معرفی سی و سه پل اصفهان

معرفی سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل از آن دسته از جاهای دیدنی اصفهان است که محال است تابه‌حال اسم آن را نشنیده باشید و یا ندانید که سی و سه پل اصفهان کجاست. این پل یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که سفر به اصفهان بدون بازدید از این جاذبه گردشگری اصلا معنایی ندارد. همه ما کم و بیش با این جاذبه گردشگری اصفهان آشنا هستیم اما کمتر کسی پیدا می‌شود که همه چیز را درباره سی و سه پل در اصفهان بداند.

پلی که این روزها خیلی ها آن را نماد شهر اصفهان می دانند. اگر کنجکاو هستید تا اطلاعات بیشتری راجع به یکی از مهم ترین جاهای دیدنی اصفهان داشته باشید، اینکه چه شد آن را با سی و سه پل ساختند و آثار تاریخی اصفهان چه عجایبی دارد و اصلا سی و سه پل اصفهان کجاست و این روزها در چه حال و روزی است. در این مقاله با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید تا همه چیز را درباره این پل زیبا بدانید.

قدمت سی و سه پل اصفهان 

قدمت سی و سه پل

سی و سه پل از قدیمی‌ترین جاذبه های تاریخی اصفهان و البته از مهم‌ترین آن هاست. این جاذبه تاریخی در اصفهان به قدری مهم است که تبدیل به نمادی از شهر اصفهان شده است و خیلی‌ها اصفهان را با سی و سه پل اش می‌شناسند و می دانند که سی و سه پل در اصفهان کجاست.

قدمت ساخت این پل به زمان شاه عباس اول برمی‌گردد. سی و سه پل تنها یک شاهکار معماری زیبا در اصفهان نیست بلکه با زندگی مردم اصفهان در ارتباط بوده و خاطرات بیشتر اصفهانی‌ها با این پل گره خورده است.

این پل ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و با اینکه پل‌های زیادی روی زاینده رود زده شده اما هنوز هم مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پل این رود سی و سه پل به حساب می‌آید. شاه عباس اول سردار معروف صفوی یعنی الله وردی خان را مأمور اتمام ساخت این پل می‌کند.

در کتاب‌های مختلف زمان شروع ساخت بنا ۱۰۰۸ هجری گفته شده و در سال ۱۰۱۱ ساخت آن به پایان رسیده است. اما با این وجود باز هم نمی‌توان به این تاریخ اعتماد کرد و سال تأسیس این پل مبهم است. معمار این شاهکار بی نظیر استاد حسین بنا اصفهانی می‌باشد و پسرش نیز معمار بناهای تاریخی مهمی مثل کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله می‌باشد. این دو بنا نیز از دیدنی های اصفهان و از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصفهان به حساب می آیند. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید این کاخ در کجای اصفهان و چرا این قدر در اصفهان مهم است سری به مقاله کاخ عالی قاپو اصفهان کجاست بزنید.

پلان اصلی ساخت اصفهان به صورت چهار باغی بوده و از دو محور کلی تشکیل شده است. سی و سه پل در راستای یکی از همین محورها ساخته شده بود و چهار باغ عباسی را به چهار باغ بالا، باغ هزار جریب، عباس آباد و محله جلفا وصل می‌کرد.

معماری سی و سه پل اصفهان چگونه است؟

معماری سی و سه پل اصفهان

معماری سی و سه پل با ظاهر ساده آجری‌اش بسیار زیبا و جذاب است و انعکاس تصویر آن در آب رودخانه جذابیت آن را صد چندان کرده است. این پل با طول حدود ۳۰۰ متری و عرض ۱۴ متر و دارای ۳۳ چشمه (طاق) می‌باشد. البته این پل در زمان‌های قدیم دارای ۴۰ چشمه بوده که به مرور زمان تعدادی از آن ها تخریب شده و حالا به سی و سه چشمه رسیده است.

در ساخت این پل از مصالحی استفاده شده است تا آب به آن آسیبی نزند و همان‌طوری که مشخص است در تمامی این ۴۰۰ سال این پل آسیبی ندیده است. این پل دو طبقه بوده و راهی برای عبور مردم از روی رودخانه بوده و از هر دو طبقه امکان عبور عابر پیاده بوده و طبقه بالا راهی سنگ فرش و عریض بوده است و برای عبور کاروان‌ها و سواره ها مناسب بوده است.

نکته جالب راجع به پل سی و سه پل این است که این پل در عریض‌ترین قسمت پل قرار گرفته است برخلاف اینکه پل ها را در قسمت کم عرض تر می‌ساختند. البته دلیل این انتخاب این بوده است که به علت زیاد شدن عرض رودخانه شدت جریان آب کم می‌شده و باعث می‌شد تا کار ساختن پل آسان‌تر شود.

عجایب سی و سه پل اصفهان

عجایب سی و سه پل اصفهان

یکی از نکات عجیبی که درباره معماری پل سی و سه پل شنیده می‌شود این است که نه تنها آب و رطوبت باعث ضعیف شدن ساختار و تخریب این پل نمی‌شود بلکه بیشتر باعث می‌شود تا مقاوم‌تر شده و استحکام بیشتری داشته باشد. همین باعث شده که پایه‌های این پل در دراز مدت هیچ آسیبی نبینند. قسمت‌های بالایی این پل از ساروج و گچ ساخته شده و قسمت‌های پایینی آن از آجر می‌باشد. ساروج از ابتکارات معماران ایرانی است و از ترکیب خاک رس، آهک، خاکستر و مواد الیافی ساخته می‌شده و ملات مورد استفاده ایرانیان در روزگار گذشته بوده است.

یکی دیگر از نکات عجیبی که در ساخت این بنا وجود دارد این است که این پل بر روی بستر سنگی ساخته نشده بلکه بر روی شن و ماسه ساخته شده است. بستر رودخانه تا عمق ۳۰ متری با روش شمع کوبی سفت شده تا بتواند وزن پل را تحمل کند. همین باعث شده که نبود باعث شود تا پایه‌های پل سست شود و شن و ماسه مقاومت خودشان را از دست بدهند.

جریان نداشتن آب در زاینده رود نه تنها باعث می‌شود که زیبایی این پل کمتر از قبل شود بلکه باعث آسیب‌های جدی‌ای به بدنه پل شده و این جاذبه گردشگری اصفهان که از ارزشمندترین جاهای دیدنی اصفهان را در معرض خطر قرار داده است.

با همه این حرف‌ها باید به اصفهان رفت و به قول جهانگرد معروف فرانسوی شاردن برای دیدن این همه شکوه و زیبایی چاره‌ای جز اینکه به اصفهان سفر کنید و بدانید سی و سه پل در شهر اصفهان کجاست ندارید. شما هم می‌توانید در سفرتان به اصفهان با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان از وب سایت لیدوماتریپ با در اختیار داشتن امکانات رفاهی مناسبی بی دغدغه به گشت و گذار در اصفهان بپردازید.

عکس سی و سه پل در شب و روز

عکس سی و سه پل در روز

عکس سی و سه پل در شب

مقایسه عکس سی و سه پل خشک و پر آب

متاسفانه در سال های اخیر، شاهد خشک شدن آب سی و سه پل بوده ایم. با مشاهده دو تصویر از زمان پر آبی و بی آبی متوجه عمق فاجعه خواهید شد.

عکس سی و سه پل پر آب

عکس سی و سه پل بدون آب

علت نامگذاری سی و سه پل

علت نامگذازی سی و سه پل اصفهان

نظریه‌های متفاوتی درباره علت نام‌گذاری این پل به پل سی و سه پل است. بعضی اعتقاد دارند چون الله وردی خان گرجی بود و الفبای گرجی‌ها از ۳۳ حرف تشکیل شده است به این سی و سه پل گفته می‌شود.

بعضی هم این عدد را بر گرفته از عدد ۳۳ که نماد اله آب آناهیتا است می‌دانند. اما این قضیه که این پل در ابتدا دارای ۴۰ چشمه بوده و بعدها تخریب و به سی و سه چشمه تبدیل شده است باعث می‌شود تا این روایت‌ها چندان درست به نظر نیایند. بد نیست بدانید که سی و سه پل اصفهان به انگلیسی «Thirty-three bridges of Isfahan» می شود.

نام دیگر سی و سه پل چیست؟

البته که این پل از همان ابتدا سی و سه پل نبوده و اسم‌های مختلفی در کتاب‌های مختلف از این پل وجود دارد.

یکی از معروف‌ترین اسم‌هایی که حتماً به گوش شما هم رسیده است پل الله وردی خان است. الله وردی خان همان سردار معروف صفوی است که شاه عباس اول پایان ساخت این پل به او سپرده بود. در بعضی از کتاب‌ها نوشته شده که الله وردی خان هزینه ساخت این پل را خودش پرداخت کرده اما درستی این حرف چندان مشخص نیست.

در کتاب‌های قدیمی‌تر نیز از این پل به عنوان پل چهل چشمه یاد شده است. پل شاه عباسی و پل جلفا هم از دیگر اسم‌هایی است که به این پل نسبت داده می‌شود.

نقاشی های سی و سه پل اصفهان

نقاشی سی و سه پل اصفهان

در طبقه بالایی پل سی و سه پل در دو طرف پل طاق نماهای سرپوشیده‌ای وجود دارد که از یک سمت نمای رودخانه به چشم می‌خورد و از سمت دیگر به قسمت غیر مسقف پل. این قسمت‌های مسقف در دو طرف پا برای عبور عابران پیاده استفاده می‌شد.

در این قسمت پیاده روی پل ۹۹ طاقچه وجود دارد. روزگاری درون هر یک از این طاقچه‌ها تابلوی نقاشی وجود داشته اما در حال حاضر متأسفانه اثری از هیچ یک از نقاشی‌ها نیست.

آدرس سی و سه پل در شهر اصفهان

آدرس سی و سه پل اصفهان

در آخر به این موضوع برسیم که سی و سه پل در اصفهان کجاست و در کدام خیابان اصفهان قرار دارد؟ سی و سه پل در میدان انقلاب و در خیابان چهار باغ عباسی قرار گرفته است. برای رسیدن به این جای دیدنی هم می توانید از ماشین شخصی خود استفاده کنید هم از وسایل حمل و نقل عمومی. هم ایستگاه اتوبوس و هم ایستگاه مترو در چند قدمی این پل قرار گرفته است. کافیست تا خود را به میدان انقلاب برسانید و از آنجا مابقی مسیر را پیاده به این پل بروید.

موقعیت دسترسی سی و سه پل اصفهان بر روی نقشه: 

سی و سه پل نماد شهر اصفهان

سفر به اصفهان پر است از بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی هر کدام تجربه متفاوتی را برایمان در سفر به نصف جهان رقم خواهد زد. اما  سی و سه پل از همه دیدنی های اصفهان حسابش جداست. این پل نه فقط برای مسافرین بلکه برای خود مردم اصفهان هم حسی متفاوت تر دارد. پلی که از سالیان پیش همراه روزهای خوش اصفهانی ها بوده است.

در سفر به اصفهان نه فقط یکبار بلکه باید در برنامه اصفهان گردی خود چندین بار به این پل سر بزنید و حس و حال مختلف آن را چه در شب و چه در روز ببینید. پلی که متاسفانه این روزها چندان حال خوشی ندارد اما هنوز هم اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده و پابرجا مانده و از شاخص ترین جاهای دیدنی اصفهان به حساب می آید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *