دریاچه شهداد در کویر لوت

دریاچه-شهداد-در-کویر-لوت

دریاچه شهداد در کویر لوت از جمله دریاچه‌های مشهور ایران می‌باشد که در منطقه شهداد استان کرمان واقع شده ‌است. این دریاچه، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهداد کرمان می‌باشد که سالانه مسافران زیادی از آن‌ بازدید می‌کنند. اگر تاکنون تجربه سفر به شهداد کرمان و تماشا زیبایی‌های آن را نداشته‌اید و می‌خواهید با این منطقه آشنا شوید، با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره دریاچه شهداد در کویر لوت کسب کرده و سفری به این منطقه سحرآمیز داشته باشیم.

دریاچه شهداد؛ معروف به دریاچه جوان لوت در شهداد

دریاچه شهداد؛ معروف به دریاچه جوان لوت در شهداد

ممکن است با شنیدن نام دریاچه شهداد در کویر لوت، دچار سردگمی شوید؛ چراکه این دریاچه مشهور با نام‌هایی چون دریاچه جوان شهداد، معجزه کویر و دریاچه سلیمانی نیز شناخته شده می‌شود. ولی نامی که در نهایت توسط کوهسار فعال گردشگری استان کرمان انتخاب شده‌، دریاچه جوان است.

این دریاچه شگفت‌انگیز، به‌دلیل بارش فراوان و سیلاب‌ها و طغیان رود شور ارتفاعات استان خراسان جنوبی، شکل گرفته است. با ایجاد این سیلاب، علاوه بر پدید آمدن این معجزه، خرابی‌هایی نیز به بار آمده‌ است.

برای مثال می‌توان به تخریب جاده شهداد نهبندان اشاره کرد. این دریاچه در کویر لوت قرار دارد و همان طور که می‌دانید، وجود یک دریاچه در کویری که گرم‌ترین نقطه کره زمین شناخته شده، باورنکردنی است. حتی در طول تابستان نیز این دریاچه جاری است.

با وجود کویری بودن این منطقه و هوای گرم و خشک حاکم بر دریاچه شهداد در کویر لوت، این دریاچه دارای پهنا و مساحتی بزرگ می‌باشد. به طوری که۴۰ کیلومتر از مسیر جاده شهداد به نهبندان را مسدود کرده ‌است.

عمق دریاچه شهداد در کویر لوت، حدود ۵ تا ۶ متر می‌باشد. اگر بخواهیم در باب مسیر و فاصله کرمان تا دریاچه شهداد سخن بگوییم، باید گفت که این مسیر به طول ۹۶ کیلومتر می‌باشد و برای طی این مسیر تقریبا ۱ ساعت و ۱۹ دقیقه باید وقت سپری کرد.

سفری به دریاچه شهداد در کویر لوت

سفری-به-دریاچه-شهداد-در-کویر-لوت

به خاطر داشته باشید که در طول مسیر رسیدن به مقصد، با جاذبه‌ها و زیبایی‌های بی‌شماری مواجه خواهید شد که شما را مسحور خواهند کرد. در مسیر کرمان شما شاهد تیربرق‌هایی خواهید بود که میان آب دریاچه قرار گرفته‌اند.

از سایر دیدنی‌های این سفر می‌توان به کلوت‌هایی اشاره کرد که سر از آب بیرون آورده‌اند و منطقه را شبیه به جزیره‌هایی کوچک، کرده‌اند.

می‌دانید که کلوت‌ها، بر اثر فرسایش آبی و بادی به‌وجود آمده‌اند و بخش بزرگی از جاذبه گردشگری کرمان، مدیون این تپه‌های خدادادی می‌باشد. مساحت شهر کلات‌ها حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع بوده و عمری به طول ۲۰ هزار سال دارند.

بیابان لوت؛ بیست‌وهفتمین بیابان بزرگ جهان

بیابان لوت؛ بیست‌وهفتمین بیابان بزرگ جهان

نخست باید به این مورد اشاره کرد که بیابان لوت شهرتی جهانی دارد. این شهرت از طرفی به‌خاطر وسیع بودن این منطقه و از طرفی دیگر ثبت شدن آن در یونسکو به‌عنوان پدیده‌ای طبیعی می‌باشد. این پدیده طبیعی، بیست‌وهفتمین بیابان بزرگ جهان و بیست‌ویکمین اثر ثبت شده ایران در یونسکو است.

بیابان‌ها و کویر‌ها هوایی گرم و خشک دارند و به‌همین سبب، پوشش گیاهی و جانداران به‌خصوصی در این نواحی دیده می‌شود. اما به علت وجود دریاچه شهداد در کویر لوت، این بیابان آب‌وهوایی متفاوت داشته و گرما توانایی غلبه بر این طبیعت را ندارد.

بنابراین، اکوسیستم جدید و متفاوتی در این منطقه به‌وجود آمده و حتی پرندگان مهاجر بسیاری به این منطقه جذب می‌شوند. حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند شامل گورخر، روباه شنی، کاراکال، مار جبیر، یوز پلنگ، گربه شنی، مارمولک، عنکبوت، سنجاقک و غیره می‌شود.

بیابان لوت پهنایی به وسعت ۲۲ هزار و ۷۸۰ کیلومتر مربع دارد و حریم آن به ۱۷ هزار و ۹۴۱ کیلومتر می‌رسد. این حریم، علاوه بر کلوت‌ها و ریگ یلان، شامل مواردی چون هامادا یا دشت ریگی، رودخانه شور، نبکاها و غیره می‌شود.

تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد که مسافران، بیشتر در فصل تابستان تمایل به سفر و بازدید از این منطقه دارند. بیشترین دمای این منطقه حدود ۷۲ درجه سانتی‌گراد ثبت شده؛ ولی از سمت دریاچه پیوسته نسیمی خنک می‌وزد. در مکان‌های خنک و سایه‌دار، دمای هوا به ۶۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

پیشنهاد لیدوماتریپ در باب زمان سفر به این دریاچه طبیعی، فصول بهار و تابستان می‌باشد. البته فراموش نکنید که این ناحیه، روز‌هایی گرم و شب‌هایی سرد دارد.

جاذبه گردشگری دریاچه شهداد

جاذبه گردشگری دریاچه شهداد

دریاچه شهداد، از جمله زیباترین مناطق ایران و جهان می‌باشد؛ بنابراین طبیعی است که بعد از به وجود آمدن این دریاچه، پتانسیل گردشگری افزایش یافته و ۷۰ درصد گردشگران و مسافران مجذوب این منظره شوند.

احتمالا شما نیز قصد سفر به این منطقه و وقت‌گذرانی در این جاذبه بکر را داشته باشید. پس بهتر است بدانید که برای دسترسی به دریاچه شهداد، باید مسافتی به طول ۵۰ کیلومتر را طی کنید.

آدرس دریاچه شهداد کرمان بسیار ساده و راحت است، البته در این منطقه تور‌هایی وجود دارد که شما را جهت دسترسی آسان، یاری خواهند کرد.

مسیر دسترسی به این دریاچه مسحورکننده


زمانی که به شهداد کرمان رسیدید، کافی است به سمت کلوت‌ها حرکت کنید. درباره زمان و مسیر سفر باید گفت که سفر از کرمان به دریاچه شهداد، یک روزه بوده و حدود ۹۰ کیلومتر باید طی کنید.

اگر سفرتان را از شهر شهداد شروع می‌کنید، بعد از طی مسافتی ۵۰ کیلومتری به مقصد خواهید رسید. این ۵۰ کیلومتر تقسیم به دو بخش می‌شود.

بخش اول، ۴۰ کیلومتری بوده و فاصله شهداد تا ابتدای کلوت‌ها را در بر می‌گیرد و بخش دوم مسیر، جاده ۱۰ کیلومتری کلوت تا دریاچه می‌باشد. در نهایت، مسافت این مسیر از جاده آسفالت شهداد نهبندان تا دریاچه، حدود ۴۵ کیلومتر تخمین زده می‌شود.

شهداد کرمان، علاوه بر دریاچه شگفت انگیز، اماکن دیدنی دیگری نیز دارد. از جمله این اماکن می‌توان به آب انبارها، امام‌زاده‌ها، زورخانه، قلعه‌ها، گورستان، کارگاه باستانی، کویر‌ها و کلوت‌ها، کمپ‌های گردشگری و بسیاری از موارد مشابه دیگر اشاره کرد.

در کنار این حجم از زیبایی و ابهت، دریاچه و کلات‌ها به‌قدری برجسته و نامدار هستند که گردشگران به شوق بازدید از کلات و دریاچه، به شهداد کرمان سفر می‌کنند.

مسافران باید دقت داشته باشند که سفر به کلات‌ها و دریاچه، به تنهایی کمی سخت است. بنابراین پیشنهاد می‌شود، این مسیر به کمک لیدر یا راهنمای تور طی شود.

به‌دلیل حجم بسیار زیاد شن‌ها، ممکن است ماشین‌ها در شن گیر کنند. از طرفی دیگر، دریاچه شهداد کرمان، در عمق ۵۰ متری، دارای باتلاقی خطرناک است که عدم توجه به آن، ممکن است خطراتی جبران نشدنی به بار آورد.

اقامت در جوار این دریاچه‌ شگفت‌انگیز در دل کویر لوت

اجاره-ویلا-و-سوئیت-در-شهداد

گستره استان کرمان تنها به یک کویر مملو از ریگ، تپه و کلوت خلاصه نمی‌شود و وجود پدیده‌ای همچون دریاچه شهداد کرمان، جاذبه‌ای بی‌نظیر در دل کویر خلق کرده‌ است. اگر شما نیز تاکنون به این منطقه کوهستانی سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که مسافرت به شهداد کرمان و بازدید از کویر لوت را در اولویت قرار دهید.

لیدوماتریپ با اقامتگاه‌هایی مطمئن و ایمن، به مسافران این امکان را می‌دهد که بتوانند، در هر زمان و مکانی که می‌خواهند، با مراجعه به سایت لیدوماتریپ و از قسمت اجاره ویلا و سوئیت در شهداد، محل اقامتی مورد نظر خود را اجاره کرده و اقامت رویایی در شهداد کرمان داشته‌ باشند.

Rate this post
یک نظر برای "دریاچه شهداد در کویر لوت" ارسال شده.
  1. محمد حسن حسني گفت:

    آیا نمی‌توان این آبها را که در زمستان ایجاد می شود بصورت تونل و آب انبار به زیر زمین هدایت کرد و از رطوبت حاصله آن بر روی زمین، درختان با ریشه‌های طویل کاشت تا منطقه از حالت کویری خارج گردد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *