جنگل دالخانی، شگفت انگیز ترین جاذبه‌ی رامسر

جنگل دالخانی

رامسر عروس شهرهای شمالی است و جاذبه های بسیاری دارد. یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین آن‌ها جنگل دالخانی است. این جنگل که همچون دالانی بهشتی می‌مامند، یکی از مقاصد همیشگی گردشگران و مسافرانی است که به دنبال طبیعتی بکر و دست نخورده و آرامش جاری در آن هستند. مطمئن باشید سفر به جنگل دالخانی یکی از خاطره انگیز ترین سفرهایتان خواهد بود. اما پیش از سفر لازم است اطلاعات بیشتری راجع به این منطقه، امکانات، تفریحات و جاذبه هایش به دست آوریدو پس تا پایان این مطلب از نشریه لیدوما با ما همراه باشید.

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی، جنگلی بسیار دیدنی در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر در جاده ییلاق جنت رودبار قرار گرفته است، این جنگل در جوار کوه های البرز واقع شده است و جنگلی نیمه کوهستانی به شمار می آید به طوری که در آن علاوه بر جنگل نوردی می توان به کوهنوردی هم پرداخت و از آب و هوای ناب آن نیز بهره برد. این منطقه با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ هزار متر مربع در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است که در انتها به ییلاق های زیبای اکراسر، گرسماسر و جنت رودبار می رسد، جنگل دالخانی منطقه ای بکر و رویایی پوشیده از درختان سر به فلک کشیده غرق در مهی غلیظ و جاده هایی که از میان این درختان می گذرد و این منطقه را به محلی سحر انگیز و تماشایی بدل کرده است، از این رو این منطقه به دالان بهشت لقب گرفته است. این پارک جنگلی یکی از جاهای دیدنی رامسر است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

عکس جنگل دالخانی

جنگل دالخانی دالخانی رامسر دالان بهشت جنگل دالخانی

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

جنگل دالخانی به قدری زیبا و چشم نواز است که به طور قطع نمی توان گفت بهترین فصل و یا زمان برای سفر به آن کدام است چرا که این جنگل در هر فصلی زیبایی های خاص خود را دارد و سفر در هر فصل از سال می تواند تجربه و خاطره ای متفاوت را برای شما رقم بزند. شاید بهتر باشد کمی در مورد زیبایی های دالخانی در چهار فصل سال برای شما بگوییم تا با توجه به سلایق و علایق خود بهترین زمان سفر به این جنگل زیبا و دیدنی را انتخاب کنید.

سفر به دالخانی در بهار

جنگل دالخانی

همانطور که پیداست بهار یکی از زیباترین فصل های سال است که شکوفه های درختان و زیبایی های آن بسیار دیدنی و تماشایی می شوند، از این رو تصور زیبایی های این جنگل می تواند راحت باشد هر چند این جنگل از آن چه که تصور می کنید نیز بسیار شگفت انگیز تر است. آب و هوای دالخانی نیز در بهار کمی گرم همراه با نم نم باران می باشد.

سفر به دالخانی در تابستان

جنگل دالخانی در این فصل در نهایت سر سبزی خود قرار می گیرد و می تواند به راحتی حس سر زندگی را به شما منتقل کند، اما در این فصل این مناطق از کشور از آب و هوای شرجی برخوردار است و کمتر کسی می تواند در این هوا تاب بیاورد.

سفر به دالخانی در پاییز

دالخانی در پاییز

به فصل شگفت انگیز پاییز می رسیم، فصلی رنگارنگ که می تواند مناظری هیجان انگیز و دیدنی را مقابل چشمان شما قرار دهد و شما را به وجد آورد، جنگل دالخانی نیز از این زیبایی ها مستثنی نیست و حتی می تواند زیبایی های شگفت انگیز تری را برای شما رقم بزند. آب و هوای پاییز در جنگل دالخانی می توان گفت سرد بوده و با باران های پیاپی همراه است، اگر در این فصل می خواهید به این جنگل زیبا سفر کنید حتما با تجهیزات کامل جنگل نوردی خود را آغاز کنید.

سفر به دالخانی در زمستان

تردد و تفریح در جنگل دالخانی به دلیل سرمای زیاد شاید کم تر باشد اما از زیبایی های آن نمی توان گذشت، سراسر سپید شدن دالخانی منظره ای شگفت انگیز و دیدنی را در مقابل چشمان شما قرار می دهد و می تواند یکی از زیباترین مکان ها برای عکس گرفتن باشد.

جاذبه های جنگل دالخانی و اطراف

دریاچه سد میجران

سد میجران

هنگام وارد شدن به جاده جنگل دالخانی در همان ابتدا به سه راهی شستا بر می خورید که با رفتن به مسیر سمت راست این سه راهی به یکی از زیباترین سدهای ایران با طبیعتی تماشایی به نام سد میجران می رسید. این سد در دل طبیعتی بکر قرار گرفته و محلی مناسب برای گذران یک روز عالی در کنار خانواده و دوستان را برای شما به وجود آورده است. گفتنی است راه رسیدن به این سد کمی دشوار است، اما طی کردن این مسیر و تماشای منظره‌ی بینظیر سد میجران ارزش این سختی را دارد.

نسارود

نسارود

رود مارپیچ نسارود هم یکی دیگر از جاذبه های اطراف دالخانی است که همچون مار بزرگ آبی در میان جنگل‌های انبوه، هر گردشگری را ذوق ‌زده می‌کند. در ضمن می‌توانید در طول مسیر رامسر به این دریاچه از جنگل عمران و رودخانه چالکرود و فضای زیبای اطراف آن نیز دیدن کنید. در صورت تمایل برای بازدید از این مکان‌های زیبا پس از عبور از روستای لیماک و روستای لتر، به رودخانه چالکرود می‌رسید و در انتهای این مسیر که طول آن ۵٫۵ کیلومتر است، جنگل عمران پیش روی خود می‌بینید. بازدید از این مناطق را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

پارک جنگلی دالخانی

پارک جنگلی دالخانی

زمانی که پس از دیدن دریاچه سد میجران به ‌جاده اصلی بازمی‌گردید، اگر مسیر را ادامه دهید به پارک جنگلی دالخانی می‌رسید. این پارک جنگلی با ارتفاع ۱۱۰۰ متر از دریا یکی از زیباترین پارک های جنگلی اطراف رامسر بوده و دارای امکاناتی رفاهی مناسبی نظیر محل مناسب کمپ و سرویس بهداشتی است. یک چشمه نیز در آن قرار دارد. در صورتی‌که قصد شب‌ ماندن در دل جنگل را دارید، این پارک جنگلی محل مناسبی است.

گرسماسر

گرسماسر

روستای گَرِسماسَر یا گرسمه سر، نخستین روستایی ست که در انتهای جاده جنگلی به آن می‌رسید. روستایی که بیشتر اهالی شهر کتالم رامسر از آن به عنوان ییلاق استفاده می‌کنند و در ارتفاع بالایی قرار گرفته است. این روستا هوای بسیار مطبوع و خنکی دارد و با دشت‌های وسیع، کوه‌های بلند و چشمه‌های خنک، منطقه‌ای جذاب برای گردش و اقامت به شمار می‌آید. اینجا که هستید می‌توانید به راحتی دید کاملی به شهرهای رامسر و تنکابن و مناظر اطراف داشته باشید و از چشم انداز خارق العاده‌ای که در برابرتان قرار می گیرد لذت ببرید. کوه سماموس، بلندترین کوه رامسر، نیز در نزدیکی این روستا قرار گرفته است و به همین دلیل بسیاری از کوه‌نوردان برای صعود به این قله، از مسیر روستای گرسماسر استفاده می‌کنند.

جنت رودبار

جنت رودبار

جنت رودبار یکی از مناطق خوش آب جنگل دالخانی محسوب می‌شود و درگذشته آبشارهای زیادی وجود داشته است، اما متاسفانه تعداد بسیاری از آن‌ها براثر سیلاب یا خشکسالی از بین رفته و تنها یک آبشار در آن باقی ‌مانده است که باید برای رسیدن آن باید مسیر دشواری را درحدود ۴۰ دقیقه پیاده طی کنید. در این روستا ییلاق‌های زیادی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اکراسر، چاک، چرتمه، نمکدره، ایزکی و جیرود اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها آب‌ و هوای دلنشین و مناظر بسیار زیبایی دارند.

روستای جنت رودبار به پایتخت گل‌ گاو زبان کشور نیز شهرت دارد و هرسال در حدود سی تا چهل تن گل ‌گاو زبان از مزارع آن برداشت می‌شود. در ضمن چند سالی است که در خردادماه جشنواره ملی گل ‌گاو زبان در این دهستان برگزار می‌شود. در این جشنواره برنامه‌هایی همچون آشنایی مردم با گل ‌گاو زبان و سایر گیاهان دارویی، اجرای موسیقی زنده، نمایش صنایع‌ دستی و شیرینی‌های محلی اجرا می‌شود. در این روستا هم می‌توانید پدیده‌ دریای ابر را مشاهده کنید، اما زیبایی آن به‌ اندازه دریای ابر گرسماسر نیست.

آبشار سیاسرت

ابشار سیاسرت

در صورت تمایل می‌توانید در مسیرتان قبل از رسیدن به روستای گرسماسر، از آبشار سیاسرت یا سیاسورت در جاده جنت رودبار نیز بازدید کنید. این آبشار که از کوه سماسوس سرچشمه می‌گیرد، به کوه‌ها، دامنه‌ها و مناظر جنگلی زیبایی اطراف خود زیبایی وصف ‌ناپذیری بخشیده است.

نقطه پایانی مسیر ماشین‌رو این آبشار ۱۰٫۸ کیلومتر با پارک جنگلی دالخانی و طی‌کردن این مسیر ۱۷ دقیقه طول می‌کشد. پس از رسیدن به این نقطه برای بازدید از آبشار باید ۴۵ دقیقه پیاده‌ روی کنید. البته برای طی‌کردن این مسیر باید از کفش مناسب استفاده کنید و توانایی پیاده ‌روی در مسیرهای شیب ‌دار را نیز داشته باشید

روستای اربکله

روستای اربکله

یکی دیگر از جاذبه های دالخانی روستای اربکله است که در ۱۰ کیلومتری شمال غرب سد میجران واقع شده. در صورت تمایل می‌توانید قبل از بازدید دریاچه سد میجران ایران از این روستا دیدن کنید. بنابراین می‌توانید قبل از آغاز مسیر جنگل دالخانی بازدید کوتاهی هم از این روستا داشته باشید. برای بازدید از این روستا ابتدا باید خود را از رامسر به سادات شهر و سپس از طریق جاده اربکله خود را به این روستای زیبا برسانید. در نقاطی از این روستا می‌توانید منظره دریا و جنگل را در کنار یکدیگر ببینید.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه جاذبه ای تاریخی در منطقه جنگل دالخانی که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. این قلعه سنگی در دوران پس از اسلام و در قرن سوم ساخته شده است. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید از پله‌های زیادی بالا بروید که بسته به توانایی جسمی شما ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در بالای این قلعه می‌توانید شاهد منظره‌ای بسیار زیبا از دریا و جنگل باشید. قله مارکوه با رامسر، ۱۰٫۶ کیلومتر فاصله دارد و طی کردن این مسیر در حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. برای رسیدن به قله ابتدا باید از طریق خیابان شهید باهنر و شهید بهشتی رامسر خود را به‌ جاده تلاسر برسید و مسیرتان را به ‌سمت جاده مار کوه در کتالم ادامه دهید.

پیچ هفت شهدا

پیچ هفت شهدا

۱۵ خرداد سال ۱۳۶۱، در دل جنگل دالخانی ناگاه صدایی بر خلاف تمام صداهایی که تا آن روز در اینجا به گوش می‌خورد، طنین انداز شد. صدایی ناهنجار از رگبار گلوله‌ها که یک دستگاه خودرو لندرور با ۸ تن بسیجی داخل آن را به تیر بسته بود و تمام سرنشیان آن، به غیر از یک نفر را به شهادت رساند. عملیاتی که به وسیله گروهک تروریستی منافقان انجام گرفت و یکی از خاطرات تلخ شهر رامسر را رقم زد. امروزه در محلی که این افراد در آن به شهادت رسیده‌اند، بنای یادبودی ساخته شده و مردم برای ادای احترام به این مکان سر می‌زنند. این محل به نام پیچ هفت شهیدان بین مردم شهرت دارد.

تفریحات جنگل دالخانی

پیاده روی در مسیر جنگل

جنگل دالخانی همچون مسیری بهشتی ا‌ست که شما را از دل روزمرگی‌ها بیرون می کشد و طبیعت بکر و مه آلود شمال ایران را پیش چشمتان قرار می‌دهد. در این جنگل مه در بیشتر مسیر مانند حریری سپید شما را در بر می‌گیرد و پیچ‌های تودرتوی جاده، رویای بهشت را برای‌تان به تصویر می۲کشد. دالخانی، این جنگل سرسبز و انبوه به مانند دالانی از درختان سر به فلک کشیده دست شما را می‌گیرد و در نهایتِ زیبایی غرق می‌کند. جاده‌ای سحرانگیز که هر لحظه، جلوه‌ای تازه از طبیعت بکر خود را در برابرتان به نمایش می‌گذارد و شما را به وسوسه دیدن زیبایی‌های بیشتر، تا انتهای مسیر می‌کشاند.

پیک نیک و عکاسی

یکی دیگر از تفریحاتی که شما را وسوسه می‌کند تا سری به جنگل دالخانی بزنید، عکاسی از منظره‌های بدیع و چشم اندازهای نفس‌گیر آن در فصل‌های مختلف سال است. اگر هم از طرفداران پیک نیک در هوای باز هستید، باز هم اینجا گزینه‌ای خوب برای شما محسوب می‌شود. البته خوب است بدانید، بیشتر قسمت‌های مسیر، به صورت جنگلی انبوه است و دشت‌های باز، چندان در آن به چشم نمی‌خورد. پس بهتر است در کلبه‌های چوبی و آلاچیق‌هایی که در قسمت‌هایی از مسیر وجود دارند پیک ‌نیک کنید.

شکم گردی در مسیر جنگل

دالخانی

در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی‌های طبیعی، خوشمزه‌های محلی مانند انواع ماهی‌های پرورشی، عسل و میوه‌های محلی هم به چشم می‌خورند که می‌توانید در همین مسیر دلی از عزا در آورید و حتی سوغاتی های سفرتان را هم از همینجا تهیه کنید. همچنین می‌توانید در دکه‌های چوبی بین راه، توقفی داشته باشید و خود را میهمان یک چای تازه دم محلی، یک کاسه آش داغ یا یک غذای خوشمزه شمالی و دلچسب کنید.

جنگل نوردی و کوهنوردی

یکی از جذاب ‌ترین و پرطرفدارترین تفریحاتی که در جنگل دالخانی منتظر شماست، جنگل ‌نوردی و کوهنوردی است. برای جنگل‌نوردی در دالخانی، تورهای متعددی برگزار، و بسته به راهنمای گروه، مسیرهای متفاوتی برای پیمایش جنگل و کوه انتخاب می‌شود. اگر شما هم به این فعالیت علاقه دارید، توجه داشته باشید که هرگز این کار را بدون تجربه قبلی و بدون کمک راهنمای آشنا به منطقه و بدون تجهیزات و وسایل لازم انجام ندهید.

گونه های گیاهی و جانوری دالخانی

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و شاید یکی از دلایلی که این جنگل را محبوب و پر طرفدار کرده است همین تنوع پوشش گیاهی دالخانی باشد، از درختانی که در این منطقه زیست می کنند می توان به بلوط، ازگیل، زرشک و فندق اشاره کرد که این زیبایی های این جنگل را دو چندان کرده اند.

امکانات جنگل دالخانی

امکانات دالخانی

می‌توانید در کلبه‌های چوبی و آلاچیق‌های کنار جاده بساط پیک ‌نیک را برپا کنید و با اشتهایی که حتما چند برابر شده، دور هم غذا بخورید.

دکه‌های چوبی در مسیر چای و آش هم می‌فروشند. کنار جاده رستوران هم هست. محلی‌ها در این جاده عسل، میوه‌هایی که از جنگل یا از باغشان چیده‌اند و ماهی‌ پرورشی هم می‌فروشند.

یک اتفاق خوبی که در محدوده‌ این جنگل رخ داده، وجود کارکنانی‌ست که مسوول نظافت هستند. اگر می‌بینید در طول مسیر زباله‌ای به چشم‌تان نمی‌خورد، به‌دلیل وجود همین افراد است. ورودی که ابتدای مسیر می‌پردازید، صرف دستمزد همین کارکنان می‌شود.

خوراکی های جنگل دالخانی

خوراکی های دالخانی

در طول مسیر خوراکی‌های خوشمزه زیادی مثل عسل طبیعی، بلال و میوه‌های محلی (مانند ازگیل) به فروش می‌رسد. دکه‌های فروش آش و چای محلی نیز کم ‌و بیش در اطراف جاده به چشم می‌خورند.

رستوران خوب در جنگل دالخانی

رستوران دامان

رستوران‌های زیادی نیز در این جاده جنگلی وجود دارد. رستوران دامان با دکوراسیون منحصربه‌فرد و سازه‌ها، کلبه‌ها و آلاچیق‌های چوبی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌های این جاده است که در آن با غذاهای محلی مثل ماهی‌ کبابی و چای از مهمان‌ها در فضای باز با منظره‌ای بی‌نظیر پذیرایی می‌شود.

چگونه به جنگل دالخانی برسیم؟

دسترسی به جنگل دالخانی

برای رسیدن به جنگل دالخانی باید به سمت شرق رامسر حرکت کنید تا به سه راهی جنت رودبار برسید. سه راهی را به سمت راست بپیچید و راه را ادامه دهید. کم کم جنگل دالخانی پیش چشمان شما نمایان می‌شود. توجه داشته باشید که مسیر جنگل دالخانی در بیشتر قسمت‌ها شیب رو به بالایی دارد پس بهتر است پیش از حرکت، وسیله نقلیه خود را به طور کامل چک کنید تا دچار مشکل نشوید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به دالخانی

جنگل دالخانی

اگر قصد جنگل نوردی دارید، کفش مناسب بپوشید. کفشی که کف صاف نداشته باشد و اگر گِل به آن چسبید، باز هم بشود راه رفت. به اندازه‌ کافی آب آشامیدنی و خوراکی سبک همراه داشته باشید. نقشه‌، قطب‌ نما و جی ‌پی ‌اس کمک بزرگی در پیدا کردن مسیر می‌کنند. در فصل هایی که احتمال بارندگی وجود دارد، بارانی و کاور برای کوله‌ پشتی را فراموش نکنید.

در سفر به جنگل دالخانی کجا اقامت کنیم؟

اقامت در رامسر

یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های دالخانی که باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده، بکر بودن و تمیزی این جنگل است. همین مسئله بسیاری از گردشگران را ترغیب به ماندن در جنگل و کمپینگ شبانه می‌کند.  اگر قصد کمپ زدن در جنگل دالخانی را دارید، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که دالخانی محل زندگی حیوانات وحشی مانند خرس و شغال است. علاوه بر این، حشرات خطرناکی نیز در این جنگل زندگی ‌می‌کنند که ممکن است به شما صدمه بزنند. بنابراین مراقب باشید و شب را به طول کامل در چادر بگذرانید.

در صورتی که به همراه خانواده به جنگل دالخانی می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از اقامتگاه‌های منطقه یا هتل‌های اطراف را برای اقامت انتخاب نمایید. گزینه‌های متعددی برای اقامت در دالخانی وجود دارد. می‌توانید به روستاهای جنت رودبار و گرسماسر بروید و در یک کلبه جنگلی شب را به صبح برسانید. در دیگر روستاهای این منطقه و جاده‌های اطراف جنگل نیز اقامت‌گاه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید از قبل رزرو کنید و شب را با خیالی راحت و آسوده بخوابید. برای این کار کافی است سری به صفحه اجاره اقامتگاه در رامسر بزنید و برا اساس موقعست مکانی و امکانات و هزینه و… بهترین گزینه را برای اقامتتان انتخاب کنید.

Rate this post
4 نظر برای "جنگل دالخانی، شگفت انگیز ترین جاذبه‌ی رامسر" ارسال شده.
  1. زهرا گفت:

    چه فصلی برای سفر ب جنگل دالخانی خوب است؟

    1. رعنا گفت:

      آب و هوای دالخانی نه مانند ییلاقات مرتفع سرد و نه مانند مناطق ساحلی شرجی است. بنابراین جنگل دالخانی چهار فصل سال برای سفر عالی است.

  2. مهشید گفت:

    جای دیدنی دلی خان کجاست؟

    1. رعنا گفت:

      آبگرمهای سادات محله، قلعه مارکوه، رودخانه چالکرود، سد میجران و پارک جنگلی دالخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *