جاهای دیدنی کیاسر، لذت قدم زدن در جنگل های مه گرفته

جاهای دیدنی کیاسر

بیشتر از همه چیز تصویر استان‌های شمالی در ذهن ما سرسبزی، باران و جنگل‌های مه‌ گرفته و مرطوب را تداعی می‌کند. دلیل این هم طبیعت بکر و دلنواز این منطقه است. استان مازندران پر از شهرها و روستاهای دیدنی است. به طوری که نمی‌توان به یکی از آن‌ها بسنده کرد. یکی از این شهرهای زیبا کیاسر، واقع در شمال‌ غربی این استان است. تجربه قدم زدن در دشت‌های سرسبز، پیمودن جنگل‌ها یا دیدن آثار قدیمی می‌تواند انرژی شما را دوچندان کند. در این مطلب از نشریه لیدوما به معرفی جاهای دیدنی کیاسر پرداخته‌ایم. مطالبی که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم ممکن است هنگام سفر بسیار به کار شما بیاید. پس با ما همراه باشید.

کیاسر کجاست؟

جاهای دیدنی کیاسر

شهر کیاسر در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر ساری و در ۱۳۷۸ متری از سطح دریا واقع شده است. کیاسر مرکز بخش چهاردانگه می‌باشد. این شهر در دره ای بنا شده که از هر سو کوهی آن را احاطه نموده است و تنها قسمت شمال غربی آن فاقد کوه می باشد و به دشت کیاسر وصل می‌باشد. کیاسر از سمت جنوبی به وسیله کوه‌های زرکوه و کل سر از سمت مغرب شاه کوه و از سمت مشرق کو ه های کل پشت و فتلا و از شمال توسط کوه های اجیر لنگه، نستر نسترا، اسب زین و ململی احاطه شده است.

جاهای دیدنی کیاسر

جاده کیاسر

جاده کیاسر

همیشه قرار نیست برای لذت از مسافرت تا رسیدن به خود مقصد صبر کنید. بلکه گاهی آن‌چه می‌خواهید، از همان ابتدای راه در دسترس شما قرار می‌‌گیرد. وقتی در طول جاده در حال رانندگی هستید یا سرتان را به پنجره اتوبوس چسبانده‌اید، عبور درختان از کنار چشمانتان منظره‌ای فوق ‌العاده خواهد داشت. تمام این مسیر سرسبز پر از حس زندگی است. حتی می‌توانید اگر جایی امکانش بود، توقف کنید و از دیدن اطراف‌تان لذت ببرید.

آدرس: مازندران، ساری، جاده ساری-کیاسر

بام کیاسر

بام کیاسر

برخی افراد تمایل ندارند چندان از مقصدشان دور شوند و برای این اشخاص هم، جاهای دیدنی کیاسر پاسخی دارد. اگر به مرتفع‌ ترین نقطه‌ی شهر بروید فرصت تماشای منظره تمام منطقه و تنفس هوایی مطبوع را خواهید داشت. البته برای رسیدن به بام کیاسر، لازم است قدری مسیرتان را به سمت چهاردانگه تغییر دهید. بعد از ورود به آن‌جا، علاوه‌ بر فرصت لذت از محیط می‌توانید غذاهای محلی از جمله آش را به همراه یک لیوان چای زغالی نوش جان کنید.

آدرس: مازندران، کیاسر، جاده چهار دانگه

پارک ملی کیاسر

پارک ملی کیاسر

اگر ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب کیاسر برانید به جایی خواهید رسید که در مساحت ۷۳۱۲ هکتاریش، گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را جای داده است. همچنین پارک ملی کیاسر در سمتِ شمال پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه قرار دارد. در دل این جاذبه‌ی طبیعی، جنگل کیاسر، رودخانه‌ تجن و رود کاردی‌کلا نیز واقع شده‌اند. اقلیم معتدل و مرطوب این پارک ملی و دامنه‌های سرسبز آن، باعث تبدیل آن‌جا به یکی از بهترین مکان‌ها برای پیاده ‌روی شده است.

خوشبختانه وجود طبیعت بکر و دیدنی‌های فراوان، این منطقه را مناسب طبیعت‌گردی و تجربه فضایی تازه کرده است. اما جذابیت پارک ملی کیاسر به این موارد محدود نمی‌شود و وجود یک قلعه تاریخی حس‌ و حال منحصر ‌به ‌فردی به آن‌جا داده است. در این جاذبه‌ی کیاسر فرصت تجربه بازدیدِ نزدیک از گیاهانی چون بلوط، گون، سرخدار و اوری را خواهید داشت. همچنین این منطقه زیستگاه حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، شوکا، روباه، پلنگ و پرندگانی از جمله هدهد، کنک و کبوتر جنگلی است. این تنوع زیستی کم‌نظیر باعث جذب گردشگران از سایر نقاط ایران شده؛ شاید شما هم با این توصیفات تمایل پیدا کرده‌اید به این گردشگران بپیوندید. پس پارک ملی کیاسر را از دست ندهید.

آدرس: مازندران، ساری، کیاسر

دریاچه الندان

دریاچه الندان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کیاسر دریاچه‌ی الندان و جنگل زیبای اطراف آن است. برای رسیدن به این مکان بی‌نظیر لازم است با پیمودن ۲۰ کیلومتر مسافت، از کیاسر به سمت پله الندان چهاردانگه سفر کنید. این دریاچه‌ی ۱۷ هکتاری به ‌قدری مهم بوده که در سال ۱۳۹۴ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است. به دلیل بارش فراوان باران در اطراف دریاچه، جنگل الندان کیاسر به‌ وجود آمده، اما تنوع گیاهی این منطقه شامل موارد بسیار بیشتری است. اگر فصل بهار به آن‌جا سفر کنید با دیدن گل بنفشه، گیاهان دارویی و انواع سبزی معطر روحتان تازه می‌شود. اما تنها فصل بهارِ این دریاچه منحصر به ‌فرد نیست و زمستان آن هم دیدنی است. اگر در تعطیلات زمستانی قصد سفر به کیاسر کردید، دریاچه الندان را فراموش نکنید. مطمئنا دیدن اردک‌های وحشی و ماهی‌های درون دریاچه خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

آدرس: مازندران، کیاسر، الندان

دریاچه میانشه

دریاچه میانشه

دریاچه میانشه ( دریاچه چورَت) یکی از جاهای گردشگری کیاسر است که در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورَت قرار دارد. این دریاچه، در ۳۵۰ کیلومتری تهران در جنگل‌های بکر روستای چورَت واقع شده و ۵۰ کیلومتری جنوب شهر کیاسر است. وسعت دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است و به دلیل نزدیکی به روستای چورَت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود. همچنین در برخی منابع از این دریاچه با عنوان خواهر خوانده‌ی دریای خزر نام برده شده است. در سال ۱۳۱۸ شمسی زلزله و رانش زمین سبب بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، شد و اینگونه این دریاچه بوجود آمد.

دریاچه میانشه (چورَت) در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح آب‌های آزاد، واقع شده و از سال ۱۳۸۹ به یکی از جاذبه‌های اصلی منطقه‌ی کیاسر تبدیل شده است که دارای ژرفایی متغیر با توجه به میزان بارش‌های فصلی است، در تابستان‌ها و به طور کلی زمان‌هایی که میزان آب دریاچه کاهش می‌یابد، تنه‌های درختان در میان آن پدیدار می‌شوند و منظره‌ای رویایی و منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. در واقع این درختان، بازمانده‌ی همان گیاهانی هستند که پیش از وقوع زمین لرزه و به وجود آمدن دریاچه، در این قسمت وجود داشتند و به یک باره به زیر آب رفته‌اند. خواص طبیعت و قدرت خالق زیبای درختان، در این است که بازهم حتی درختان مرده، قدرت دلربایی و زیبایی آفرینی دارند و اکنون چند سالی است که تصویر لاشه‌ی درختان قدیمی در میان دریاچه از عمده دلایل شهرت دریاچه میانشه شده است.

کوه آچو

کوه آچو

اگر در بین جاذبه‌های کیاسر به دنبال محلی برای تجربه هیجان می‌گردید، پیشنهاد ما کوه آچو است. دامنه این قله را جنگل و چندین دره احاطه کرده‌اند که رنگ زرد محیط در فصل پاییز قابل توصیف نیست. هوای بارانی و مه‌گرفته این دیدنی کیاسر، می‌تواند تمام خستگی را از تن بیرون کند و روحی تازه در شما بدمد. چون مسیر صعود ماشین‌رو و هموار نیست، برای رسیدن به قله باید انرژی صرف کنید. البته هیجانِ مسیر به‌قدری زیاد است که در پایان همه‌ی سختی مسیر را فراموش می‌کنید.

آدرس: مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری.

آبشار نوک پشت

آبشار نوک پشت

آبشار نوک پشت در استان مازندران واقع است. یکی از مناظر دیدنی و تفریحگاه های اهالی مردم دو سرشمار چشمه ی زیبای نوک پشت است. نوک پشت در شرق کوه نوک قرار دارد، کوه نوک در جنوب غربی روستای پایین ده از توابع شهرستان کیاسر واقع است و فاصله ی پایین ده تا چشمه ی نوک پشت حدود چهار کیلومتر است. راه منتهی به این چشمه از نوع مالرو و غیر قابل عبور وسایل نقلیه‌ی موتوری می باشد.

یکی از ویژگی های مهم این چشمه آب بسیار خنک آن است. از دیگر ویژگی‌های چشمه ی نوک پشت فراوانی آلوچه‌های وحشی پیرامون آن است که بعضی از این آلوچه‌ها بسیار شیرین و خوشمزه و برخی بسیار ترش هستند. آبشار نوک پشت به ارتفاع ۸ متر در نزدیکی این چشمه، میان دره واقع شده است. این چشمه در مسیر راه منتهی به آب منبع (معر قلعه چِکِل) آب آشامیدنی روستاهای دو سرشمار قرار دارد.

آبشار بندگاه

آبشار بندگاه

آبشار بندگاه (بندگا) در استان مازندران واقع شده است. این آبشار در دامنه جنوب غربی قله شاهدژ و شمال غربی روستای بالاده و در داخل گَت دره (دره بزرگ) در منطقه‌ای صخره‌ای و ذغال سنگی واقع شده و حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد که در فصل بهار و با ذوب شدن برف‌های دامنه شاهدژ، آبشار بندگاه دارای آب زیادی می‌شود.

آبشار بندگا در قسمتی عمیق و باریک دره واقع شده و دیواره سنگی آن، مکانی مناسب و قابل دسترسی برای صـخره نوردی است که از روستای بالاده تا آبشار حدود ۲۰ دقیقه راهپیمایی از بستر گَت دره، که شیب ملایمی دارد، لازم است تا هر بیننده ای از زیبایی های آن لذت فراوانی ببرد. این آبشار علاوه بر اینکه دارای منظره زیبا و خوش آب و هواست، محل مناسبی برای تفریح های خانوادگی محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان جایگاهی برای صخره نوردی هم مورد استفاده قرار گیرد.

آبشار کارنام

آبشار کارنام در استان مازندران واقع است. آبشار زیبای کارنام در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا در قلب جنگلی انبوه و بسیار دل انگیز در البرز شرقی ، در بخش چهاردانگه و در نزدیکی روستای کارنام واقع است. ارتفاع آبشار در حدود ۴۰ متر است. آب و هوای منطقه معتدل مرطوب و شغل افراد روستا کشاورزی و دامداری است. همچنین صنایع دستی صنایع دستی از جمله شال و کرباس بافی در میان زنان روستا رایج است.

آبشار امدوا

آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ در شرق روستای تیلک و غرب روستای پایین ده و جنوب غربی منطقه دوسرشمار قرار دارد. این تفریحگاه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و چشم اندازهای زیبایی است. این آبشار در حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد.

شاهدژ

شاهدژ

قله شاهدژ یکی از جاهای دیدنی کیاسر است. وجود نعمت‌های طبیعی همچون قله‌ای با پوشش ترکیبی صخره ای_جنگلی، آبگیرهای سادوا و قارچال، یخچال‌های طبیعی و گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی و… به بهشت صخره نوردان معروف است که واقع در دهستان چهاردانگه‌ی بخش چهاردانگه شهر کیاسر از توابع شهرستان ساری استان مازندران است، که با ۲۸۰۳ متر ارتفاع، بلند ترین قله شهرستان ساری ، شاهدژ محل مناسبی صخره نوردی است، ارتفاع ۵۰۰ متری قله سنگی آن که با زاویه‌ای ۹۰ درجه محیط مناسبی برای صخره‌ نوردی، سنگ‌نوردی است.

در روزهای خنک تابستان ، مه غلیظ دامنه‌های آن را می‌پوشاند اگر بر بلندای شاهدژ و کوه‌های مشرف به آن ایستاده باشی، دریایی از مه را در زیر پای خود خواهی دید، در بامدادان که اشعه طلایی خورشید بر یال سفید شاهدژ می‌تابد و یا وقتی که در زمستان، قله و دامنه آن از برف سفید پوش شده و تشخیص آن‌ها غیرممکن است، قله شاهدژ در شمال روستای بالاده قرار دارد و در واقع سمبل و نماد این روستاست که از سطح دریا ۲۸۰۲ متر ارتفاع دارد.

دامنه‌های شرقی، شمالی و غربی شاهدژ که مشرف بر روستاهای عالی‌کلا، لنگر و جمال‌الدین‌کلا است، دارای پوشش گیاهی جنگل و علفزار با شیب تند بوده و در قسمتی از دامنه شمالی، با انباشت برف و یخ در چاله‌ای عظیم که در طول سال همچنان برودت خود را حفظ می‌کند یخچالی طبیعی به‌ وجود آمده‌ است . در بالای قله که زمینی صخره‌ای و سرسبز و نیمه‌هموار با پوشش علفی و در حدود یک هزار متر مربع است، نشانه‌هایی از دژ و اماکن مسکونی باستانی به چشم می‌خورد که امروزه جز تکه‌های خشت و سنگ ‌چین خرابه‌هایش، چیزی از آن باقی نمانده‌است.

خانه موزه حاج علیرضا رضایی کلانتری

خانه موزه کلانتری

اگر وقت گردش در شهر کیاسر گذرتان به خیابان شهدا بیفتید، خانه‌ای را با یک درب چوبی و تابلویی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد این بنا یک موزه است. معماری این خانه موزه بازدید‌کنندگان را به‌گونه‌ی عمیقی تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما ماجرا به همین مورد ختم نخواهد شد. در تک تک این بنا اشیای چوبی از جمله ترازوی قدیمی و نقوش معرق اسلامی، زیبایی را از طریق دریچه‌ی چشمتان واردِ تمام سلول‌های بدن‌تان خواهد کرد. این اشیا را استاد علیرضا کلانتری با زحمت فراوان در طول ۳۰ سال پدید آورده، تا اکنون در مقابل دیدگان شما قرار بگیرند.

آدرس: مازندران، کیاسر، خیابان شهدا

روستای اروت

روستای اروت

درست است بیرون زدن از شهرمان و رفتن به شهری دیگر، می‌تواند در تغییر حال ‌و‌ هوای ما خیلی مؤثر باشد. اما به همین میزان نباید قانع بود و با بازدید از روستاهای دل‌ انگیز این تجربه را می‌توان عمیق‌تر هم کرد. کیاسر نیز با داشتن روستاهای مختلف، بسیار مناسب این نوع از گردشگری خواهد بود. تنها لازم است با پیمودن قدری مسافت به روستای اروت برسید و از محیط بکر آن‌جا لذت ببرید. این روستا در کنار رود تجن قرار گرفته و جمعیت آن به حدود ۳۰۰ نفر می‌رسد. مردم زحمت‌کش اروت خود زحمت پخت نان را قبول کرده‌اند و همین باعث شد هیچ مغازه‌ی نانوایی در آن‌جا وجود نداشته باشد. اگر سراغی از مردم مهمان ‌نواز این منطقه بگیرید، مطمئنا بعد از قدری آشنایی شما را مهمان سفره‌ی گرمشان می‌کنند. اما لذت دیدار از اروت به همین مورد محدود نمی‌شود و فرصت تماشای بی ‌واسطه یکی از زیباترین رودخانه‌ها را خواهید داشت. در کنار این رودخانه کیاسر جنگلی بسیار زیبا قرار دارد. با قدم زدن در کنار مزارع توتون خواهید توانست خودتان را به این جنگل برسانید و از هوای مرطوبش تنفس کنید.

روستای وری

روستای وری

حالا که در معرفی جاهای دیدنی کیاسر بحث به روستاها رسید، نمی‌شود این موضوع را ادامه نداد. در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب ‌شرقی این شهر، روستایی با منظره‌ای عجیب و خاص قرار دارد. به دلیل رانش زمین مردم ساکن روستای وری، مجبور به مهاجرت شدند. به همین دلیل هم بیشتر بخش قدیمی روستا اکنون به مخروبه تبدیل شده است. اما معماری خاصِ آن بخش به‌قدری جذاب است که ارزش وقت‌گذاشتن را خواهد داشت. از دیگر مکان‌های مهم وری مقبره امامزاده محمود محسوب می‌شد که مردمان روستا به او ارادت خاصی دارند. شغل اصلی مردم منطقه کشاورزی است و اگر در زمان مناسبی به آن‌جا بروید، فرصت خرید از کشاورزان را هم خواهید داشت.

روستای مال خواست

روستای مال خواست

روستای مال خواست (معروف به ابیانه ی مازندران)، یکی از جاهای دیدنی کیاسر است که از توابع بخش چهاردانگه ی شهر کیاسر در استان مازندران به شمار می‌رود. روستای مال خواست با آب و هوای سرد و کوهستانی یکی از ییلاقات منطقه کیاسر محسوب می‌شود که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر ساری در دهستان پشتکوه واقع شده است.

برخی می‌گویند که عروسی از خاندان نجیب زادگان به این منطقه سفر کرده بود که هنگام گشت و گذار خسته شده و به دنبال حیوانی برای سوار شدن می‌گشت و درخواست اسب کرد و به این صورت گفتند که “آروس مال خواست”. این جمله آنقدر پیچید که نام روستایی که عروس مال خواست را آروس و روستای واقع در رو به رو را مال خواست نام نهادند. در طی زمان نام روستای آروس به اروست تغییر کرد، اما نام روستای مال خواست همچنان مثل اول باقی ماند.

اقامت در کیاسر

اقامت در کیاسر

حالا که با دیدنی های کیاسر آشنا شدید و احتمالا دارید خودتان را برای یک سفر هیجان انگیز و بازدید از جاهای دیدنی کیاسر زیبا آماده می‌کنید، بگذارید خیالتان را از بابت یکی از مهم ترین دغدغه هایتان هم راحت کنیم. مسئله اقامت! اصلا نگران نباشید. هنگام سفر به کیاسر می‌توانید با مراجعه به صفحه اجاره اقامتگاه در کیاسر همه انواع اقامتگاه‌های موجود در کیاسر را در این صفحه مشاهده کرده و بعد از مشاهده تصاویر و مطالعه اطلاعات مربوط به هر اقامتگاه، مناسب ترین گزینه را انتخاب و رزرو کنید. اقامت و سفر خوشی را برایتان آرزو می‌کنیم.

 

 

 

 

۴.۴/۵ - (۹ امتیاز)
یک نظر برای "جاهای دیدنی کیاسر، لذت قدم زدن در جنگل های مه گرفته" ارسال شده.
  1. اسرافیل گفت:

    باسلام وخسته نباشی
    گاهی دیدنی بالاده زرشک دله نوتک چشمه سراسبدارچشمه سر
    خداوند نگهدارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *