کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست؟

کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست؟

با وجود همه جاذبه های تاریخی و گردشگری که اصفهان در خودش جای داده هیچ عجیب نیست که به اصفهان “نصف جهان” می گویند. سفر به اصفهان فقط به سی و سه پل و زاینده رود ختم نمی شود. بلکه اصفهان کلیسایی دارد که با وجود جذابیت های خود توانسته لقب بزرگ ترین و زیباترین کلیسای ایران را مال خود کند. اگر برایتان سوال شده که کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست و تاریخچه آن چیست حتما تا پایان مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

وانک، کلیسای معروف اصفهان

وانک کلیسای تاریخی و معروف اصفهان

اگر گذرتان به اصفهان خورده باشد بعید می دانم راجع به کلیسای معروف اصفهان و محله محبوب جلفا چیزی نشنیده باشید. کلیسای وانک یکی از دنج ترین و خاص ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود که اکثرا مسافرانی که راهی سفر به اصفهان هستند، به دنبال این هستند که بدانند کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست تا در سفر خود از این کلیسا نیز دیدن کنند.

جلفا شبیه هیج یک از دیگر محلات اصفهان نیست. زیبایی های محله جلفا و شکل متفاوت ساختمان های آن باعث شده تا این محله به یکی از محبوب ترین مکان ها برای اصفهانی ها تبدیل شود. وقتی به جلفا می روید درست مانند این است که به شهر دیگری پا گذاشته اید. پس به هیچ وجه در سفرتان جلفا گردی و بازدی از کلیسای وانک، این کلیسای معروف اصفهانی را فراموش نکنید.

محله جلفا از آن محله هایی است که برای شب گردی در اصفهان هم انتخاب خوبیست. پس بد نیست تا در شب هم سری به این محله بزنید و در فضای دنج جلفا که با چراغ های مختلفی تزئین شده استراحتی کنید. جاهای دیدنی اصفهان در شب کم نیستند و خواندن این مقاله به شما کمک می کند تا برای شب های سفرتان نیز برنامه خوبی داشته باشید.

تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

تاریخچه کلیسای تاریخی وانک اصفهان

در جواب به این سوال که کلیسای تاریخی اصفهان کجاست باید قبل از هرچیز تاریخچه این کلیسا و محله جلفا را دانست. سرگذشت عجیبی که باعث شده ارمنی های زیادی شاید بتوان گفت به اجبار به محله جلفای اصفهان کوچ کنند. دلیل این کوچ برمی گردد به زمان حکومت صفویه و شاه عباس اول و جنگ ایرانیان با عثمانی ها. در این جنگ شاه عباس به ایرانیان دستور عقب نشینی داد. در طول مسیر برگشیت ایرانیان از ارمنستان عبور می کردند و برای اینکه بتوانند سرعت پیشروی عثمانی ها را کندتر کنند شاه دستور به تخریب و ویران کردن روستاها و آتش زدن مزارع جلفای قدیم را داد.

در این بین برای اینکه مردم آسیب نبینند شاه عباس آن ها را همراه خود به ایران آورد. البته که بسیاری از این مردم در مسیر تلف شدند و یا در مسیر عبور از رود خروشان ارس غرق شده و جان خود را از دست دادند. با این حال شاه عباس بعد از رسیدن به پایتخت به مابقی ارامنه زمین هایی را اهدا کرد که به نام جلفای نو شناخته می شود تا ارامنه ای که به ایران کوچ کردند بتوانند زندگی تازه ای را برای خود شروع کنند و به این شکل محله جلفا اصفهان به وجود می آید.

در این زمان ارامنه شروع به ساخت و ساز در جلفا می کنند و در سال ۱۶۰۶ کلیسای وانک ساخته می شود. البته کلیسای وانک از همان ابتدا به این شکلی که در حال حاضر می بینیم نبوده و به مرور و طی ۱۰ سال ساخت این کلیسا تکمیل می شود.

معماری کلیسای وانک اصفهان

معماری کلیسای تاریخی اصفهان

کلیسای وانکی که در سال ۱۶۰۶ ساخته شد تنها ساختمان کوچکی بود که در حال حاضر قسمت جنوب غربی کلیسای وانک رو شامل می شود. در آن زمان این کلیسا هاکوب یا یعقوب نام داشت که تا ۵۰ سال به همین صورت مورد استفاده روحانیون و مرکزی برای آموزش کشیش ها بوده است. بر سر در ورودی کلیسای وانک اصفهان در کتیبه ای جمله زیر به چشم می خورد:

«وانک آمنا پرکیچ و مقر سقف اعظم ارمنیان ۱۶۰۶۰ میلادی»

در سال ۱۶۵۵ ساکنین جلفا تصمیم به تکمیل و بزرگ کردن بنای این کلیسا می کنند و حدود ۱۰ سال این کار زمان می برد. اما این زحمات ۱۰ ساله این کلیسا رو به یکی از معروف ترین و زیباترین کلیساهای ایران تبدیل می کند. همین باعث شده تا اسم کلیسای هاکوب به کلیسای وانک و یا آمنا پرکیچ تغییر کند.

کلیسای وانک در زمینی ۹۰۰۰ متری قرار گرفته که حدود ۴ هزار متر آن شامل بنای کلیسا بوده و مابقی را باغات اطراف آن تشکیل می دهد. نمای تمام آجری این کلیسا در کوچه سنگ فرش شده تصویر فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است.

نکته جالبی که در معماری این کلیسا بیشتر از هر چیزی جلب توجه می کند گنبدهای این کلیساست. معمولا کلیسا ها دارای گنبدهای مخروطی شکل هستند اما وانک برخلاف دیگر کلیساها گنبدی شبیه به گنبد مساجد دارد که تاثیر گرفته شده از مساجد دوره صفویه می باشد.

نقاشی و توضیح نقاشی های کلیسای وانک

نقاشی های دیواری کلیسای وانک

نقاشی هایی که بر دیوار و سقف این کلیسا وجود دارد یکی از جذاب ترین قسمت های این کلیسا به حساب می آید. تمامی دیوارهای با گچ پوشیده شده و از روی آن ها نقاشی های باشکوه تمامی سطح دیوار و سقف کلیسا را پوشش داده است.

خیلی ها تعریف های زیادی را راجع به نقاشی های خیره کننده این کلیسا شنیده اند اما نمی دانند این نقاشی ها در کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست! لازم نیست جای دوری بروید، همین که پا به این کلیسا بگذارید چشمتان به این نقاشی های دیواری خواهد خورد. البته می توان نقاشی های کلیسا رو به دو قسمت تقسیم کرد.

بخش اول همین نقاشی های دیواری هستند و بخش دیگر شامل نقاشی هایی می باشد که بر روی بوم و چوب نقاشی شده اند و به قسمت های مختلف کلیسا آویخته شده اند. بیشتر این نقاشی ها موضوعاتی مثل تولد و عروج حضرت مسیح، هفت طبقه بهشت و جهنم، روز رستاخیز و… را نشان می دهند.

برای تماشای تک تک این نقاشی ها ساعت ها لازم است بنشینید و نگاه کنید و از این همه رنگ و نقش حسابی لذت ببرید. این نقاشی ها درست مانند کتابی هستند که به صورت تصویری تمامی وقایع را به ترتیب به تصویر کشیده اند و به حق از خاص ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است.

معنی نقاشی های سقف کلیسای وانک چیست؟

نقاشی سقف کلیسای وانک اصفهان

سقف کلیسای وانک هم مثل دیگر دیوارها پر است از نقاشی هایی که هر یک داستانی را روایت می کند. در بخش بزرگی از گنبد این کلیسای تاریخی داستان خلقت حضرت آدم و حوا و مرگ هابیل را توسط نقاشی به زیبایی تصویر کرده اند و بدون شک می توان آن را شاهکاری دیدنی در اصفهان دانست.

در کل نقاشی های کلیسای وانک اصفهان روایت کاملی از عهد عتیق و عهد جدید را در قالب تصویر به نمایش گذاشته است. علاوه بر این نقاشی ها در حیاط کلیسا تندیس هایی از نیم تنه مشاهیر ارمنی نیز وجود دارد که به زیبایی این فضا افزوده است.

عکسهای زیبا از کلیسای وانک اصفهان

زیبایی های این نقاشی را تنها باید دید و هیچ توضیحی نمی تواند زیبایی آن را وصف کند. پس بیایید عکسهایی از نقاشی های این کلیسا و محوطه بیرونی آن را ببینیم.

عکسهای کلیسای وانک اصفهان

عکسهایی از کلیسای وانک در اصفهان

کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست

از عجایب کلیسای وانک

مجسمه میدان کلیسای وانک اصفهان

این جاذبه گردشگری در اصفهان در کنار این همه زیبایی که دارد اما موضوعات عجیبی نیر درباره آن شنیده می شود. یکی از همین موضوعات مربوط می شود به مجسمه ای که در میدان روبروی کلیسا قرار گرفته و مردی را نشان می دهد که در یک دست خود چنیدن کتاب دارد و در دست دیگر چیزی را نگه داشته و به آن خیره شده است. تا این جای قضیه چیزی عجیبی وجود ندارد نه!

این مجسمه مربوط به خاچاطور گساراتسی می باشد که از بزرگان ارمنی به حساب می آمده و بنیان گذار نخستین چاپخانه ای است که نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه تاسیس شد. اما نکته ای که راجع به این مجسمه وجود دارد چیزی است که در دستش گرفته و به آن نگاه می کند. در سفرتان به اصفهان حتما سری به این جای دیدنی اصفهان و این مجسمه بزنید.

شما حدس می زنید خاچاطور چه چیزی را بین انگشتانش نگه داشته و به آن نگاه می کند؟

از دیگر چیزهای عجیبی که درباره این کلیسا شنیده می شود راجع به تار مویی است که در این کلیسا از آن نگهداری می شود!

نوشته روی تار مو در کلیسای وانک چقدر واقعیت دارد؟

این موضوع واقعیت دارد. در بخشی از  موزه این کلیسا تار مویی وجود دارد که در سال ۱۹۷۵ از سمت هنرمند ارمنی واهرام هاکوپیان به موزه کلیسا اهدا شده است. این تار مو مربوط به یک دختر ۱۸ ساله می باشد که بر روی آن جمله ای از تورات حک شده است.

البته که این جمله با چشم قابل دیدن نیست و می توانید از میکروسکوپی که در موزه قرار گرفته به این تار مو نگاهی بیاندازید. به این تار مو که نگاه کنید خواهید دید که این جمله روی ان نوشته شده است:

«به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت»

چاپخانه کلیسای وانک

چاپخانه کلیسای وانک اصفهان

همانطوری که در بالا اشاره کردیم اولین چاپخانه ایران و خاورمیانه در جلفای اصفهان و در همین کلیسای وانک تاسیس شد. تا قبل از این چاپ سنگی در تبریز رواج داشت اما چاپ به روش حروف چینی چیزی نبود که بتوان آن را در خاورمیانه پیدا کرد.

از زمان تاسیس این چاپخانه تا چاپ اولین کتاب حدود ۸ سالی به طول انجامید. این کتاب که نخسین کتاب چاپی این چاپخانه بود نسخه ای از زبور بود که برای چاپ آن تمامی روحانیون تلاش کردند و بعد از گذشتن یکسال و پنج ماه کار چاپ این کتاب تمام شد.

متاسفانه بعد ها مخالفت های زیادی با این چاپخانه شد و در آخر منجر به آتش سوزی و سوختن این چاپخانه شد. البته این ماشین چاپ از آتش سوزی در امان ماند و در موزه کلیسای وانک به همراه نمونه ای از کتاب های چاپ شده در این چاپخانه و دستگاه چاپ آن دوره نگهداری می شود.

آدرس کلیسای وانک اصفهان

کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست

بعد از این همه تعریف و توصیف حتما قصد دارید تا سری به این کلیسای جذاب بزنید. اما این سوال برایتان پیش آمده که کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست؟ این کلیسا به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان در یکی از جذاب ترین و مهم ترین محله های اصفهان یعنی محله جلفا قرار گرفته است.

کافیست خود را به چهارراه حکیم نظامی برسانید و از آنجا به خیابان نظر شرقی. در این جا از هر کسی که سوال کنید کوچه کلیسا را به شما نشان خواهد داد.

اگر که قصد دارید تا با ماشین شخصی به جلفا بروید این اطمینان را به شما می دهیم که برای پیدا کردن جای پارک خودرو دچار مشکل نخواهید شد. درست در چند قدمی کلیسا یک پارکینگ وجود دارد پس می توانید با خیال راحت به جلفا گردی خود برسید.

برای دسترسی راحت تر به این جاذبه گردشگری در اصفهان می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان از طریق وبسایت لیدوماتریپ در فاصله کمی از محله جلفا اقامت کنید. کافیست بدانید که کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست و نزدیک ترین مناطق به آن جا را برای اقامت خود انتخاب کنید.

دسترسی کلیسای وانک روی نقشه:

ساعات بازدید کلیسای وانک اصفهان

برای بازدید از این کلیسا همه روزه می توانید از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶: تا ۱۸:۳۰ برای بازدید از این کلیسا بروید. البته بهتر است این نکته را در نطر بگیرید که کلیسا در روزهای تعطیل رسمی، روزهای خاص ارامنه و روز اول نوروز تعطیل می باشد.

برای اطمینان از باز یا بسته بودن کلیسا می توانید از طریق شماره تلفن ۰۳۱۳۶۲۴۳۴۷۱ تماس بگیرید و یا از طریق وبسایت این کلیسا به نشانی vank.ir مراجعه کرده و اخبار مربوط به کلیسا را پیگیری نمایید.

برای بازدید از این کلیسا می بایست بلیط تهیه نمایید. در حال حاضر قیمت بلیط ۱۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان می باشد. برای راحتی بیشتر بازدید کنندگان امکان رزرو بلیط به صورت اینترنتی و از طریق سایت کلیسای وانک وجود دارد.

۴.۹/۵ - (۴۰ امتیاز)
یک نظر برای "کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست؟" ارسال شده.
  1. سهراب میوه ای گفت:

    چرا اسمشو گذاشتن کلیسای وانک ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *