رودبارک کلاردشت

رودبارک کلاردشت

کلاردشت به عنوان یکی از شهرستان‌ های استان مازندران با زیبایی منحصر به فرد خود پذیرای عده زیادی از گردشگران است. مناطق بی ‌شماری در این شهرستان می ‌تواند یک روز خوب را برای توریست رقم بزند که محله رودبارک یکی از این مکان ‌ها است. ده زیبای رودبارک در زیر قله علم کوه با رودخانه‌ ای پر آب و زیبا از مناطق مهم و جاذبه‌ های گردشگری کلاردشت است که در ادامه این مطلب از نشریه لیدوما به معرفی کامل این روستا می‌پردازیم. ما در این مقاله‌ تمام اطلاعاتی را که لازم است پیش از سفر بدانید، اعم از موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، جاذبه ها و تفریحات و… در اختیارتان قرار می‌دهیم تا سفری راحت و بدون دغدغه پیش رو داشته باشید.

رودبارک کجاست؟

رودبارک کجاست

رودبارک روستای زیبای ییلاقی است که درست چسبیده به کلاردشت و در مسیر رود سردابرود قرار دارد. این روستا در ۴۸ کیلومتری چالوس واقع شده و ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. روستای زیبای رودبارک به دلیل برخورداری از نعمت های طبیعی و مناظر فوق العاده یکی از مناطق توریست پذیر در شرق کلاردشت محسوب می شود و از طبیعتی زیبا و بسیار دیدنی برخوردار است.

عکس های رودبارک کلاردشت

رودبارک کلاردشت رودبارک روستای رودبارک کلاردشت روستای رودبارک

آب و هوای رودبارک

اب و هوای رودبارک

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که پیش از هر سفر باید بدانید، آب ‌و هوای مقصد است. روستای رودبارک نسبت بقیه روستاهای کلاردشت آب‌ و هوای سردتری دارد. به همین دلیل، به مسافران توصیه می‌شود حتی در تابستان هم اگر به این منطقه سفر می‌کنید، لباس گرم همراه ببرید. گاهی حتی ابری‌ شدن هوا باعث کاهش چند درجه‌ای دما می‌شود. به همین دلیل، حتما باید لباس گرم همراه داشته باشید، به‌خصوص هنگام طبیعت‌گردی در جنگل رودبارک.

رودبارک کلاردشت چه جاذبه هایی دارد؟

رودبارک یکی از زیباترین روستاهای کلاردشت است که جاذبه های طبیعی و بکر زیادی دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی رودبارک می‌پردازیم.

پارک جنگلی رودبارک

پارک جنگلی رودبارک

پارک جنگلی رودبارک مهدی‌شهر که به پارک جنگلی رودبارک شهمیرزاد نیز معروف است، وسعتی بیش از هشت هزار هکتار دارد که شامل ۳۰۰۰ هکتار مرتع و بیش از ۱۵۰۰ هکتار مزرعه کشاورزی و باغداری می‌شود. این جنگل از مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های طبیعی کشور است که به ‌لطف جاهای دیدنی نظیر آبشارهای آفینجیمه، سلیلم، سرمرو فاش فاشی، عیرت دره، خرلکته فاش فاشی، کلاج بور فاش فاشی، دین تپه دشتی از مهم‌ ترین تپه‌های تاریخی و… سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

درختان سر به فلک کشیده بلوط و راش و همین طور ولیک (زالزالک وحشی) و ازگیل از ویژگی‎های جنگل رودبارک به حساب می‌آیند. علاوه بر گونه های گیاهی متنوعی که در این منطقه رشد می‌کند؛ به‌دلیل قرارگیری در مجاورت منطقه حفاظت‌شده پرور، پوشش جانوری منحصر به ‎فردی نیز دارد و حیواناتی مانند کل، خرس قهوه‎ای، بز و پرندگانی از جمله کبک، قرقی، عقاب و کرکس را می‎توان در آن دید. بندی‌ یالون، ایزو، کینک سو، نی نی، زنبور زرد، زنبور عسل ، لعلم باز، جیرجرائی، ملوچه پردار و… نیز حشرات این منطقه را تشکیل می‌دهند.

اگر قصد سفر به جنگل رودبارک را دارید، از دو مسیر می‌توانید خود را به این منطقه برسانید که هر دو راه از جاده شهمیرزاد به فولاد محله آغاز می‎شود. از خروجی این جاده و با گذر از گردنه بشم و رسم رودبار، با طی مسیری ۵۰ کیلومتری، به‌تدریج تابلوهایی را خواهید دید که مسیر روستای رودبارک را نشان می‎دهند. با عبور از مسیر روستا و سه کیلومتر آن ‌طرف ‌تر به رودبارک پایین خواهید رسید.

پل معلق رودبارک کلاردشت

پل معلق رودبارک

این پل نخستین پل معلق شمال ایران است که به طول ۷۰ متر در رودبارک کلاردشت به بهره برداری رسید و هم اکنون قابلیت تحمل وزن ۱۲۰ نفر را به طور همزمان دارد.

اگر می‌خواهید طبعیت سرسبز رودبارک را زیر پاهایتان ببینید قدم زدن روی پل معلق این امکان را برای شما به وجود می‌آورد.

علم کوه

علم کوه

گرچه عَلم‌ کوه پس از دماوند دومین چِکاد مرتفع ایران به شمار می ‌آید، اما این کوه به دلایل متعددی قله محبوب کوهنوردان است. کوهنوردان حرفه ‌ای و پیشکسوت این منطقه را به دلیل وجود یخچال ‌ها، شکاف ‌ها و دیواره های پر شمار «هیمالیای ایران» و برخی نیز «آلپِ ایران» لقب داده ‌اند. همین ویژگی‌ ها موجب شده است که هرنقطه از علم کوه برای کوهنوردان، دیواره ‌نوردان و سنگ‌ نوردان خاطراتی رویایی و هیجان ‌انگیز بسازد.

یک رُخ این قله را دیواره‌ ای به طول ۷۰۰ و عرض ۴۵۰ متر تشکیل داده و همین موجب شده این دیواره یکی از هشت دیواره سخت ‌گذر جهان محسوب شود. تصمیم ‌گیری برای صعود و ایستادن بر فراز قله علم‌ کوه برای کوهنوردان تازه ‌کار غیرممکن یا بسیار جنون ‌انگیز به نظر می‌ رسد، بویژه اگر قبل از صعود خبرهای ناگواری درباره سقوط چندین کوهنورد ایرانی و خارجی در این کوهستانِ بدقِلق منتشر شده باشد. بخش‌ هایی از مسیر کوهپیمایی از درون دره عبور می‌ کند که به دلیل انباشت بسیار زیاد برف، یخچال‌ هایی را به صورت طبیعی ایجاد کرده است. از درون این یخچال ‌ها آبراهه و رودهایی در جریان است که رودخانه خروشان سردآبرود را تشکیل می دهند.

آبشار اکاپل

آبشار اکاپل

آبشار اکاپل با ارتفاع ۲۰ متر بزرگترین آبشار کلاردشت می ‌باشد. این آبشار در بالادست منطقه رودبارک واقع است. از رودبارک، اگر نیم ساعت، در جاده خاکی سنگی، به سمت غرب برویم، جایی که دره‌ های کوهپایه‌ های قلل مرتفع و علم‌ کوه شروع می ‌شود، به آبشار اکاپل می‌ رسیم. این آبشار در زمستان یخ می بندد و برای یخ نوردان بسیار جذاب است.

از این آبشار اگر دو پیچ جلوتر برویم به روستای کوچک ونداربن می‌ رسیم که شب ‌های بسیار سردی دارد و در بناهای این منطقه برای سرما تدابیر مخصوص اندیشیده ‌اند. هیزم فراوان و در و دیوار و پنجره عایق، سکوت و آرامش دلنشین فراهم می کند. اینجا انتهای راه است و دیگر جلوتر نمی توانید بروید، قله علم کوه و دیواره ۸۰۰ متری آن پیش روی شما قرار دارد. تمام کوهنوردان قبل از رفتن به کوه و فتح قله و پس از بازگشت از آن در روستای ونداربن اقامت می ‌کنند. لازم به ذکر است آبشار اکاپل تا دریاچه ولشت حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد که با در نظر گرفتن ترافیک و نا مناسب بودن مسیرهای دسترسی حدود سه ساعت به طول می‌ انجامد.

سردآبرود

سردابرود رودبارک

از جاذبه‌های دیدنی و بکر رودبارک می‌توان از رودخانه پرخروش سردآبرود نام برد، رودخانه سردآبرود که بخشی از رودخانه‌های حفاظت شده ایران است، در تمام قسمت های این روستا جاری است و رودبارک را به دو قسمت تقسیم می کند. سردآبرود فضایی دل‌انگیز را در رودبارک به وجود آورده و به جانداران زیادی حیات بخشیده است. این رود از بلندترین کوه های منطقه البرز مرکزی مانند تخت سلیمان، علم کوه، سیاه کمان، رسم بنیشت و خرسان سرچشمه می گیرد و دامنه کوه های یاد شده را تا دریا یکسره می پیماید. سردآبرود از کلاردشت عبور کرده و در گسلی  خود را پنهان می کند.

رودخانه سردآبرود که به عنوان یکی از رودهای حفاظت شده دریای خزر محسوب می شود به دلیل مصارف شرب، کشاورزی و آبزی پروری بسیار مورد اهمیت است. از گونه های ماهی در این رودخانه پر آب عبارتند از: قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه، سس ماهی و ماهی سر مخروطی سیاه فلس. معمولا گردشگران در کنار رودخانه اتراق می کنند و سپس به جنگل های اطراف رودخانه رهسپار می شوند تا تمام دغدغه های خود را در دل جنگل به دست فراموشی بسپارند.

روستای ونداربن

روستای ونداربن

اگر از آبشار اکاپل دو پیچ جلوتر بروید به روستای کوچک وندرابن می رسید. روستای ونداربن در نزدیکی رودبارک از زیباترین نقاط این منطقه است که مناظر و چشم اندازهای بی مانند آن روح انسان را جلا می دهد و البته شب های بسیار سردی دارد. چشم انداز رود، دره، جنگل، کلبه و مه وهم آلود حسی فراموش نشدنی و دلنشین در ذهن انسان می سازد و برای سفر بعدی به این منطقه مصمم تر می کند.

در این روستا ماهی قزل آلا پرورشی از سوی شیلات وجود دارد که بخشی از نیاز مردم این منطقه و مناطق اطراف را تامین می سازد.

تفریحات رودبارک

کوهنوردی در رودبارک کلاردشت

کوهنوردی رودبارک

رودبارک در مجاورت علم کوه قرار دارد. به همین دلیل، این روستا یکی از مقصدهای گردشگری محبوب برای کوهنوردانی است که دوست دارند به این قله صعود کنند. این منطقه به ‌خاطر وجود یخچال‌های طبیعی تخت سلیمان و فدراسیون کوهنوردی فعالی که دارد همیشه میزبان کوهنوردانی از سراسر کشور است.

در منطقه رودبارک و اطراف آن ۴۳ قله با ارتفاع بیشتر از ۴هزار متر وجود دارد؛ بنابراین تعجبی ندارد که پاتوق کوهنوردان باشد. در سفر به این منطقه کوهنوردان زیادی را خواهید دید که انفرادی یا همراه با تورهای گردشگری و کوهنوردی به گردش مشغولند.

طبیعت گردی در رودبارک

طبیعت رودبارک

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های پارک جنگلی رودبارک کلاردشت رودخانه پرخروش سردآبرود است. این رودخانه یکی از رودخانه‌های حفاظت‌شده کشور است و در کل روستا جاری است. علاوه بر رودخانه که می‌توانید در فضای اطراف آن اتراق کنید و از پیک‌نیک لذت ببرید، در این منطقه گیاهان دارویی، سبزی‌های کوهی مختلف و انواع قارچ‌ها هم رشد می‌کند. یکی از تفریحات مسافران در جنگل رودبارک گشت‌وگذار در دامنه‌ها و چیدن این سبزی‌هاست.

به جز یان ها شما می‌تواند در حین گشت و گذار در روستا با اهالی مهربان و خونگرم رودبارک هم معاشرت کنید.

جاهای دیدنی اطراف رودبارک کلاردشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت تقریبا ۲۰ کیلومتر با آبشار اکاپل فاصله دارد؛ یعنی تقریبا ۳ ساعت زمان لازم است تا به آنجا برسید. البته در اندازه‌گیری این زمان ۳ساعته، ترافیک و وضعیت نامناسب مسیر هم در نظر گرفته شده است. دریاچه ولشت زیبا و دیدنی در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی کلاردشت قرار دارد. این دریاچه یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است.

بهترین زمان سفر به رودبارک کلاردشت

بهترین زمان سفر به رودبارک

رودبارک کلاردشت یک روستای ییلاقی و کوهستانی است. به‌خاطر همین آب‌ و هوای خنکی دارد، بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل گرما یعنی تابستان است. البته یادتان باشد که حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم در سفر به این منطقه باید لباس گرم به همراه داشته باشد.

مردم رودبارک

پسندکوه

در روستای رودبارک اقوام و طایفه های گوناگونی زندگی می کنند که ریشه آن‌ها به ۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد. گیلک ها شامل همتی، ربیع‌ پور، جوادی، محلج، حمیدی و کردها شامل پیلگریان و حاتمی بوده اند. آخرین گروه این منطقه اصفهانی ها و طالقانی ها بودند که در ۱۵۰ سال قبل به روستای رودبارک وارد شدند.

اهالی روستای رودبارک دامدار هستند و به طور قبیله ای به این منطقه مهاجرت کردند. قبل از ورود این گروه ها به رودبارک، حدود ۳۰۰۰ سال قبل بر روی قله پسند کوه نشانه ها و آثاری از تمدن بشری و زندگی دیده شده است. در پشت قله اسرا، سنگ آسیابی وجود دارد که بررسی ها نشان می دهد زندگی قبایلی از زمان های بسیار دور در بالادست رودبارک در جریان بوده است. زبان مردم رودبارک مازنی و لکی و رودبارکی است و با مهمان نوازی و روی باز پذیرای مسافرین این منطقه به غایت دیدنی هستند.

اقامت در رودبارک

اقامت در رودبارک

یکی از مهم‌ ترین مسائلی که قبل از هر سفری باید به آن توجه کنیم، یافتن اقامتگاه مناسب است. در مناطق شمالی کشور، تقریبا از نظر اقامتگاه هیچ کم ‌و کسری وجود ندارد. در رودبارک نیز اوضاع به همین منوال است. یکی از نزدیک ترین هتل های کلاردشت به روستای رودبارک، هتل باران سبز کلاردشت است که در ۳ کیلومتری رودبارک واقع شده و شما می‌توانید برای اقامت به آن مراجعه کنید. علاوه بر این ویلاهای متعددی در کلاردشت و رودبارک آماده پذیرایی از مهمانان هستند. تنها کافی است سری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت بزنید تا همه اقامتگاه های موجود را ببینید.

خورد و خوراک در رودبارک

خورد و خوراک رودبارک

رسیدیم به بخش خوشمزه‌ی سفر. اصلا مگر می‌شود به شمال سفر کنی و طعم غذاهای بینظیرش را نچشی؟ اگر در سفر به رودبارک کلاردشت دلتان هوس غذای محلی کرد اصلا نگران نباشید. رستوران اسماعیل سرآشپز فقط ۳ کیلومتر با شما فاصله دارد. این رستوران یکی از بهترین رستوران های کلاردشت است. شما می‌توانید با مراجعه به آن انواع غذاهای محلی شمالی را با کیفیت و قیمت مناسب امتحان کنید.

رودبارک کلاردشت، مفصدی برای عاشقان طبیعت

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کلاردشت برای گردشگران روستاهای زیبای آن است. از وسط این روستا، رودخانه‌‌ی پرآب سردابرود عبور می‌کند. علم کوه و آبشار اکاپل و پارک جنگلی از دیگر جاذبه های این روستای سبز هستند. همچنین این روستا ویلاهای بی‌شماری دارد که مهم‌ترین مکان‌های اقامتی این منطقه‌اند و خیال مسافران را از این بابت راحت می‌کنند.

 

2 نظر برای "رودبارک کلاردشت" ارسال شده.
  1. فرهاد گفت:

    اطلاعات خوبی بود برای معرفی روستای زیبای رودبارک . اما در پاراگراف آخر به اشتباه ” ده رودبارک مهدیشهر ” ذکر شده است که ارتباطی با این مطلب ندارد. در مهدیشهر سمنان هم روستایی به نام رودبارک وجود دارد که با رودبارک کلاردشت متفاوت است.
    لطفا اصلاح فرمائید.
    با تشکر

    1. رعنا گفت:

      ممنون از شما.. درست میفرمایید اصلاح شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *