با ۵ تا از زیباترین جنگل های ایران آشنا شوید

زیباترین جنگل های ایران

۵ تا از زیباترین جنگل های ایران برای سفر

ما انسان ها همیشه عاشق جنگل ها بودیم. زمانی که دل به جاده میزنیم، مدام اطراف را نگاه می کنیم تا درختی پیدا کنیم و زیر سایه اش بنشینیم. یک جورهایی وقتی درختان را از نزدیک لمس و حس می کنیم و اکسیژن نابشان را به ریه هایمان فرو می بریم، زنده می شویم، احساس آرامش عجیبی پیدا می کنیم و میخواهیم ساعت ها در سکوت جنگل قدم بزنیم و خود را از تماشای درختان کهنسال و جوان اطرافمان سیراب کنیم. بیراه نیست که جنگل گردی، تجویز پزشکان برای درمان انواع بیماری های روحی است که زندگی ماشینی و پر استرس آنها را بشر تحمیل کرده است.

خوشبختانه ایران منابع طبیعی و جنگلی زیبا و فراوانی دارد و شمال ایران به علت قرار گرفتن در نزدیکی دریا و رطوبت و بارندگی بالا، یکی از غنی ترین و پربارترین نقاط جنگلی ایران را داراست که حتی خود ساکنین شمال را عاشق و دلباخته خود کرده است. در ادامه با مجله لیدوما همراه باشید تا شما را با ۵ منطقه جنگلی حیرت انگیز در ایران معرفی کنیم.

جنگل دالخانی رامسر، بهشتی روی زمین!

دالخانی رامسر

برای رسیدن به جنگل دالخانی، ابتدا باید از یک مسیر رویاگونه عبور کنید. در واقع  در میان درختان انبوه و بلند شمالی، جاده ای ساخته شده که همان مسیر رسیدن به جنگل های دالخانی است. عبور از میان این جاده رویاگونه با سکوت دلپذیر جنگل و صدای طبیعت و هوای تازه ای که از پنجره در داخل ماشین جریان می یابد، روح و روان شما را نوازش می دهد.

این منطقه ی بکر، یکی از دیدنی ترین و زیباترین جنگل های رامسر است که بسیاری از افرادی که اهل سفر هستند و اندکی با طبیعت ایران و شمال آشنایی دارند، یا به این منطقه سفر کرده اند و یا آن را جزو برنامه های سفری آینده خود قرار داده اند.

پوشش گیاهی دالخانی تنوع بالایی دارد و در آن انواع درختان مانند فندق، بلوط، کوله خاس و گوجه فرنگی و زرشک وجود دارد. مندی یک نوع گیاهی است که می توانید آن را به صورتی که از ریشه کنده نشود بچینید و یک نوع ترشی خوشمزه از آن تهیه کنید.

در داخل جنگل، جویبارهای کوچکی وجود دارد که صدای آن هر گردشگری را به وجد می آورد.

یکی از ویژگی های جنگل های دالخانی، تمیزی بسیار بالای آن است چراکه شهرداری منطقه فعالیت گسترده ای در جهت پاکسازی آن دارد. ما نیز برای اینکه باری بر دوش فعالان محیط زیست اضافه نکنیم، هنگام سفر به این منطقه در نگهداری و حفاظت از این منطقه ی زیبا، باید بیش از پیش کوشا باشیم.

جنگل راش سوادکوه؛ جایی که در آن خبری از آفتاب نیست

زمانی در این جنگل ها هیچ انسانی نبود و خانه ای امن برای حیوانات و پرندگان بود چراکه قدمت جنگل های راش به میلیون ها سال پیش و و دوران ژوراسیک برمی گردد و هم اکنون تبدیل به یکی از زیباترین و دل انگیزترین جنگل های شمالی شده است.

برای دیدن جنگل ها راش باید به روستای سنگده بروید. درختان راش بلند قامت و سایه پسند هستند و شاخ و برگان زیادی دارند، به همین خاطر گفته می شود که در آن از آفتاب خبری نیست. البته نه اینکه واقعا تاریک باشد! اما سایه درختان انبوه و بلند قامت این منطقه جذاب، آنجا را تبدیل به جنگلی خنک کرده است که نور آفتاب چندان اذیتتان نخواهد کرد.

از روستای سنگده تا ابتدای مسیر پیاده‌روی در جنگل راش را باید با اتوموبیل طی کنید. از آن پس جنگل نوردی هیجان انگیز شما می شود. قدم زدن در میان درختان سربه به فلک کشیده، صدای خش خش برگ ها  زیر قدم هایتان و سکوتی که صدای پرندگان و طبیعت می تواند آن را بشکند. با بارش باران بوی خاک نم خورده و گیاهان هم به این ضیافتی که طبیعت ترتیب آن را داده، اضافه می شود. لیدوما توصیه می کند که اگر به سوادکوه رفتید، جنگل نوردی در میان این راش های تاریخی را از دست ندهید.

اگر قصد داشتید شب را در سوادکوه بگذرانید، می توانید با رزرو ویلا اجاره ای در سواده کوه ، از طریق سایت لیدوماتریپ، یک شب همراه با آرامش و راحتی را سپری کنید.

گیسوم، نقطه تلاقی جنگل با دریا

گیسوم

گیسوم جنگلی خاص در تالش است که در انتها به دریا می رسد. جنگل های گیسوم سایه بانی از درختان را تشکیل داده اند که ماشین ها از میان آنها عبور می کنند و این جاده زیبا در انتها به کرانه دریای خزر می رسند. تلفیق رنگ سبز جنگل  رنگ آبی دریا، صحنه ای بی نظیر است و در آنجاست که می توان فهمید طبیعت، بهترین نقاش دنیاست. در گیسوم ۷۶ گونه گیاهی شناسایی شده که ۲۱ گونه آن چوبی و بقیه علفی هستند و  بیشتر درختانش را انجیلی یا آسون‌دار تشکیل می‌دهند.

در مسیر گیسوم به دریا، می توانید پیاده شوید و چند ساعتی زیر درختان استراحت کنید، از موزه های طبیعی گل و گیاه دیدن کنید. از دیگر امکاناتی که در این جنگل وجود دارد می توان به وسایل بازی کودکان، کمپینگ طبیعی و آلاچیق اشاره کرد.

پس از خوشگذرانی در این جنگل ها و زمانی که به ساحل دریا رسیدید، هیچ چیزی نمیتواند لذتبخش تر از قدم زدن با پای بدون کفش، بر روی شن های داغ ساحل و گوش سپردن به صدای امواج طبیعت باشد. همچنین در ساحل گیسوم می توانید از انواع تفریحات آبی لذت ببرید.

گیسوم با منطقه زیبای اسالم و قلعه رودخان، تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

ارسباران، جنگلی خنک و بدون شرجی

ارسباران در منطقه آذربایجان شرقی واقع شده است و علاوه طبیعت جنگلی و بی نظیرش، آب و هوایی خنک و عالی دارد. حتی در گرم ترین و خرما پزان ترین روزهای سال هم باید در آنجا لباس گرم بپوشید.

سازمان جهانی یونسکو، به جنگل های ارسباران لقب زیست کره را داده و در آن علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، حیوانات مختلفی نیز زندگی می کنند. ازجمله ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند . همچنین آهو و یا به زبان ترکی مرال، از

گونه هایی است که در منطقه ارسباران احیا شده و خوشبختانه این گونه زیبا در این ناحیه با امنیت کامل زندگی می کنند.

ارسباران منطقه ای وسیع هست و با رفتن به انجا با یک تیر نه تنها یک نشان بلکه چندین نشان می توانید بزنید. بازدید از منطقه حفاظت شده در کلیبر و آینالی، آب تنی در مجتمع آبد درمانی متالی، بازدید از قلعه بابک و کوهنوردی از جمله جاذبه هایی است که در سفر به ارسباران می توانید به آنها سر بزنید.

توصیه می کنیم هنگام بازگشت ، مسیر جلفا را انتخاب کنید که بتوانید رود مرزی ارس را ببینید. این رود منطقه آذربایجان (باکو) را از ایران جدا می کند و شما در آن سوی مرز، می توانید اهالی آذربایجان را ببینید که مشغول زندگی روزمره خود هستند.

اگر عاشق میوه های وحشی هستید، اگر کمی هم راه بلد باشید می توانید انواع درختان زرشک، انار، ازگیل و تمشک را در جنگل های ارسباران پیدا کنید و از طعم میوه های جنگلی و کاملا ارگانیک بچشید و لذت ببرید.

جنگل های حرا، درختانی معلق در آب

جنگل حرا قشم

جنگل های حرا، یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم هستند. جالب است بدانید که ریشه درختان این جنگل درون آب شور قرار گرفته و از آن تغذیه می کنند. این درختان نوعی تصفیه کننده طبیعی هستند و این آب شور را تبدیل به آبی شیرینی می کنند.

جنگل های حرا جزو در طبیعت به ندرت دیده می شوند و خوشبختانه این عجایب طبیعی در ایران خودمان قرار دارد و برای بازدید از ان نیازی نیست راه دوری برویم. این جنگل ها در سواحل خلیج فارس و عمان، مساحت ۲۴۰۰ هکتار را پوشانده اند و در تمام سال سبز هستند.

در زمان های عادی این درختان تا یک و نیم متر در آب فرو رفته اند، اما زمانی که پدیده مد اتفاق می افتد و آب دریا به سمت ساحل پیشروی می کند این جنگل ها به زیر آب فرو می روند. جالب و عجیب آنکه ماهی های زیادی همراه با مد به سمت ساحل می آیند و در اطراف درختان پرسه میزنند. اما زمانی که پدیده جزر اتفاق می افتد، آب دریا عقب نشینی می کند و این درختان صحیح و سالم سر از آب بیرون می آورند.

جنگل های حرا محل زندگی پرندگانی مانند کاکائی، حواصیل، گیلانشاه و سلیم خاکستری هستند. قبل از شروع سفر و حرکت می توانید در وبسایت لیدوماتریپ انواع اقامتگاه های با امکانات بالا و قیمت مناسب را در قشم پیدا کرده و رزرو کنید تا پس از سفر هیچ دغدغه ای جز تفریح و خوشگذرانی نداشته باشید! و پس از یک تفریح عالی و بازدید از این جنگل های زیبا، شب را در اقامتگاهی امن و دنج به همراه خانواده و همسفرانتان به صبح برسانید.

.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظر برای "با ۵ تا از زیباترین جنگل های ایران آشنا شوید" ارسال شده.
  1. مهرداد گفت:

    میوه وحشی جنگل ارسباران چیه؟

    1. رعنا گفت:

      زرشک، انار، ازگیل و تمشک را در جنگل های ارسباران میتوانید پیدا کنید و میل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *