معرفی شیراز و همه چیز درباره تاریخ این شهر

حقایق-و-نکات-جالب-در-مورد-شیراز+-معرفی-شهر-شیراز-مجله-گردشگری-لیدوماتریپ

در مرکز استان فارس زیبا، شهری پر از شعر و شور و عاشقانه‌ها قرار گرفته است. شیراز دوست داشتنی را همگی با حافظیه و تخت جمشیدش می‌شناسیم. اما این شهر فوق العاده حقایق بسیاری در مورد زیبایی‌ها و شگفتی‌هایش با خود حمل می‌کند که کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد. معرفی شیراز برای من از آن دست کارهایی است که با عشق و علاقه می‌توانم ساعت‌ها به آن بپردازم.

تاریخ شیراز را باید فهمید و با ماجراجویی هیجان انگیزی از راز‌های آن درس گرفت. هر نقطه این کلانشهر محبوب، مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری دیدنی و منحصر به فرد را در خود جای داده است که بی شک سفر و تماشای این مناطق جذاب، روح شما را جلا خواهد داد. حیف است که مناطق بهشتی و جاذبه‌های تاریخی حیرت آور شیراز را ندیده و نشناخته باقی گذاشت. در واقع بدون گشت و گذاری در این مناطق رویایی، سفر ما تکمیل نخواهد شد. پس در مقاله معرفی شیراز، از مجله لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا شیراز دل‌ها را بهتر شناخته و سفری بی نظیر به دیدنی‌ترین و عجیب‌ترین نقاط این شهر را تجربه کنید.

همه آنچه باید درباره شیراز بدانید!

همه-آنچه-باید-درباره-شیراز-بدانید!

در این مقاله با همه چیز درباره شیراز و تاریخ شیراز آشنا می شود. این شهر جنوبی پنجمین کلانشهر و دومین شهر فرهنگی کشور است. شیراز همچنین رتبه دوم شهرهای ادبی جهان را کسب کرده است. این شهر توریستی به علت وجود جاذبه‌های تاریخی و مذهبی متفاوت و طبیعتی متنوع و رویایی یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور است. وجود جاذبه‌های بی‌نظیر و آب و هوای معتدل، شیراز را به یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری، حتی برای توریست‌ها بدل کرده است.

این شهر محبوب در ارتفاع ۱۵۰۰ متری سطح دریا و در قلب زاگرس جنوبی قرار گرفته و نمایی از شهر شیراز بسیار گسترده است. قرارگیری در منطقه کوهستانی باعث ایجاد حصاری از کوه‌های بلند در اطراف شیراز شده که از بین این کوه‌ها، سبز پوشان و باباکوهی از جمله جاذبه‌های محبوب شیراز هستند. از قله این کوه‌های سرفراز می‌توان نمای فوق العاده زیبایی از شهر سرسبز شیراز تماشا کرد و از هوای پاک و مطبوع آن لذت برد.

از موارد مهم دیگر درباره شیراز می‌توان به موقعیت اقتصادی و مرکزیت آن‌ در مسیرهای تجاری ایران اشاره کرد. مساحت ۱۲۶۸ کیلومتری این شهر مجموعه کاملی از دیدنی‌ها و پتانسیل‌های رشد را در خود جای داده است. با سفر به شیراز تجربه آب و هوایی معتدل و مطلوب و گشت و گذاری لذت بخش را خواهید داشت. می‌توان گفت این شهر تاریخی تمام ویژگی‌های لازم برای تجربه سفری کامل و خاطره انگیز، برای تمامی سلیقه‌ها را دارد.

دانستنی‌های شگفت انگیز تاریخ شیراز

دانستنی‌های-شگفت-انگیز-تاریخ-شیراز

اختلافاتی در خصوص بنیان گذاری و تجدید و رشد شهر شیراز مطرح است. وجود آثار دوره‌های مختلف و نقاشی‌هایی از نمای شهر باعث ایجاد روایات مختلفی درباره تاریخ شیراز شده است. معتبرترین سند تاریخی در خصوص تجدید این شهر بزرگ به دست برادر حجاج ابن یوسف است. در واقع بنیان شیراز با استفاده از شهری در نزدیکی محل فعلی شیراز که هم اسم نیز بوده، انجام گرفته است. اگر این سند را قبول کنیم پیشینه این شهر تاریخی به ۶۹۳ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. تاریخ غنی شیراز در طول سالیان طولانی عمر خود حکومت‌ها و اتفاقات خوب و بد بسیاری تجربه کرده است. همچنین کتیبه‌های کوروش کبیر و جشن‌های زرتشی و اهورامزدایی، شیراز را به یکی از کهن‌ترین شهر‌های پارسی بدل می‌کند.

آثار تاریخی که از زمان‌های گذشته شیراز باقی مانده و خوشبختانه تعداد آن‌ها هم زیاد است، روایتگر تمامی پستی و بلندی و دوره‌های مختلف حکومتی در این شهر است. این آثار از اصلی‌ترین علل محبوبیت شیراز از لحاظ گردشگری و سفر در بین مسافران است. چرا که هر گردشگری که به شیراز سفر کند از دیدن عظمت و قدمت بنا‌ها و اشیای باستانی به وجد خواهد آمد. به طور مثال شهر باستانی استخر، دروازه قرآن، تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد، نقش رستم و گورهای گبری همگی نشانه‌هایی از تاریخ عمیق و دور و دراز شیراز هستند.

این آثار چشم اندازهای خیره کننده‌ای برای گردشگران پدید می‌آورند و می‌توان گفت تجربه سفری هیجان انگیز در دل تاریخ را به بازدید کنندگان می‌دهند. اگر برای سفر به شیراز به وجد آمده‌اید و قصد عزیمت دارید، همین حالا با اجاره سوئیت و ویلا در شیراز، خود را آماده سفر کنید.

از آثار دوره‌های مختلف سلطنتی در شیراز می‌توان به نگاره‌های لطف علی خان زند، بازار وکیل، کلیسای ارامنه، میدان شیراز، سکه‌های دوران مغول، کتیبه‌های جشن مهرگان و… اشاره کرد. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی شیراز در دوران معاصر نیز ترمیم و یا افزایش یافته‌اند. نام‌های شیراز یکی از مواردی هستند که اطلاعات زیادی در مورد قدمت این شهر باستانی به ما می‌دهند.

لیست نام های قدیم شیراز

لیست-نام-های-قدیم-شیراز

بررسی ها درباره همه چیز درباره شیراز و تاریخ شیراز نشان می دهد که روایت‌های مختلف در مورد ساخت شیراز و بنیان گذاری آن وجود دارد. اولین لوح‌های کشف شده مربوط به نام های قدیم شیراز، لوح‌های گلی ایلامی مربوط به ۴ هزار سال پیش هستند. نام موجود بر این لوح‌ها به اسم ترازیس اشاره دارد. پیش بینی می‌شود تیرازیس در طول دوره‌های مختلف از لحاظ آواشناسی تغییر یافته و به نام امروزی شیراز رسیده است.

همچنین روایات ساخته شدن شیراز به دست ابن تهمورث سومین پادشاه بزرگ جهان علت نامگذاری شیراز را هم اسم بودن آن با پسر تهمورث می‌دانند. روایت دوم دلیل اصلی نامگذاری شهر را وجود قلعه‌ای به این نام در محل تاسیس آن می‌داند.  آثاری از کتیبه‌های دارای نام شیراز از تخت جمشید و لوح‌های گلی شهر‌های باستانی یافت شده است که سندی محکم بر قدمت طولانی اسم زیبای شیراز، به معنی مرکز انگور است.

در حالت کلی نام های قدیم شیراز شامل تیراسیس، سیراسیس، سیراجیس بوده است. معانی مختلفی برای اسم‌های قدیمی شیراز ذکر می‌شود که دو مورد تایید شده تر خیر و شر و مرکز تاکستان‌های قرمز است. لقب‌های داده شده به این شهر در طول تاریخ نیز به همین موضوع ارتباط دارد. علاوه بر اسم، مساحت و بخش‌های طبیعی شیراز در طول قرون تفاوت چشمگیری داشته‌اند. اما چیزی که ثابت است موقعیت جلگه‌ای، تاریخ غنی و طبیعت بی نظیر شیراز است که موجب محبوبیت بین المللی و گردشگری آن در جهان قدیم و معاصر شده است. در ادامه مواردی از عکس شیراز قدیم و باشکوه را می‌بینیم.

عکس شیراز قدیم، نمایی از شهر شیراز را ببینید

عکس-شیراز-قدیم

عکس-شیراز-قدیم

عکس-شیراز-قدیم

سوال در مورد شیراز سوال-در-مورد-شیراز؟

گردشگران پر شوری که به مناطق مختلف سفر می‌کنند قبل از سفر سوالات متعددی در مورد مناطق دیدنی، تاریخ، فرهنگ و مردم آن منطقه دارند. مسافران شیراز نیز انسان‌های هنر دوست و با فرهنگی هستند که می‌خواهند قبل از سفر سوالات خود در مورد شیراز را بر طرف کنند. با مراجعه به مجله گردشگری لیدوماتریپ می‌توانید به تمامی سوالات خود در مورد شهرهای گردشگری ایران پاسخ دهید. ما در ادامه این مقاله نیز به تعدادی از سوالات متداول در مورد شیراز بی‌نظیر پاسخ خواهیم داد.

شیراز به چه چیزی معروف است؟

شیراز-به-چه-چیزی-معروف-است؟

همانطور که در مقاله معرفی شیراز و همه چیز درباره تاریخ این شهر اشاره شد شیراز از گذشته مهد فرهنگ و هنر و زیبایی بوده است. گذشتگان نیز شیراز را تکه‌ای از بهشت زمینی میدانسته‌اند. یکی از موارد متداول سوال در مورد شیراز، القاب مشهور آن است. القاب داده شده به شیراز به همان صورت حفظ شده و روز به روز تعداد آن‌‌ها بیشتر می‌شود. این شهر در گذشته به شهر گل و بلبل و می شهرت داشته است.

وجود باغ‌های سحرانگیز، رودخانه‌های خروشان، تاکستان‌های سرخ، و گونه‌های گیاهی و جانوری زیبا از دلایل این معروفیت هستند. جای شکر است که تمامی این زیبایی‌ها و دیدنی‌ها حفظ شده و شیراز روز به روز چشم نوازتر می‌شود. لقب‌هایی وجود دارد که در طول زمان و به واسطه ساخت بنا‌ها و باغات متنوع به شیراز داده شده‌اند و در پاسخ شیراز به چه چیزی معروف است، باید آن‌ها را نیز برشمرد، که از جمله این القاب شهر بهشتی است.

لقب شهر شیراز چیست؟

لقب-شهر-شیراز-چیست؟

معروف‌ترین لقب شیراز شهر نارنج و ترنج است. وجود باغات وسیع نارنج در شیراز فضای این شهر را عطرآگین کرده و جلوه رنگین فوق العاده‌ای به آن بخشیده و وجود همین باغات و شکوفه‌های زیبای آن‌ها لقب شهر شیراز را به شهر گل و بلبل و شهر طرب و ناز معروف کرده است. در سفر به این شهر دل انگیز می‌توانید با اجاره سوییت در شیراز اقامتی توام با آرامش و عطر فوق العاده نارنج‌ها را در نزدیکی باغات شیراز تجربه کنید.

مردم شیراز انسان‌هایی پرورش یافته با شعر و فرهنگ هستند. میهمان نوازی مردم مهربان این شهر گردشگر پذیر، یکی از لقب‌های دیگری است که به شیراز داده می‎‌شود.

جمعیت شیراز چقدر است؟

کلانشهر شیراز با مساحت بزرگ خود و قرارگیری در رتبه پنجم شهرهای بزرگ کشور، جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر در خود جای داده است. این شهر توریستی همچنین پنجمین شهر پرجمعیت کشور است. مردم شیراز انسان‌هایی سخت کوش و صاف و ساده هستند که هنرهای آن‌ها زبانزد خاص و عام است. در سر شماری جمعیت شیراز حومه شهر نیز سرشماری می‌شود و بدون احتساب این تعداد در حدود ۱/۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. شهرداری این کلانشهر به یازده منطقه تقسیم شده که همین امر یافتن مکان‌های گردشگری شیراز را برای گردشگران ساده‌تر می‌کند.

نمایی از شهر شیراز زیبا را ببینید.

نمایی-از-شهر-شیراز-زیبا-را-ببینید.

نمایی-از-شهر-شیراز-زیبا-را-ببینید

نمایی-از-شهر-شیراز-زیبا-را-ببینید

مرکز شهر شیراز کجاست؟

باغ‌های شیراز بسیار معروفند. از هر سمت شهر که وارد شوید تابلو‌های جاذبه‌های دیدنی شهر به چشم می‌خورد. اما در مرکزیت شهر تجمع زیبایی از مناطق گردشگری شیراز را شاهد خواهید بود. باغ عفیف آباد، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین باغ‌های شیراز، در مرکز شهر واقع شده است. این باغ رویایی در تقاطع بلوار بعثت و ستارخان و نزدبیکی میدان مشهور و قدیمی مصلی قرار دارد.

سفر به یادماندنی شیراز

سفر-به-یادماندنی-شیراز

هر فردی که به سفر و ماجراجویی علاقه مند باشد، شیراز را به عنوان یکی از مقاصد اصلی خود انتخاب می‌کند. سفر به این شهر حیرت انگیز، خاطره‌ای وصف نشدنی از حال خوب را برای شما رقم خواهد زد. ما در این مقاله اطلاعات جامعی از شهر شیراز دیدنی را برای تمامی عاشقان سفر ارائه دادیم. امید است با سفر به شیراز نازنین، لحظات بی نظیری برای خود و خانواده رقم بزنید. همچنین لیدوما در تک تک لحظات سفر به یادماندنی شیراز با گزینه اجاره ویلا در شیراز همراه شما خواهد بود.

۴.۹/۵ - (۷۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *