سیمک کرمان

سیمک-کرمان

استان کرمان پهناورترین استان ایران و نهمین استان پرجمعیت در کشور است. وجود آثار باستانی و تاریخی بی‌شمار در این استان سبب شده تا یکی از گردشگرپذیرترین و جذاب‌ترین استان‌های ایران باشد.

آثار تاریخی و طبیعی این استان بی‌شمار بوده و تنها ۷۰۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه سیمک یا تپه و آبشارهای سیمک، یکی از مناطق معتدل با آب‌وهوای سرد و کوهستانی هستند که سالانه افراد زیادی برای بازدید از این منطقه به استان کرمان سفر می‌کنند. در این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ به معرفی و توضیح منطقه سیمک کرمان می‌پردازیم.

سیمک کرمان کجاست؟

سیمک-کرمان-کجاست؟

اغلب افراد، استان کرمان را با کویر لوت می‌شناسند و در تصور بیشتر مردم، استان کرمان دارای آب‌وهوایی گرم و خشک بوده و بافت گیاهی کرمان خشک و بایر است. در حالی‌که این تصورات صحیح نیست!

استان کرمان برخلاف نظر عموم مردم در برخی از مناطق دارای آب‌وهوای سرد و معتدل بوده و بسیاری از زمین‌های روستایی این استان دارای محصولات گیاهی فراوانی هستند.

آبشارها و دره سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال شهر کرمان و در روستایی به نام کوهپایه قرار دارد. دره سیمک واقع در روستای کوهپایه استان کرمان دارای ۱۳ آبشار بزرگ و کوچک است که از داخل دره سیمک جاری شده‌اند.

برای سفر به این منطقه توریستی و گردشگرپذیر باید این نکته را همواره به یاد داشته باشید که برای صعود و فرود از آبشارهای سیمک و رفتن به دره سیمک باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشید و برخی ادوات و وسایل مهم صخره‌نوردی را همراه خود ببرید.

منطقه سیمک در کرمان؛ بهشتی در کویر 

منطقه سیمک در کرمان؛ بهشتی در کویر 

منطقه سیمک در استان کرمان در یکی از روستاهای خوش آب‎وهوای کرمان به نام کوهپایه قرار دارد. دره سیمک و ۱۳ آبشار موجود در آن یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است.

مسافران و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، از تماشای منظره بسیار زیبا و باشکوه کوه‌های مرتفع این منطقه لذت فراوانی می‌برند.

دره سیمک؛ مجموعه‌ای از آبشارهای دیدنی

همان ‌طور که گفته شد، دره سیمک در دل خود ۱۳ آبشار بزرگ و کوچک دارد که ارتفاع هر یک از آبشارها با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، ارتفاع آبشار اول ۱۵ متر، آبشار دوم ۲۰ متر، آبشار سوم ۷ متر، آبشار چهارم ۹ متر، آبشار پنجم ۱۵ متر می‌باشد.

دیوارهای بسیار بلندی اطراف این دره را احاطه کرده‌اند؛ به گونه‌ای که اگر فردی برای صعود و فرود از آبشارهای این دره وارد آن شود، راهی برای بیرون آمدن از این دره وجود ندارد و فقط می‌تواند با فرود از هر ۱۳ آبشار موجود و رسیدن به انتهای مسیر از این دره خارج شود.

در عوض، عرض دره سیمک بسیار کم بوده و به ۳ الی ۵ متر می‌رسد. وجود لانه‌های بسیار زیبای پرندگان در دره سیمک نظر هر گردشگری را که به صعود و فرود از آبشارهای سیمک می‌پردازند، جلب می‌کند.

قله سیمک کرمان؛ صعودی لذت‌بخش به ارتفاعات

قله-سیمک-کرمان؛-صعودی-لذت‌بخش-به-ارتفاعات

کوهستان یا قله سیمک که به ارتفاعات کوهپایه نیز معروف است، در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد و از سمت شمال‌غرب به جنوب‌شرق کشیده شده است. قله سیمک کرمان ۳۷۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

آبشارها و طبیعت بکر این منطقه دیدنی

آبشارها و طبیعت بکر این منطقه دیدنی

علت نام‌گذاری آبشارهای سیمک به دلیل وجود تنگه و دره‌ای به همین نام در قسمت شمالی روستای کوهپایه کرمان است. دره سیمک نام دره‌ای بسیار باریک با عرض بین ۳ الی ۵ متر با دیوارهای بسیار بلند می‌باشد که در دل خود ۱۳ آبشار با ارتفاعات مختلف را جای داده است.

صعود به آبشارهای سیمک با ارتفاعات مختلف، برای هر کسی مناسب نیست و افرادی که آمادگی جسمانی نسبتاً خوبی دارند می‌توانند به این منطقه سفر کرده و صعود و فرود از آبشارهای سیمک را تجربه کنند.

وجود لانه پرندگان که با ظرافت و زیبایی بسیار زیادی در این مسیر و در داخل دره و مابین دیوارهای بلندِ دره ساخته شده‌اند، به زیبایی و شکوه دره و آبشارهای سیمک افزوده است.

البته یادآوری این نکته نیز الزامی است که اگر فردی برای صعود و فرود از این آبشارها لوازم و تجهیزات مخصوص صخره‌نوردی همچون طناب را همراه خود نبرده باشد، امکان صعود و فرود از آبشارها وجود نخواهد داشت و به همراه داشتن لوازم و تجهیزات صخره نوردی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لوازم در سفر به سیمک کرمان است.

همان‌ طور که قبلاً نیز گفته شد، دیوارهای دره سیمک بسیار بلند و باشکوه است و چنانچه فردی وارد این دره شود، هیچ راه برگشتی به جز صعود و فرود از آبشارها نخواهد داشت.

سفر به سیمک کرمان؛ سفری خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی

سفر-به-سیمک-کرمان؛-سفری-خاطره‌انگیز-و-فراموش-نشدنی

آب‌وهوای سیمک کرمان و به طور کلی آب‌وهوای کوهپایه‌ها سرد و خشک است و در روزهای گرم سال، هوای کوهپایه و دره سیمک ۱۰ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر از دمای بیرون است. به همین دلیل در صورت سفر به این منطقه، همراه داشتن لباس‌های گرم نباید فراموش شود.

همچنین اگر مسافران و گردشگران سیمک کرمان، قصد اقامت در این منطقه را داشته باشند می‌توانند با پرداخت هزینه‌، یکی از منازل روستاییان را اجاره کرده و شب را در آن بگذرانند. برخی از افراد ورزشکار نیز ترجیح می‌دهند با طبیعت عجین شده و شب را در چادرهای مسافرتی بگذرانند.

روستاهای آلون آباد، تینجان کوهپایه، امام‌زاده قاسم، فشارک کوهپایه، کردآباد کوهپایه، جزه کوهپایه و تودشک کوهپایه از دیگر روستاهای خوش آب‌وهوای منطقه کوهپایه می‌باشند که در مجاورت سیمک کرمان قرار دارند و می‌توانند یکی از مقاصد گردشگری مسافران و گردشگران به شمار آیند.

با توجه به مطالبی که ذکر شد، استان کرمان جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که سیمک کرمان یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین این جاذبه‌ها است. شما نیز می‌توانید به این استان زیبا سفر کرده و با اجاره ویلا و سوئیت در کرمان، در این شهر زیبا اقامت داشته باشید و از جاهای دیدنی و مختلف کرمان دیدن کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *