غذای محلی و سنتی مخصوص شیراز

غذای-محلی-و-سنتی-مخصوص-شیراز

از زیبایی‌های شیراز هر چه بگوییم کم است. این شهر بی‌نظیر نماد تاریخ و فرهنگ غنی کشور بوده و جاذبه‌های خیره‌کننده آن زبانزد گردشگران داخلی و خارجی است. طبیعت دلنشین و دیدنی شیراز یکی از دلایل اصلی قدمت یکجانشینی و وجود تاریخ ریشه‌دار در این شهر است. همین طبیعت و خلق و خو باعث ایجاد طعم‌ها و رنگ‌های فوق‌العاده‌ای می‌شود. غذاهای محلی و سنتی مخصوص شیراز از زیبایی‌های خوشمزه این شهر هستند که عطر و طعم آن‌ها هوش از سر می‌پراند. طعم‌های متفاوت و اصیل از مهمترین نیاز‌های گردشگری کامل است که باید در سفر تجربه کرد. این طعم‌ها را می‌توان در جای جای شهر و رستوران‌ها و در خوراکی‌ های خوشمزه شیراز و اقامتگاه‌ها یافت و با اجاره اقامتگاه در شیراز تجربه کرد.

به هر شهری که می‌رویم، با مجموعه کاملی از فرهنگ و جاذبه و طعم‌های متفاوت روبرو می‌شویم و تجربه حس تنوع، لذت خاطره‌انگیزی به ما خواهد داد. حال که شیراز نارنج و ترنج را انتخاب کرده‌ایم، سری به مطبخ‌های شیراز زده و از غذاهای سنتی آن خواهیم چشید. برای شناخت کامل غذاهای متنوع شیراز و آشنایی با طرز تهیه غذاهای شیرازی با ما همراه باشید.

غذای محلی و سنتی مخصوص شیراز

غذای-محلی-و-سنتی-مخصوص-شیراز

در پخت غذاهای شیرازی از مواد مقوی و تازه استفاده می‌شود. اصلی که باید در آشپزی شیرازی رعایت کنید حفظ مواد مغذی و طعم تازگی مواد است و یک غذای اصیل شیرازی باید تازه و خوش عطر باشد. در غذاهای محلی و سنتی شیراز از مواد شیرین استفاده زیادی می‌شود و شیرینی این شهر و مردمانش مشهور است. در واقع سفر به این شهر شیرین بدون چشیدن طعم دلنشین و به یادماندنی غذای محلی و سنتی شیراز، تکمیل نخواهد شد. تصور کنید که پس از گردشی لذت‌بخش در مکان‌های دیدنی و تاریخی فوق‌العاده شیراز با طعم متفاوت و خوش غذای مخصوص شیرازی ‌ها پذیرایی شوید. حس خوب میل کردن این غذا پس از خستگی و گرسنگی گردش تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند. البته قبل از این گردش باید با خوراکی‌ های خوشمزه شیراز آشنا شوید تا در انتخاب طعم دلخواه خود از میان صد‌ها طعم مختلف شیرازی سردرگم نشوید.

اگر بخواهیم محبوب ترین غذاهای شیرازی را نام ببریم می‌توانیم به مرغ مسمای شیرازی، غذای شیرازی توتوه، آلو پلو شیرازی، کباب پلو شیرازی، کلم پلو شیرازی، لای پلو شیرازی و قنبر پلو شیرازی اشاره کنیم. البته وجود سالاد، دسر و پیش غذا از ملزومات یک سفره شیرازی است. پس قبل از شروع غذاهای محلی و سنتی مخصوص شیراز، بد نیست با چند پیش غذای شیرازی آشنا شویم.

حلیم پلو پیش غذای شیرازی

پیش-غذای-شیرازی

پیش غذاها عموما سوپ هستند که در شیراز به صورت سوپ خامه و یا شیر سرو می‌شود. سوپ خامه‌ای شیراز بسیار مقوی و خوش‌ طعم است و حتی می‌توان از آن به عنوان غذای اصلی استفاده کرد. در تهیه سوپ خامه‌ای از شیر یا خامه، عصاره مرغ، جو پرک، قارچ یا ذرت و کتف مرغ استفاده می‌شود. سوپ‌ها از جمله غذاهایی هستند که باید کاملا جا بیفتند. بنابراین در طرز تهیه غذاهای شیرازی توجه به زمان پخت نیز مهم است. پس از پخت جوپرک در عصاره مرغ و اضافه شدن ادویه جات، در مرحله آخر و پس از سرد شدن نسبی خامه اضافه می‌شود.

حال می‌توان این پیش غذای لذیذ را با جعفری و لیموی شیرازی تزئین کرد.

از دیگر خوراکی‌ها که به عنوان پیش غذای شیرازی سرو می‌شوند می‌توان به آش سبزی، شیرینی هلالی فسا، یوخه و آش انار اشاره کرد.

مرغ مسمای شیرازی

مرغ-مسمای-شیرازی

این غذای لذیذ غذایی نرم و خوش پخت است و برای کسانی که طعم شیرین دوست ندارند مناسب‌تر است. مرغ مسمای شیرازی از رب انار، مرغ، برنج و پیاز رنده شده درست می‌شود که ظاهری شبیه فسنجان به آن می‌دهد ولی طعم آن به علت وجود پیاز داغ فراوان متفاوت‌تر است. در تهیه این غذا رب انار را در مراحل پایانی پخت اضافه کرده و با پلوی زعفرانی سرو می‌کنند.

غذای شیرازی توتوه

غذای-شیرازی-توتوه

غذای شیرازی توتوه از جمله غذاهای ساده و مقوی است که به صورت در بسته طبخ می‌شود و علت نامگذاری غذا نیز همین است. در تهیه توتوه از جگر سفید گوسفند و پیاز استفاده می‌شود. جگر را چرخ کرده و با پیاز در ظرف بسته سرخ می‌کنند سپس با اضافه کردن شنبلیله و پیاز داغ، غذای فوق العاده خوش طعم شیرازی آماده است.

آلو پلو شیرازی

آلو-پلو-شیرازی

آلو پلو از جمله غذاهایی است که برای جلوگیری از گرمازدگی مفید است. در طبخ این غذای خوش طعم از آلو، برنج، گوشت چرخ کرده و خلال بادام استفاده می‌شود. البته آلو پلو فقط مختص شیراز نیست و در شهر‌های دیگر نیز با مواد مختلف‌تری طبخ می‌شود. وجود آلو رنگی متفاوت و اشتها برانگیز به غذا می‌دهد که در کنار سالاد شیرازی فوق‌العاده خوردنی خواهد بود.

همچنین آلو پلو شیرازی به علت وجود میوه و گاهی سبزیجات، غذایی بسیار مقوی و دارای ویتامین‌های مختلف است که در گردش‌های تابستانه می‌توان میل کرد. در تزئین آلو پلو از پسته، زرشک و جعفری استفاده می‌کنند و برای جلوگیری از چسبندگی آلو‌ها هنگام دم، به آن‌ها کره آب شده می‌زنند.

کلم پلو شیرازی

کلم-پلو-شیرازی

از غذای مشهور و خوراکی‌ های خوشمزه شیراز که طرفداران زیادی دارد، کلم پلو شیرازی است. مدل طبخ این غذا با کلم پلو‌های سایر شهرها تفاوت دارد. در مواد کلم پلو شیرازی از کلم قمری یا کلم سنگ استفاده می‌شود که با کلم برگ استفاده شده در سایر کلم پلوها از نظر طعم و خواص متفاوت است. مواد دیگر تشکیل دهنده این غذای خوردنی برنج، سبزیجات مخصوص( تره، ترخون، ریحان و شوید)، دارچین، آرد نخودچی، آبلیمو و پیاز است.

همانطور که می‌بینید این یک غذای کاملا سبز و مفید است که حتی سبزیجات آن با سبزیجات دیگر پلو‌ها متفاوت است. البته بر حسب سلیقه می‌توان از کوفته ریزه‌های گوشتی در کنار کلم پلو استفاده کرد. این غذای لذیذ را می‌توانید با ماست خیار میل کنید.

لای پلو شیرازی

لای-پلو-شیرازی-خوراکی‌ های خوشمزه شیراز

غذایی متفاوت و زیبا که به سبک پلو‌های عربی طبخ می‌شود. در این نوع طبخ برنج جداگانه پخته نمی‌شود و خورش شیرازی در وسط برنج به صورت طبقه‌ای قرار می‌گیرد. در انواع غذا‌ها و خورش‌ شیرازی می‌توان از این روش استفاده کرد اما در شیراز برای مرغ لا پلوی شیرازی و شیرازی پلو مرسوم تر است.

برای درست کردن لای پلو شیرازی ابتدا خورشت را سرخ کرده و طعم دار می‌کنند(نیازی به پخت کامل نیست). همچنین هنگام طبخ می‌توان در دو مرحله برنج خیس خورده را اضافه کرد تا دقیقا دو طبقه شود و خورشت در وسط برنج قرار گیرد. پخت همزمان با عصاره گوشت یا مرغ باعث لذیذ تر شدن پلو خواهد شد و حالتی ته دیگ مانند به برنج می‌دهد.

قنبرپلو شیرازی

قنبرپلو-شیرازی-خوراکی‌ های خوشمزه شیراز

قنبر پلو شیرازی یکی از غذا‌های مجلسی و خوش ظاهر شیراز است که معمولا برای گردشگران سرو می‌شود. در این غذای لذیذ از برنج، گوشت چرخ کرده، گردو، آرد نخود، رب انار، شیره انگور و زرشک استفاده می‌شود. قنبر پلو شیرازی غذای مخصوص شیرازی‌‌ هاست و در بین مردم بسیار محبوب است. این غذای سرخ رنگ پیشینه‌ای طولانی وتاریخی دارد و از قدیم در مهمانی‌های اشراف سرو می‌شده است.

وجود ادویه جات زیاد و گردوی تازه باعث ملس تر شدن پلو شده و آن را خوش طعم می‌کند که برای رفع گرسنگی بعد گردش انتخابی عالی است. با رزرو هتل آپارتمان در شیراز علاوه بر اقامتی آسوده به راحتی می‌توانید قنبرپلوی مخصوص گردشگران را میل کنید.

کباب پلو شیرازی

کباب-پلو-شیرازی-خوراکی‌ های خوشمزه شیراز

کباب پلو شیرازی نوع متفاوت قنبر پلو شیرازی است که در آن از انواع گوشت‌های تازه استفاده می‌شود. کباب‌ها را می‌توان به صورت توپی و یا سیخی درست کرد که بر حسب سلیقه طعم‌های متفاوت‌تری ایجاد خواهد شد. این غذای فوق‌العاده خوشمزه با خلال بادام و زعفران تزئین شده و در کنار سبزیجات معطر سرو می‌شود.

انواع خورش و خوراکی‌ های خوشمزه شیراز

انواع-خورش-و-خوراکی-های-خوشمزه-شیراز

شیراز شهر تنوع و رنگ و طعم است. از غذا‌ها که بگذریم خوراکی‌ های خوشمزه شیراز را در تنوع و طعم‌های بی‌نظیر می‌یابیم. هنر مردم این شهر و منابع طبیعی و میوه‌های فراوان دست به دست هم داده‌اند تا خوراکی‌های فوق‌العاده شیرازی را پدید آورند. جالب است بدانید که بخشی از علاقه گردشگران به شیراز زیبا به علت وجود همین طعم‌های لذت‌بخش است. برای کسانی که به گردشگری و سفر علاقه دارند، چشیدن طعم‌های مختلف یک هدف است. این طعم‌ها را به طور متنوع تر و ارزان تر می‌توان در خوراکی‌ های خوشمزه شیراز پیدا کرد.

به همین علت در ادامه شکم گردی شیرازی به رنگی‌ترین بخش آن یعنی انواع خورش و خوراکی‌ های خوشمزه شیراز می‌رسیم تا با این بخش دوست داشتنی بیشتر آشنا شویم.

از دلپذیرترین و رنگی ترین‌های این بخش می‌توان قورمه به، فالوده شیرازی، مسقطی، کلوچه شیراز، یوخه، حلوای خارک، رنگینک، سالاد شیرازی، ترشی بنه، شربت لیموی شیرازی و نان فسا اشاره کرد. تمامی این خوردنی‌های جذاب با هنر دست کدبانو‌های شیرازی و با استفاده بهترین مواد اولیه طبخ می‌شوند.

تجربه طعم‌های خاطره انگیز در شیراز

تجربه-طعم‌های-خاطره-انگیز-در-شیراز-خوراکی‌ های خوشمزه شیراز

در گردش شیرازی خود می‌توانید صبح که سفر خود را آغاز کردید از شیرینی‌های خوشمزه شیراز برای صبحانه میل کنید و پس از گردشی طولانی در بهترین جاهای دیدنی و گردشگری شیراز، برای ناهار آماده شوید. لیستی از خوشمزه‌ترین‌های شیراز برای انتخاب ناهار در اختیار شماست.

پس از استراحتی کوتاه و تجربه طعم‌ غذاهای محلی و سنتی مخصوص شیراز به ادامه گشت و گذار خواهید رفت. در مسیر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شیراز فروشگاه‌هایی مملو از خوراکی‌های خوشمزه شیراز انتظار شما را می‌کشند. پیشنهاد ما تجربه خنکای شیرین فالوده شیرازی است. در آخر و پس از ثبت تمامی خاطرات رویایی این سفر می‌توانید به اقامتی پررفاه در سوئیت‌های سنتی شیراز بروید تا برای ادامه گردش در شیراز بزرگ آماده شوید.

Rate this post
2 نظر برای "غذای محلی و سنتی مخصوص شیراز" ارسال شده.
  1. سبحان گفت:

    غذای محلیه شیراز چیه؟

    1. رعنا گفت:

      حلیم پلو پیش غذای
      خورشت الو اسفناج
      کباب پلو شیرازی
      قنبر پلو
      هویج پلو
      کباب لاپلو
      الو پلو
      لای پلو
      کلم پلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *