جاهای دیدنی تبریز که باید سری به آن‌ها بزنید!

جاهای-دیدنی-تبریز-که-باید-سری-به-آن‌ها-بزنید!

شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، در شمالغرب کشور عزیزمان ایران واقع شده است. این شهر کوهستانی که به شهر اولین‌ها شهرت یافته، از لحاظ تاریخی، بسیار غنی بوده و از این رو به این شهر، شهر حماسه‌ها نیز گفته می‌شود. این شهر در چندین دوره پایتخت ایران بوده و همواره با رویدادهای تاریخی مهمی مواجه شده است. این شهر که پنجمین شهر پرجمعیت ایران است دارای مردمی خون‌گرم و مهربان می‌باشد که به زبان شیرین ترکی سخن می‌گویند. جاذبه‌های زیبای این شهر تاریخی (که تعداد آن‌ها نیز بسیار زیاد است) هرساله بسیاری از گردشگران را از سرتاسر جهان به این شهر زیبا و حماسی جذب می‌کنند.

ما در این مقاله از لیدوماتریپ قصد داریم تا شما را با این جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تبریز این شهر بی‌نظیر آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی تبریز کجاست؟

همان ‌طور که می‌دانید، برای تجربه یک سفر عالی بایستی قبل از شروع سفر با جاذبه‌های گردشگری شهر مورد نظر خود آشنا شوید تا بتوانید یک سفر به یاد ماندنی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید. طبیعتا اگر شما خواننده این مقاله هستید، قصد سفر به این شهر زیبا را دارید و ما شما را بابت این حسن انتخابتان تحسین می‌کنیم؛ چراکه شهری را به‌عنوان مقصد سفر خود برگزیده‌اید که از لحاظ تاریخی و گردشگری بسیار غنی بوده و تعداد جاهای دیدنی آن بی‌شمار است. در سفر خود به تبریز حتما باید به این مکان‌ها سری زده و خاطرات نابی را برای خودتان رقم بزنید. اما خب برای لذت بردن از یک سفر عالی شما نیازمند یک اقامتگاه مطمئن هستید تا بعد از بازدید از این اماکن تفریحی و تاریخی در این اقامتگاه با خیال راحت خستگی در کنید. شما می‌توانید از طریق وبسایت لیدوماتریپ با اجاره سوئیت و ویلا در تبریز بهترین اقامت را در این شهر زیبا تجربه کنید.

· معروف ترین جاذبه گردشگری تبریز؛ پارک ائل گلی شهر اولین‌ها

جاهای-دیدنی-تبریز؛-پارک-ائل-گلی-شهر-اولین‌ها

یکی از جاهای دیدنی تبریز که شهرت بسیار زیادی دارد، پارک ائل گلی است. کمتر کسی وجود دارد که به این شهر زیبا سفر کند اما سری به این پارک فوق‌العاده نزند! البته ناگفته نماند که در بین مردم تبریز این پارک به نام قدیمی خود یعنی شاهگلی معروف است؛ پس اگر در هنگام سفر به این شهر زیبا از کسی آدرس پارک ائل گلی را پرسیدید و آن شخص به شما آدرس پارک شاهگلی را داد، جا نخورید.

این مکان تفریحی در قسمت جنوب شرقی تبریز واقع شده و قدمت آن به دوران حکومت آق‌قویونلوها برمی‌گردد. بنای ائل‌گلی به مرور زمان و در دوره‌های مختلف همانند دوره‌ی صفویه گسترش پیدا کرده و در دوران اخیر نیز امکانات تفریحی بسیاری به این پارک افزوده شده است. در این پارک استخری وجود دارد که موجب شده زیبایی این پارک دوچندان شود. در اطراف این استخر کافه و رستوران‌هایی ایجاد شده که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در یک عصر زمستانی با در دست داشتن یک فنجان قهوه یا یک لیوان چای در اطراف این استخر قدم زده و از محیط دلنشین آن لذت ببرید.

در بخش میانی این استخر عمارتی وجود دارد که هم‌اکنون از آن به‌عنوان کافه و رستوران استفاده می‌شود و با توجه به چشم‌انداز عالی این عمارت، مطمئن باشید خوردن کوفته تبریزی و کباب مخصوص این رستوران، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود.

حتی اگر قدم زدن کمی شما را خسته کرده و به دنبال هیجان باشید این تفرجگاه بی‌نقص برنامه‌های جالبی برای شما دارد و می‌توانید با رفتن به بخش شهربازی و سورتمه سواری این پارک کمی آدرنالین خونتان را بالا ببرید.

آدرس پارک ائل گلی: خیابان شهید باکری، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی

· بازار بزرگ تبریز؛ قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

بازار بزرگ تبریز؛ از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

یکی از جاهای دیدنی تبریز که طرفداران بسیار زیادی هم دارد، بازار بزرگ سرپوشیده تبریز است. اگر شما نیز به بازارهای سنتی و سرپوشیده علاقه دارید پیشنهاد ویژه لیدوماتریپ به شما بازدید از بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان است که در شهر تبریز قرار دارد. این بازار که از جاذبه‌های تاریخی این شهر و قلب تپنده اقتصادی آن محسوب می‌شود، یک بار در تاریخ ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله کاملا تخریب شد. اما طولی نکشید که به دست استادکاران بسیار ماهر دوباره بازسازی شد و در واقع آنچه که ما هم‌اکنون می‌بینیم یادگار دوران زندیه و قاجاریه است.

در واقع می‌توان این بازار را نماد بارز محیط تجارت و زندگی اسلامی دانست و علت این امر آن است که در این بازار در کنار سراهای تجاری، تعداد قابل توجهی مدرسه و مسجد نیز دیده می‌شود. این بازار که در خیابان جمهوری اسلامی واقع شده، از سمت غرب به مسجد جامع تاریخی تبریز منتهی می‌شود.

· ارگ علیشاه؛ نمادی کهن از تبریز

ارگ علیشاه؛ نمادی کهن از تبریز

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز، ارگ علیشاه است؛ چراکه این سازه دارای قدمتی ۷۰۰ ساله بوده و در واقع یکی از قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور محسوب می‌شود. این مجموعه تاریخی که در ابتدا به‌صورت یک مسجد عظیم بنا شده بود، به علت حوادث طبیعی مختلف به مرور زمان تخریب شد و اکنون تنها فقط یک دیوار بلند از این مجموعه تاریخی باقی مانده که درمیان مردم به ارگ علیشاه معروف است.

ساعت بازدید از این ارگ باشکوه ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر می‌باشد. این ارگ بی‌نظیر که در خیابان امام، چهارراه شریعتی، به سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام واقع شده، در هر دوره از تاریخ با توجه به اقتضای ویژگی‌های هر دوره کاربری متفاوتی داشته است. شاید بتوان گفت که علت تغییر نام این دیوار به ارگ به این دلیل بوده که در دوران سلطنت قاجار محوطه این مجموعه تاریخی به انبار غلات و مهمات تبدیل شده بود و به همین دلیل در اطراف آن حصارکشی صورت گرفت.

· مسجد کبود؛ فیروزه جهان اسلام

مسجد کبود؛ فیروزه جهان اسلام

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز مسجد جهانشاه است که به نام گوی مسجد (معادل ترکی مسجد کبود) معروف است. این مسجد زیبا به‌عنوان فیروزه جهان اسلام نیز شناخته می‌شود که علت این لقب، تنوع کاشی‌کاری و رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی کاشی‌های معرق‌کاری شده آن است.

این مسجد در واقع در مجموعه بزرگی تحت عنوان مجموعه مظفریه قرار داشته است. این مجموعه شامل کتابخانه، خانقاه، مسجد و صحن بوده که متاسفانه امروزه چیزی جز خرابه‌های آن باقی نمانده و هرچند که به علت زلزله این بنا دچار آسیب شده و از این بنای باشکوه فقط سردر مسجد و چند ستون باقی مانده؛ اما همین مقدار باقی‌مانده برای نشان دادن هنر و ظرافت استادکاران قرن نهم کافی است.

این مسجد زیبا که در خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت واقع شده، به علت کاشی‌های معرق کاری شده فیروزه‌ای و انواع خطوط نستعلیق، ثلث، نسخ و طرح‌های اصیل اسلیمی مورد توجه بسیاری از هنرمندان در سرتاسر جهان قرار گرفته است.

· مسجد جامع تبریز؛ یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

مسجد جامع تبریز؛ یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

یکی دیگر از مساجد تاریخی که دارای قدمتی بالاست و مطمئنا جزو جاهای دیدنی شهر تبریز محسوب می‌شود، مسجد تاریخی جامع تبریز است. این مسجد که در طول دوران مختلف گسترش یافته، دارای شبستانی بسیار بزرگ است و در واقع این شبستان بزرگ، قدیمی‌ترین بخش این مسجد محسوب می‌شود. شما می‌توانید ظریف‌ترین گچ بری‌ها را بر روی ستون‌های این مسجد مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

همان ‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، بخش‌های مختلف این مسجد با توجه به اهمیتی که این مسجد برای تمامی پادشاهان داشته، گسترش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال، کاشی کاری گنبد زیبای این مسجد منحصربه‌فرد، یادگار دوران آق‌قویونلوها بوده و محراب گچ‌بری شده آن به دوران ایلخانان مربوط می‌شود. ناگفته نماند که این مسجد در دوران سلطنت قاجاریان به‌طور کامل بازسازی شد و استادکاران پس از انجام تعمیرات، کتبیه‌هایی از جنس سنگ مرمر را به سردر این مسجد اضافه کردند.

آدرس مسجد جامع تبریز: بازار تبریز، خیابان شهید مطهری، مقابل موزه خانه مشروطه

· خانه استاد شهریار؛ خانه شعر و ادب آذری

خانه استاد شهریار؛ خانه شعر و ادب آذری

برای کسانی که اهل شعر و ادبیات هستند خانه استاد شهریار یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود. استاد شهریار که نام اصلی ایشان محمدحسین بهجت تبریزی است، در میان تمامی ایرانیان از ترک، فارس، کرد گرفته تا لر و بختیاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. از اشعار معروف ایشان که مطمئنا حداقل همه آن را یک بار شنیده‌اند، شعر زیبا « آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟» است. بدون شک برای تمامی طرفداران شعر و ادب فارسی آشنایی با سبک زندگی این شاعر توانمند و قهار لذت بخش خواهد بود.

شما می‌توانید با مراجعه به خانه استاد شهریار بسیاری از لوازم التحریر، آلبو‌م‌های عکس و وسایل شخصی ایشان را مشاهده نمایید.

خانه استاد شهریار در خیابان ارتش، محله مقصودیه واقع شده است.

· موزه آذربایجان؛ موزه‌ای با آثار متنوع

موزه آذربایجان؛ موزه‌ای با آثار متنوع

درمیان موزه‌های بسیار زیادی که در شهر تاریخی تبریز وجود دارد مثل موزه عصر آهن، موزه قاجار، موزه مشروطه و غیره، موزه آذربایجان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و د رواقع از این موزه تحت عنوان دومین موزه باستان شناسی ایران یاد می‌شود. این موزه سه طبقه‌ای دارای زیربنای ۲۴۰۰ مترمربعی است که از بخش‌های مختلفی همچون کتابخانه، یک سالن نمایش و غیره تشکیل شده است.

موزه آذربایجان دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است و این موزه به علت محدودیت مکانی فقط توانسته بخشی از آن‌ها را در معرض دید عموم قرار دهد. در میان آثار تاریخی موجود در این موزه سفالینه‌هایی یافت می‌شوند که دارای قدمت ۷ هزار ساله هستند. آدرس این موزه باشکوه در خیابان امام، جنب مسجد کبود می‌باشد.

· کوه عون بن علی (عینالی)؛ مکانی برای کوهنوردی خاطره‌انگیز

 کوه عون بن علی (عینالی)؛ مکانی برای کوهنوردی خاطره‌انگیز

این کوه در قسمت شمالی تبریز واقع شده و به رنگ سرخ می‌باشد که از تمام نقاط تبریز قابل مشاهده است. ارتفاع بلندترین نقطه کوه عینالی از سطح دریا ۱۹۶۰ متر است. کوه عون بن علی از سمت شمال به رودخانه تلخه رود، دره‌های اهر و دریاچه ارومیه منتهی می‌شود. این کوه به علت واقع شدن در یک منطقه خوش آب و هوا به یکی از مکان‌های تفریحی تبریزیان تبدیل شده و شما می‌توانید بسیاری از تبریزیان پیر و جوان را که در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل درحالی که به تفریح و کوه‌نوردی می‌پردازند، در این تفرجگاه ملاقات کنید.

امکانات رفاهی و تفریحی این تفرجگاه همانند تله‌کابین، رستوران، باغ پرندگان و غیره، این کوه را به یکی از جاهای دیدنی منحصربه‌فرد تبریز ، تبدیل کرده است. شما می‌توانید برای دسترسی به این تفرجگاه جذاب به سمت اتوبان پاسداران تبریز حرکت کنید. این کوه دارای مسیر ماشین‌رو و آسفالته نیز می‌باشد که تا بالای کوه و نزدیکی محوطه امامزاده‌ای که در آن واقع شده امتداد دارد. روشنایی این مسیر که جلوه بسیار خاصی را به این مسیر بخشیده سبب شده تا این راه به یکی از پاتوق‌های شبانه جوانان و خانواده‌های تبریزی تبدیل شود.

· مقبره الشعرا؛ نماد شعر و ادب 

مقبره الشعرا؛ نماد شعر و ادب 

یکی از جاهای دیدنی تبریز که درمیان اهالی و دوست داران شعر و ادب فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و هرساله بالغ بر یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند، مقبره الشعرا می‌باشد. مقبره الشعرا آرامگاه بیش از ۴۰۰ تن از اهالی شعر و ادب  است و آخرین شخصی که در این آرامگاه باشکوه به خواب ابدی رهسپار شده، استاد شهریار عزیز می‌باشد.

در قرن ۶ با توجه به جو ناآرام و جنگ زده ایران، بسیاری از شاعران برای در امان ماندن از این وضعیت و شرایط جنگی به شهر تبریز که در آن زمان مرکز حکومت اتابکان آذربایجان بود، پناه می‌آوردند به همین دلیل این شهر زیبا از لحاظ متون نظم و نثر بسیار غنی است.

این آرامگاه با توجه به زمین لرزه‌های سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری قمری متروکه شده بود که بار دیگر در سال ۱۳۵۰ خورشیدی این بنا بازسازی شده و به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز تبدیل گشته است.

· برج خلعت پوشان؛ از جاهای دیدنی تبریز

برج خلعت پوشان؛ از جاهای دیدنی تبریز

شاید شما نیز جزو آن دسته افرادی باشید که با شنیدن نام این برج تعجب کرده باشید و کنجکاو شده باشید تا این برج تاریخی را ببینید. علت نام‌گذاری این برج به برج خلعت پوشان به دلیل کاربری خاص آن در دوران‌ مختلف بوده است. در واقع خلعت‌های اهدایی حکمرانان و پادشاهان سایر کشورها به حاکمان آذربایجان، در این برج بر دوش آن‌ها نهاده می‌شد.

قدمت برج خلعت پوشان به دوران صفویه برمی‌گردد و به دلیل همین قدمت بالا برای بسیاری از مطالعات باستان‌شناسی اهمیت قابل توجهی دارد. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد لیدوماتریپ به شما این است که بازدید از این برج منحصربه‌فرد را حتما در برنامه سفر خود به تبریز بگنجانید. این برج در حدود ۵ کیلومتری تبریز و در کنار رودخانه میدان چایی واقع شده است.

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اطراف تبریز

علاوه بر تعداد بالای مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود تبریز، در اطراف تبریز نیز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری وجود دارد که دیدن و آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نبوده و تجربه بسیار خوبی برای گردشگران خواهد بود؛ لذا لیدوماتریپ در این مقاله سخن را به جاهای دیدنی تبریز محدود نکرده و قصد دارد که شما را با مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف تبریز نیز آشنا نماید.

· شهرستان جلفا؛ مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی

شهرستان جلفا؛ مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی

جلفا که در واقع یک شهر مرزی محسوب می‌شود و هم مرز با دو کشور ارمنستان و آذربایجان می‌باشد، به دلیل موقعیت گمرکی خاصی که دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ناگفته نماند که این شهر زیبا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و حتما در سفر به تبریز سعی کنید سری به این شهر زیبا هم بزنید. مردمان این شهر که اغلب از اقلیت‌های مذهبی کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شوند، بسیار خون گرم و مهمان‌نواز هستند. از جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا می‌توان به حمام جلفا، رودخانه ارس، پارک ملی کنتال، کلیسای چوپان، کاروانسرای خواجه نظر، کلیسای سن استپانوس، آبشار آسیاب خرابه، پل ضیاء الملک و غیره اشاره کرد که در زیر توضیح مختصری درباره برخی از این جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

۱. جاهای دیدنی جلفا؛ کلیسا سن استپانوس

جاهای دیدنی جلفا؛ کلیسا سن استپانوس

این کلیسا که به نام کلیسای استفانوس مقدس نیز شهرت دارد، یکی از کلیساهای مهم ارامنه عزیز کشورمان می‌باشد که در ۱۵ کیلومتری غرب جلفا واقع شده است. از آنجایی که اولین شخصی که در بیت المقدس در راه مسیحیت به دست یهودیان سنگسار شد سن استفان بوده، این کلیسا را به این عنوان نامگذاری کرده‌اند. این کلیسا به دلیل معماری خاص و جذابی که دارد هرساله بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. این کلیسا در قرن نهم بنا شده و بعد از تخریب به علت زلزله، بار دیگر در دوران صفویان بازسازی شده است.

۲. رودخانه ارس؛ رودخانه مرزی جلفا

رودخانه ارس؛ رودخانه مرزی جلفا

رودخانه ارس که در میان ترک‌ها به آراز یا آراکس معروف است یکی از طبیعت‌های بکر و دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. این رودخانه از کشور ترکیه سرچشمه گرفته و حدود ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از استان‌های شمال غربی کشورمان یعنی آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل می‌گذرد و از غرب به شرق سرازیر می‌شود. سد ارس نیز که در چهل کیلومتری شهر جلفا بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و آذربایجان احداث شده از تفرجگاه‌های بسیار دیدنی این منطقه است و به علت دارا بودن انواع ماهی‌های آب شیرین به لحاظ گردشگری و ماهیگیری اهمیت بسیار زیادی دارد.

۳. آبشار آسیاب خرابه؛ جاذبه گردشگری زیبای طبیعت جلفا

آبشار آسیاب خرابه؛ جلوه زیبای طبیعت جلفا

علت نام‌گذاری این آبشار به نام آبشار آسیاب خرابه، آسیابی بوده که در نزدیکی آن قرار داشته است. این آبشار بسیار زیبا که در بالای کوه کیامکی واقع می‌باشد، در واقع از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده که بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین این آبشارها ده متر ارتفاع دارد. ناگفته نماند که گیاهان آبی که بر روی صخره‌های اطراف این آبشار روییده‌اند جلوه بسیار جالب و زیبایی را آفریده‌اند که بدون شک دیدن آن‌ها روح شما را جلا خواهد بخشید.

· روستای تاریخی کندوان؛ از عجیب‌ترین جاهای دیدنی تبریز

روستای تاریخی کندوان؛ از عجیب‌ترین جاهای دیدنی تبریز

شاید کمتر کسی باشد که نام روستای زیبای کندوان را نشنیده باشد. کندوان که یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است، در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع است و دارای قدمت ۷ هزار ساله می‌باشد. این روستا شهرت خود را مدیون خانه‌هایی است که همانند کندوی عسل در دل سنگ‌ها حفر و ساخته شده‌اند. این روستا که دارای ۱۱۷ خانوار است به یکی از مکان‌های توریستی تبدیل گشته است. ساکنین این روستا اغلب به کار کشاورزی، تولید صنایع دستی و دامپروری مشغول هستند. از لحاظ آب و هوایی هم این منطقه در خوش آب و هواترین منطقه قرار دارد. پیشنهاد لیدوماتریپ به شما این است که حتما هنگام بارش برف سری به این روستا بزنید و از دیدن منظره خیره کننده برفی بر روی این خانه‌های کندویی نهایت لذت را ببرید.

· قلعه بابک؛ قلعه‌ای در ارتفاعات کلیبر 

قلعه بابک؛ قلعه‌ای در ارتفاعات کلیبر 

قلعه بابک که در شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی واقع شده، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود و از معروف‌ترین قلعه‌های به یادگار مانده تاریخ کشورمان است. این قلعه که در منطقه ارسباران آذربایجان شرقی واقع شده در واقع به مدت ۲۰ سال محل جنگ سردار بزرگ ایرانی، بابک خرمدین و یارانش بوده است. این شخص توانسته با بهره‌گیری درست از موقعیت این منطقه، چندین سال در برابر حمله اعراب مقاومت کند و چندین بار به آن‌ها شبیخون زده و شکست سختی را بر آن‌ها وارد سازد.

برای دسترسی به این قلعه زیبا لازم است که کمی کوه‌پیمایی کنید؛ اما مطمئن باشید که منظره زیبا و خیره‌کننده‌‌ای که در انتهای این مسیر نسبتا دشوار در انتظار شماست ارزش آن را دارد که این سختی را تحمل کنید.

جاهای دیدنی تبریز در فصل‌های مختلف

شهر تبریز با توجه به موقعیت خود که یک شهر کوهستانی محسوب می‌شود، دارای آب و هوای سرد و خشکی است. به همین علت بهترین زمان سفر به تبریز فصول گرم سال می‌باشند. اما این مسئله به این معنا نیست که این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان جاذبه گردشگری ندارد. به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این شهر زیبا قصد داریم که شما را با جاذبه‌های گردشگری تبریز در فصل‌های مختلف سال بیشتر آشنا کنیم.

· جاهای دیدنی تبریز در بهار

جاهای دیدنی تبریز در بهار

فصل بهار و ایام نوروز در واقع از آن دست زمان‌هایی هستند که شما می‌توانید به تمامی مکان‌های معرفی شده در مقاله سری بزنید و تجربه‌های جدیدی را برای خود خلق کنید. اما در میان جاهای دیدنی تبریز که فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از آن‌ها است، کویر قوم تپه تبریز از زیبایی چشم‌نوازی برخوردار می‌شود که در قسمت شمال شرقی تبریز در صوفیان واقع شده است.

شاید شما نیز از آن دست افرادی باشید که هنگام شنیدن نام تبریز تصاویری از طبیعت و گیاهان در ذهن شما تداعی شود و وجود بیابان را در این شهر زیبا دور از انتظار بدانید؛ اما با این وجود، این شهر دارای یکی از زیباترین کویرهای ایران به نام قوم تپه است و اگر شما نیز به بیابان گردی علاقه دارید حتما هنگام سفر به این شهر زیبا بایستی به این بیابان سری بزنید.

ناگفته نماند که بافت این نقطه از تبریز با بافت سایر نقاط تفاوت دارد و این بیابان به صورت طبیعی و به خاطر وزش بادهای مختلف فصلی که سبب تجمع خاک و گرد و غبار شده به صورت تپه‌های شنی به وجود آمده است.

· جاهای دیدنی و جاذبه های تبریز در تابستان

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

فصل تابستان به فصل سفر معروف است و بسیاری از خانواده‌ها به علت اینکه مدارس فرزندانشان تعطیل شده، قصد سفر دارند تا آب و هوایی عوض کنند. یکی از مقاصد گردشگری مهم در این فصل، شهر تبریز است که دارای آب و هوای معتدل و خوبی است و گرما چندان شما را اذیت نخواهد کرد.

۱. جنگل‌های ارسباران؛ یکی از بکرترین جاهای دیدنی تبریز

جنگل‌های ارسباران؛ یکی از بکرترین جاهای دیدنی تبریز

شما در فصل تابستان می‌توانید از اکثر جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کنید. اما پیشنهاد ویژه لیدوماتریپ به شما در سفر به تبریز در فصل تابستان گذراندن یک پیک‌نیک یک روزه در جنگل‌های منطقه ارسباران این استان است.

جنگل‌های ارسباران که درمیان بومیان این منطقه به نام‌های مختلف قره داغ و آرازبار شناخته می‌شود، یکی از جنگل‌های بکر و دیدنی ایران محسوب می‌شود که پناهگاه و زیست بوم انواع مختلف گیاهان و حیوانات است. شما در این جنگل می‌توانید از میوه درختان وحشی نظیر انار، آلوچه جنگلی، گردو، زغال اخته و غیره استفاده کنید و همچنین از نزدیک شاهد زندگی بسیاری از حیوانات همچون گوزن، خرس و غیره باشید. از جمله آثار تاریخی که در منطقه ارسباران واقع شده‌اند می‌توان به قلعه پشتو، دژ قهقهه، قلعه بابک و بازار اهر اشاره کرد.

جنگل‌های ارسباران را در واقع می‌توان از بکرترین جنگل‌های کوهستانی کشور دانست که دارای آب و هوای سرد و مطبوعی است.

۲. تفرجگاه سد امند تبریز؛ مجوعه‌ای تفریحی برای لحظاتی مفرح

 تفرجگاه سد امند تبریز؛ مجوعه‌ای تفریحی برای لحظاتی مفرح

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که بسیار محبوب است سد امند تبریز می‌باشد که دارای تفریحات آبی لوکس است. این تفرجگاه تفریحی که دارای تفریحات آبی مختلفی همچون اسکی روی آب، فلای بورد و جت اسکی است، در کنار سد امند واقع شده است. فاصله این سد از تبریز حدودا ۲۳ کیلومتر بوده و در کیلومتر ۱۵ جاده تبریز به سمت صوفیان قرار دارد.

از امکانات رفاهی این تفرجگاه می‌توان به رستوران، انواع فروشگاه‌های لاکچری، کافی شاپ، آنتن‌دهی موبایل و غیره اشاره کرد. از تفریحات جالب این تفرجگاه ماهیگیری است. البته ناگفته نماند که این دریاچه فقط محل زیست ماهی کپور است و شما نمی‌توانید ماهی دیگری از این دریاچه صید کنید.

محوطه اطراف سد امند با چندین هزار اصله درخت اقاقیا تزئین شده و صدای آرامش بخش آب و پرندگانی که بر فراز این سد پرواز می‌کنند عقل و هوش هر بیننده‌ای را می‌ربایند. به علاوه شما می‌توانید با نشستن در کافی‌ شاپ و با میل کردن یک عصرانه خوشمزه از این منظره زیبا لذت ببرید.

· جاهای دیدنی تبریز در پاییز

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

در فصل پاییز که هوا کمی سرد می‌شود کار و بار کافی شاپ‌ها رونق می‌گیرد که طبیعتا تبریز نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما اینکه کافی شاپ چه منظره و چشم‌اندازی داشته باشد بسیار مهم است. پیشنهاد ویژه ما به شما در سفر به شهر زیبای تبریز در فصل پاییز بازدید از پارک موزیکال ولیعصر این شهر است. این پارک که در کوی ولیعصر در کنار پارک باغلار باغی واقع شده یکی از زیباترین پارک‌های این شهر محسوب می‌شود. علت این امر وجود حوضچه‌هایی در سرتاسر پارک می‌باشد که به وسیله آب‌روهای موجود میان آن‌ها آب در سراسر پارک جریان داشته و در نهایت به استخر زیبای این پارک سرازیر می‌شود. در این استخر برای جلوه بیشتر بخشیدن به آن از نورپردازی هوشمند هفت رنگ استفاده شده و جلوه خاصی به شب‌های این پارک بخشیده است. در اطراف این استخر انواع مختلف و متنوع رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها وجود دارند که در خلق خاطره یک شب منحصربه‌فرد به شما کمک خواهند کرد.

· جاهای دیدنی تبریز در زمستان

جاهای-دیدنی-تبریز-در-زمستان

با آوردن اسم فصل زیبای زمستان در ذهن هر خواننده‌ای تصاویری محو از برف نقش می‌بنند که بی‌ارتباط با بحث ما هم نیست و شاید بتوان گفت که یکی از جاهای دیدنی تبریز که در فصل زمستان نباید آن را از دست بدهید پیست اسکی یام است. این پیست اسکی که از سال ۱۳۴۸ ساخته شده، یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم تبریز و مرند در فصل زمستان محسوب می‌شود. این پیست اسکی هم برای افراد مبتدی و هم برای افرادی که به صورت حرفه‌ای اسکی می‌کنند مناسب است. البته ناگفته نماند که اغلب مردم برای برف بازی و ساختن لحظاتی خوش به این تفرجگاه مراجعه می‌کنند. از امکانات این پیست می‌توان به آنتن دهی موبایل، رستوران، پیست آموزش کودکان و افراد مبتدی و غیره اشاره کرد.

این پیست اسکی که در ۱۵ کیلومتری شهر مرند و ۶۰ کیلومتری شهر تبریز واقع شده، در زمینی به متراژ ۳۰ هکتار احداث شده است. از تفریحات دیگر این پیست کوهنوردی است؛ چراکه دامنه‌های کوه میشو که پیست یام در آن قرار گرفته، مکان بسیار مناسبی برای صعود به ارتفاعات و طبیعت‌گردی است.

نام کنونی این تفرجگاه پیست اسکی پیام است، اما درمیان محلیان این منطقه و تبریزیان همچنان با نام یام شناخته می‌شود. یام در زبان مغول به معنای اسب چاپار است و با گذشت زمان کلمه یام توسط فرهنگستان ایران به پیام تغییر داده شد.

بدون دیدن بهترین جاهای دیدنی تبریز، تبریز را ترک نکنید!

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی و معرفی بهترین جاهای دیدنی تبریز بپردازیم؛ چراکه برای داشتن یک سفر جذاب و پرخاطره لازم است که حتما از قبل با مکان‌های دیدنی مقصد سفر خود آشنا شوید. هرچند که ما سعی کردیم تا با بیانی جامع حال و هوای این مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری و دیدنی را در ذهن شما زنده کنیم، اما مطمئنا تجربه عینی هر فرد بسیار منحصربه‌فرد بوده و مخصوص آن شخص می‌باشد. ما هم خوشحال می‌شویم تا اگر بعد از مطالعه این مقاله به این شهر زیبا سفر کردید ما را از تجربیات خودتان در بخش نظرات بهره‌مند کنید. همچنین اگر برای سفر به شهر زیبای تبریز به اطلاعات دیگری همچون سوغات تبریز، بهترین رستوران‌های آن و غیره نیاز دارید، حتما به نشریه لیدوما سری بزنید.

۴.۹/۵ - (۳۰۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *