روستای چلندر کجاست؟

روستای چلندر کجاست

خطه شمالی ایران به قدری به لحاظ طبیعت و جاذبه‌های گردشگری غنی است که حتی از روستاهای آن هم نمی‌توان گذشت. یکی از این روستاهای زیبا و دیدنی شمال، روستای چلندر است. چلندر از روستاهای بسیار دیدنی و گردشگر پذیر استان مازندران در شهرستان نوشهر است که طبیعت فوق العاده ای داشته و می‌تواند مکانی بسیار دنج و آرام برای لذت بردن از اوقات قراغت و تعطیلات باشد. ما در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی کامل روستای چلندر پرداختیم و ضمن معرفی روستا، شرایط جوی، موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی، جاهای دیدنی روستا و اطرافش و نیز شرایط اقامت در روستا را به طور کامل بررسی کردیم تا پیش از سفر بتوانید برای رفتنی به چلندر برنامه ریزی کنید.

چلندر کجاست؟

چلندر

روستای چلندر نوشهر در جنوب دریای مازندران در ۲۱ کیلومتری نوشهر واقع شده است. مسافران و طبیعت ‌دوستان، به‌ خاطر سرسبزی و موقعیت جغرافیایی‌اش، بسیار به این روستا توجه دارند. کمی آن ‌طرف‌تر از نوشهر، منطقه چالوس با مسافتی در حدود ۳۰ کیلومتر نسبت به این روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. رویان و نور نیز در سمت راست روستای چلندر به‌ترتیب با فاصله‌های ۳۰ و ۳۶ کیلومتر واقع شده‌اند.

روستای خوش‌آب‌ و هوای چلندر در نزدیکی دریا و در دامنه‌های سرسبز و با صفای کوهستان واقع شده است. این روستا فضایی جنگلی دارد و پوشش گیاهی آن دیدنی است. در این روستای تاریخی، زراعت چای و برنج رواج بسیاری دارد. برنج چلندر در بین برنج‌‌های خطه شمال بسیار مشهور است. این روستای حاصلخیز، با وجود شالیزارهای پربار و شالیکارهای پرتوان و زحمتکش روستا، به یکی از دهکده‌های سرسبز شمال ایران در زمینه تولید برنج ایرانی تبدیل شده است. در شالیزارهای این روستا، عطر خوش برنج ایرانی به مشامتان خواهد رسید.

روستای چلندر روی نقشه

آدرس: مازندران، نوشهر، ۱۸ کیلومتری نوشهر به نور.

آب و هوای چلندر در فصل های مختلف سال

چلندر

بهار چلندر یکی از تماشایی‌ترین طبیعت‌‌های شمالی را پیش رویتان قرار می‌دهد. می‌توانید سال نو را در این روستای جنگلی در چندکیلومتری خزر شروع کنید. همچنین از تازگی طبیعت و هوای پراکسیژن این منطقه بهشتی حسابی لذت ببرید. تابستان‌های روستای چلندر زمان غوغای شالیکارها در شالیزارهای زمردی است. چهره بکر روستای شمالی را در این فصل در چلندر می‌توانید شاهد باشید.

پاییز نیز با بارش‌های حیات ‌بخش به سراغ این روستای جنگلی می‌آید و درختان، با رنگ‌های گرم قرمز و نارنجی، خود را می‌آرایند. زمستان نیز در این روستا دیدنی است، اما سرمای هوا شاید از لذت سفر بکاهد. این روستا جاذبه‌های تماشایی بسیاری دارد. اصلی ‌ترین آن‌ها آبشار چلندر و جنگل سرسبز و روح ‌بخش آن است.

جاهای دیدنی روستای چلندر

جنگل چلندر

چلندر

مهم‌‌ترین جاذبه روستای چلندر نوشهر فضای جنگلی آن با پوشش گیاهی متنوع و درختان خوش‌قدوقامت است. جنگل چلندر، با وجود پوشش گیاهی و جانوری مطلوب، آب‌وهوای دل‌چسب جنگلی و عطر برگ‎‌های باران‌زده، لحظاتی دل‌چسب از سفر به چلندر برایتان می‌سازد. از گونه‌های جانوری می‌توان به پلنگ، خرس، خوک، گوزن، آهو اشاره کرد. همچنین در این روستای جنگلی، گونه‌هایی از پرندگان نیز ساکن‌اند.

ارتفاعات کوهستانی و سرسبز جنگلی به این روستا جذابیت بسیاری بخشیده و آن را خواستنی‌تر کرده است. سفر به چلندر با جنگل‌نوردی و ماجراجویی در بهشتی زمردی همراه است. مجموعه‌ای از طبیعت سرسبز با چشمه‌ها و آبشار خوش‌قدوقامت است که در بهار به بهشتی در خطه شمال تبدیل می‌شود. در حین جنگل‌نوردی، به آبشار چلندر خواهید رسید. این آبشار نگین روستای جنگلی چلندر نوشهر است.

آبشار چلندر

آبشار چلندر

آبشار چلندر در ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، در جنگل‌های انبوه جنوب شرقی روستای چلندر در استان مازندران جای دارد. قرارگیری این آبشار در نزدیکی کوهستان، از رطوبت هوا کاسته و چشم‌اندازی دیدنی‌ را خلق کرده است.

آبشار چلندر در روستای چلندر و در میان جنگل و درختان پنهان است و برای بازدید از آن باید کمی قدم بزنید تا لذت دیدن آبشار را بچشید. این آبشار ریزشگاه های فراوانی دارد. میانگین پهنای آبشار از نیم تا ۲ متر است و ارتفاع آبشار هم در قسمت‌هایی به ۴ متر می‌رسد و در قسمت‌های دیگر نیم متر است.

ارتفاع آبشار چلندر از سطح دریا حدود ۱۴۰ متر است که بسیاری از گردشگران در فصل‌های گرم سال به بازدید از این آبشار می‌آیند تا از هوای معتدل و مرطوب در کنار جنگل‌های سر سبز استفاده کنند. حوضچه‌هایی که در پایین دست این آبشار به وجود آمده است مکان مناسبی برای آب تنی است.

جاهای دیدنی اطراف چلندر

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح

علاوه بر جاهای دیدنی روستای جنگلی چلندر، در اطراف این منطقه سرسبز جاذبه‌های تماشایی بسیاری وجود دارد. از میان آن‌ها می‌توان به دریاچه ممرز نوشهر یا همان تالاب ارواح اشاره کرد. این دریاچه در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی چلندر واقع شده است. به‌دلیل ظاهر عجیب‌وغریبی که دارد، با نام دریاچه ارواح شناخته می‌شود. این نام هیجان‌انگیز شما را برای سفر به این منطقه و شروع ماجراجویی وسوسه می‌کند. در میان این دریاچه، تنه‌های نصف‌ونیمه درختان وجود دارند که با کاهش حجم آب، مثل جسدهای سال‌ها مدفون‌شده سر از آب بیرون می‌آورند و لشگری از این تنه‌های خشکیده بر سطح آب تشکیل می‌شود. این ظاهر خاص و عجیب سبب شده که دریاچه ممرز نوشهر به تالاب ارواح شباهت یابد.

دریاچه سد آبیدر

سد ابیدر

دریاچه مصنوعی سد آویدر یا آبیدر در منطقه ملا کلا نیز یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که در ۲۰کیلومتری شرق چلندر واقع شده است. این دریاچه به زیبایی و جذابیت جنگل اضافه کرده است. سد خاکی آن منبع تأمین آب برای کشاورزی زمین‌های زراعتی است. از جذابیت‌های خیره‌کننده دریاچه سد خاکی آویدر یا همان دریاچه صلاح الدین کلا وجود یک جزیره سبز و کوچک در میان آب‌های آن است.

روستاهای اطراف

کندلوس

مناطق روستایی زیبا و سرسبزی در اطراف روستای چلندر قرار دارند که از بین آن‌ها می‌توان به روستای چلک اشاره کرد. این روستا در فرب چلندر واقع شده و مسافت بین این دو نقطه حدودا ۱۱ کیلومتر است.

در جنوب شرقی روستای چلندر، منطقه سرسبز و جنگلی پار کشپل واقع شده است. مسافت بین این دو منطقه حدود ۵۳ کیلومتر است. چمستان نیز در همین حوالی است. فاصله‌اش با چلندر حدود ۵۲ کیلومتر است. آمل و بابل در جنوب شرقی روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. فاصله آن‌ها نیز با چلندر به‌ترتیب حدود ۷۸ و ۱۰۷ کیلومتر است.

در جنوب غربی این روستا، مرزن آباد و کلاردشت به‌ترتیب با فاصله‌های ۵۶ و ۷۹ کیلومتر واقع شده‌اند. در شمال چلندر، دریای مازندران واقع شده است. دریا تقریباً در نزدیکی این روستا واقع شده است. فاصله چلندر تا دریا حدود ۲ کیلومتر است. در مقابلِ پهنه گسترده آبی در خط شمالی این روستا، جنوب آن با کوهستان‌های جنگلی سرسبز شده است.

همچنین کندلوس با فاصله ۸۸ کیلومتر در جنوب این روستا به‌روی نقشه دیده می‌شود. طبق موقعیت چلندر روی نقشه، از دیگر روستاهای اطراف می‌‌توان به دزدک و کهنه سرا در غرب آن به‌ترتیب با فاصله‌های ۲٫۵ و ۴ کیلومتر، و همچنین روستاهای ملکار و حمزه ده سلفی در شرق آن هرکدام با فاصله‌های ۳ کیلومتر اشاره کرد. شهر تهران در جنوب روستای جنگلی چلندر واقع شده است. با رسیدن بهار، مسافران بسیاری از تهران راهی این روستا می‌شوند. فاصله تهران تا چلندر تقریباً ۱۷۰ کیلومتر است.

راه دسترسی به روستای چلندر

دسترسی به چلندر

اگر قصد دارید که از تهران به روستای سرسبز چلندر بروید، در ابتدا باید وارد آزادراه تهران به شمال شوید. سپس مسیرتان را در جاده چالوس ادامه دهید. هزار چم و پل آشن را پشت سر بگذارید و همچنان به مسیرتان در جاده چالوس ادامه دهید. بعد از رسیدن به چالوس، وارد جاده سیاهکل‌رود به مازندران شوید. در نهایت، خودتان را به جاده نور به نوشهر برسانید. در قسمتی از این مسیر، یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به‌سمت روستای چلندر نوشهر هدایت می‌کند.

اقامت در روستای چلندر

اقامت در چلندر

اگر می‌خواهید شب را در روستای چلندر بمانید، تنها گزینه برای شما اقامت در خانه‌های روستاییان است. اما راه دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید در نوشهر اقامت کنید و با یک برنامه ریزی به راحتی به چلندر رفته و شب را برگردید. به این ترتیب با اجاره ویلا در نوشهر هم می توانید از روستای چلندر بازدید کنید و هم دیگر جاهای دیدنی نوشهر را ببینید.

Rate this post
یک نظر برای "روستای چلندر کجاست؟" ارسال شده.
  1. حمید فرش باف گفت:

    سلام ۳ سال هست که در بهمن ماه سعی میکنم از این خانه های روستایی چغندر جا رزرو کنم متاسفانه موفق نمی‌شوم و یک با هم خداوند یاری کردن موفق به تماس شودم اقایی گوشی را برداشت تمام مشخصات من را نوشت گفت با شما تماس میگیرم که متاسفانه تماسی گرفته نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *