راهنمای سفر به محمودآباد

راهنمای سفر به محمودآباد

آب‌ و هوای مطبوع، شرایط اقلیمی خاص، نزدیکی به دریا، طبیعت بکر و جاذبه های دیدنی باعث شده بسیاری از مردم به‌ ویژه آن‌هایی که علاقه به گردشگری و طبیعت‌ گردی دارند به محمودآباد زیبا سفر کنند و چند روزی را در آرامش و خوشی بگذرانند. از جاذبه های دیدنی این شهر می توان به روستا و آبگرم لاویج، پارک‌های ساحلی محمودآباد، تالاب سرخرود، ساحل ماسه‌ای و … اشاره کرد.

جاذبه‌ها و اماکن مذهبی  از جمله امامزاده‌ها و مراکز دینی، مراکز دانشگاهی، هتل‌های شیک و لوکس، چشمه‌های آب گرم، طبیعت بکر و سرشار از آرامش که همگی مسافران زیادی را از سراسر ایران به سوی خود می‌کشاند. ما در راهنمای سفر به محمودآباد به معرفی کامل این شهر، تاریخچه، آب و هوا، راه های دسترسی، جاذبه‌ها، امکانات، شرایط اقامت و … پرداختیم. برای آشنایی کامل با محمودآباد و سهولت در برنامه ریزی برای سفر تا پایان با این مطلب از لیدوماتریپ همراه باشید.

معرفی محمود آباد

راهنمای سفر به محمودآباد

محمودآباد یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که از قدیم به خاطر تفرجگاه‌های ساحلی، فضای سرسبز و ویلاهای خاص خود معروف بوده است. محمودآباد یکی از شهرهای توریستی شمال است که سالانه پذیرای مسافران زیادی از سراسر کشور می باشد. از نظر موقعیت جغرافیایی، در شمال محمودآباد دریا قرار دارد. جنوب محمودآباد مناطق جنگلی و روستایی سرسبز است. شرق آن به دریاسر و سرخرود می رسد و غرب محمودآباد، ایزدشهر، رستم رود و درنهایت شهرستان نور است.

طبیعت محمودآباد

طبیعت محموداباد

چشم بسته می‌توان گفت که پوشش گیاهی محمودآباد هم مثل بقیه نقاط شمالی سبز و متراکم است. اصلا مگر می‌شود شهری در خطه شمالی ایران باشد و درختان پر و انبوه نداشته باشد؟ در محمودآباد هم می‌توانید انواع درختان مثل ممرز‌، بلوط، توسکا‌، افرا‌، راش و بوته‌هایی مانند چماز‌، گزنا و واش ببینید.

آب و هوای محمودآباد

آب و هوای محموداباد

هوای منطقه محمودآباد مانند سایر شهرستان‌های مازندران معتدل و مرطوب بوده و به دلیل ساحلی بودن در فصل تابستان بسیار شرجی است.

بهترین زمان سفر به محمودآباد

طبیعت پاییزی محمودآباد

بهترین زمان برای سفر به محمودآباد از نظر آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید، سفر به محمودآباد توصیه نمی شود. همچنین در راهنمای سفر به محمودآباد به شما پیشنهاد می‌کنیم اوج گرمای تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید؛ چراکه از طرفی رطوبت هوا بسیار آزاردهنده است و از طرفی دیگر با گرمای شدید و آفتاب سوختگی و مشکلات مشابه رو به رو خواهید شد.

در مجموع ماه‌های مهر، نیمه دوم فروردین ماه، اردیبهشت ماه و خرداد از بهترین زمان‌ها برای سفر به محمودآباد به حساب می‌آیند. در ماه مهر، به دلیل بازگشایی مدارس، اکثر شهرهای شمالی مورد نظر بسیار خلوت بوده و در نتیجه هزینه‌های سفر شما نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین در این ماه هوا، هنوز سرمای پاییزی شروع نشده و از نظر شرایط جوی نیز زمینه مناسبی برای سفر شما فراهم است.

نیمه دوم فروردین هم زمانی است فعالیت مدارس از سر گرفته شده و همچنین بیشتر جمعیت کشور در تعطیلات عید حسابی خوش گذرانده‌اند. در این زمان شهرهای شمالی کشور خلوت بوده و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. این قوانین برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز صادق است. شرایط جوی در فصل بهار کاملا مناسب بوده و به هیچ وجه از این بابت دچار مشکل نخواهید شد.

تاریخچه محمودآباد

شاید دانستن پیشینه تاریخی یک شهر چندان ضروری به نظر نرسد، اما دانستن آن هم خالی از لطف نیست. بنابراین ما در این راهنمای سفر به محمودآباد تاریخچه‌ای مختصر از محمودآباد را برایتان آورده‌ایم. پیشینه تاریخی محمودآباد مازندران به قدمت آمل مربوط می‌شود؛ چرا که این شهرستان در زمان‌های گذشته جزوی از آمل به شمار می‌رفته است. چندین سال بعد شخصی به نام محمدحسن خان امین ‌الضراب اصفهانی با هدف ایجاد راه ‌آهن و بندرگاه، محمودآباد را از آمل جدا کرد. گرچه تا به امروز شواهد دقیقی مبنی بر علت نام‌گذاری یافت نشده است؛ اما طبق احتمالات محققان، شهرستان محمودآباد به یاد محمود، فرزند محمدحسن‌خان نام‌گذاری شده است.

تا قبل از دوران قاجاریه بنای شهرستان محمودآباد فقط یک امامزاده و راه ساحلی شاه عباسی بوده است و پس از روی ‌کار آمدن ناصرالدین شاه، بنای این شهرستان شروع به توسعه کرد. به دستور شاه، در این منطقه به ساخت مسجد‌، کاروانسرا‌، بندر‌، حمام و… اقدام کردند، اما برخلاف تلاش‌های ناصرالدین شاه، آبادی شهرستان محمود آباد تا زمان رضاشاه رو به ویرانی نهاد تا اینکه در سال ۱۳۰۸ دوباره بنای این شهر با احداث چندین خیابان رونق گرفت و کم‌کم از همه جنبه‌ها گسترش پیدا کرد.

راهنمای سفر به محمودآباد و راه های دسترسی

دسترسی به محمودآباد

برای سفر به محمودآباد سه مسیر پیش روی شماست:

مسیر اول

از مسیر تهران قسمت شرق این شهر (که اتوبان بسیج نام دارد) را طی کرده و به طرف آبعلی و جاده دماوند برانید پس از طی شهرهای پردیس و رودهن و بومهن مسیر دوراهه می‌شود که اگر از سمت راست به سمت دماوند و فیروزکوه برانید از طریق جاده زیبای فیروزکوه به قائم ‌شهر رسیده و از آنجا به ساری یا بابل می‌توانید ادامه مسیر دهید. در این مسیر و در فیروزکوه می‌توانید روستای جلیزجند و آبشار ساواشی و تنگه واشی را ببینید. علاوه بر این دیدار از روستای بادرود هم خالی از لطف نیست.

در ادامه مسیر پل شگرف ورسک در روستای ورسک و درست در کنار جاده و نیز در ادامه کلیسای کوچکی در کنار جاده را می‌توانید ببینید و بعد از آن به سوادکوه و آلاشت و پل سفید می‌رسید که مسیری بسیار سرسبز و زیبا است. در قائم‌ شهر چنانچه قصد دیدار از ساری را دارید می‌توانید مسیر را به سمت راست رانده و در ادامه به گرگان برسید. اما از قائم ‌شهر به سمت مسیر چپ راهی بابل و بابلسر و محمودآباد می‌شوید.

مسیر دوم

از مسیر شماره یک اگر بعد از بومهن سمت چپ را انتخاب کنید به امامزاده هاشم می‌رسید و مسیر موسوم به جاده هراز را در پیش دارید که البته نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به شمال کشور همین مسیر است.

بعد از امامزاده هاشم که درست در بلندترین مسیر جاده قرار دارد راه سرازیری را در پیش دارید که چشم‌انداز زیبای قله رفیع دماوند را در مسیر جاده می‌توانید به تماشا بنشینید. این مسیر (از تهران تا آمل) حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

پس از آمل به محمودآباد می‌رسید که اولین شهر ساحلی و توریستی در این مسیر است. امتداد جاده محمودآباد به راست، راه رسیدن به بابلسر و بابل را ترسیم می‌کند و در سمت چپ راه رسیدن به نور و نوشهر و چالوس.

مسیر سوم

مسیر تهران به سمت کرج را در پیش گرفته و از ابتدای کرج، جاده چالوس را در پیش می‌گیرید. جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های کشور است. وجود سفره‌خانه‌های زیبای کنار جاده‌ای در مسیر از سد کرج تا آسارا و بالاتر راه استراحت را هموارتر می‌کند. از آنجا که حدود ۲۱۳ کیلومتر (از کرج تا چالوس) مسیر را در پیش دارید می‌توانید به چالوس برسید.

اگر خواهان تماشای شهر زیبای کلاردشت هستید نرسیده به چالوس از شهر مرزن‌آباد مسیر انحرافی به چپ را در پیش گرفته و بعد از طی ۴۰ دقیقه مسیر به کلاردشت زیبا می‌رسید. برای رفتن به چالوس باید مسیر کلاردشت تا مرزن‌آباد را برگردید. از چالوس می‌توانید به سمت نمک‌آبرود و تنکابن و رامسر ادامه مسیر دهید.

راهنمای سفر زمینی به محمودآباد

سفر به زمینی به محمودآباد

محمود آباد بر سر جاده ساحلی قرار دارد و جاده محمودآباد آمل به درازای ۲۳ کیلومتر‌، ارتباط این منطقه را با جاده هراز برقرار می‌کند. از دیگر راه‌های ارتباطی این شهرستان می‌توان به جاده محمودآباد فریدون‌کنار و جاده محمودآباد نور اشاره کرد. از‌آنجایی‌که تمامی شهرهای شمال ایران در زیبایی طبیعت همتا ندارند‌، جاده‌های اطراف این شهر‌ها نیز به همان اندازه زیبا و چشم نواز هستند.

راهنمای سفر هوایی به محمودآباد

فرودگاه محموداباد

محمودآباد مازندران دارای یک فرودگاه نظامی و آموزشی وابسته به نیروی هوایی ارتش است که بیشه کلا نام دارد. این فرودگاه باعث احیای چندین شهر و روستا و رونق گردشگری و اقتصادی در شهرهای غرب استان مازندران شده است.

راهنمای سفر ریلی به محمودآباد

سفر ریلی به محمودآباد

پیشینه احداث موفق راه آهن در ایران به احداث خط راه‌آهن محمودآباد آمل بر می‌گردد. ساخت راه آهن محمودآباد آمل که به دوران قاجار مربوط می‌شود، از مهم‌ترین تلاش‌های دولت مردان کشور ایران در حوزه حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

راهنمای سفر به محمودآباد و جاذبه های گردشگری آن

یکی از مهم ترین مواردی که در راهنمای سفر به محمودآباد باید به آن اشاره شود، معرفی جاهای دیدنی محمودآباد است. یکی از بهترین جاذبه های طبیعی این شهر دریای زیبا و پهناوری است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را جذب می‌کند. حال خوب مردمانی که از دیدن دریا لذت می‌برند و تماشای تقلای امواج دریا برای به ‌هم‌ پیوستن و طلوع و غروب بی‌نظیر خورشید در کنار هم مجموعه‌ای خاص می‌سازد که شما را به محمود آباد مازندران دعوت می‌کند.

علاوه بر دریا و ساحل شنی چشم ‌نواز، بازدید از تپه های باستانی‌، جنگل‌های سرسبز و باطراوت‌، آب ‌بندان‌ها و تالاب‌های زمستانی، پارک شهرداری محمودآباد و مجموعه توریستی شهر رویا‌ها خالی از لطف نیست.

ساحل سرخرود

ساحل سرخرود

قدم زدن در ساحل و لمس شن‌های نرم کنار دریا، تماشای موج‌ها و دیدن زیبایی‌های آن، همان چیزی است که می‌تواند حال شما را دگرگون کند.

ساحل سرخرود یکی از زیبایی‌های این منطقه است. مساحت ساحلی این منطقه حدود ۵ کیلومتر است و چشم اندازهای دلنشین و چشم نوازی ایجاد کرده است که از زیبایی های شمال کشور محسوب می‌شود. این زیبایی‌ها خیلی از گردشگران را برای سفر و اقامت در این منطقه ترغیب کرده است. ساحل سرخرود سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می‌باشد.

مجموعه توریستی شهر رویاها

سرزمین رویاها

اگر اهل هیجان هستید، مجموعه توریستی شهر رویاها را از دست ندهید. به شما حق می‌دهیم که در سفر به محمودآباد دنبال آب ‌تنی در دریا و قدم ‌زدن در کنار ساحل باشید و این پیشنهاد ما برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما زود قضاوت نکنید. برایتان خبر خوبی داریم.

در مجموعه توریستی شهر رویاها می‌توانید با استفاده از وسایل بازی هیجان ‌انگیز، همزمان آدرنالین خودتان را افزایش دهید یا در بخش ساحلی قدم بزنید و در مکان‌های مخصوصی که به‌طور مجزا برای خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده، شنا کنید. امکان قایق ‌سواری هم در این مکان برایتان فراهم است. پس معطل چه چیزی هستید؟ با یک تیر چند نشان بزنید و همه سلیقه‌ها را در محمودآباد راضی کنید. قول می‌دهیم در این مجموعه از بچه ۴ساله تا پیرمرد ۹۰ساله دست خالی بیرون نرود.

تپه های باستانی سرخرود

تپه های سرخرود

این تپه های باستانی و تاریخی که در نزدیکی سرخرود واقع شده اند، با نام قلاع کتی قدمتی هزاران ساله دارند. طبق تحقیقاتی که کاوشگران بر روی تپه های باستانی سرخرود انجام داده اند، مشخص شده است که این تپه ها برجای مانده از دوران ساسانیان هستند. زیرا نوشته هایی در قلعه ماهان سر یافت شده است که مربوط به آن دوران است. البته در دوران حکومت اشکانیان از این تپه ها کاربردهای نظامی می شده است.

وسعت تپه های باستانی سرخرود ۳ هزار متر مربع است و با دریای خطر کمتر از ۴ کیلومتر فاصله دارند. این تپه ها که از جاهای دیدنی شمال در تابستان، پاییز، زمستان و تمام فصول هستند، در سال ۱۳۹۰ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. برای بازدید از این تپه ها کافیست مسیر محمودآباد را در پیش گیرید و آماده دیدن زیبایی های این تپه ها شوید.

تالاب سرخرود

تالاب سرخرود

تالاب سرخرود با ۶۰ هکتار وسعت، در ۲۰ کیلومتری محمودآباد قرار دارد. پرندگان مهاجر در فصل پاییز و زمستان با طی کردن حدود ۵۰۰۰ کیلومتر بصورت گله ای از نواحی سردسیر به این تالاب کوچ می کنند. این پرندگان مهاجر شامل اردک های وحشی، یازده گونه پرستو، عقاب دریایی، غاز، قوهای فریادکش، قوهای گنگ، قوهای کوچک و پرندگان دیگر می شوند. تک درنای سیبری که از گونه های کمیاب پرندگان است نیز به این تالاب کوچ می کند. مسیر سفر این پرنده، از روسیه به قزاقستان و آذربایجان و سپس به سمت فریدونکنار و تالاب سرخ رود محمودآباد است. قوهای فنلاند و سیبری هم که جزو زیباترین و محبوب ترین پرندگان مهاجر به تالاب سرخ رود هستند، این منطقه را به عنوان پناهگاه زمستانی انتخاب می کنند و چهار ماه از سال را در این تالاب می گذرانند.

راهنمای شکم گردی در محمودآباد

غذاهای محمودآباد

غذاهای محمودآباد

خورشت سیر انار، بیج بیج، ترش سماق، دوپتی، مالابیج، نازخاتون، کدو بره، خورشت آلو، باقلا وابیج، بشته واش، اسپناساک، اسفناج مرجی، آش کدو، ترش ترشو، و کئی پلو از جمله غذاهای محلی محمودآباد و شهرهای دیگر استان مازندران هستند.

رستوران های محمودآباد

رستوران های محموداباد

بیشتر از ۲۰ رستوران و فست فود در محمودآباد است که هر کدام در بخشی از کار خود بهترین هستند. اما آنچه  اهمیت بیشتری دارد، رستوران‌‌هایی است که اکثر مسافران یا شهروندان از آن رضایت داشته‌اند. در این بین نام رستوران چاشت، رستوران ماهور، ساندویچ مسعود، رستوران شونیشت، رستوران هودین و چند رستوران دیگر در صدر جدول بهترین رستوران های محمودآباد قرار دارند.

رستوران چاشت

رستوران چاشت

رستوران چاشت در چند سال اخیر توانسته اسم خود را در لیست بهترین رستوران های محمودآباد قرار دهد. این رستوران یکی از بهترین‌های محمودآباد برای تجربه طعم بی نظیر انواع غذاهای ایرانی و به خصوص غذاهای محلی استان مازندران است؛ چراکه سرآشپران حرفه‌ای رستوران به خوبی توانسته‌اند با استفاده از مواد اولیه باکیفیت، طبخ غذاهای لذیذ و برخورداری از قیمت های مناسب، مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنند.

آدرس: جاده محمودآباد به سمت نور، نرسیده به مجتمع تفریحی نفت، بعد از مجتمع نارنجستان.

رستوران ماهور

رستوران ماهور

یکی دیگر از بهترین رستوران های محمودآباد که به خوبی در میان مسافران و شهروندان این شهر شناخته شده، رستوران سنتی ماهور است. این رستوران در طی چند سال اخیرتوانسته با ارائه غذاهای جذاب و باکیفیت در محیطی دوست داشتنی، به رقابت با بهترین رستوران های محمودآباد بپردازد و تا حد قابل توجهی هم در این زمینه موفق بوده است. اگر دوست دارید یک غذای باکیفیت را در فضایی سنتی و در عین حال شیک نوش جان کنید سری به رستوران سنتی ماهور بزنید.

آدرس: محمودآباد، بلوار آزادی.

راهنمای خرید در محمودآباد

مراکز خرید محموداباد

بازارهای روز در شمال ایران بسیار رایج هستند و یکی از این بازارهای زیبا و سنتی در محمودآباد مازندران واقع شده است. در این بازار هر روز فروشنده‌ها انواع سبزی‌ها‌، مرکبات و ماهی‌ها را به مردم عرضه می‌کنند. هارمونی رنگ ها در چیدمان میوه‌ها و سایر وسایل تازه به همراه فضای گرم و صمیمی خانواده‌ها که هرکدام از آن‌ها مشغول تهیه مایحتاج خود هستند، طراوت و شادابی ویژه‌ای را به بازار‌های روز می‌بخشد.

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین بازار‌های محمودآباد، بازار ماهی ‌فروشان است. اگر قصد خرید انواع ماهی‌های دریای خزر همچون ماهی ‌سفید‌، اوزون ‌برون و دیگر ماهی‌های استخوانی مانند کپور را دارید پیشنهاد ما به شما در راهنمای سفر به محمودآباد این است که سر زدن به این بازار را در برنامه گشت ‌و گذار خود قرار دهید. بازار بزرگ الغدیر و پاساژ ولیعصر هم برای خرید پوشاک و لوازم لوکس‌ تر پیشنهاد می‌شود.

سوغات و صنایع دستی محمودآباد

صنایع دستی محموداباد

به نظرتان می شود که یک شهر شمالی سوغات نداشته باشد؟ آن هم محمودآباد با این همه خوراکی خوشمزه و ترش و شیرین و نیز صنایع دستی زیبا! از سوغات این شهر می‌توان به ترشی یارسی، مربای پرتقال، صنایع چوبی، حصیر، گلیم، جاجیم، جوراب بافی، موج بافی، پارچه (چوغا، باشلق، وازشمد)، نمد، سفال، انار جنگلی، غوز نون، پشتِ زیک، پیسن گُندلهِ، رشته به رشته، شکر قرمز، شربت بهار نارنج، آلبالو، انار، بادمجان ترشی، سیر ترشی، هفت بیجار، برنج، ماهی، ازگیل، گل کاسنی و کلوچه اشاره کرد.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)
6 نظر برای "راهنمای سفر به محمودآباد" ارسال شده.
  1. ایوب گفت:

    جای توریستی محمود اباد؟

    ساحل شنی،تپه های باستانی, جنگل های سرسبز و طراوت، اب بندانها و تالاب های زمستانی پارک شهرداری محمود اباد

  2. ترانه گفت:

    زمان سفر به محمود اباد چه زمانیه؟

    فصل بهار و پاییز است

  3. هنگامه گفت:

    عالی بود ممنون از توضیحات و مقاله راهنمای سفر محموداباد عالی تون

    1. نیلوفر سلطانی گفت:

      ممنون

  4. مهیار گفت:

    بازار ماهی فروشان محمودآباد کجاس؟

  5. شیما گفت:

    محمود آیاد چقد فاصبله داره تا نوشهر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *