با معرفی شهر تبریز همراه باشید!

با معرفی شهر تبریز همراه باشید!

تبریز شهری پر از جذابیت و زیبایی است که قلب هر انسان زیبا دوستی را تسخیر می‌کند. دیدن تمام این زیبایی‌ها از نزدیک، یک تجربه به‌یادماندنی و جذاب از سفر به تبریز برای شما به همراه خواهد داشت.

لذت سفر در گرو دانش است؛ بنابراین آگاهی داشتن از مقصد و شناخت مقصد قبل از سفر می‌تواند لذت سفر شما را چند برابر کرده و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان بیاورد. در این بخش از مجله گردشگری لیدوماتریپ، به معرفی شهر تبریز پرداخته و سفری به این شهر زیبا خواهیم داشت.

با معرفی شهر تبریز همراه باشید!

در ابتدای معرفی شهر تبریز، بهتر است با تاریخ این شهر بزرگ آشنا شویم و بدانیم شهر تبریز چگونه شهری است. تبریز سومین کلان شهر بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر به عنوان بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال غرب کشور و قطب اداری، ارتباطی، سیاسی، بازرگانی، فرهنگی، صنعتی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. این شهر ششمین شهر پرجمعیت ایران شناخته شده و یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است.

تبریز به چه چیزی معروف است؟

تبریز به چه چیزی معروف است؟

از دیرباز، تبریز در بسیاری از عرصه‌ها پیشگام بوده و نام خود را به عنوان سردمدار در تاریخ ایران به ثبت رسانده است. لقب شهر تبریز، شهر اولین‌ها است. طبق شواهد تاریخی و نظرات تاریخ‌نویسان، اولین چاپخانه در سال ۱۲۲۷ در شهر تبریز افتتاح شد. همچنین به همت محمدعلی تربیت، اولین کتابخانه ملی و دولتی ایران در این شهر آغاز به کار کرد. افتتاح اولین مدرسه ناشنوایان، ترجمه اولین کتاب خارجی، اولین خاستگاه نقد ادبی و شعر نو، بازگشایی اولین مدرسه بازرگانی و اولین دانشکده پرستاری، اولین سینمای عمومی ایران و بسیاری از اولین‌های دیگر، شاهدی بر دلیل انتخاب این لقب بجا برای شهر تبریز هستند.

موقعیت جغرافیایی تبریز

موقعیت جغرافیایی تبریز

تبریز یکی از شهرهای کوهستانی کشور با مساحتی در حدود ۴۵۴۹۱ کیلومتر مربع است که از سمت شمال به کوه‌های پکه چین و عون بن علی، از طرف شمال شرقی به کوه‌های گوزنی و بابا باغی، از سمت جنوب به دامنه‌های رشته کوه سهند و از سمت شرق به گردنه پایان منتهی می‌شود.

آب و هوای شهر تبریز

آب و هوای شهر تبریز

همان طور که اشاره شد، شهر تبریز از شمال، جنوب و شرق توسط کوه‌هایی احاطه شده و از سمت غرب نیز به دشت‌های صحرایی تبریز و شوره‌زارهای تلخه رود منتهی می‌شود. قرارگیری در این موقعیت جغرافیایی خاص باعث شده تا تبریز به عنوان یکی از سردترین شهرهای ایران محسوب شده و آب و هوایی سرد و خشک کوهستانی داشته باشد.

میانگین دما در این شهر در فروردین ماه در حدود ۱۰.۵ درجه سانتی‌گراد، در تیر ماه که گرم‌ترین ماه سال در تبریز است، ۲۵.۴ درجه سانتی‌گراد، در مهر ماه ۱۴.۱ درجه و در سردترین ماه سال، یعنی دی ماه ۲.۵- درجه سانتی‌گراد است. پس اگر به دنبال این هستید تا در یک فصل خوش آب و هوا به تبریز سفر کرده و از تماشای جاذبه‌های دیدنی آن لذت ببرید، فصل تابستان را از دست ندهید.

زبان و جمعیت مردم تبریز

زبان و جمعیت مردم تبریز

طبق سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر تبریز بالغ بر ۱۵۹۳۳۷۳ نفر محاسبه شده و از این نظر ششمین شهر پرجمعیت در ایران محسوب می‌شود. مردم تبریز ترک زبان بوده و اغلب مردم این شهر به زبان شیرین آذری صحبت می‌کنند.

معرفی شهر تبریز؛ جاهای دیدنی و زیبای تبریز

سفر به هر شهری با بازدید از جاهای دیدنی آن شهر معنا پیدا می‌کند. مسافرانی که به تبریز سفر می‌کنند، به خوبی می‌دانند که جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی در انتظار آن‌هاست و از همین رو بی‌صبرانه منتظر رسیدن به این شهر زیبا هستند. در ادامه معرفی شهر تبریز، برخی از جاهای دیدنی تبریز را معرفی خواهیم کرد تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

اگر مدت زمان سفر شما کم است و فرصت بازدید از تمام این جاذبه‌ها و جاهای دیدنی را نخواهید داشت، بهتر است ابتدا با جاهای دیدنی این شهر آشنا شده و سپس لیستی از جاهای دیدنی که دوست دارید رفتن به آن‌ها را تجربه کنید را تهیه کنید تا از دیدن این زیبایی‌ها محروم نشوید.

· پارک شاهگلی (ائل‌گلی)؛ پرطرفدارترین جاذبه تبریز

پارک شاهگلی (ائل‌گلی)؛ پرطرفدارترین جاذبه تبریز

مگر می‌شود سفر به تبریز را بدون بازدید یکی از نمادهای اصلی این شهر ترک کرد؟ شاهگلی تبریز یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی تبریز است که هرساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کند. در این پارک، استخری بزرگ قرار دارد که عمارت شاهگلی در وسط آن قرار گرفته و منظره‌ای بسیار دیدنی و جذاب را به وجود آورده است.

شما می‌توانید بعد از یک پیاده‌روی لذت‌بخش در اطراف این استخر، به عمارت وسط آن رفته و خود را به صرف یک غذای لذیذ و یا یک عصرانه سبک مهمان کنید. پیشنهاد می‌کنیم لذت گردش در این پارک را به هیچ وجه از دست ندهید.

· بازار سنتی تبریز؛ از مهم‌ترین مکان‌ها در معرفی شهر تبریز

بازار سنتی تبریز؛ از مهم‌ترین مکان‌ها در معرفی شهر تبریز

بازار سنتی تبریز، بازاری قدیمی با معماری خاص می‌باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدم زدن در این بازار همچون سفری به دل تاریخ بوده و به همان اندازه هیجان‌انگیز و جذاب است. این بازار، بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان بوده و از راسته‌ها، حجره‌ها، سراها و تیمچه‌های زیادی تشکیل می‌شود. وجود بیش از ۵ هزار مغازه، تعداد زیادی مسجد و مدرسه نیز باعث زیبایی هرچه بیشتر این بازار شده است.

این بازار از کوچه پس کوچه‌های متعدد و پیچ در پیچی تشکیل شده که هرکدام از این پیچ و خم‌ها، سال‌ها تاریخ و خاطره را با خود یدک می‌کشند. با قدم زدن در هرکدام از تیمچه‌های این بازار حس و حالی متفاوت را تجربه خواهید کرد. ورود به راسته فرش فروشان شما را وارد دنیایی از طرح و رنگ کرده و محو این زیبایی‌ها خواهید شد. راسته مسگران در این بازار شما را به سال‌های گذشته برده و با آن حس و حال سنتی همراه خواهید شد. راسته ادویه فروشان با بوی ادویه‌های تازه و مرغوب شما را مدهوش کرده و غرق در لذت خواهید شد. راسته‌های دیگری نیز در این بازار وجود دارد که هرکدام دنیایی متفات را برای شما ترسیم کرده و تجربه سفر به تبریز را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهند کرد.

· خانه مشروطه تبریز؛ نمادی از پایداری در انقلاب مشروطه

خانه مشروطه تبریز؛ نمادی از پایداری در انقلاب مشروطه

یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی تبریز، خانه مشروطه تبریز است که در یکی از محله‌های قدیمی این شهر قرار دارد. خانه مشروطه تبریز نمادی از پایداری مردم این شهر در انقلاب مشروطه است. دو نماد اصلی این انقلاب، که حتما نام آن‌ها را شنیده‌اید، ستارخان و باقرخان هستند.

این بنا، خانه‌ای از آجر و خشت و پر از آیینه کاری و گچبری‌های زیباست که محلی برای دورهمی‌های سران مشروطه بوده و از این رو اسناد دوره مشروطه، در این محل نگهداری می‌شوند. خانه مشروطه در سال ۱۳۷۵ به موزه مشروطه تغییر کاربری داده و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شما می‌توانید سری به این موزه زده و از وسایل ارزشمندی که در آن قرار داده شده، دیدن کنید.

· موزه قاجار؛ زیباترین موزه در معرفی شهر تبریز

موزه قاجار؛ زیباترین موزه در معرفی شهر تبریز

موزه قاجار، یکی از زیباترین موزه‌های تبریز است. این موزه در ابتدا خانه یکی از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه، به نام امیرنظام گروسی، بوده و به سبک معماری دوران قاجار ساخته شده است. بازدید از این عمارت زیبا با معماری چشم‌نواز و حیاطی پر از گل‌های رنگارنگ شما را با خود همراه کرده و به دوران قاجار خواهد برد.

در سفر به تبریز حتما سری به این موزه زده و از تندیس‌ها، تفنگ‌ها و سلاح‌های مختلف، اسناد تاریخی، سکه‌های قدیمی، ظرف و ظروف مخصوص آن دوران و بسیاری از وسایل ارزشمند دیگر بازدید کرده و از سِیر در تاریخ لذت ببرید.

· مسجد جامع؛ ترکیبی از معماری سنتی و مدرن

مسجد جامع؛ ترکیبی از معماری سنتی و مدرن

همچون بسیاری از شهرهای دیگر، مسجد جامع تبریز در قلب شهر قرار گرفته و دارای سبک معماری منحصر به فردی است. از آنجایی که مسجد جامع تبریز بارها به علت زمین لزره‌های مختلف دچار تخریب شده و سپس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته، معماری این بنا ترکیبی از معماری سنتی با نوین است.

· مقبره الشعرا؛ مقبره‌ای برای آرامش ۴۰۰ شاعر

مقبره الشعرا؛ مقبره‌ای برای آرامش 400 شاعر

این مقبره بر اثر زلزله از سال ۱۳۵۰ متروکه مانده بود، اما بعد از آن برای طراحی مجدد این بنا مسابقه‌ای برگزار شد تا افراد طرح پیشنهادی خود برای این بنا را به نمایش بگذارند که از این میان طرح غلام رضا فرزان مهر برنده شده و باعث خلق این مقبره با معماری و طراحی بی‌نظیر شد.

در قبرستان سرخاب بیش از ۴۰۰ فرد مشهور که بیشتر آن‌ها شاعر بوده‌اند، به خاک سپرده شده‌اند. شاعرانی همچون حکیم اسدی طوسی و سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) از جمله معروف‌ترین شاعرانی هستند که در این مقبره آرام گرفته‌اند.

· عون بن علی (عینالی)؛ کوهی دیدنی در معرفی شهر تبریز

عون بن علی (عینالی)؛ کوهی دیدنی در معرفی شهر تبریز

اگر به دنبال یک روز هیجان انگیز در سفر به تبریز هستید، کوه عون بن علی انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. شما می‌توانید از یک کوهنوری جذاب در این کوه و تماشای مناظر کم‌نظیر آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید سوار بر تله کابین شده و از فراز آسمان مناظر تماشایی این مناطق را ببینید.

اگر به بالای قله صعود کنید می‌توانید بزهای کوهی که در این منظقه حفاظت شده زندگی می‌کنند را ببینید، همچنین تماشای اسب‌ها، شترمرغ‌ها و خرگوش‌هایی که در قسمتی از این کوه پرورش داده می‌شوند نیز تجربه‌ای متفاوت برای شما خلق خواهد کرد. کافه‌ها و رستوران‌های عینالی نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای رفع خستگی و خوردن یک غذای لذیذ در این کوه باشد.

· مسجد کبود؛ فیروزه‌ای به جا مانده از تاریخ

مسجد کبود؛ فیروزه‌ای به جا مانده از تاریخ

یکی از دیدنی‌ترین و معروف‌ترین مساجد تبریز، مسجد کبود است. این مسجد به دلیل کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای رنگش به فیروزه اسلام معروف شده و تنها بنایی است که از دوره فرمانروایی قراقویونلوها در تبریز باقی مانده و امروزه جزو یکی از جاهای دیدنی تبریز به حساب می‌آید.

· ارگ علیشاه؛ مکانی برای گشت شبانه

ارگ علیشاه؛ مکانی برای گشت شبانه

این بنا در فاصله سال‌های ۷۱۶ تا ۷۲۴ هجری قمری و به وسیله تاج الدین علی شاه جیلان تبریزی، ساخته شده است. این بنای تاریخی و دیدنی در مرکز شهر تبریز قرار گرفته و می‌تواند مکانی جذاب در یک گشت شبانه در شب‌های تبریز باشد.

· کاخ موزه شهرداری تبریز؛ میدانی تاریخی در معرفی شهر تبریز

کاخ موزه شهرداری تبریز؛ میدانی تاریخی در معرفی شهر تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که در معرفی شهر تبریز به آن اشاره خواهیم کرد، کاخ شهرداری تبریز است. این کاخ در مرکز شهر تبریز قرار گرفته و در حال حاضر به عنوان سالن شهرداری و اداره مرکزی شهرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بخشی از این ساختمان به موزه شهرداری تبدیل شده که می‌توانید از آن بازدید کنید.

· جنگل ارسباران؛ منطقه‌ای بکر و دست نخورده در طبیعت

جنگل ارسباران؛ منطقه‌ای بکر و دست نخورده در طبیعت

جنگل ارسباران منطقه‌ای بکر و دست نخورده طبیعت است که انواع گونه‌های گیاهی و حیوانی را در خود جای داده و با نام ارسبار یا آرازبار و قره داغ نیز شناخته می‌شود. این طبیعت به قدری زیبا و دلنشین است که از دیدن زیبایی‌های آن سیر نخواهید شد. با رفتن به این منطقه می‌توانید از طبیعت بکر و هوای پاکیزه این منطقه استفاده کرده و تصاویری بسیار جذاب از سفر خود به ثبت برسانید.

· کلیسای مریم مقدس؛ بزرگ‌ترن و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز

کلیسای مریم مقدس؛ بزرگ‌ترن و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز

کلیسای مریم مقدس، به عنوان آخرین جای دیدنی است که در معرفی شهر تبریز به آن خواهیم پرداخت. این کلیسا یکی از جاهای دیدنی تبریز و بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز است. ارمنی‌های ساکن در تبریز، مراسم‌های ملی مذهبی حواری ارمنی را در این مکان برگزار می‌کنند. بازدید از این کلیسا می‌تواند تجربه‌ای جذاب و متفاوت برای شما باشد.

این‌ها تنها گوشه‌ای از جاهای دیدنی این شهر پر از زیبایی است که در سفر نامه تبریز به آن پرداختیم. جاهای دیدنی دیگری همچون برج آتش‌نشان، خانه لاله‌ای، خانه صرافلار، خانه بهنام، خانه پروین اعتصامی، خانه علی مسیو، حمام نوبر، مسجد صاحب الامر، مدرسه رشدیه، پیاده راه تربیت، فرش سنگی، موزه دوربین عکاسی، موزه سفال تبریز، موزه عصر آهن، موزه قرآن و کتابت، موزه سنجش، موزه محرم و صدها جای دیدنی دیگر در شهر اولین‌ها وجود دارد که هر کدامشان دنیایی متفاوت و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما رقم خواهند زد.

تنوع جاهای دیدنی تبریز به قدری زیاد است که پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به شهر اولین‌ها، لیستی از جاهای دیدنی تبریز که قصد رفتن به آن‌ها را دارید براساس سلیقه گردشگری خود تهیه کنید تا در سفر خود هیچ کدام از این جاهای جذاب را از دست ندهید.

تصاویر جاهای دیدنی تبریز؛ برای معرفی شهر تبریز

همان طور که گفتیم، تبریز شهر زیبایی‌ها و جذابیت‌هاست، از این رو در این قسمت از معرفی شهر تبریز، تصاویری زیبا از این شهر را برای شما به نمایش خواهیم گذاشت تا با زیبایی‌های این شهر بیشتر آشنا شوید.

تصاویر جاهای دیدنی تبریز؛ برای معرفی شهر تبریز

تصاویر جاهای دیدنی تبریز؛ برای معرفی شهر تبریز

تصاویر جاهای دیدنی تبریز؛ برای معرفی شهر تبریز

شب گردی در تبریز؛ مکان‌هایی از تبریز که حتما باید در هنگام شب ببینید!

شب‌های تبریز زیبایی‌های خاص خود را دارد و بهتر است از این فرصت استفاده کرده و شب را نیز به تماشای جاهای دیدنی این شهر سپری کنید. در ادامه معرفی شهر تبریز با ما همراه باشید تا شما را با جاهایی که می‌توانند شب شما را در تبریز رویایی‌تر کنند، آشنا کنیم.

· به پارک شاهگلی بروید!

به پارک شاهگلی بروید!

همان طور که در قسمت جاهای دیدنی تبریز هم اشاره کردیم، پارک شاهگلی یکی از بهترین جاهای تفریحی و گردشگری تبریز است. بازدید از این باغ چه در هنگام روز و چه در هنگام شب زیبا و لذت بخش است؛ اما در هنگام شب به دلیل نورپردازی‌های جذابی که در این مکان اتفاق می‌افتد، چهره این پارک و زیبایی آن صدچندان می‌شود.

شما می‌توانید از خوراکی‌هایی که در اطراف این پارک فروخته می‌شود خریده و یا در رستوران‌های اطراف و یا رستوران کاخ شاهگلی خود را به یک شام لذیذ مهمان کرده و خاطره این شب دل‌انگیز را دوبرابر کنید.

· کوه عون بن علی را فراموش نکنید!

کوه عون بن علی را فراموش نکنید!

تماشای شهر با تمام چراغ‌های روشن و چشم اندازهایی که زیر پایتان قرار دارند لذتی وصف ناپذیر در شما به وجود خواهند آورد. می‌توانید سوار بر تله کابین شده و خود را با آن همراه کنید تا از زیبایی‌های شهر در دل تاریکی لذت ببرید. با رسیدن به نوک قله نیز می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های این کوه استفاده کرده و لذت شب گردی خود را کامل کنید.

شما می‌توانید قبل از سفر به تبریز، با اجاره سوئیت در تبریز، یکی از بهترین اقامتگاه‌ها را برای خود انتخاب کرده و بعد از آن به شب گردی در این شهر بروید.

· پارک باغلارباغی می‌تواند گزینه مناسبی باشد!

پارک باغلارباغی می‌تواند گزینه مناسبی باشد!

این پارک دارای شهربازی است و از این نظر همواره مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. وسایل بازی موجود در این شهربازی می‌توانند یک شب گردی هیجان انگیز را برای شما به ارمغان بیاورند.

· به رستوران بروید!

به رستوران بروید!

یکی از بخش‌های خوشمزه معرفی شهر تبریز، بخش رستوران‌های آن است. تبریز دارای غذاهای سنتی و محلی بسیار لذیذی است که امتحان کردن آن‌ها شما را عاشق غذاهای تبریز خواهد کرد. همچنین می‌توانید طبق سلیقه خود به سفره‌خانه‌های سنتی و یا رستوران‌های مدرن رفته و هر نوع غذایی که دوست داشتید را نوش جان کنید.

سفره خانه سنتی قائم مقام، رستوران اجاق، رستوران گازماخ، رستوران برکه و بسیاری از رستوران‌های دیگر هرکدام می‌توانند یک انتخاب عالی برای یک شب گردی خاطره انگیز در تبریز باشند.

· خیابان گردی کنید!

خیابان گردی کنید!

خیابان‌های تبریز در شب حال و هوای دیگری داشته و می‌توانند بسیار جذاب باشند. برای یک شب گردی حرفه‌ای در تبریز می‌توانید به خیابان تربیت و یا خیابان ولیعصر رفته و از قدم زدن در این خیابان‌ها نهایت لذت را ببرید.

· مراکز خرید را از یاد نبرید و از سوغات شهر تبریز تهیه کنید

مراکز خرید را از یاد نبرید و از سوغات شهر تبریز تهیه کنید

یکی از بهترین گزینه‌ها برای شب گردی، رفتن به مراکز خرید است. مراکز خرید تبریز بسیار زیاد و متنوع بوده و اکثرا دارای امکاناتی مانند سینما، رستوران، کافی شاپ، شهربازی و غیره هستند. رفتن به یکی از این مراکز خرید می‌تواند یک شب گردی عالی را برای شما رقم بزند. همچنین در سفر به تبریز، خرید انواع سوغات شهر تبریز و صنایع دستی را فراموش نکنید تا یادگاری از این سفر خاطره‌انگیز به همراه خود داشته باشید.

معرفی شهر تبریز؛ راهنمایی ارزشمند برای شیفتگان این شهر

معرفی شهر تبریز؛ راهنمایی ارزشمند برای شیفتگان این شهر

تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و از این رو دارای جاهای دیدنی و مکان‌های گردشگری فراوانی بوده و هر ساله مسافران بسیاری را نیز به خود جذب می‌کند. معرفی شهر تبریز، راهنمایی برای شماست تا یک سفر لذت‌بخش و خاطره انگیز را تجربه کرده و از آن نهایت لذت را ببرید.

در این مقاله از سایت گردشگری لیدوماتریپ سعی کردیم به معرفی شهر تبریز بپردازیم تا با مطالعه آن، بهترین مکان‌ها را با توجه به سلیقه گردشگری خود انتخاب کرده و از بازدید آن‌ها در سفر به تبریز نهایت لذت را ببرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *