راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد

یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که به دفتر خاطرات ایران شهره است. در این مقاله ما برای شما از یزد خواهیم گفت، از کوچه پس کوچه های زیبا و خشتی اش، بادگیر های بلند که نشانگر معماری اعجاب انگیز ایرانیهاست، از آتشکده مقدسش و از مساجدی که با دقت و ظرافت بالایی بنا شده اند.

یزد جزو شهرهای گرم و کویری ایران است و بهتر است فصولی از سال را برای سفر به آنجا انتخاب کنید که هوا خنک تر باشد. اوایل بهار، پاییز و زمستان بهترین فصول برای سفر به این شهر زیباست تا در هوایی مطبوع در شهر بچرخید و از یک گردش تاریخی و هیجان انگیز لذت ببرید.

کسانیکه یزد را برای سفر انتخاب کرده اند، نیاز دارند که این راهنمای سفر به یزد را کامل بخوانند تا با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده سفر خود را شروع کنند. در ادامه با مجله لیدوماتریپ همراه باشید.

  • میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق به یکی از نمادهای شهر یزد تبدیل شده است. قدمت این میدان به دوره تیموریان می رسد و دارای بخش های متعددی مانند حمام عمومی، خانقاه، کاروانسرا و چاه آب سرد است.

شخصی که این میدان را در قرن ۸ ساخته، امیرجلال الدین چخماق نام داشت و حاکم وقت آن دوران بود. مردم یزد در ایام مختلف در این نقطه از شهر گردهمایی های مهم خود را انجام می دهند و در واقع نقشی مشابه با میدان آزادی را در تهران دارد.

در مجموعه امیرچخماق ۲ آب انبار وجود دارد که تا همین ۴۰ سال پیش مردم شهر از آن استفاده می کردند اما پس از لوله کشی آب، این آب انبارها فقط جنبه تاریخی پیدا کرده اند.

فاطمه خاتون، همسر امیر جلال الدین چخماق، برای آبادانی و ساختن این مجموعه تلاش بسیار کرد و پس از مرگ نیز در همین محل به خاک سپرده شد. تماشای کاشی کاری ها و معماری اصیل ایرانی در این مجموعه، احساس آرامش عجیبی را در بینندگان بوجود می آورد و شکوه آن تحسین برانگیز است. در سفر به یزد فراموش نکنید که از این مجموعه دیدن کنید.

  • آتشکده یزد

آتشکده بهرام

در آتشکده یزد یکی از باستانی ترین آتش ها روشن است. این آتش ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده و در خانه یکی از موبدان زرتشتی در یزد نگهداری می شود. این آتشکده نیایشگاه مخصوص زرتشتیان است و در خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد.

ساختمانی که این آتش درون آن قرار گرفته حدود یک و متر و چهل سانت بالاتر از سطح زمین است و برای ورود به آن باید از پله ها بالا بروید. بنای این ساختمان شامل سرستون ها، معماری ایرانی، حوضی بزرگ در میانه حیاط و فضایی سرسبز است و نمادی از فروهر بر بالای ساختمان دیده می شود. سرستون های آتشکده توسط معماران اصفهانی در اصفهان ساخته و طراحی شدند و آنها را تا یزد حمل کرده اند.

زمانی که وارد این آتشکده شوید، صدایی با کلماتی ناآشنا خواهید شنید که  در واقع نیایش مخصوص زرتشتی هاست و یک بانو در حال خواندن این نیایش است. زنان و مردان زرتشتی باید با لباس های سفید و پاکیزه و بدون کفش وارد این نیایشگاه شوند.

آتش در داخل جامی از جنس برنز قرار گرفته است و بازدید کنندگان  اجازه نزدیک شدن به این آتش را ندارند و باید از پشت شیشه آن را تماشا کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آتشکده ها در زمان های گذشته به چه منظوری ساخته می شدند. در سال های دور که کبریت در دسترس نبود، آتشکده ای درست می شد و مردم گلی از آن برداشته و اجاق خانه های خود را روشن می کردند. این کار معمولا به عهده فرزندان خانواده بود و مسول آوردن آتش به خانه بودند و کسانی که فرزندی نداشتند اجاقشان خاموش بود. از آن زمان تا به اکنون، به کسانی که بچه دار نمی شوند می گویند اجاقش کور است.

  • باغ دولت آباد

باغ دولت آباد در محله چهار منار قرار گرفته است و زمانی محل زندگی حاکم یزد و خانواده اش بود. در این باغ زیبا و با صفا عمارتی بزرگ و دلباز قرار گرفته  که بلندترین بادگیر جهان را دارد. طول این بادگیر به ۸/۳۳ متر می رسد و بلندترین بادگیر خشتی ساخته شده در جهان است. این باغ مساحتی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع دارد  و دارای بخش های مختلفیست که شامل مطبخ، حرمسرا، ساختمان هشتی، بهشت آیین و اصطبل تابستانه است.

زمانی که وارد باغ دولت آباد می شوید، به ناگاه متوجه اختلاف دما می شوید. داخل باغ هوا خنک است و درختان بلند و پرپشت، مانع از تابش بیش از حد آفتاب می شود و هوای آن را خنک و دلپذیر می کند. بازدید کنندگان در حال حاضر می توانند  بخش اندرونی و بیرونی را ببینند. بخش اندرونی همان جایی است که حاکم و خانواده اش زندگی می کنند و در بخش بیرونی تشریفات حکومتی، مراسمات و مسابقات ورزشی انجام می گرفته است.

  • ساباط و بادگیر

    بادگیر یزد

ساباط ها در واقع کوچه ها و معابر سرپوشیده و دارای سقف هستند که در گذشته در شهرها و مناطق کویری ساخته میشد. این ساباط ها کارایی های مختلف داشتند. اولین و مهمترین کاربرد ساباط ها  جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و خنک نگه داشتن هوا در تابستان های گرم بود. همچنین در زمستان ها مانع از نشستن برف در معابر و محل عبور و مرور می شد و هوای کوچه و معابر را گرم نگه می داشت.

کارایی دیگر ساباط ها متصل کردن خانه ها و منازل به  یکدیگر است که به استحکام و پایداری آنها کمک می کند. ریشه کلمه ساباط به دو بخش «سا» و «باط» باز می گردد. سا به معنی آسایش و باط به معنای سازه است.

بادگیرها نیز همانطور که از اسمشان پیداست باد را به دام می اندازد. بادگیرها سازه هایی بلند هستند که باد و هوای خنک را به دام می اندازند و آن را به داخل خانه و سازه هدایت می کنند. در داخل این بادگیرها تشت هایی از آب قرار دارند که هوای ورودی را خنک تر می کنند. این مسئله باعث کاهش دمای هوا می شود و یک سیستم تهویه مناسب برای خانه است. یزد به شهر بادگیرها معروف است و بر بالای معادن، خانه ها و آب انبارها ساخته می شد. بادگیر یکی از اصیل ترین انواع معماری در ایران است.

  • موزه سکه و مردم شناسی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این موزه حاصل کنجکاوی پسری کوچک به نام حسین بود. او روزی سکه ای قدیمی را هدیه گرفت. حسین این سکه را بسیار دوست میداشت و به مانند گنجی با ارزش از آن نگهداری می کرد. روزها از مدرسه که باز میگشت سری به آن سکه میزد، آن را در میان انگشتانش نگه می داشت و در خیالبافی های خود به تاریخ های مختلفی که سکه آنها را پشت سر گذاشته بود، سفر می کرد.

روزها گذشت و پسرک سکه قدیمی اش را گم کرد و تلاشش برای یافتن آن سکه قدیمی بی نتیجه ماند. در این زمان جرقه ای در ذهنش بوجود آمد و آن هم جمع آوری سکه ها از زمان های مختلف بود. حالا حسین پایدار دیگر یک پسر بچه ی مدرسه ای نبود. او معلم شده بود و کلکسیون سکه هایش روز به روز کامل تر می شد. جمع آوری سکه ها ۱۲ سال طول کشید. امروزه شما می توانید در موزه مردم شناسی، در یزد و عمارت عرب زاده این سکه ها را ببینید.

  • موزه عجیب آب

این موزه یکی از جالب ترین و هیجان انگیز ترین موزه هاییست که از آن بازدید کرده اید. اما در این موزه چه چیزهایی خواهید دید؟ فسیل دایناسورها، ابزارهای باقی مانده از انسان های اولیه، ادوات جنگی، نامه های تاریخی، قرارداد های تاریخی در مورد نحوه تقسیم و وقف آب، اشیا و لوازم حمل آب و هر چیز دیگری که مربوط به تاریخ آب باشد. یک کاریز از میان این موزه عبور کرده است که در صدها سال گذشته، مردم آب مورد نیاز خود را از آنجا تامین می کردند.

  •  برج خاموشان

    راهنمای سفر به یزد

    راهنمای سفر به یزد

برج خاموشان در واقع گورستان مخصوص زرتشتیان است. زرتشتیان موتوفیان خود را در این برج قرار می دادند تا توسط حیوانات و پرندگان مردار خوار، خورده شود و سپس استخوان های باقی مانده را انبار می کردند. آنها اعتقاد داشتند خاک مقدس است و نباید آن را با اجساد مردگان ناپاک کرد. رسم آنها برا این بود که پس از مرگ نباید برای متوفی، عزاداری و سوگواری کنند.

دخمه هایی که مرده ها را در آنجا قرار می دادند، معمولا در ارتفاع ساخته می شد و فاقد سقف بودند. اجساد بر روی سنگی قرار داده می شد و حیوانات و پرندگان از آن تغذیه می کردند. پس از متلاشی شدن کامل جسم، استخوان های باقی مانده را درونی گودالی می ریختند. معمولا استخوان افراد عادی و بزرگان از هم جدا می شد و در گودال های جداگانه ای ریخته می شد.

افرادی که درون دخمه کار می کردند تا ابد محکوم به زندگی در آنجا بودند و تمام مراسم و آیین های مرسوم را پس از مرگ افراد انجام می دادند. امروزه این دخمه ها در بعضی از شهرهای ایران وجود دارد که برج خاموشان در یزد یکی از آنهاست.

راهنمای اقامت در یزد

یزد شهر پرگردشگری است و همین مسئله باعث شده امکانات اقامتی متعددی برای مسافرین وجود داشته باشد. شما می توانید اقامتگاه بوم گردی و یا منزل روزانه رزرو کنید و همچنین هتل ها و خانه های سنتی از دیگر انتخاب های شماست. انتخاب شما بستگی به بودجه و سلیقه اتان دارد، تعداد نفرات، تعداد شب اقامت، رده سنی همسفران از جمله عواملی هستند که روی انتخاب شما تاثیرگذار هستند.

اقامت در یزد

اقامت در یزد

-اقامتگاه بوم گردی در یزد: اقامتگاه های بوم گردی معمولا بافت و ساختاری تاریخی و سنتی دارند و برای کسانی که می خواهند در یک محیط دوستانه و صمیمی و تاریخی اقامت کنند، انتخاب مناسبی است. بوم گردی ها بسته به میزان امکانات و خدماتی که ارائه می دهند، قیمت های متفاوتی دارند اما جزو انواع اقامت کم هزینه و ارزان هستند. بوم گردی امکاناتی مانند سرو غذا، تور گردشگری، محوطه و حیاط بزرگ و باصفا، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی و یا عمومی و آشپزخانه عمومی دارند. در وبسایت لیدوماتریپ می توانید انواع اقامتگاه بوم گردی با قیمت ها و سطح امکانات متفاوت رزرو نمایید.

-خانه روزانه در یزد:  خانه های روزانه، مبلمان شده و تمام امکانات خانه را در اختیار مسافرین قرار می دهند. این واحد ها انواع لوکس، متوسط و ارزان دارند. سوئیت ها معمولا فضای کوچکتر و امکانات کمتری دارند و به همان نسبت قیمت آنها پایین تر است. به طور کلی امکاناتی که منازل روزانه ارائه می دهند شامل مبلمان، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، آشپزخانه همراه با تجهیزات و به طور کلی امکانات کامل یک خانه، می باشد. در وبسایت www.lidomatrip.com می توانید انواع خانه روزانه، منزل و آپارتمان مبله  را به صورت آنلاین رزرو نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *