چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان

اغراق نیست وقتی می گوییم اصفهان نصف جهان است. تعداد جاذبه های گردشگری این شهر جذاب کم نیست. یکی از این جاذبه های دیدنی و بی نظیر، خیابان چهارباغ اصفهان است. اگر به دنبال یک مسیر جذاب با آب و هوای مطلوب و مناظر زیبا برای پیاده روی هستید، چارباغ اصفهان بهترین گزینه برای شماست؛ چراکه این خیابان فضایی دل انگیز دارد به طوری که حتی دلتان نمی خواهد این مسیر به انتها برسد. برای آشنایی بیشتر با این خیابان و به دست آوردن اطلاعات کامل آن تا پایان این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

معرفی چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان کجاست

چهارباغ اصفهان یکی از زیباترین خیابان های کل کشور محسوب می شود. در این خیابان می توان پیاده روی کرد یا روی نیمکت ها نشست و نفسی تازه کرد و یا حتی با خیال راحت دوچرخه سواری کرد؛ چراکه هیچ ماشینی از آنجا رد نمی شود. درواقع چهارباغ یک خیابان طولانی و زیباست که شامل چهارباغ بالا، چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین می شود.

آدرس چهارباغ اصفهان

چهارباغ بالا از دروازه شیراز شروع می شود و به زاینده‌ رود می ‌رسد. درواقع  سی ‌و سه‌ پل در اینجا به عنوان یک واسطه عمل می کند و چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی وصل می ‌کند. چهارباغ عباسی از زاینده ‌رود شروع می ‌شود و تا دروازه دولت ادامه دارد. چهارباغ پایین هم از دروازه دولت شروع می شود و تا میدان شهدا ادامه دارد.

دسترسی به چهارباغ اصفهان

مسیر دسترسی به چهارباغ اصفهان

برای رفتن به چهارباغ اصفهان باید اول وارد محله نقش جهان اصفهان شوید سپس در خیابان شیخ بهایی، خیابان چهار‌باغ عباسی را می‌بینید.

تاریخچه چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان

چهارباغ عباسی در زمان شاه عباس اول ساخته شده و پیشینه ای هزار ساله دارد. پس از سال ها سلطان مسعود میرزا بزرگترین پسر ناصرالدین شاه دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد، اما طلاب در همان زمان به چهارباغ رفتند و موفق شدند ماموران ظل السلطان را شکست دهند و مانع قطع مابقی درختان شوند. تا در نهایت چهارباغ برای امروز باقی بماند.

علت نامگذاری چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان

می گویند عدد چهار عددی بسیار مهم و تاثیرگذار در هنر و معماری ایران باستان است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این عدد نشان دهنده چهار عنصر اصلی یعنی آب، باد، خاک و آتش است. شاید به همین دلیل است که در پلان ‌های معماری اصیل از عدد ۴ پیروی کرده اند تقریبا تمام بناهای باستانی ایران  چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام در ایران ۴ قسمتی شده اند. نمونه بارز این موضوع خیابان چهارباغ عباسی اصفهان است. این خیابان در قالب یک خیابان اصلی ساخته شده که با گذرگاه های فرعی به چهار قسمت تقسیم شده است.

بهترین زمان بازدید از چهارباغ اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان هم مثل دیگر جاذبه های این شهر در همه فصل ها جذابیت و زیبایی خاصی دارد. بنابراین بهتر است به این نکته توجه کنید که خودتان چه زمانی امکان سفر دارید. البته خیابان چهارباغ شب‌های رویایی و زیبایی دارد.

چهارباغ اصفهان در بهار

چهارباغ اصفهان کجاست

همانطور که انتظار می رود در فصل بهار که درختان چهارباغ سرسبزتر و باطراوت‌تر از همیشه است.

چهارباغ در تابستان

در تابستان که هوا رو به گرم شدن می‌رود چهارباغ به خاطر درخت‌های زیادش، خنک‌تر از جاهای دیگر است.

پاییزِ چهارباغ اصفهان

چهارباغ

در پاییز خیابان چهارباغ به مکانی جذاب و شگفت انگیز برای قدم زدن و عکاسی تبدیل می شود.

چهارباغ در زمستان

چهارباغ اصفهان

یکی از چشم ‌نوازترین و زیباترین مناظر زمستانی که می توانید در عمرتان ببینید، چهارباغ زمستانی است.

جاذبه های چهارباغ اصفهان

درواقع چهارباغ مجموعه ای از چندین چهارباغ است ، اما این نام که نام یکی از آن هاست به کل این مجموعه داده شده است. این مجموعه طول زیادی دارد و جاذبه های زیادی دارد که امکان سرگرم کردن گردشگران و مسافران را برای ساعت های طولانی فراهم می آورد.

مدرسه چهارباغ

مدرسه چهارباغ اصفهان

مدرسه چهارباغ در نزدیکی کاخ هشت بهشت، نبش خیابان آمادگاه و چهارراه باغ واقع شده است. بنای این مدرسه مربوط به اواخر دوران صفویه بوده و از شاهکارهای معماری و کاشی کاری زمان به شمار می رود.

کاخ هشت بهشت

هشت بهشت اصفهان

مهم ترین جاذبه دیدنی چهارباغ عباسی، کا‌خ و باغ معروف هشت بهشت است. این کاخ در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی و در نزدیکی دروازه دولت واقع شده است.

کاخ چهل ستون

چهل ستون

این کاخ در ابتدای خیابان سپه واقع شده و در میان یک آبنمای زیبا قرار گرفته که همین امر تصویری شگفت انگیز از آن به وجود می آورد. درواقع این کاخ دارای بیست ستون است ، اما به دلیل انعکاس ستون ها در آب نما به کاخ چهل ستون معروف شده است.

سی و سه پل

سی و سه پل

نیاز به گفتن نیست که سی و سه پل یکی از بهترین مکان ها برای گذراندن اوقات فراغت به خصوص در شب است.

پیاده روی در چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان

پیاده روی در چهارباغ اصفهان یکی از چیزهایی است که ممکن است برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما اگر یک بار قدم زد در این خیابان را امتحان کنید نه تنها پشیمان نمی شوید بلکه به آن اعتیاد هم پیدا می کنید. فضای آرام این خیابان قطعا حال و هوای خوبی در شما ایجاد می کند و چنان  لحظات خوب و خوشی را برایتان رقم می زند کهتا مدت ها فراموش نخواهید کرد.

همانطور که قبلا هم گفتیم شب های چهارباغ تماشایی اند. به جرات می گویم شب های چهارباغ می توانند بهترین و رویایی ترین شب های زندگی شما را رقم بزنند.

رستوران ها و کافه های چهارباغ اصفهان

کافه رادیو

در مسیر چارباغ عباسی کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارند. به طوری که سرت را به هر طرف که بچرخانی یک کافه یا رستوران میبینی. پس از این بابت خیالتان راحت باشد. اصلا اینطور بگویم: یکی از بهترین جاهای اصفهان برای شکم گردی همین محله چهارباغ است.

رستوران های شهرزاد و بریانی شاد دو مورد از رستوران های خوب اصفهان موجود در این منطقه هستند. کافه رادیو و کافه پاسیو در کوچه کازرونی از بهترین کافه های چهارباغ اصفهان هستند. همچنین کافه سفر و مجموعه هشت بهشت، یکی از دنج‌ترین کافه‌های اصفهان هستند.

پاساژها و مراکز خرید چهارباغ اصفهان

مجتمع تجاری چهارباغ

در دو طرف خیابان چهارباغ، از اول تا آخر، تعدادی زیادی فروشگاه، مراکز خرید اصفهان و پاساژ وجود دارد و در این خیابان همه چیز پیدا می‌شود. انواع خوراکی، پوشاک، زیورآلات، عتیقه، صنایع دستی، لوازم هنری و… خلاصه هر چیزی که بخواهید را می‌توانید در چهارباغ و مراکز خرید آن پیدا کنید. اگر دوست دارید در پاساژها بچرخید و عاشق بازارگردی هستید، چهارباغ برای خرید و بازارگردی عالی است.

تعدادی از بهترین و معروف ترین مراکز خرید چهارباغ اصفهان عبارتند از: مجتمع پارک اصفهان، مرکز خرید کوثر، مرکز خرید عالی قاپو، مجتمع تجاری چهارباغ و باغ هنر.

هتل ها و اقامتگاه های خیابان چهارباغ اصفهان

اقامت در چهارباغ

اگر اهل اقامت در هتل هستید اصلا از بابت اقامت نگرانی نداشته باشید؛ چراکه اصفهان هتل خوب زیاد دارد. از جمله این هتل ها می توان به هتل عباسی و هتل پارسیان عالی قاپو اشاره کرد. به جز این ها اگر تمایلی به رزرو هتل در اصفهان ندارید، می توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان اقامت دلنشینی در چهارباغ اصفهان را تجربه کنید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *