ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز

اگر می‌خواهید خلیج فارس را متفاوت‌تر از همیشه ببینید، سفر به ساحل سرخ هرمز انتخاب مناسبی خواهد بود. این ساحل یکی از جذابیت‌های جزیره هرمز است که به سبب خاک قرمز رنگش آن را به این نام می‌شناسند. این ساحل به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در جزیره هرمز شناخته می‌شود و علاقمندان بسیاری از سراسر دنیا آن را به عنوان مقصدی برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. مواد معدنی موجود در خاک جزیره هرمز، رنگ‌های گوناگونی همچون زرد، سفید و سرخ را پدید آورده است و با خلق منظره‌ای رویایی شما را مسحور زیبایی‌هایش می‌کند. در ساحل سرخ می‌توانید مرز سرخ ساحل و آبی دریا را در کنار هم ببینید که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند و منظره‌ای شگفت انگیز پیش چشمتان قرار داده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله لیدوما قصد داریم تا این ساحل اعجاب انگیز جزیره هرمز را به طور کامل به شما معرفی کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی ساحل سرخ جزیره هرمز

ساحل سرخ لقبی است که به ساحل جزیره هرمز داده شده است. این ساحل از جمله جاهای دیدنی جزیره هرمز  و زیباترین و مهم ترین جاذبه‌ی این جزیره به شمار می‌رود که سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می باشد. این ساحل برخلاف دیگر سواحل به رنگ سرخ دیده می‌شود و این به این دلیل وجود مواد معدنی سرخ رنگ موجود در آن است. خاک سرخ هرمز علاوه بر اینکه سبب رونق اقتصادی اهالی این منطقه شده و علاوه بر آن در ایجاد سوژه‌های عکاسی نقش مهمی دارد. بسیاری از عکاسان و علاقمندان به عکاسی به این جزیره آمده و با کمی خلاقیت، عکس‌های بسیار متحیر کننده‌ای را ثبت می‌کنند.

ساحل سرخ به ‌لحاظ رنگ شبیه مریخ است. اگرچه رنگ سرخ در همه قسمت‌های جزیره هرمز به چشم می‌خورد و به نمادی از جزیره هرمز تبدیل شده است، اما در ساحل سرخ و معدن خاک سرخ بسیار ملموس‌تر و پررنگ‌تر است.

جالب است بدانید حتی صخره‌ها و صدف‌های موجود در این ساحل هم سرخ رنگ هستند. در یک کلام قدم زدن در این ساحل باعث قرمز شدن کفش و لباس‌هایتان می‌شود. البته نگران نباشید با یک شستشوی ساده همه چیز به حالت اول بازمی‌گردد.

شگفتی دیگر این است که آب دریا هم تا چند متری ساحل به رنگ قرمز دیده می‌شود. تصور کنید برخورد امواج قرمز رنگ به صخره ها چه تصویر باشکوهی برایتان رقم می‌زند. اگر اهل عکاسی باشید مطمئنا تصاویر جذاب و شگفت انگیزی از این ساحل ثبت خواهید کرد.

ساحل سرخ کجاست؟

ستحل سرخ هرمز

ساحل سرخ یا ساحل خوراکی در بخش جنوبی جزیره هرمز واقع شده است. جزیره‌ای مهم و استراتژیک که با ۴۲ کیلومتر مربع وسعت، در دل خلیج فارس و میانه تنگه هرمز قرار دارد.

علت سرخ بودن خاک ساحل سرخ

خاک این جزیره ترکیبی از مواد معدنی با رنگ‌های مختلف است و ترکیب این مواد با هم طیف رنگی گسترده و جذابی ایجاد کرده است. مهم ترین دلیل رنگ قرمز ساحل سرخ هرمز وجود اکسید آهن در اکثر ترکیبات خاک ساحل است که باعث شده رنگ قرمز زیبایی به وجود بیاید. وجود این اکسید باعث شده که حتی آب دریا هم تا چند متری ساحل به رنگ قرمز دیده شود.

خواص خاک سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز

خاک سرخ جزیره هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد. در گذشته نه ‌چندان دور این خاک سرخ ارزشمند در سطح گسترده صادر می‌شد، اما خوشبختانه امروزه برداشت از آن تا حد زیادی متوقف شده است.

رنگدانه‌های قدرتمند و بی‌نظیری در خاک سرخ هرمز وجود دارند تا جایی که از آن در صنعت رنگ‌سازی نیز استفاده می‌شود. این خاک در تولید لوازم آرایشی، کاغذ، پلاستیک، ضدزنگ، سرامیک‌سازی، پودرهای میکرونیزه صنعتی، سیمان، کاشی، سفالگری و شیشه کاربرد دارد. در واقع خاک هرمز معدن ارزشمندی برای اقتصاد کشور است.

آیا خاک ساحل سرخ هرمز خوراکی است؟

خاک ساحل سرخ

نکته جالب درباره خاک سرخ هرمز خاصیت خوراکی بودن آن است. گردشگران می‌توانند وقتی در کنار ساحل قدم می‌زنند مقداری از آن را بچشید. گلک یا دلک نام محلی خاک سرخ خوراکی است. مردم بومی جزیره هرمز از این خاک به ‌عنوان سس و ادویه در تهیه انواع غذا، نان، ترشی و مربا استفاده می‌کنند و طعم خاصی به غذا می‌دهند.

مردم محلی جزیره هرمز برای استفاده از خاک سرخ در آشپزی، بعد از پاک کردن خاک، مقداری آب به آن اضافه می‌کنند. سپس اجازه می‌دهند تا خاک ته ‌نشین شود. با ته‌ نشین شدن خاک، محلول یا سس سرخ رنگ و غلیظی به دست می‌آید که با افزودن نمک برای طعم‌ دار کردن در تهیه غذاهای محلی استفاده می‌شود. سوراغ خوراک دریایی بسیار لذیذ و معروفی در جزیره هرمز است که با این ادویه طبخ می‌شود. نان محلی که با خاک سرخ پخت می‌شود تمشی نام دارد.

قیمت خاک سرخ هرمز

ساحل سرخ

معدن خاک سرخ هرمز بعد از اسپانیا مرغوب‌ترین نوع این کانی را در جهان دارد. معدن خاک سرخ نزدیک ساحل سرخ قرار دارد. ذخیره احتمالی خاک سرخ حدود ۵۰ هزار تن هست که اجازه بهره ‌برداری سالانه دو هزار تن را دارد.

خاک سرخ هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد قیمت آن هم دستخوش همین مزایا شده است. سودجویان چشم طمع به این خاک دوخته‌اند و تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف آن را به حراج بگذارند. با جستجو در وبسایت‌های خارجی می‌توان دید که قیمت این خاک حدود ۶۵۰ دلار است.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ

در سفر به جزیره هرمز و بازدید از ساحل سرخ جذابش بیش از هرچیز به دوربین نیاز پیدا می‌کنید. حتی اگر عکاس نباشید هم با دیدن چنین تصاویر شگفت انگیزی ذوق عکاسی در وجودتان نمایان می‌شود. به جز این سعی کنید در این سفر کلاه آفتاب‌گیر، لباس اضافه، عینک آفتابی، ضدآفتاب و لوازم شنا هم به همراه داشته باشید. لباس آزاد و خنک به داشتن حس بهتر از تماشای ساحل کمک می‌کند. اگر قصد کمپ شبانه در چادر را داشته باشید به کیسه‌ خواب، چراغ ‌قوه و لباس گرم نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

نکات زیست محیطی در بازدید از ساحل سرخ هرمز

خاک جزیره هرمز جزیی از میراث کشور ایران و گنجینه‌های تجدید ناپذیر آن است. گردشگران جزیره باید بسیار به این مسئله توجه کنند و این سرمایه ملی را از جزیره خارج نکنند. این خاک‌ها در بستر جزیره هرمز زیبا هستند و تصاویر ثبت شده از آن‌ها بهترین یادگاری این سفر خواهند بود.

در اواخر زمستان و اوایل بهار هر سال، لاکپشت‌های دریایی سبز و منقار عقابی برای تخم‌ریزی به ساحل جزیره هرمز می‌آیند. این تخم‌ها با گذشت ۵۰ روز از تخم سر برمی‌آورند. طی این دوره از سال گردشگران باید بسیار مراقب حضور این حیوانات نجیب و مظلوم باشند و با بی‌توجهی، محیط امن زندگی آن‌ها را نا‌امن نکنند. ایجاد سروصدا این حیوانات را می‌ترساند و سبب اختلال در زندگی و تولید مثل آن‌ها می‌شود.

بهترین زمان بازدید از ساحل سرخ هرمز

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان و یا حتی اوایل فروردین، بهترین زمان برای بازدید از ساحل سرخ هرمز است. در این زمان می‌توانید بهترین آب و هوای این جزیره زیبا را تجربه کنید و از قدم زدن در ساحل سرخ این جزیره لذت ببرید.

دسترسی به ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم ساحل سرخ در جزیره هرمز و استان هرمزگان واقع شده است و از همین رو شما برای رفتن به این جزیره باید خود را با استفاده از قطار، هواپیما یا خودرو خود را به بندر عباس برسانید و از آنجا اط طریق اسکله و قایق به جزیره هرمز بروید که بهترین مسیرش از طریق اسکله حقانی بندرعباس است. در این  اسکله شما می توانید از طریق شناور هایی که به سمت جزیره می روند، با طی نمودن مسافتی حدود ۲۰ کیلومتری خود را به جزیره برسانید. خوب است بدانید که فاصله زمانی اسکله حقانی با جزیره هرمز حدود ۳۰ دقیقه است و امکان بردن ماشین و وسیله نقلیه به این جزیره وجود ندارد و تنها از طریق شناور ها مسافران می توانند به جزیره بروند. پس از رسیدن به جزیره هرمز نیز باید پیاده یا با استفاده از موتور های سه چرخی که در جزیره وجود دارند، به سمت ساحل سرخ بروید. خوب است بدانید که به دلیل مساحت کوچک این جزیره دسترسی به تمامی جاذبه های دیدنی این منطقه بسیار آسان است و تنها با طی نمودن مسافت های بسیار کوتاه می توان به این مناطق رفت.

اقامت در ساحل سرخ جزیره هرمز

احتمالا بعد از خواندن این مطالب برای سفر به این جزیره زیبا و بازدید از ساحل سرخ جزیره مشتاق شده‌اید. خوب است بدانید که در این جزیره اقامتگاه های بومگردی متعددی وجود دارد که می توانید در آنها اقامت داشته باشید و از جاذبه های بی نظیر این جزیره دیدن کنید و همچنن با زندگی و آداب رسوم مردم محلی این جزیره آشنا شوید و تجربه ای متفاوت داشته باشید. باهمراه داشتن تجهیزات مناسب در این جزیره امکان کمپینگ نیز وجود دارد. علاوه بر آن می توانید برای اجاره ویلا در هرمز اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از طریق وبسایت لیدوماتریپ اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید تا در هنگام سفر به این منطقه خیالتان از بابت اقامتتان آسوده خاطر باشد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *