دیدنی های هرمز

دیدنی های جزیره هرمز

همه جزیره قشم را به جزیره عجایب هفت گانه می شناسند. اما جزیره هرمز که خود یکی از این عجایب است پر از شگفتی هایی است که تا آن را از نزدیک نبینید زیبایی های آن باورتان نخواهد شد. جزیره ای نزدیک به قشم که سفر به آن و بازدید از جاهای دیدنی هرمز بی شک سفرتان را به یکی از خاطره انگیز سفرهایتان تبدیل خواهد کرد. سفر به این جزیره کوچک و دیدنی پر از اتفاقات عجیب و شگفت انگیز است. هرمز جزیره ای که خاک خوراکی دارد و رنگ دریایش برخلاف همه دنیا سرخ است!

اگر می خواهید تا به این جزیره سفر کنید و کنجکاو هستید تا بیشتر درباره جاذبه های گردشگری و دیدنی هرمز بدانید تا پایان این مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

خاص ترین و دیدنی ترین ساحل های جزیره هرمز

هرمز این جزیره شگفت انگیز دارای چندین ساحل مختلف است که هر کدام زیبایی های خاص خودش را دارد و باید از هر کدام به صورت جداگانه دیدن کرد. در این مقاله می توانید معرفی جزایر اطراف جزیره قشم را مطالعه کنید که هرمز هم یکی از آنهاست. در جزیره هرمز سواحل متعددی وجود دارد، سواحلی که حتی می توان آن را از عجایب جاهای دیدنی هرمز دانست و قبل از شروع سفر با همه این مکان های دیدنی هرمز آشنا شد. البته که این تمام قضیه نیست. اگر می خواهید به هرمز سفر کنید لازم است تا همه چیز راجع به زیر و بم این جزیره بدانید. راهنمای سفر به هرمز اطلاعات کاملی را درباره سفر به هرمز به شما می دهد تا بتوانید با برنامه ریزی دقیقی سفری پرخاطره به هرمز داشته باشید.

  • ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ از خاص ترین دیدنی های هرمز

همه ما از ساحل یک تصویر مشابه در ذهنمان داریم. اما کافیست تا به جزیره هرمز سفر کنید و سری به ساحل سرخش بزنید تا همه تصورتان راجع به دریا عوض شود.! ساحل سرخ هرمز نه دریایش شبیه آن چیزی است که قبلا دیده اید و نه ساحلش به ساحل هایی که قبلا دیده اید شباهتی دارد. همانطوری که از اسم این ساحل مشخص است قرار است به یک ساحل قرمز رنگ پا بگذارید.

شاید تماشای دریا در ساحل سرخ جزیره هرمز متفاوت ترین تصویری باشد که بتوانید آن را در میان جاهای دیدنی های هرمز ببینید. دریایی که از دور آبی رنگ است و هر چقدر بیشتر به ساحل نزدیک می شود رنگش عوض می شود و رو به سرخی در می آید. هنگام از بازدید از این جاذبه گردشگری هرمز کفش های خود را در آورید و چند قدمی روی شن ها سرخ و دریای قرمز رنگ ساحل راه بروید تا با تمام وجود این زیبایی را درک کنید.

  • ساحل نقره ای و خاک اکلیلی جزیره هرمز

ساحل نقره ای از سواحل خاص و دیدنی در هرمز

سفر به هرمز سفر به دنیای رنگ هاست. بعد از ساحل سرخ هرمز نوبت به ساحل نقره ای جزیره هرمز می رسد تا ما را با جذابیت خودش شگفت زده کند. به قسمت های جنوبی جزیره هرمز که بروید به این ساحل خواهید رسید. ساحلی که شن های نقره ای دارد و زیر نور می درخشد درست مثل اکلیل.

همین باعث شده تا این ساحل نقره ای در میان جاهای دیدنی هرمز به ساحل اکلیلی هرمز هم معروف شود. زیبایی های این ساحل چه در شب و چه در روز تمامی ندارد. به شما توصیه می کنیم در صورت امکان یک بار هنگام روز به این ساحل بروید و یک بار هم ساحل نقره ای هرمز را در شب ببینید.

خیلی از مسافرین هنگام بازدید از این دیدنی های هرمز مقداری از خاک این جزیره را به عنوان یادگاری برای خود برمی دارند. کاری که به شدت در سال های اخیر به طبیعت بکر و دیدنی هرمز آسیب زده است. نکته ای که باید هنگام بازدید به آن توجه کنید که این خاک ها تجدید پذیر نیستند و جابه جایی آن ها از محل اصلی شان فقط باعث تخریب این جزیره خواهد شد و این جاذبه های گردشگری را برای همیشه از بین خواهد برد.

  • ساحل سنگ مرغان

یکی دیگر از سواحل و جاهای دیدنی هرمز ساحل سنگ مرغان است. ساحلی بیشتر دلیل محبوبیت اش به دلیل فرش خاکی هرمز است که توسط هنرمندان منطقه با خاک های رنگی درست شده است. برای بازدید از ساحل سنگ مرغان هرمز باید به شمال شرقی جزیره هرمز بروید.

  • ساحل چند درخت

ساحل چند درخت جزیره هرمز

بعد از بازدید از ساحل سنگ مرغان نوبت به یکی دیگر از مکان های دیدنی جزیره هرمز است. ساحلی بکر و تمیز که در شمال شرقی جزیره و نزدیک به منطقه مسکونی قرار گرفته است. در این ساحل چند درخت وجود دارد و همین باعث شده تا این ساحل بین مردم بومی و محلی به ساحل چند درخت شناخته شود.

اگر می خواهید تا در این جزیره کمپ کنید این ساحل محل خوبی برای برپا کردن چادر است.

  • ساحل نورانی مفنق از دیدنی های هرمز

ساحل مفنق از دیدنی ترین های هرمز

ساحل مفنق یکی از ساحل های محبوب بین مسافرین است. ساحلی بکر که به دلیل وجود فیتوپلانکتون ها در آن نورانی تر است دیگر ساحل های جزیره هرمز است. همین باعث شده تا مسافران علاقه خاصی به این ساحل داشته باشند و به یکی از محبوب ترین دیدنی های جزیره هرمز تبدیل شود. ساحلی که در جنوب غربی جزیره قرار گرفته و تماشای غروب افتاب از ساحل صخره ای مفنق بسیار دیدنی و جذاب است.

  • ساحل تک درخت هرمز

ساحل دیدنی تک درخت

منظره تماشای دریا و و تک درخت این ساحل باعث شده تا مسافران برای گرفتن چند عکس هم که شده است به ساحل این جاذبه گردشگری هرمز سری بزنند.

  • ساحل لاک پشت ها در هرمز

ساحل لاک پشت ها از دیدنی ترین سواحل جزیره هرمز

این ساحل به دلیل وجود صخره های سنگی بزرگش به «دیواره خلیج فارس» هم معروف است. ساحلی که هم منظره دیدنی دارد و هم محل خوبی برای تماشا کردن لاک پشت هاست. از اواخر زمستان تا اوایل بهار که به جزیره هرمز سفر کنید می توانید سری هم به ساحل لاک پشت ها که محل تخم گذاری لاک گشت های سبز و پوزه عقابی است سری بزنید. در این فصول لاک پشت های زیادی برای تخم گذاری به این ساحل می آیند. بعد از حدود ۵۰ روز این لاک پشت ها از تخ بیرون آمده و زمانی را برای آماده شدن برای زندگی در دریا ساکن این ساحل هستند. همین باعث شده تا این ساحل به یکی از جاهای دیدنی درجزیره هرمز تبدیل شود.

  • ساحل اسپانیایی هرمز

سواحل زیبای جزیره هرمز

شاید یکی از عجیب ترین اسم هایی که روی ساحل قسمت های مختلف جزیره گذاشته شده همین ساحل اسپانیایی باشد. آنطور که بومیان روایت می کنند جهانگردی در سفرش به هرمز این ساحل را به یکی از ساحل ها اسپانیا تشبیه می کند و حتی می گوید ساحل هرمز بسیار دیدنی تر و زیباتر از ساحل اسپانیاست. به همین خاطر از همان زمان این ساحل به اسم ساحل اسپانیایی بین مردم محلی شناخته می شود.

خاص ترین و عجیب ترین دیدنی های جزیره هرمز

دیدنی های جزیره هرمز تمام شدنی نیست. عجایب جزیره هرمز آنقدر دیدنی است که اگر تنها یک بار به آن سفر کنید تبدیل به طرفدار پر و پا قرص این دیدنی ها خواهید شد. در سفر به هرمز می توانید در خود جزیره اقامت کنید و یا با اجاره سوئیت در قشم از لیدوماتریپ بین دو جزیره در رفت و آمد باشید.

  • تنها جزیره دنیا که خاک آن خوراکی است

عجیب ترین دیدنی های هرمز

اگر بخواهیم تا راجع به عجیب ترین چیزی که می توانید در هرمز ببینید صحبت کنیم خاک این جزیره است. خاک های رنگارنگ این جزیره دیدنی هستند اما قسمت عجیب این داستان جایی است که می فهیمیم خاک این جزیره خوراکی است!

جزیره هرمز به عنوان تنها مکانی در جهان شناخته می شود که خاک آن خوراکی است و مردم محلی از آن در پخت غذاهای مختلف به عنوان ادویه استفاده می کنند. محلی ها به این ادویه گلک می گویند که از کوه قرمز رنگی در هرمز آن را به دست می آورند و از ان در پخت غذاهای مختلف استفاده می کنند. تموشی نانی محلی و از معروف ترین خوراکی هایی است که از این خاک در آن استفاده می شود.

  • جنگل حرا جزیره هرمز

جنگل حرا از خاص ترین دیدنی های هرمز

این جزیره همه چیزش با دیگر جاها فرق دارد. خاکش ادویه غذاهاست، ساحل و دریایش قرمز است و جنگل هایش در میان آب ها رشد کرده و تنها راه رسیدن به آن قایق است! جنگل حرا از درخت های مانگرو تشکیل شده است. درختی که آب شور دریا را شیرین می کند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. این جنگل هیمشه سبز هرمز مساحتی ۲۲ هزار هکتاری دارد که قسمت هایی از آن در قشم، هرمز و چابهار قرار گرفته است.

جنگلی که به نظر می رسد که در میان آب ها قرار گرفته و ریشه ای در زمین ندارد اما با جزر آب ریشه های این درختان بیرون می آیند و تبدیل به یکی از خاص ترین دیدنی های هرمز می شود. برای بازدید از این جاذبه باید با قایق خود را به این جنگل برسانید و تایم محدودی برای بازدید خواهید داشت چون با پایین رفتن آب دریا دیگر امکان حرکت قایق وجود ندارد و مجبور خواهید شد تا مد دوباره دریا صبر کنید.

  • دره مجسمه ها جزیره هرمز

دره مجسمه ها از دیدنی های جزیره هرمز

از دیگر جاهای دیدنی مرموز و عجیب هرمز دره مجسمه ها یا دره تندیس هاست. دره ای که وقتی وارد آن می شوید خیال می کنید که هنرمندی ساعت های طولانی روی سنگ ها حکاکی کرده و تندیس هایی با این ابعاد ساخته است. اما این دره ها تنها طی میلیون ها سال با باد و باران فرسوده شده و به شکلی درآمده که حالا می بینیم. کافیست تا کمی قوه تخیلتان قوی باشد تا ساعت ها غرق تماشای این دره شوید و هر قسمت را به تندیس انسان یا حیوانی تشبیه کنید.

برای بازدید از این جاذبه دیدنی هرمز می توانید با پای پیاده به دره مجسمه ها بروید. هم از “توک توک” استفاده کنید. توک توک ها موتورهای سه چرخی هستند که مهم ترین وسیله حمل و نقل در این جزیره محسوب می شوند.

  • دره رنگین کمان، مکان دیدنی خاص هرمز

دره رنگین کمان از خاص ترین دیدنی های هرمز

جذابیت های دیدنی های جزیره هرمز تمام شدنی نیست. دره رنگین کمان هرمز یکی دیگر از دیدنی های هرمز است. تصویر این دره درست مانند نقاشی از کوه هاست که از همه رنگ های جعبه مدادرنگی در آن استفاده شده است. دلیل وجود این همه رنگ در این دره وجود کانی های خاصی است که در خاک وجود دارد و باعث این همه رنگ متنوع شده است.

از آبی و زرد و سفید و قرمز بگیر تا نقره ای و آبی و سیاه را می توانید در این کوه های زیبای رنگارنگ پیدا کنید. این دره در قسمت جنوب غربی جزیره قرار گرفته و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری جزیره هرمز بین مسافران است. یادتان نرود که هنگام بازدید از این دره به هیچ وجه به فکر پوشیدن لباس های رنگ روشن و سفید نیفتید.

  • دره ای که سکوت در آن حکم فرماست

دره سکوت از جاذبه های گردشگری در جزیره هرمز

اگر به این دره رفتید آن وقت می فهیمد دلیل نامگذاری این مکان به دره سکوت چیست. به این دره که پا می گذارید هیچ چیز نمی شنوید جز سکوت مطلق. دره ای که تمامی صخره های آن را سنگ و بلورهای نمکی تشکیل داده است. سنگ نمک این قابلیت را دارد تا انرژی منفی زا جذب خود کند و انرژی مثبت را ساطع کند به همین خاطر به این دره “دره انرژی” هم گفته می شود. دره ای که محال است که به این سری بزنید و با حال خوب و انرژی مثبت از ان جا برنگردید.

  • فرش خاکی هرمز

فرش خاکی از جذاب ترین دیدنی های هرمز

در میان همه جاهای دیدنی جزیره هرمز و جاذبه های گردشگری هرمز این فرش خاکی تنها دست ساخته بشر است و کار طبیعت نیست. هنرمندان بومی جزیره دست به ابتکار جالبی زده اند و فرش های بزرگی را با استفاده از خاک های رنگی جزیره نقش کرده اند. فرش های خاکی بزرگی که طرح های ساده آن نشان دهنده فرهنگ بومی این منطقه است.

در نوروز و ازدیبهشت ماه که به این جزیره سفر کنید فصل برگذرای جشنواره فرش خاکی جزیره است و می توانید از نزدیک شاهد این فرش ها باشید. البته که کارشناسان حفاظت از محیط زیست این کار را چندان مناسب نمی دانند و اعتقاد دارند که این کار باعث آسیب به طبیعت بکر این جزیره خواهد شد اما با این حال این فرش های خاکی از خاص ترین دیدنی های هرمز می باشد.

  • غار مراقبه از جاهای دیدنی جزیره هرمز

دیدنی های عجیب و غریب هرمز

غار مراقبه یکی از جاهای دیدنی در هرمز است که در دره سکوت قرار گرفته است و می توانید از هر دوی این دیدنی ها در یک روز دیدن کنید. غاری پوشیده از نمک که سکوت و آرامش بی نظیری در آن حاکم است و خیلی ها برای مراقبه کردن به این غار می روند. این غار لقب تنها غار سه طبقه ایران را هم دارد. البته که دسترسی به این غار خیلی هم راحت نیست و شاید هر کسی نتواند به داخل این غار برود. اما حس خوب و زیبایی این غار نمکی می ارزد که تکمی لاش کنید تا بتوانید خود را به داخل این غار برسانید.

  • پنجره دریا

جاذبه های دیدنی هرمز

یکی از دیدنی ترین مکان های هرمز صخره ای بزرگ است که حفره ای در میان آن وجود دارد که به اسم پنجره دریا شناخته می شود. این صخره در نزدیکی ساحل لاک پشت ها قرار گرفته است. از میان حفره این صخره چشم اندازی از دریا به چشم می خورد که درست مانند پنجره ای است که رو به دریا باز شده و منظره فوق العاده دیدنی به وجود آورده است.

  • دشت آهوان هرمز

دشت آهوان از مکان های گردشگری هرمز

شاید شنیدنش برایتان کمی عجیب باشد اما جزیره هرمز آهو هم دارد. قسمتی از هرمز که به دشت آهوان معروف است پر است از آهوهایی که آزادنه به این سو و آن سو می روند. بومیان و این آهوها تعامل خوبی با هم دارند و همین باعث شده تا آهوها از انسان ها فراری نباشند. به همین خاطر در هنگام بازدید از این جاهای دیدنی هرمز می توانید کاملا به این آهوها نزدیک شوید و از نزدیک آن ها را ببینید.

  • کوه برفی یا گنبد نمکی هرمز

کوه برفی از جاذبه های گردشگری خاص هرمز

در حال عبور از جاده در هرمز که شما را به دره مجسمه ها می رساند کوه را خواهید دید که رنگش با دیگر کوه های اطرافش متفاوت است. کوهی سفید رنگ که بین کوه های سرخ قرار گرفته و بیشتر از بقیه به چشم می آید. این کوه برفی تماما از نمک تشکیل شده و از دور طوری به نظر می رسد که انگار روی ان را برف پوشانده است به همین خاطر به کوه برفی هرمز معروف شده است.

  • غار دریایی هرمز از دیدنی های هرمز

اگر اهل ماجراجویی هستید یکی از مناسب ترین جاذبه های دیدنی هرمز برای شما غارهای دریایی این جزیره است. غارهای بزرگ و کوچکی که در ارتفاعات سنگی نزدیک به ساحل ایجاد شده اند و مکان خوبی تماشای دریا هستند. اهل علاقه مند به عکاسی باشید می توانید عکس ها متفاوت و جذابی را از این غارهای دریایی بگیرید.

  • پرتگاه غروب

پرتگاه غروب از جاذبه های گردشگری جزیره هرمز

یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی هرمز پرتگاه غروب است. پرتگاهی که بهترین نقطه برای تماشای غروب آفتاب می باشد. بدون شک تماشای غروب آفتاب از بالای صخره ای بلند رو به ساحل اسپانیایی هرمز یکی از ماندگارترین تصاویری است که از این سفر تا هیمشه در یاد شما خواهد ماند.

آثار باستانی و دیدنی های تاریخی جزیره هرمز

شاید خیلی از کسانی که به هرمز سفر می کنند خبری از آثار باستانی جزیره هرمز نداشته باشند و فقط هرمز را با جاذبه های طبیعی اش بشناسند. اما در هرمز آثار تاریخی و باستانی هم کم نیست.

  • قلعه پرتغالی ها در هرمز

قلعه پرتغالی ها از آتار تاریخی و باستانی هرمز

یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی هرمز مربوط به قلعه است که از زمان استعمار پرتغالی ها بر شهرهای جنوبی کشور به یادگار مانده است. البته که این تنها قلعه به جا مانده از آن دوران نیست و نمونه هایی دیگری در چابهار و یا قشم هم وجود دارند اما این قلعه از دیگر قلعه مهم تر است. دلیل این اهمیت هم به موقعیت استراژتیک هرمز و تسلطش به تنگه هرمز برمی گردد.

این قلعه در سال ۱۵۰۷ به دستور آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی ساخته شده است. قلعه ای چند ضلعی با دیوارهای بسیار محکم و قطور و چند برج دیدبانی که از آن برای تسلط به تمامی مناطق اطراف و محافظت از خود استفاده می شده است. هنگام بازدید از این قلعه توپ هایی را خواهید دید که سرجای خود مانده اند و سر آن ها به سمت دریا نشانه رفته است. این قلعه در شمالی ترین نقطه جزیره قرار گرفته و دسترسی بسیار راحتی دارد.

  • قصر بی بی گل از دیدنی های جزیره هرمز

قصر بی بی گل از جاهای دیدنی هرمز

به قسمت غربی جزیره که بروید مخروبه هایی از یک بنای قدیمی خواهید دید. محلی ها راجع به این بنا داستان جالبی را روایت می کنند. داستان هفت خواهری که به هرمزگان می آیند و هر کدام به یکی از مناطق حکومت می کرده است. این بنا هم قصر دو خواهر از این هفت خواهر است که به هرمز حکومت می کرده اند. مابقی هم هر یک به دیگر مناطق از جمله میناب، قشم و…. حکومت می کردند.

  • زیارتگاه خضر نبی و مقام الیاس

آرامگاه خضرنبی از جاهای دیدنی جزیره هرمز

یکی از جاهای تاریخی و باستانی هرمز که بین مردم بسیار هم مقدس است زیارتگاه خضر نبی است. به ضلع شرقی جزیره که بروید این بنای کوچک با گنبد سبز رنگش حتما به چشمتان خواهد خورد. زیارتگاهی که بین مردم محلی بسیار مقدس است و برای برآورده کردن آرزوهایشان مردم به این زیارتگاه می روند. این زیارتگاه در چند قدم ساحل قرار گرفته  و اگر به سمت ساحل بروید تکه سنگی را خواهید دید که در میان آب قرار گرفته و به مقام الیس معروف است.

مردم جزیره هر زمانی که صیدشان کم می شود قربانی را نذر این زیارتگاه می کنند و از خرما و یا گوشت قربانی روی آن تکه سنگ می گذارند را حاجتشان برآورده شود. دریانوردان جنوبی بر این اعتقادند که خضرنبی و الیاس محافظان و پشتیبانان دریانوردان هستند.

  • موزه دکتر نادعلیان از جاهای دیدنی هرمز

موزه دکتر نادعلیان در هرمز

یکی از جاهای دیدنی هرمز که باید از آن دیدن کنید موزه دکتر نادعلیان است. موزه ای که در محله ای قدیمی در هرمز قرار گرفته و بازدید از آن می تواند اطلاعات خوبی به شما راجع به فرهنگ، سنت و باروهای مردم بومی این منطقه بدهد. در این موزه نمونه های مختلفی از نقاشی ها و صنایع دستی مردم بومی به نمایش گذاشته شده است. آثار خود دکتر نادعلیان که به دلیل آثار فاخر هنری اش در دنیا مطرح است در این موزه به چشم می خورد و حسابی چشم نوازند.

عکس از دیدنی های هرمز

عکسهای دیدنی جزیره هرمز عکسهای دیدنی جزیره هرمز عکسهای دیدنی جزیره هرمز

هرمز، جزیره ای کوچک اما پر جاذبه

سفر به هرمز شروع یک سفر هیجان انگیز و پر هیجان است. هر یک از جاذبه های گردشگری هرمز جذابیت خاص خودش را دارد و هر آدمی را محو تماشای خودش می کند. از ساحل های بکر و زیبایش تا آثار تاریخی و باستانی که هر کدام داستان پر رمز و رازی را پشت سر دارند و حکایت های فراوانی را برای ما روایت می کنند. سفر به این جزیره دیدنی می تواند به یکی از بهترین و خاطره انگیزترین سفرهایتان تبدیل شود.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *