جاهای دیدنی چابکسر، شهری بین کوه و دریا

جاهای دیدنی چابکسر

یکی از دیدنی ترین و پرجاذبه ترین شهرهای شمالی کشور چابکسر است که در مرز میان استان گیلان و استان مازندران واقع شده است. هنگامی که نام یکی از شهرهای شمالی را می شنویم، بی اختیار جنگل های سرسبز و درختان انبوه آن ها در ذهنمان نقش می بندند. شهر چابکسر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دیدنی های زیبا و متحیرکننده‌ای را در خود جای داده است. یکی از دلایل محبوبیت شهر چابکسر این است که فاصله میان کوه و دریا تنها ۱۳۰۰ متر است و گردشگران می‌توانند در مدت زمانی کوتاه هم از کوه‌های زیبای این شهر و هم از دریای بی کران خزر دیدن کنند. در این مطلب لیدوما برآنیم تا با جاهای دیدنی چابکسر بیشتر آشنا شویم تا اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید از دیدنی های بیشتری در این شهر استفاده کنید. تا پایان با ما همراه باشید.

چابکسر کجاست؟

چابکسر یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر در منتهی ‌الیه خاوری استان از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان رامسر در استان مازندران، از جنوب به رشته کوه البرز و از غرب به کلاچای محدود است. چابکسر در حد فاصل استان گیلان و استان مازندران در کوتاه ترین فاصله بین کوه و دریا جای گرفته است. به دلیل فاصله کم کوه و دریا منظره‌ای بسیار جالب و کم‌ نظیر دارد.

جاهای دیدنی چابکسر

جاهای دیدنی چابکسر

اگر به چابکسر سفر کردید، یعنی طیف وسیعی از دیدنی‌ها پیش روی شماست که می‌توانید با تماشای آن‌ها سفری خاطره ‌انگیز برای خودتان بسازید. در ادامه مشهورترین و زیباترین جاهای دیدنی چابکسر را معرفی خواهیم کرد.

اسامی روستاهای چابکسر

روستای سرولات

روستای سرولات

هنگامی که به چابکسر سفر می کنید و قصد گردش در جاهای دیدنی چابکسر را دارید، اولین جایی که شما را به سمت خود می‌خواند، روستای سرولات است. روستای سرولات در فاصله ۳ کیلومتری از چابکسر و ۲۲ کیلومتری از رامسر قرار دارد. این روستا درست در دامنه رشته کوه‌های البرز و در کنار دره‌های تنگ و رودخانه ای خروشان زیبا جای خوش کرده است. نخستین چیزی که باعث شده روستای سرولات در میان گردشگران به شهرت برسد، وجود فاصله کم میان کوه و دریا در نوار شمالی کشور است. باغ‌های بسیار زیبا و سرسبز پرتقال در این روستا وجود دارند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند. قدمت سکونت در این روستا به ۴۰۰۰ سال گذشته بازمی‌گردد.

اگر به روستای سرولات سفر کردید و قصد کمپینگ داشتید، رودخانه آچیرود را اولویت قرار دهید. در این منطقه می‌توانید با برپایی کمپ در کنار این طبیعت بی نظیر، از زیبایی‌های اطراف آن لذت ببرید و غرق در آرامش شوید. آب و هوای این روستا به قدری تمیز است که می‌توانید از قدم زدن و پیاده روی در این طبیعت نهایت لذت را ببرید. همچنین می‌توانید از رستوران‌های سنتی روستا که غذاهای دلچسب شمالی را طبخ می‌کنند، غذاهای مورد علاقه خود را تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن‌ها لذت ببرید. در آخر سفرتان در این روستا که از جاهای دیدنی چابکسر به شمار می‌رود، خرید لواشک و آلوچه و انواع ترشی‌های خوشمزه را فراموش نکنید.

آدرس: گیلان، شهرستان رودسر، شهر چابکسر

روستای لیمه سرا

روستای لیمه سرا

نزدیکی روستای سرولات، بهشتی کوچک دیگری قرار دارد که دیدن‌اش خالی از لطف نیست؛ تا هنوز از سرولات و طبیعت بی‌نظیرش دور نشده‌ایم، بیاید سری به این روستا بزنیم. روستای لیمه سرا علی‌رغم کوچک بودن بسیار شلوغ و معروف است و مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن آن به این منطقه می‌آیند.

این روستا از طبیعتی فوق العاده زیبا و هوایی پاک و دل انگیز بهره می‌برد و گردشگران بسیاری هستند که روستای لیمه سرا را مقصد گردشگری خود قرار می‌دهند. چابکسر یکی از شهرهای شمالی است که روستاهای بسیار زیادی را در گوشه و کنار خود جای داده است. روستای لیمه سرا جزو آن دسته از روستاهایی است که دارای وسعت کمی بوده و باغ های پرتغال متعددی را در دل خود قرار داده است. لیمه سرا از آن دسته روستاهایی است که در سفر به چابکسر حتما باید سری به آن بزنید و به رستوران خاور خانم حتما برای صرف یک وعده غذایی مفصل و دلچسب بروید. این رستوران در شهر چابکسر بسیار مشهور است و غذاهای محلی و لذیذی را طبخ می‌کند. روستای لیمه سرا نزدیک به روستای سرولات قرار گرفته و به عنوان بهشتی در شمال ایران شناخته می‌شود. روستای لیمه سرا درست همانجایی است که در رویاهایتان تصور می‌کنید در بهشتی بی نطیر و سرسبز در حال قدم زدن هستید.

روستای قاسم آباد

قاسم آباد

روستای قاسم آباد که از جاهای دیدنی چابکسر محسوب می شود، درست همانجایی است که می توانید با فرهنگ و سنت‌های اقوام ایرانی به خوبی آشنا شوید. روستای قاسم آباد یکی از مهم ترین مهدهای فرهنگ اصیل استان گیلان می‌باشد. یکی از جالب ترین مواردی که در روستای قاسم آباد مشاهده می‌کنید، پوشش سنتی اهالی روستا است که باعث شده نسبت به دیگر روستاهای شمالی کشور متفاوت باشد. لباس محلی این روستا در جشنواره بین المللی مد و پوشاک، به عنوان یکی از بهترین پوشش های ایرانی شناخته شد. این لباس زیبا از یک دامن رنگارنگ، یک جلیقه و یک پیراهن کوتاه تشکیل شده است. اغلب مردم این روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند.

اوشیان

اوشیان

اوشیان  در ۳ کیلومتری شهر چابکسر واقع شده است. این روستا از شمال به  ساحل دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات کوه البرز متصل است. فاصله دریا تا دامنه کوه البرز در این منطقه کمتر از یکهزارو سیصد متر است. این روستا در دهستانی به همین نام یعنی  اوشیان واقع شده است.

جاذبه های طبیعی و تاریخی چابکسر

قلعه بندبن

قلعه بندبن

قلعه بندبن نام یکی دیگر از جاهای دیدنی چابکسر است که در روستای بندبن واقع شده است. قلعه بندبن برجی است با ۱۲ متر ارتفاع که از زمان باستان به جا مانده و قدمتی بالغ بر چند صد سال دارد. روستای بندبن به لطف وجود این برج زیبا و سنگی شهرت پیدا کرده و مقصد بسیاری از گردشگران شده است.

داستان قلعه بندبن از این قرار است که در دوران باستان، اهالی روستای بندبن جهت حفط جان خود در برابر حملات دزدان دریایی آن را ساختند. این قلعه بسیار زیبا و تماشایی است و در طبیعتی بی نظیر جا خوش کرده است. از آنجایی که قلعه بندبن از معماری حیرت آوری بهره می‌برد، بسیاری از کارشناسان یونسکو آن را مورد توجه قرار داده‌اند. این قلعه دارای راهروها و مسیرهای ارتباطی متعددی می‌باشد و حتی از قسمت زیرین قلعه به محوطه بیرونی مسیر ارتباطی دارد. برای دسترسی به این برج تنها راه این است که از ضلع غربی آن وارد شویم. روستای بندبن از طبیعتی بی نظیر و خوش آب و هوا برخوردار است و به همین دلیل تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابکسر شده است.

چشمه دمکش

چشمه دمکش

چشمه دمکش هم یکی دیگر از عجیب ترین جاهای دیدنی چابکسر است که توجه خیلی ها را به خودش جلب می کند. جوشیدن آب از دل زمین و پدید آمدن چشمه چیزی است که همه ما با آن آشنا هستیم، اما این که جوشیدن یک چشمه قطع و وصل شود کمی عجیب به نظر می‌رسد. این همان چیزی است که چشمه دمکش را از سایر چشمه‌های ایران متمایز می‌کند. گاهی قطع شدن جوشش این چشمه آنقدر طولانی می‌شود که انگار تا قبل از این خشک بوده و یک قطره آب هم نداشته!!

این مسئله دانشمندان زیادی را به سمت چشمه دمکش جذب کرده تا سر از راز آن دربیاورند. حتی گفته می‌شود که شیخ بهایی هم به این منطقه سفر کرده بود تا راز آن را بفهمد. این چشمه معدنی، یکی از ۱۲ چشمه بدون املاح خاورمیانه است. خواص آب چشمه باعث شده است تا گردشگران بسیاری هرساله به این منطقه سفر کنند و از آب آن بنوشند.

چشمه آب معدنی سجیران

چشمه سجیران

این چشمه که یکی از جاهای دیدنی چابکسر است، در منطقه اشکور بالا، در بالادست روستاهای نیلوجیر کل و سجیران قرار دارد. چشمه سجیران تا چندی پیش ناشناخته بود، اما به تازگی اهالی به خواص درمانی آن پی برده اند و برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی از آب آن استفاده می‌کنند.

آب چشمه سجیران بسیار گوارا و سبک است. این آب، جرم و رسوب را به آسانی و در مدتی کم حل می‌کند. استحمام در این چشمه، در درمان بیماری‌های پوستی، به ویژه قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن تاثیر مثبت دارد. به طوری که پس از یک تا دو بار استفاده از آب، بیماری قارچی کاملا درمان می شود و پوست به حالت عادی خود باز می‌گردد.

اگر می‌خواهید به چشمه آب معدنی سجیران بروید و می‌خواهید بدانید چه زمانی بهتر است، لازم است بدانید که بهترین زمان سفر به این منطقه فصل‌های بهار و تابستان است؛ چراکه آب چشمه در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار سرد می شود و گردشگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان

از دیگر جاهای دیدنی چابکسر می‌توان به چشمه آب شور لاکان اشاره کرد در جنوب رشت و در دل جنگلی سرسبز و دل انگیز واقع شده است. از آنجایی که آب این چشمه نمک بسیار زیادی دارد، طعم آن شور است و از همین رو آن را با نام چشمه آب شور می‌شناسند. اهالی بومی منطقه به عنوان چشمه‌ای مقدس از آن یاد می‌کنند؛ چراکه برای درمان بیماری‌های پوستی از آب این چشمه استفاده می‌کنند. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، افرادی را خواهید دید که با آب چشمه آب شور مشغول استحمام هستند. به این دلیل که این چشمه در جنگلی زیبا قرار گرفته، دارای منظره‌ای بسیار زیبا و چشم نواز است. برای دسترسی به چشمه آب شور لاکان باید خود را به جنوب رشت و روستای آقا دانا پیر برسانید. این چشمه مقابل این روستا و در سمت دیگر جاده واقع شده است.

شهر دغنان

دغنان

در اثر حفاری‌های سال ۱۳۸۲ شهر تاریخی ۱۲۰۰ ساله هفت دغنان در ۵۵ کیلومتری شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود ۶۰ هکتار از زیر خاک بیرون آورده شد و کاوش‌های باستان شناسی وسعت آن را به ۱۲۰ هکتار رساند ولی هنوز حریم این محوطه تاریخی تعیین نشده است.

شهر دغنان یکی از شهرهای بزرگ دوره صفوی است که پایتخت ایالت گزکرات بوده است. مطالعات نشان می‌دهد که پیش از زلزله ۴۰۰ سال قبل، در سال ۱۳۰۸ هجری قمری بیماری وبا جان بسیاری از مردم این شهر را گرفته و از آن تاریخ متروک گردیده است.

باستان شناسان در نزدیکی این شهر با گورستان های دسته جمعی مواجه شدند که در هر یک بیش از ۲۰ جسد دفن شده است و نشان از شتاب در تدفین مردگان دارد و شواهد گور‌ها نشان می‌دهد که اتفاق هولناکی موجب مرگ بسیاری از اهالی شهر شده است و کسانی که زنده مانده بودند مردگان را با عجله و بدون در نظر گرفتن آداب تدفین دفن کرده‌اند.

در بررسی این محوطه باستانی بقایای ۲ پل خشتی، ساختمان‌های قدیمی، تپه‌های باستانی، حمام قدیمی، خندق، برج و بارو، مسیر آبرسانی به داخل شهر، جاده‌های سنگ فرش و انبار و معابر در محدوده ۶۰ هکتاری به دست آمده است. در سال ۱۳۸۲ تعداد ۱۷ ظرف سفالی و چینی در عمق ۳ متری و در یک پیت زباله به دست آمده که نشان می‌دهد ساکنان این شهر ظروف سفالی را بعد از ظروف چینی دور انداخته‌اند.

مقایسه این اشیا با اشیا کشف شده در ارمنستان، چین، باکو و روسیه نشان از تجارب این شهر با کشورهای یاد شده دارد. در مرکز شهر بقایای مغازه‌های آهنگری و سنگ فروشی و سکه هایی از دوره صفوی به دست آمده است درباره کسب و کار مردم این شهر طبق متون تاریخی می‌توان گفت که در این شهر صادرات ابریشم رونق داشته است.

منطقه جنگسرا

منطقه جنگسرا

لیست جاهای دیدنی چابکسر با صحبت از روستای جنگسرا کامل می‌شود. جنگسرا از توابع چابکسر و به‌خاطر طبیعت شگفت ‌انگیز و بکری که دارد، مقصدی دوست ‌داشتنی برای مسافران و گردشگران شمالی محسوب می‌شود. محصولات مهم این روستا مرکبات، چای و کرم ابریشم است. مسیری که از مسیر چابکسر سرولات به این روستا می‌رسد مانند یک تابلوی نقاشی زیبا و هزار رنگ دلنواز و به‌یادماندنی است.

اقامت در چابکسر

اقامت در چابکسر

همانطور که پیش از این گفیتم، چابکسر مناطق دیدنی زیادی را در خود جای داده است که در این مقاله به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر به شهر چابکسر سفر کردید و قصد بازدید از تمام جاهای دیدنی چابکسر را داشتید، بهتر است قبل از سفر برای اجاره اقامتگاه اقدام نمایید. اگر از آن دست گردشگرانی هستید که به اقامتگاه خود اهمیت می‎دهید و می‌خواهید در اقامتگاهی مجهز و مناسب اسکان داشته باشید، بهتر است به سراغ اجاره ویلا در چابکسر بروید؛ چراکه این ویلاها دارای بهترین امکانات هستند و می‌توانند بهترین پذیرای گردشگران به شمار آیند.

 

Rate this post
2 نظر برای "جاهای دیدنی چابکسر، شهری بین کوه و دریا" ارسال شده.
  1. نسیم گفت:

    محصول روستای جنگسرا؟

    مرکبات، چای و کرم ابریشم است

  2. مهناز گفت:

    فاصله اوشیان تا چابکسر چقده؟

    ۳ کیلومتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *