آبشار دودوزن، آبشاری زیبا در دل کوهستان

آبشار دودوزن

شمال ایران پر از جاذبه و دیدنی است. طبیعت فومن هم مانند دیگر نقاط شمالی سرشار از جاذبه‌های بکر طبیعی و تاریخی است که می‌توان چندین روز را برای گردش و بازدید از اماکن باستانی و طبیعی آن اختصاص داد. یکی از این جاذبه ها که از دل طبیعت سرازیر می شود آبشار دودوزن  است که ما در ادامه این مطلب از لیدوماتریپ به معرفی کامل آن می‌پردازیم.

آبشار دودوزن در یک منطقه کوهستانی و در شفت قرار گرفته و در قسمت شمال شرقی شهرستان رشت واقع شده است. آب و هوای خنک و جنگل های سر به فلک کشیده و انبوه از جمله مواردی است که سبب شده تا این آبشار در زمره‌ی زیباترین آبشارهای گیلان قرار گیرد. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید و یا می‌خواهید این آبشار زیبا و جذاب را بیشتر بشناسید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید

معرفی آبشار دودوزن

آبشار دودوزن

آب آبشار دودوزن از چشمه دودوزن تامین می‌شود و سپس زمین‌های روستای پایین‌دست را آبیاری می‌کند. در رابطه با ارتفاع این آبشار پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته؛ اما ارتفاع آن حدود ۵۴ متر تخمین زده شده‌ است. همچنین بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی، این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد. قرارگرفتن این آبشار در میان انبوهی از بافت‌های جنگلی را می‌توان یکی دیگر از دلایل زیبایی آن برشمرد.

معنی دودوزن

گفته می‌شود که در اصل نام آبشار «دود وزن» است. «وزن» در تالشی یعنی چیزی که فرو می‌ریزد. در واقع آب این آبشار در فصل‌های بارش به‌قدری زیاد است که با فشار از ارتفاع به پایین می‌ریزد و تمام فضای اطراف را مثل دود می‌پوشاند.

آبشار دودوزن کجاست؟

دودوزن

آبشار دودوزن خرمکش در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی و در ۲۴ کیلومتری دهکده شفت استان گیلان واقع شده؛  شمال این دهکده را شهرستان رشت و جنوب و جنوب شرقی آن را استان زنجان و شهرستان رودبار پوشانده و از غرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود می شود. چشمه های اطراف رودخانه، پوشش سبز جنگل و آبی که از آبشار به سمت پایین سرازیر می شود باعث شده تا آب و هوای اطراف بسیار خنک باشد و آبشار دودوزن یکی از آبشارهای زیبای گیلان به شمار بیاید. آبی که از این آبشار سرازیر می شود از چشمه دودوزن فراهم می شود و زمین های روستا از طریق آب این آبشار آبیاری می شوند. ارتفاع این آبشار را به طور دقیق نمی توان گفت ولی اگر بخواهیم حدودی بگوییم تقریبا ۵۴ متر ارتفاع دارد. قدمت این آبشار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال می رسد.

آدرس: گیلان، ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت

ویژگی های آبشار دودوزن

دودوزن

  • مسیر رسیدن به دره‌ای که آبشار به آنجا فرو می‌ریزد، پلکانی و بسیار زیباست. بنابرابن اگر دوربین حرفه‌ای دارید، در مسیر هم به لوکیشن‌های جذابی برای عکاسی برخورد خواهید کرد.
  • یک پل چوبی هم در عرض رودخانه قراردارد که اگر احتیاط کنید می‌توانید از این سر به آن سر بروید، این پل هم ایده‌های زیبایی برای عکاسی در اختیارتان خواهد گذاشت.
  • در کنار آبشار و در دل دره، فضای بسیار مناسبی فراهم است تا با خانواده یا همسفران به استراحت بپردازید، چای بنوشید و شیرینی محلی بخورید.
  • دستفروشان محلی در اطراف آبشار دودوزن فومن به فروش محصولات باغ خود نظیر انجیر، تمشک، ازگیل، خربزه و کدو مشغول هستند، برخی نان و شیرینی محلی مانند لاکو و کاکا عرضه می‌کنند و برخی دیگر لذت یک کاسه آش رشته یا چای ذغالی را به شما هدیه می‌دهند.
  • امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، مسجد، بوفه، فروشگاه و رستوران نیز در اطراف آبشار دودوزن فومن برای گردشگران مهیاست.

آب و هوای آبشار دودوزن

به دلیل کوهستانی بودن، این منطقه از آب و هوای خنک و سردی برخودار است؛ اگر قصد سفر به این منطقه کوهستانی را دارید فصول بهار و تابستان را انتخاب کنید. اگرچه این منطقه در پاییز با وجود برگ های پاییزی زیبایی خاص خودش را  دارد و برای رفتن به آبشار باید از روی برگ های پاییزی عبور کرد که صدای خش خش این برگ ها نیز لذت بخش می باشد ولی آب و هوا رو به سردی می‌رود و شرایط را کمی سخت می‌کند. در فصل زمستان با سرد شدن هوا و بارش برف و باران آب آبشار یخ می زند و مسیر رفتن دشوار می شود.

بهترین زمان بازدید از آبشار دودوزن

شما در هر فصلی از سال که بخواهید می‌توانید به بازدید از آبشار دودوزن بروید، اما با توجه به شرایط جوی و آب و هوای منطقه می‌توان گفت زیبایی های این منطقه در فصول بهار و تابستان بسیار بیشتر از پاییز و زمستان است. پس اگر می خواهید از مناظر اطراف آبشار نهایت استفاده را ببرید، نیمه ی اول سال بهترین زمان برای شماست. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن، آب و هوای خنک دارد و معمولا باد سردی می وزد. ولی اگر می خواهید از مناظر پاییزی در این ناحیه استفاده کنید یا دیدن برف و یخ زدگی را ترجیح می دهید به شلوغی تابستان و هوای گرم آن، نیمه دوم سال برای شما بهتر است. البته باید گفت که زمستان برای کسانی که به طور حرفه ای اهل گشت و گذار در طبیعت می باشند، مناسب بوده و در غیر این صورت این فصل برای شما توصیه نمی شود.

تفریح در آبشار دودوزون

آبشار دودوزن

طبیعت اطراف آبشار جای مناسبی برای برپاکردن پیک نیک می باشد که می توانید در کنار دوستان و یا خانواده روز خوبی را در کنار این آبشار بگذرانید. البته بهتر است همراه خود لباس اضافه داشته باشید چون امکان خیس شدن لباس هایتان می باشد. اگر دوست داشته باشید می توانید در این آبشار به آب تنی بپردازید. در پایین آبشار حوضچه ای قرار که برای رفتن داخل حوضچه بهتر است با کفش بروید تا سنگ های تیزی که درون حوضچه قرار دارد آسیبی به پاهایتان نزند.

یکی از چیز هایی که در هر طبیعتی باشد، زیبایی آن طبیعت را دوچندان می کند وجود پل چوبی می باشد، که در آبشار دودوزن  نیز وجود دارد. پل چوبی برای عبور از عرض رودخانه تامین شده و می توانید آبشار را از روی پل تماشا کنید.

امکانات رفاهی آبشار دودوزن

کباب خانه های محلی، قهوه خانه، فروشگاه مواد غذایی و مغازه هایی که محصولات دامی به فروش می رسانند در منطقه خرم و خرم کش قرار دارند. از دیگر امکانات این منطقه می توان به مسجد و سرویس بهداشتی اشاره کرد. از آنجایی که فاصله این محل تا مرکز استان کوتاه می باشد درایام تعطیل و آخر هفته جمعیت زیادی به این آبشار می آیند.

جاذبه های نزدیک به آبشار دودوزن

هیچ کس نیست که نداند شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان در شهرستان فومن واقع شده‌اند و اگر یکی دو روز فرصت دارید تا همه جاذبه‌های فومن و شفت را ببینید، حسابی به شما خوش خواهد گذاشت. در شهرستان شفت می‌توانید به امامزاده ابراهیم و اسحاق هم سری بزنید. امامزادگانی که جاده‌هایی بسیار زیبا به مقصدشان می‌رسد و دارای بازار محلی پررونق و خانه‌های چوبی بسیار زیبایی هستند که امکان اقامت را برای مسافران فراهم می‌کنند.

روستای نصیر محله و سیاهمزگی نیز دارای طبیعت بسیار زیبایی هستند که در نزدیکی آبشار دودوزن فومن قرار دارند و تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست، کما اینکه پاییز نصیر محله بسیار معروف است و به سان تابلوهای نقاشی با رنگ‌های گرم می‌ماند.

اگر سه شنبه در فومن باشید، لذت گشت و گذار در بازار هفتگی این شهرستان نیز نصیبتان خواهد شد و می‌توانید سوغاتی‌های محلی تهیه کنید. راستی سر راهتان به پارک فومن هم در ورودی شهر سری بزنید و از مجسمه‌های زیبای این پارک دیدن کنید. لذت خوردن کلوچه فومن را هم از دست ندهید.

در ادامه تعدادی از جاذبه های دیدنی نزدیک به آبشار را به شما معرفی می‌کنیم:

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید. این دریاچه در فاصله در ۴۰ کیلومتری از آبشار دودوزن خرمکش قرار دارد.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

قلعه رودخان، نام قلعه ای واقع در استان گیلان و در شهرستان زیبای فومن است که حدود ۶٫۲ هکتار مساحت دارد و طول دیوار آن به ۵۰۰ متر می رسد. قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری شهر فومن قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. به دلیل ارزش تاریخی، زیبایی های معماری  و موقعیت قرار گیری بسیار جالبش، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این روستای دیدنی در فاصله ی ۳۰ کیلومتری از آبشار دودوزن خرمکش قرار گرفته است.

دهکده چوبی شفت

شفت

دهکده چوبی شفت همان طور که از نام آن مشخص می باشد، به دلیل وجود خانه ها و ساختمان های رنگی و چوبی باعث شده تا این منطقه به شهرتی جهانی برسد. این ساختمان های جذاب در مسیر رسیدن به امام زاده ابراهیم که در ۳۰ کیلومتری شفت واقع شده قرار گرفته اند. بارگاه امامزاده ابراهیم (ع) که از فرزندان امام موسی (ع) و هم چنین برادر امام رضا (ع) است، در دهکده ای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته که همه ساله عده ی زیادی از گردشگران و مسافران برای دیدن دهکده چوبی شفت راهی این منطقه می شوند.

استخر طبیعی چما چما

چما چما

روستای چماچا از توابع شفت می باشد که قطعا مسیر بعدی گردشگران خواهد بود. چماچا از روستاهای بسیار قدیمی شهرستان شفت است که در زمانی جزو پایگاه جنگلی ها به شمار می رفت. استخر طبیعی این روستا که در اطراف آن منظره ای زیبا قرار گرفته باعث شده تا عده ی زیادی از مسافران بعد از رفتن به آبشار دودوزن خواستار دیدار این ناحیه نیز باشند. شما هم اگر می خواهید برای دیدن این آبشار اقدام کنید، دیدن این استخر را فراموش نکنید.

روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم یکی از روستای بسیار زیبا در گیلان است، با قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای مناظر این روستا علاوه بر اینکه روحتان را پالایش می کنید می توانید عکس های بی نظیری را تهیه کنید.بنابراین حتما یک دوربین عکاسی همراه خودتان داشته باشید. در کنار لذت بردن از آرامش و هوای عالی این روستا سری هم به جاذبه های این ییلاق زیبا بزنید. این روستا در فاصله ۴۶ کیلومتری آبشار دودوزن خرمکش قرار دارد.

مسیر دسترسی به دودوزن

دسترسی به آبشار دودوزن

به منظور دسترسی به آبشار دودوزن در شهرستان شفت در استان گیلان می باشد. ابتدا باید به سمت گیلان حرکت کنید سپس به سمت شهرستان شفت توسط جاده شفت به مرکز این شهرستان دسترسی پیدا نمایید. بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی در مسیر آبشار قرار می گیرید. تقریبا حدود ۲ کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم کش را مشاهده می کنید. پس از دیدن تابلوی خرم کش تقریبا باید ۱۵۰۰ متر دیگر پس از مشاهده ی تابلو حرکت کنید تا به مسیری آسفالته تمام شود. بعد از آن اتومبیلتان را پارک کنید و بقیه مسیر را که سنگ فرش است با پای پیاده به سمت آبشار بروید.

در سفر به آبشار دودوزن کجا اقامت کنیم؟

اقامت در فومن

امکان برپایی کمپ و چادر در اطراف آبشار دودوزن فومن برایتان مهیاست، هم‌چنین می‌توانید از روستایی‌ها اتاق اجاره کنید و روز بعد را به بازدید از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار اختصاص دهید. اما اگر به دنبال یک اقامتگاه بوم‌گردی هستید و هوس سکونت در خانه‌های روستایی کرده‌اید و یا دنبال هتل می‌گردید، می‌توانید به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در فومن مراجعه کرده و پس از مشاهده همه انواع اقامتگاه‌ها، مناسب ترین گزینه را انتخای و رزرو کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *