنند. طعم دلپذیر غذا‌ها که با روح و روان گردشگران بازی می‌کنند تحمل محیط شلوغ و پر سرو صدا را برای گرشگران آسان‌تر می‌سازد. این رستوران در بازار سرپوشیده تبریز قرار گرفته که به «بوهچی بازار» مشهور است و تنها در وعده ناهار میزبان مسافران عزیز می‌باشد. رفتار بی نظیر و مودبانه پرسنل و کیفیت غذا‌های ارائه شده همه و همه دست در دست هم داده تا این رستوران را در دسته بهترین رستوران‌های قرار دهد.

بهترین مراکز خرید و بازار‌‌های تبریز برای سفر به تبریز

یکی از تفریحات هیجان انگیز گردشگران برای سفر به تبریز، بازدید از مراکز و مجتمع‌های تفریحی این شهر است تا به خرید انواع سوغاتی‌ها و یادگاری‌های این شهر بپردازند. شهر تبریز مراکز خرید زیادی دارد که می‌توانند سلیقه هر گردشگری را تامین کنند. اغلب این مراکز تجاری فاصله‌های نسبتا کمی با یکدیگر دارند و اگر بخواهید می‌توانید با سرعت بیشتری در این مراکز قدم بزنید تا از بیشتر مجتمع‌های تفریحی دیدن کنید.

· بازار بزرگ سرپوشیده؛ انتخابی مناسب برای سفر به تبریز

بازار-بزرگ-سرپوشیده؛-انتخابی-مناسب-برای-سفر-به-تبریز

یکی از سنتی‌ترین بافت تاریخی تبریز بازار سرپوشیده می‌باشد. ورود به این بازار مانند سفری عجیب است و بافت تاریخی و معماری ستون‌های این بازار رفته رفته توجه شما را به خود جلب می‌کند. بازدید از راسته‌ها، حجره‌های قدیمی و تو در تو که اغلب فروشندگان پیر و خوش صحبتی دارند، لذت بازدید از این بازار را چند برابر می‌کند. این بازار از راسته‌های زیادی تشکیل شده که هر راسته وسیله متفاوتی ارائه می‌دهد. یکی از راسته‌های هیجان انگیز بازار بزرگ سرپوشیده تبریز، راسته فرش‌ است که طرح‌های زیبا و دست دوز این راسته، دل کندن و رفتن به راسته دیگر را برای هر گردشگری مشکل می‌کند.

دنیای زیبای میان راسته‌ها واقعا جالب است. شنیدن صدای بازاریان، کسانی که با چرخ دستی مخصوص اقلام را جابه جا می‌کنند و حتما باید کنار بکشید تا آسیبی نبینید و حتی راسته ادویه فروشان که ادویه‌ها و گیاهانی معطر می‌فروشند، روحتان را مدهوش کرده و به امتحان و بازدید چند باره این بازار شدت می‌بخشد.

وسعت بازار تبریز حدود ۱ کیلومتر مربع است و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در جهان نامیده می‌شود و از ارزش بالایی برخوردار‌ است. این بازار ورودی‌های زیادی داشته و توجه بالایی می‌طلبد تا در میان راسته‌ها سردرگم نشده و راه را گم نکنید. یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های دسترسی به بازار، خیابان‌های دارایی و جمهوری است که گردشگران می‌توانند سفر به تبریز و بازار پر هیاهوی این کلانشهر را از این مکان آغاز کنند.

· مرکز خرید برج بلور؛ نگینی آبی رنگ در مرکز تبریز

مرکز-خرید-برج-بلور؛-نگینی-آبی-رنگ-در-مرکز-تبریز

می‌توان گفت مرکز خرید برج بلور یکی از خاص‌ترین طراحی‌های موجود در میان دیگر برج‌های شهر تبریز را دارد که قبل از گشت و گذار و محیط داخلی، طراحی بیرونی این برج توجه‌ها را جلب خود می‌کند و تا کنون جوایز زیادی بابت این منحصر به فرد بودن معماری دریافت کرده‌ است.

این برج که کارکردی تجاری و اداری دارد، از ۲۵ طبقه تشکیل یافته که ۳ طبقه از این طبقات به مرکز خرید و فود کورت مشهور اختصاص دارد. در مغازه‌های این برج انواع لوازم آرایشی، انواع پوشاک‌ فصلی، زیورآلات و بدلیجات، عینک و ساعت به فروش می‌رسد. در طبقه بالا فود کورتی قرار دارد که بیش از ۱۰ رستوران آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند. غذا‌های سنتی و فست فود عمده غذای ارائه شده در رستوران‌های برج بلور است و خستگی گشت و گذار چند ساعته را از تن شما بیرون کرده و انرژی لازم برای ادامه گشت و گذار از سفر به تبریز را برایتان به ارمغان می‌آورد. این برج خاص در آبرسان، فلکه دانشگاه و در نزدیکی دانشگاه سراسری این شهر واقع شده‌ است.

· مرکز خرید لاله پارک؛ مرکزی لوکس برای شیک پسندان

مرکز-خرید-لاله-پارک؛-مرکزی-لوکس-برای-شیک-پسندان

مرکز خرید لاله پارک تبریز، یکی از مشهور‌ترین مجتمع‌های تبریز است که اغلب شیک پسندان، خرید از این مرکز را ترجیح می‌دهند. مرکز خرید لاله پارک در جنب هتلی با همین نام واقع شده که دارای ۶ طبقه و بیشتر از ۱۲۰ فروشگاه است. امکانات رفاهی، طراحی زیبا و فروش اجناس اصل با برند‌های جهانی، انتخابی مناسب برای گردشگران محسوب می‌شود. در این مجتمع انواع فروشگاه‌های لوازم خانگی، طلا و جواهر فروشی‌ها، فروشگاه‌های لباس، کیف و لوازم اسپورت و ورزشی ارائه می‌شود. برند‌های جهانی و برند‌های مطرح ترک، اجناس خود را در مرکز خرید لاله پارک عرضه می‌کنند. از سایر برند‌های فعال در این مجتمع می‌توان به فندی، منگو، تراست و از برند‌‌های مطرح تذکی می‌توان به دیفکتو، کوتون و ال سی واکیکی اشاره کرد.

مجتمع لاله پار دارای یک سینما که فیلم‌های جدید روز اکران می‌شود و یک شهربازی معروف است که می‌توانید با تهیه بلیط، لذت گردش و تفریح از سفر به تبریز را تجربه کنید. ششمین طبقه این مجتمع دارای یک فود کورت معروف و بزرگ با ۲۰ رستوران متعدد است که انواع غذا‌های سنتی و معروف شهر، بین المللی و فست فود را برای گردشگران ارائه می‌دهند و می‌توانید حس خوب سفر به تبریز را با گشت و گذار و سپس صرف غذا در فود کورت مرکز خرید لاله پارک به خود هدیه کنید. این مرکز در تبریز، میدان فهمیده، بزرگراه پاسداران و در غرب خیابان فرشته واقع شده‌است.

· مرکز خرید برج شهر؛ برجی مارپیچ

مرکز-خرید-برج-شهر؛-برجی-مارپیچ

برج شهر با معماری منحصر به فرد خود در نزدیکی برج بلور قرار دارد. این برج ۱۴ طبقه داشته که تمام طبقات با شیبی ملایم و کمی سر بالا به همدیگر وصل شده‌اند و بدون پله و در حالی که قدم می‌زنید طبقه به طبقه به سمت طبقه ۱۴ حرکت می‌کنید. البته پله برقی و آسانسور مجهزی هم وجود دارد که اگر خواستار رفتن به طبقه خاصی بودید سریع استفاده کنید. می‌توانید برای خرید انواع لباس، کیف و کفش‌های شیک، طلا و جواهرات، اسباب بازی، مبلمان و لوازم خانگی و تجهیزات ورزشی به این مرکز زیبا مراجعه کنید. مغازه‌های برج شهر به غیر از روز‌های شنبه و دوشنبه به صورت شبانه روزی و در روز‌های شنبه و دوشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ بعد از ظهر و در روز جمعه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب آماده ارائه خدمات به گردشگران عزیز می‌باشند.

شما می‌توانید گشت و گذار خود را از برج بلور آغاز کنید و سپس به برج جواهر رفته و از آنجا به عمارت ائل گلی که با ماشین حدود ۲۰ دقیقه راه است سری بزنید و یک روز تفریحی زیبا برای خودتان به ارمغان بیاورید.

اقامتگاه در تبریز برای تجربه بهترین سفر به تبریز

اقامتگاه-در-تبریز-برای-تجربه-بهترین-سفر-به-تبریز

برای به یاد ماندن سفری خاطره انگیز، استراحت بعد از تفریح و گشت و گذار و بازیافتن انرژی بیشتر برای ادامه روز‌های سفر به تبریز، انتخاب اقامتگاه مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر گردشگر عزیزی باید به آن توجه داشته باشد. این شهر مراکز اقامتی زیادی دارد که انتخاب یک اقامتگاه مناسب برای گردشگر را راحت‌تر می‌کند. شما می‌توانید جهت اقامت در این شهر نسبت به رزرو سوئیت، مسافرخانه و هتل اقدام کنید. سوئیت‌ها به دلیل هزینه کمتری که نسبت به هتل‌ها دارند از پر طرفدار‌ترین انتخاب‌ها برای گردشگران محسوب می‌شود. وبسایت لیدوما با ارائه و معرفی اقامتگاه‌های متنوع، خیال هر گردشگر خوش ذوقی را جهت اقامت و سفر به تبریز آسوده می‌کند. گردشگران می‌توانند با خیالی آسوده و با هر بودجه‌ای که دارند نسبت به اجاره سوئیت و ویلا در تبریز اقدام کنند تا لذت سفر به این شهر کوهستانی را تجربه کنند.

سوغاتی‌ها و صنایع دستی تبریز برای سفر به تبریز

شهر تبریز به عنوان یکی از شهر‌های گردشگری ایران، سوغاتی‌های منحصر به فردی داشته که شهرتی جهانی دارند. سوغات و صنایع دستی شهر تبریز به قدری متنوع و زیاد است که سلیقه و نیاز هر گردشگری را تامین می‌کنند. شیرینی‌های این شهر زبانزد خاص و عام بوده و محال است به تبریز سفر کنید و دست خالی بدون خرید این شیرینی‌های خوشمزه به شهرتان باز گردید.

صنایع دستی این شهر همانند کفش دست دوز تبریز، سفالگری، نقره کاری و مشهور‌تر از همه قالی بافی که حاصل کار دست اهالی زحمتکش تبریز می‌باشد، از محبوبیت خاصی میان گردشگران سراسر دنیا برخوردار است. هنگام سفر به تبریز از امتحان این سوغاتی‌های لذیذ و خرید صنایع دستی نفیس و ارزشمند غافل نشوید تا خاطره‌‌‌ای شیرین و به یاد ماندنی در گوشه ذهنتان ثبت شود.

· خرید شیرینی قرابیه لذیذ؛ یکی از دلایل سفر به تبریز!

خرید-شیرینی-قرابیه-لذیذ؛-یکی-از-دلایل-سفر-به-تبریز!

بسیاری از گردشگران خوش ذوق معتقد‌ند یکی از لذیذ‌ترین شیرینی‌های دنیا شیرینی قرابیه تبریز است که حالتی کلوچه‌ای شکل دارد. اهالی شهر تبریز در اعیاد مختلف از این شیرینی برای پذیرایی از مهمانان خاص خود استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که شیرینی قرابیه پای ثابت سفره عید نوروز این اهالی است و بدون وجود این شیرینی به استقبال سال نو نمی‌روند. این شیرینی خوشمزه از ترکیب تخم مرغ، آرد، شکر، وانیل، گردو و پسته پدید می‌آید و انواع مختلفی دارد.

به علت محبوبیت بیش از انتظاری که این شیرینی در میان گردشگران شهر‌های مختلف کسب کرده، شهر‌های دیگر ایران هم اقدام به پختن این شیرینی کرده‌اند که البته هیچ وقت آن طعمی که قنادی‌های قدیمی تبریز به این شیرینی می‌بخشند را به گردشگر القا نمی‌کنند. از شیرینی قرابیه به عنوان یکی از شیرینی‌های گران و مجلسی یاد می‌شود و برای هر میهمانی ساده مناسب نمی‌باشد. این شیرینی در طعم‌های مختلف گردویی، بادامی، نارگیلی و پسته‌ای یافت می‌شود که هر کدام طعم خوشمزه مخصوص به خود را دارند.

· امتحان شیرینی نوقا در سفر به تبریز

امتحان-شیرینی-نوقا-در-سفر-به-تبریز

شیرینی نوقا که بیشتر اهالی مردم تبریز آن را لوکا هم می‌نامند، طعم بسیار لذیذی دارد که با روح و روان انسان بازی می‌کند! این شیرینی لذیذ معمولا جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های عید نوروز و دیگر جشن‌های خاطره انگیز داشته و بخشی از فرهنگ شهر تبریز محسوب می‌شود. شباهت ظاهری این شیرینی با گز، گردشگران را به اشتباه می‌اندازد. در تهیه این شیرینی از سفیده تخم مرغ، شکر، وانیل، گردو و بادام استفاده شده‌ و بسیار مفید و مقوی بوده و کنار چای طعم لذیذ خود را آشکار‌تر می‌سازد. گردشگران خوش ذوق با خرید و هدیه این شیرینی برای عزیزان خود می‌توانند تصویر مطلوبی از شهر تبریز ارائه دهند.

· تهیه کفش دست دوز به عنوان سوغاتی تبریز

تهیه-کفش-دست-دوز-به-عنوان-سوغاتی-تبریز

یکی از گران‌ترین و در عین حال معروف‌ترین صنایع دستی شهر تبریز کفش دست دوز است که جایگاه خاصی در میان گردشگران و سیاحان عزیز دارد. با اینکه کفش‌های چرم زیادی در طرح‌ها و مدل‌های متنوع در بازار‌های این شهر وجود دارد، اما باز هم تهیه کفش دست دوز در صدر جدول است. شما می‌توانید هنگام گشت و گذار در بازار بزرگ و سرپوشیده شهر تبریز، به راسته کفش فروشان این بازار سری زده و از نزدیک شاهد تولید این کفش‌ها بوده و صدای هیجان انگیز بازاریانی که مشغول خلق کفش‌های دست دوز هستند را بشنوید.

هزینه سفر به تبریز چقدر است؟

هزینه سفر به تبریز بستگی به نوع سفر شما که تفریحی باشد یا کاری و امکانات رفاهی که انتظار خواهید داشت، متفاوت خواهد بود. این هزینه بستگی به در نظر گرفتن امکاناتی مانند سفر با خودرو شخصی، هواپیما یا قطار، اقامت در سوئیت، ویلا یا هتل، بازدید از مراکز تفریحی و بازار و خرید انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی مشهور برای عزیزانتان دارد. اگر بودجه‌ای متوسط برای خرید بلیط، رزرو اقامتگاه، تامین خورد و خوراک و بازدید از مکان‌های دیدنی دارید، می‌توانید با ۵۰۰ هزار تومان الی ۷۰۰ هزار تومان در روز، یک سفر مفرح و هیجان انگیز را تجربه کنید. ما در این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ به شرح هر آنچه که برای سفر به تبریز مورد نیازتان است پرداختیم تا سفری شیرین و دلپذیر برای شما گردشگر خوش ذوق فراهم کنیم.

۴.۵/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *