بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان همراه با عکس

بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان

به هر شهری از ایران که قدم می‌گذاریم بافرهنگ‌ها و سنت‌ها متفاوتی روبرو می‌شویم که هر یک برایمان جذاب و لذت بخش است. اصفهان نیز یکی از همین شهرهاست که کافیست در آن قدم بزنید تا مبهوت زیبایی‌های آن شوید. اگر می خواهید به اصفهان سفر کنید داشتن اطلاعات کافی درباره دیدنی های اصفهان و خواندن این مطلب به شما کمک زیادی خواهد کرد. اما به جز بازدید از دیدنی های اصفهان، مزه گردی در اصفهان هم بسیار لذتبخش است. پس در سفرتان به اصفهان مزه گردی را فراموش نکنید و حتماً طعم جدید و تازه غذاهای سنتی این شهر تاریخی را بچشید.

اگر تا قبل از این با غذاهای سنتی این شهر آشنا نشده‌اید و نمی‌توانید ریسک خوردن غذاهایی را که نه اسم آن را می‌دانید و نه مواد اولیه آن را می‌شناسید به جان بخرید در ادامه مقاله این مقاله با ما همراه باشید تا هم با غذاهای متنوع این شهر بیشتر آشنا شویم.

بریونی، غذای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان بریونی

بگذارید حرف آخر را همین اول بزنم اگر اهل غذاهای گوشتی نیستید احتمالاً غذاهای سنتی اصفهان خیلی به مزاجتان خوش نخواهد آمد! اما اگر به اصفهان سفر کنید و خود را مهمان یک وعده غذایی اصیل اصفهانی مثل بریانی نکنید فرصت بزرگی را از دست داده‌اید.

ظاهر بریانی تقریباً همان همبرگری است که همه ما طعم آن را چشیده‌ایم اما طعم لذیذ بریانی کجا و همبرگر کجا. موقع سرو این غذا در کنار کباب آن مقداری جگر سفید چرخ شده و ریحان، پیاز، خلال بادام نیز سرو می‌گردد تا همراه با نان داغ سنگک نوش جان کنید. هیچ چیز به اندازه یک لیوان دوغ خنک محلی در کنار این غذا لذت بخش نیست.

کله جوش

کاله جوش غذای ساده اصفهان

این غذا در چند شهر مختلف و با سبک و سیاق‌های مختلفی پخته می‌شود اما یکی از لذیذترین کله جوش‌ها برای اصفهانی‌هاست و از بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان هست. این غذا نه فقط یکی از بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان بلکه غذایی بسیار مقوی و سالم است که به خاطر وجود کشک فراوان سرشار از کلسیم می‌باشد.

این غذا از جمله راحت‌ترین غذاهایی است که حتی خودتان می‌توانید در خانه نیز آن را تهیه کنید. این غذا را همراه با نان سنگ می‌خوردند و از جمله پرطرف‌دارترین غذاهای سنتی اصفهان می‌باشد.

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان از جمله دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است که کافیست یکبار طعم آن را بچشید تا به مشتری پروپا قرص این غذا تبدیل شوید. در سفرتان به این شهر قصد اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان و در هر نقطه‌ای از شهر را که داشته باشید می‌توانید در رستوران‌های اطراف آن این غذا را نوش جان کنید.

اما بهترین آن را می‌توانید در رستوران‌های اطراف نقش جهان پیدا کنید که کیفیت بسیار بالایی دارند. این غذا ترکیبی از گوشت، بادمجان سرخ شده، سیر، نعنا داغ، کشک، پیاز سرخ شده و زعفران است. کمتر کسی است که حلیم بادمجان بخورد اما از طعم لذیذ آن خوشش نیاید.

یخنی لوبیا اصفهان

یخنی لوبیا اصفهان

در نگاه اول این غذا بسیار شبیه به حلیم است و از غذاهای معروف اصفهان است که در گویش محلی به آن گوشدالوبیا گفته می‌شود. این غذا ترکیبی از گوشت و لوبیا است که همراه با سبزی تازه، پیاز و نان سنگک سرو می‌گردد واز بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان هست.

هنگام سرو این غذا مواد آن از قسمت آبدار جدا می‌شود مواد آن کوبیده شده و قسمت آبدار نیز درست مانند آبگوشت خودمان با نان ترید شده سرو می‌گردد. اگر از عاشقان آبگوشت هستید بدون شک یخنی لوبیا نیز به مذاقتان خوش خواهد آمد.

تاس کباب اصفهانی

تاس کباب اصفهانی

تعجب نکنید، تاس کباب این غذای لذیذی که در اکثر سفره‌های ما هم پیدا می‌شود اصالتی اصفهانی دارد. البته که اگر به دنبال دستور پخت این غذا بگردید با کلی دستور پخت مختلف مواجه خواهید شد. اما با این حال خوردن این غذای خوشمزه در شهر اصفهان طعم دیگری دارد و می‌تواند یک وعده غذایی خوشمزه‌ای باشد که در اکثر رستوران‌های اصفهان می‌توانید آن را پیدا کنید.

خورش ماست اصفهان

خورش ماست اصفهان

اشتباه نکنید، خورش ماست یک خورشت که همراه با پلو سرو بشود نیست بلکه بیشتر به عنوان دسر و به صورت سرد سرو می‌گردد. در نگاه اول خورش ماست خیلی شبیه به شله زرد است اما گول ظاهر آن را نخرید چون ترکیب مواد اولیه آن هیچ شباهتی به شله زرد ندارد.

این غذای پر زحمت از گوشت گردن و یا سردست، زعفران، ماست چکیده، شکر، نمک، گلاب و آب پخته شده و چندین ساعت در یخچال می‌ماند تا طعم جا افتاده‌تری داشته باشد. این غذای مجلسی را در سفر به اصفهان از دست ندهید که بی شک پشیمان خواهید شد.

پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری

همان‌طور که از اسم این غذا مشخص است پلو ماش و قمری از ترکیب دانه ماش و کلم قمری همراه با برنج تهیه می‌گردد که همین ترکیب ساده تبدیل به یکی از لذیذترین و خوش مزه ترین غذاهای سنتی اصفهان شده است.

در تهیه این غذا ابتدا ماش را جداگانه پخته و به صورت جداگانه گوشت و پیاز را تفت داده و به آن کلم قمری رنده شده و سبزی‌پلویی اضافه می‌کنند. در آخر نیز این مواد به برنج به صورت لایه‌لایه اضافه شده تا برنج دم کشیده و آماده خوردن شود.

شله ماش و قمری اصفهانی

شله ماش و قمری اصفهانی

درست است که اسم این غذا شبیه به همان پلو ماش و قمری است که قبلاً برایتان گفتیم اما این دو غذا زمین تا آسمان با هم فرق دارند. این غذا شبیه به حلیم بوده و همراه با نان سرو می‌گردد.

در خوراک ماش و قمری گوشت و ماش را جداگانه را پخته و بعد از نیم پز شدن گوشت کلم قمری به آن اضافه شده و به آن تره، جعفری، شنبلیله و مرزه اضافه کرده و در آخر برنج و ماش را نیز به ترکیب اضافه کرده و می‌گذارند تا مواد حسابی با هم بپزند. هنگام سرو هم تمامی مواد با هم کوبیده شده و همراه با نان سرو می‌گردد.

کباب مشتی از غذاهای خیابانی اصفهان

کباب مشتی

کباب زردک یا کباب مشتی یک شامی اصیل اصفهانی است که طعمی شیرین و یا ملس دارد. علت نام‌گذاری این غذا استفاده از ریشه‌ای شبیه به هویج است که طعم شیرینی دارد و ریشه این گیاه با گوشت چرخ کرده، شیره، سرکه، آرد نخودچی، پیاز و ادویه ترکیب شده و در یک سس خوشمزه پخته می‌شود. خوردن این غذا در یک اغذیه فروشی خیابانی از جمله کارهایی لذت بخشی است که می تواند سفرتان را خاطره انگیزتر از قبل کند.

قیمه ریزه نخودچی

قیمه ریزه نخودچی

قیمه ریزه از جمله غذاهایی است که در اصفهان طرف‌داران زیادی دارد و از لذیذترین غذاهای این شهر به حساب می‌آید. اصفهانی‌ها برای تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی و ادویه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند و این ترکیب را به شکل کوفته ریزه در آورده و در سس خوش طعمی از پیاز، رب گوجه و آب می‌پزند که تبدیل به این غذای بهشتی می‌شود. بیشتر افراد این غذا را با نان میل می‌کنند اما ترکیب آن با برنج نیز متفاوت و خوشمزه است.

یخمه ترش

یخمه ترش از غذاهای سنتی اسفهان

یخمه ترش از جمله قدیمی‌ترین غذاهای اصفهانی است که متأسفانه الان دیگر در کمتر جایی می‌توانید آن را پیدا کرده و طعم آن را بچشید. یخمه ترش ترکیب بی نظیری از انواع میوه‌های تابستانی است که به همراه گوشت، برنج و شکر تهیه می‌شود و در آخر تمامی مواد به خوبی با هم کوبیده و ترکیب می‌شود و با نان تازه سرو می‌گردد و یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای یک وعده غذایی است.

آش سماق اصفهان

آش سماق اصفهان

اگر از طرف‌داران آش هستید چشیدن طعم متفاوت این آش سنتی اصفهانی را از دست ندهید. برای پخت این آش از سبزی، برنج، کوفته ریزه استفاده می‌شود و وجود سماق خشک باعث ایجاد طعم متفاوت در این آش شده است. مخصوصاً اگر در فصل زمستان به اصفهان سفر کنید هیچ چیز به اندازه خوردن این آش لذت بخش نخواهد بود.

نخود آب

نخودآب

نخود آب یکی از ساده‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است که با اینکه طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد طعم بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارد که اگر یکبار طعم آن را بچشید عاشق طعم آن خواهید شد. اصفهانی‌ها برای پخت نخود آب، نخودها را به مدت ۲۴ ساعته در آب خیس کرده و نخودها را همراه با پیاز تفت داده و آب و آرد را به این ترکیب اضافه کرده تا به خوبی پخته و لعاب بیندازد.

شله بریان زیره

شله بریان زیره از بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان

شله بریان زیره هم از دیگر غذاهای محبوب اصفهانی است که این غذا هم به صورت حلیم و کوبیده شده سرو می‌گردد و بوی خوش زیره سیاه باعث ایجاد طعم به یاد ماندنی این غذا شده است.

برای پخت این غذا گوشت دنده گوسفندی را همراه با پیاز، آب و ادویه‌جات پخته و سپس برنج را به آن اضافه می‌کنند. در آخر نیز زیره سیاه به آن اضافه کرده و حسابی این مخلوط را با هم می‌کوبند. طعم خوش این غذا در کنار نان تازه بسیار لذت بخش خواهد بود.

طرز تهیه اشکنه اصفهانی

طرز تهیه اشکنه اصفهانی

اشکنه هم از آن دسته غذاهایی است که در اکثر شهرهای ایران خورده می‌شود اما اصالت این غذا به شهر اصفهان برمی گردد. اشکنه از جمله غذاهایی است که در فصول سرد سال بیشتر خورده می‌شود و ترکیب بسیار ساده و البته سالم و مقوی دارد.

در تهیه این غذا ابتدا پیاز را تفت داده و به آن شنبلیله، نمک و فلفل و آرد اضافه می‌شود. سپس سیب زمینی خورده کرده را همراه با آب اضافه کرده تا حسابی باهم پخته و لعاب بیندازند. در آخر هم چند تخم مرغ به ترکیب اضافه کرده و حالا اشکنه شما حاضر و آماده است.

به پلو اصفهانی

به پلو اصفهانی

به پلو از آن غذاهای محبوب و خوشمزه‌ای است که سراغ آن را از هر رستورانی که بگیرید به راحتی پیدا خواهید کرد. اصفهانی‌ها برای تهیه این غذا ابتدا به ها را ورقه‌ورقه کرده و به صورت جداگانه ترکیب خوش طعمی از پیاز، گوشت چرخ کرده، ادویه را تهیه کرده و این مواد را به صورت لایه‌لایه با برنج آبکش شده می‌گذراند تا برنج دم بکشد. حالا یکی از خوشمزه‌ترین پلوهای سنتی اصفهان برای سرو آماده است.

کاچی هفت دخترون

کاچی هفت دخترون

کاچی دسر خوشمزه‌ای است که در سراسر ایران پخته می‌شود و آن‌قدر مقوی و کامل می‌باشد که حتی می‌توان آن را یک وعده غذایی کامل به حساب آورد. اما چرا به این دسر در اصفهان کاچی هفت دخترون گفته می‌شود؟ این اسم از نام مراسمی سنتی از اصفهان گرفته شده است.

یک داستان قدیمی وجود دارد که در زمان‌های قدیم نامادری دختری را هر روز برای چرا به صحرا می‌فرستاد که در یکی از این روزها پسر پادشاه عاشق این دختر می‌شود اما خانواده پسر مخالف این ازدواج بوده‌اند و دختر برای رسیدن به پسر پادشاه ندر کرده و کاچی می‌پزد.

امروزه نیز خانم‌ها برای رسیدن به حاجات خود در روز سه شنبه کاچی می‌پزند اما معتقد هستند که این کاچی نباید رنگ آسمان را به خود ببیند و یا مردان و پسران از آن کاچی بخورند.

کوکو قندی

کوکو قندی

همان‌طوری که از اسم این غذا مشخص است کوکو قندی یک غذای شیرین است پس اگر از طرف‌داران غذاهایی شیرین هستید احتمالاً این غذا باب میل شما خواهد بود. البته در حال حاضر این غذا در اصفهان خیلی هم پخته نمی‌شود اما اگر فرصت چشیدن این غذای محلی را داشتید این فرصت را از دست ندهید. مواد اولیه این کوکو را سیب زمینی، تخم مرغ، گلاب، شکر و زعفران تشکیل می‌دهد.

حلیم شیر معروف اصفهان

حلیم شیر معروف اصفهان

تا همین جای مطلب هم کاملاً مشخص است که غذاهای حلیمی یکی از محبوب‌ترین نوع غذاها در شهر اصفهان است. آش حلیم شیر هم یکی دیگر از بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان که طعم این نوع حلیم با حلیمی که شما فکرش را می‌کنید بسیار متفاوت است. این حلیم که معمولاً در وعده صبحانه از آن استفاده می‌شود ترکیبی از گوشت، گندم و شیر می‌باشد.

لذت شکم گردی در اصفهان

در آخر اینکه غذای سنتی هر منطقه بخش بزرگی از فرهنگ و سنت مردم آن منطقه را نشان می‌دهد و بخش بزرگ و البته لذت بخش هر سفری صرف همین مزه گردی‌ها می‌شود. پس هرگاه که قصد داشتید به دل این شهر تاریخی سفر کنید چشیدن طعم بهترین غذاهای سنتی و محلی اصفهان را فراموش نکنید و خودتان را مهمان این رنگ و بوهای این غذاهای جدید کنید.

۴.۸/۵ - (۳۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *