فیلبند کجاست؟ دهکده ای معلق در ابرها

فیلبند کجاست

در نیمه شمالی کشور روستاهای حال و هوای دیگری دارند. روستای فیلبند یکی از بهترین مناطق برای علاقمندان به طبیعت است و در یکی از مرتفع ترین کوه های مازندران واقع شده است و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. این روستا در حقیقت یکی از بهترین روستاهای استان مازندران و بهترین مقصد بین کلیه مکان های گردشگری ایران در فصل گرم سال است. جاهای دیدنی فیلبند در کنار چشم اندازهای زیبای آن، برای هر کسی جذاب و هیجان انگیز است. اگر شما هم می‌خواهید با این روستای زیبا آشنا شوید تا پایان این مقابه از نشریه لیدوما با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است درمورد روستای فیلبند بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

فیلبند کجاست؟

فیلبند

روستای فیلبند از توابع بندپی غربی شهرستان بابل و در ۴۰ کیلومتری شهر آمل در استان مازندران است و حدود ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. یکی از مرتفع ترین نقاط استان مازندران، همین منطقه بندپی است که در دل کوه های البرز مرکزی واقع شده و روستاهای ییلاقی زیادی دارد. این منطقه به دلیل هم جوار بودن با رودخانه چلورود، گاه با نام “چلاو” هم خوانده و شناخته می شود. آخرین روستای منطقه چلاو که دسترسی به آن از طریق ماشین امکان پذیر است، روستای فیلبند می باشد. معمولا روستای فیلبند را بام مازندران می نامند، زیرا منظره زیبایی که از این منطقه پیداست بسیار تماشایی و رویایی است.

نقشه فیلبند

علت نامگذاری

فیلبند، که در گویش محلی فِلبَند گفته می‌شود، از دو بخش تشکیل شده‌ است. فل به معنای خستگی می‌باشد و بند هم معنای بند آمدن نفس و عدم توانایی در طی کردن ادامه مسیر را می‌دهد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، این نام به دلیل ارتفاع بالای روستا و مسیر پرپیچ‌ و خم آن بر روی فیبلند گذاشته شده است. پیچ‌های تندی که طی کردن آن‌ها با خودرو نیز تبحر بالایی می‌خواهد و کمی خطرناک است.

جاهای دیدنی فیلبند

طبیعت فیلبند

طبیعت فیلبند

طبیعت فیلبند به نوبه خود یکی از جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شود. فیلبند به دلیل ارتفاعی زیادی که از سطح دریا دارد در بعضی روزها پوشیده از ابر است و قدم زدن در روستا و تماشای این صحنه هوش از سر هر نظاره‌گری می‌برد. یکی دیگر از زیباترین مناظر این روستا، طلوع و غروب آفتاب است. آرامش محضی که در این روستا وجود دارد گردشگران زیادی را که به دنبال فرار از محیط پر از استرس شهر هستند به خود جذب می‌کند. چه داخل جنگل و چه داخل روستا قدم بزنید، صدای زنگوله گوسفندان که از دوردست‌ها می‌آید، گوش‌هایتان را نوازش می‌کند و شما را به رویایی می‌برد که دوست ندارید از آن بیدار شوید.

چشمه های فیلبند

چشمه های فیلبند

چشمه های کوچک و بزرگ زیادی در روستای فیلبند وجود دارند. همچنین، در آب چشمه های منطقه فیلبند مقدار زیادی فلوئور وجود دارد که برای استخوان بندی بسیار موثر و مفید بوده و نتیجه آن را در استخوان بندی مردم روستا می توان به خوبی مشاهده کرد.

چشمه لار

چشمه لار

آیا می دانستید سفر به فیلبند خاصیت درمانی داشته و برای درد کلیه بسیار مفید است؟ اکثر مردم تصور می کنند فیلبند تنها به منطقه سرسبز است که بر فراز ابرها قرار داشته و تنها می توان از اقیانوس ابرها در این منطقه لذت برد اما در این روستا، چشمه های مختلفی وجود دارد که چشمه لار، یکی از معروف ترین آن ها است. چشمه لار گفته می شود برای درمان درد کلیه مفید است چراکه در آب این چشمه املاح مختلفی وجود داشته و جالب است بدانید به لطف وجود فلوئور فراوان درچشمه های روستا، گفته می شود مردم روستای فیلبند از استخوان های مستحکم تری برخوردارند.

جنگل سنگچال

جنگل سنگچال

جنگل سنگچال در فاصله ۲۵ کیلومتری آمل واقع شده است که در میان روستاهای مازندران، جزو پرجمعیت ترین روستاها به حساب می آید. روستای سنگچال در ارتفاع ۱۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد که منطقه ای ییلاقی به شمار می رود و همچنین اگر هم قصد بازدید از روستا را دارید می بایست از مسیری آسفالته که پیچ و هم هایش از میان درختان سرسبز می گذرد عبور کنید.

یکی از دلایلی که گردشگران به روستای سنگچال سفر می کنند و عده ای هم روستا را به عوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند علاوه بر هوای خنک، شرجی نبودن منطقه است که جزو معدود مناطق مازندران به حساب می آید که هوای شرجی ندارد و جالب است بدانید برخلاف فیلبند که در زمستان ها هیچکس نمی تواند به روستا برود، در فصل زمستان روستای سنگچال نیز قابل سکونت می باشد.

جنگل چلاو

جنگل چلاو

جنگل چلاو یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی فیلبند است که همچنین یکی از رویایی ‌ترین جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود. جنگل چلاو در محدوده جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و این یعنی جزو باستانی ترین جنگل های دنیا بر روی زمین به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی جنگل چلاو عمدتا از درختان سرخدار، بلوط، راش، ممرز و انجیلو است و نکته خیلی خیلی جذاب این است که اگر اواخر شهریور‌ماه به فیلبند سفر کنید و به جنگل چلاو بروید می‌توانید از زیبا‌ترین رویداد طبیعی دنیا یعنی گاوبانگی لذت ببرید.

اقیانوس ابر فیلبند

اقیانوس ابر

تصور کنید به دور از فضای شلوغ و آلوده‌ شهر، در ارتفاعی بکر در حال قدم زدن هستید، فقط صدای پرنده‌ها و نسیمی که از بین درختان می‌وزد را می‌شنوید. منظره روبه‌روی شما مملو از درختان سرسبز و کوه‌های سر به فلک کشیده است که پوشیده از ابر است و به شکل اقیانوسی از ابر در مقابل دیدگان شما قرار دارد. چیزی که بیشتر از همه گردشگران را به این منطقه جذب می‌کند، همین پدیده اقیانوس ابر است.

روستای اندوار

روستای اندوار

اندوار روستایی در نزدیکی فیلبند است که در همان ارتفاعات بلند قرار گرفته و آب ‌و ‌هوایش در تابستان، گرم و مرطوب و در زمستان، معتدل و مرطوب است. باید حواستان باشد که این قسمت از جاهای دیدنی فیلبند جاده‌ای خطرناک دارد اما طبیعت آن بسیار زیبا و دیدنی است.

امامزاده یحیی

امامزاده یحیی در ابتدای روستای فیلبند واقع شده است که گنبدی نقره ای شکل داشته و همچنین مردم فیلبند هم اعتقاد شدیدی به این امامزاده دارند. لازم به ذکر است در اطراف امامزاده، کلبه های چوبی مختلفی مشاهده می شود که توسط صاحبان آن ها برای گردشگران اجاره داده می شوند.

امامزاده قاسم

امامزاده قاسم روستای فیلبند، یکی از مرتفع ترین امامزاده های ایران و مازندران است که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است بطوریکه قله ای را به این نام گذاشته اند. برای دسترسی به امامزاده قاسم روستای فیلبند می بایست خود را به سمت مسیر کوهنوردی قله امامزاده قاسم برسانید تا پس از ساعاتی کوهنوردی، به امامزاده قاسم روستای فیلبند برسید. این امامزاده گنبدی سفید رنگ داشته و از فاصله های دور نیز می توان آرامگاه امامزاده قاسم فیلبند را مشاهده کرد.

تفریح در روستای فیلبند

تفریح در روستای فیلبند

عکاسی

بهترین کار برای سفر در روستای فیلبند ، گرفتن عکس از مناظر مختلف با طبیعت بکر است. مهمتر از همه ، اقیانوس ابرها و طلوع خورشید و منظره غروب خورشید از کوه و جنگل ها برای عکاسی در دهکده آنقدر تماشایی است.

گشت و گذار

طبیعت باورنکردنی روستای فیلبند باعث می شود که بخواهید برای همیشه از آن قدم بزنید. زنگ گوسفندان اهالی محل، مه غلیظ یا بوی باران می تواند احساس تازه و زنده بودن شما را به وجود آورد. یکی از مسیری که می توانید برای اکتشاف آن طی کنید ، مسیر رسیدن به کوه های سنگی است ، اما مراقب باشید این راه را بدون راهنماها و تجهیزات محلی اجرا نکنید و ممکن است بعداً دچار مشکل شوید یا گم شوید.

در فیلبند دو تکیه وجود دارند که مسافرخانه ای هم درون تکیه ها ساخته شده تا گردشگران و مسافران بتوانند در فصل های بهار و تابستان در آن ها استراحت کنند. سقف خانه های روستای فیلبند اغلب از چوب و شیروانی های رنگارنگ ساخته شده و برخی نیز سفالی هستند.

کوهنوردی

اگر اهل کوهنوردی هستید، قله‌های اطراف فیلبند، جذابیت بسیاری برای شما خواهند داشت. البته حتما پیش از صعود تجهیزات کامل همراه داشته باشید. برخی از قله‌های اطراف فیلبند بالای سه‌ هزار متر ارتفاع دارند و این برای کوهنوردان حرفه‌ای می‌تواند بسیار عدد جذابی باشد.

پوشش گیاهی فیلبند

پوشش گیاهی فیلبند

در منطقه فیلبند گیاهان جذاب زیادی روییده اند. فیلبند پس از پشت سر گذاشتن هفت ماه زمستان جان می گیرد و زنده می شود. گل و گیاهانش شروع به روییدن می کنند و چشمه هایش جریان می یابند. در این هنگام منظره و چشم اندازهای فیلبند بسیار تماشایی و دلنواز می شوند.

آب و هوای فیلبند

آب و هوای فیلبند

آب‌ و هوای روستای فیلبند به ‌گونه‌ای است که ممکن است در یک روز شاهد چندین پدیده‌ جوی باشید و تنها به فاصله‌ چند ساعت، هم برف، هم باران و هم پرتوهای درخشان آفتاب تابان را تجربه کنید. فیلبند در نیمی از سال پوشیده از برف است و حتی در ماه‌های گرم سال هم ابر و مه و باران‌های پراکنده دست از سرش بر‌نمی دارد. شاید اگر مرداد راهی آنجا شوید از باران خبری نباشد، اما دائم ابرها بالای سر و زیر پایتان جولان می دهند. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است و مراتع حوالی آن چراگاه دام‌های اهالی دیواملکشاه و سایر روستاهای اطراف‌ می‌شود.

بهترین زمان سفر به فیلبند

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند، فصل‌های بهار و تابستان هستند. از آغاز بهار هرچه به ‌سمت تابستان پیش برویم، شرایط آب و هوایی این روستا مناسب‌تر می‌شود. این فاصله شلوغ  ‌ترین زمان گردشگری فیلبند نیز هست و گردشگران زیادی در این بازه سال از روستای فیلبند بازدید می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال وجود دارد؛ اما تجمع آن در زمان طلوع آفتاب و نزدیک به بارندگی‌ها بیشتر است. در فصول سرد، توده‌های ابری متراکم‌تر هستند؛ اما امکان سفر در این زمان‌ها به فیلبند وجود ندارد. برای لذت بردن از دریای ابر فیلبند می‌توانید در بهار به این منطقه سفر کنید، گرچه در تابستان نیز شانس تماشای ابرها را خواهید داشت. تنها کافی است کمی سحرخیز باشید.

فیلبند در بهار

فیلبند در بهار

هوای روستای فیلبند در فصل بهار بسیار دوست داشتنی است و در این فصل می توانیم شاهد بارش باران و برف، تگرگ و تابش آفتاب، رنگین کمان و وزش باد باشیم.

فیلبند در تابستان

روستای فیلبند در تابستان دارای هوای بسیار خوب و تا حدودی سرد است.

فیلبند در پاییز

هوای این روستا در فصل پاییز سرد است و تحمل این سرما برای مردم عادی و گردشگران کمی مشکل است تا جایی که در این فصل آرام آرام این روستا خالی از سکنه می شود.

فیلبند در زمستان

فیلبند در زمستان

زمستان های فیلبند هوا بسیار سرد است و به ندرت کسی به این روستا می آید.

وسایل لازم برای سفر به فیلبند

سفر به فیلبند

در سفر به روستای فیلبند حتما لباس گرم و کفش مناسب همراه ببرید. به‌دلیل ارتفاع این روستا، گشت ‌و گذار در اطراف آن همراه با کوهنوردی خواهد بود، ضمن اینکه وضعیت جوی پایدار نیست و امکان بارندگی وجود دارد. همراه داشتن پوتین یا کفش ساق‌ دار مناسب شما را برای پیاده ‌روی طولانی و کوهنوردی آماده می‌کند. بادگیر و بارانی را هم فراموش نکنید.

اگر قصد اقامت در فضای باز را دارید، حتما وسایل کامل کمپ کردن با خود داشته باشید. امکانات فیلبند محدود است و ممکن است برای تهیه ساده ‌ترین وسایل و مواد خوراکی، قیمت‌های بالا بپردازید؛ پس به مقدار مناسب آب و غذا و وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. مناطق اطراف روستای فیلبند تابلوهای راهنما ندارند، گرچه حضور راهنمای محلی برای بازدید از نقاط دورتر لازم است، برای احتیاط بیشتر حتما نقشه آفلاین را دانلود کنید تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از موقعیت مکانی خود آگاه باشید.

در این منطقه برخی از اپراتورهای تلفن همراه ممکن است آنتن ندهد و بهتر است اگر تماسی ضروری داشتید قبل از وارد شدن به جاده فرعی آن را انجام دهید. همراه داشتن یک پاور بانک، می‌تواند دلگرمی خوبی برای روشن ماندن گوشی‌تان تا پایان سفر باشد. اگر دوربین عکاسی دارید در برداشتن آن لحظه‌ای درنگ نکنید. فیلبند پر از سوژه‌های ناب عکاسی است. زیبایی‌های فیلبند بسیار بکر و دلرباست و بعضی از نماهای آن بی‌اغراق دست کمی از طبیعت‌ اروپا ندارد؛ نگذاریم زباله‌هایمان این زیبایی ناب را از آن برباید. همراه داشتن چند کیسه زباله و یک دستکش یکبار مصرف می‌تواند شما را تبدیل به میهمانی مهربان کند که نه تنها صحنه زشتی در طبیعت ایجاد نمی‌کند بلکه زیبایی‌هایش را دوباره به آن برمی‌گرداند.

دسترسی به روستای فیلبند

دسترسی به فیلبند

برای رفتن به این روستا می‌بایست از جاده فرعی ماشین رو به نام “منگل-چلاو” استفاده کنید. انتهای این مسیر به روستای فیلبند ختم می شود و فاصله آن با اولین تونل بعد از پلیس راه آمل حدود ۱ کیلومتر است. این جاده و جاده های اصلی درون محل آسفالت هستند.

اگر قصد دارید از سمت تهران به سمت روستای فیلبند حرکت کنید، ابتدا وارد جاده هراز شوید. پس از پشت سر گذاشتن رودهن، آبعلی و گزنک به رود هراز می رسید. ۲۵ کیلومتر مانده به آمل و ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک در سمت راست جاده یک خروجی خواهید دید که از “سنگچال” مشخص است. درابتدای ورود به این جاده فرعی آسفالته از روی پل رودخانه هراز عبور خواهید کرد. با ادامه مسیر پس از ۱۸ کیلومتر به روستای سنگچال می رسید که مسیر از آن به بعد سربالایی می شود و پیچ و قوس های زیادی دارد. بعد از طی کردن ۷ الی ۸ کیلومتر از روستای سنگچال، به روستای فیلبند که آخرین روستای جاده است، می رسید.

اقامت در فیلبند

اقامت در فیلبند

این روستا بیشتر در فصل های بهار و تابستان از مهمانان استقبال می کند ، بنابراین پیدا کردن مکانی برای اقامت در این دو فصل کار ساده ای نیست و علاوه بر این ، فیلبند هیچ هتلی ندارد. اما با اجاره ویلا در فیلبند می توانید شب را در روستا بگذرانید همچنین اردو زدن در طبیعت روستا در فصول گرم سال محبوب ترین نوع اقامت در فیبلند است.

 

 

۵/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *