معرفی محله جلفا اصفهان

اصفهان؛ شهر فرهنگ، ادب و هنر است. شهر معماری‌های بی‌بدیل، صنایع دستی کم‌نظیر و کاشی‌های آبی رنگی که هوش از سر شما خواهد پراند و شما را در دنیایی از لذت غرق خواهد کرد. این شهر زیبا، پر از جاذبه‌های تماشایی و جذاب است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کرده و سفری متفاوت و جذاب را تجربه کنید.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم به معرفی محله جلفا اصفهان پرداخته و شما را با این محله جذاب و تاریخی آشنا کنیم.

تاریخچه محله جلفا اصفهان؛ محله ارمنی نشین

تاریخچه محله جلفا اصفهان؛ محله ارمنی نشین

این محله زیبا و جذاب، تاریخچه‌ای طولانی با داستانی جذاب و شنیدنی دارد. در حدود ۴۰۰ سال پیش و به دستور شاه عباس، مردم ساکن در جلفا آذربایجان به طرف اصفهان کوچ کردند. مردم این شهر همگی ارامنه بودند و از آنجایی که مورد آزار و اذیت ترکان عثمانی قرار می‌گرفتند، راهی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شدند.

در حدود ۳۰۰۰ خانوار از این گروه وارد اصفهان شدند. در آن زمان، پادشاه برای ثابت کردن حسن نیت خود، زمین‌هایی را در حاشیه زاینده‌رود به آن‌ها هدیه کرد. با گذشت زمان، ارمنی‌های دیگر نیز به این منطقه آمده و خانه‌ها را کاملا به سبک خود ساختند.

در این محله یک خیابان طویل وجود دارد که از غرب تا شرق کشیده شده است. از آنجایی که خانواده سرشناس خواجه سرافرازیان در راس غربی این محله و خانواده بزرگ یمانیان در راس شرقی این محله زندگی می‌کنند، نام دروازه غربی این محله سرافرازیان و دروازه شرقی آن یمانیان است.

تحلیل محله ارمنی تبار جلفا اصفهان

تحلیل محله ارمنی تبار جلفا اصفهان

اگر بخواهیم به معرفی محله ی جلفا اصفهان بپردازیم، باید بگوییم که این محله یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که بین میدان جلفا، هتل جلفا و کلیسا وانک قرار دارد. بعد از رد شدن از خیابان حکیم نظامی، با تابلوی کوچکی مواجه خواهید شد که روی آن، نام محله جلفا حک شده است. ورود به این محله مانند این است که به دنیای دیگری وارد می‌شوید.

وجود خیابان‌های تمیز و دارای سنگ فرش، کلیساها، کافه‌ها، ساعت‌های بلند و بسیاری جاذبه‌های بصری دیگر که همگی شما را وارد دنیایی از شگفتی و زیبایی خواهند کرد. از آنجایی که ساختمان‌ها و سبک معماری در این محله کاملا متفاوت است، با ورود به این محله گویی به یکی از کشورهای اروپایی قدم گذاشته‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم در این سفر حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید تا تصاویری زیبا و جذاب را به ثبت برسانید.

علت مهاجرت ارامنه از تبریز به اصفهان

علت مهاجرت ارامنه از تبریز به اصفهان

همان طور که گفته شد، در زمان شاه عباس اول، ارامنه از آذربایجان به شهر اصفهان و به محله جلفا اصفهان مهاجرت کرند. علت این مهاجرت این بود که ارامنه در آذربایجان مورد آزار و اذیت ترکان عثمانی قرار می‌گرفتند و همین امر باعث شد تا شاه عباس برای نجات جان آن‌ها از دست عثمانی‌ها آن‌ها را به اصفهان دعوت کند و موقعیت کنونی محله جلفا اصفهان است.

به‌علاوه این افراد مهارت بالایی در تجارت و به خصوص در داد و ستد ابریشم داشتند. از همین رو، شاه عباس قصد داشت تا از مهارت این افراد در این زمینه استفاده کند. به این ترتیب این افراد به اصفهان و به محله جلفا اصفهان مهاجرت کرده و در آن جا ساکن شدند.

آثار تاریخی جلفای اصفهان

در ادامه معرفی محله جلفا اصفهان، به معرفی آثار تاریخی این محله زیبا خواهیم پرداخت. بعد از ساخت خانه‌ها در این محله، کلیساها ساخته شدند که برای مردم بسیار اهمیت داشتند.

معمولا ارامنه به کارهای مذهبی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و به همین دلیل در این محله، ۱۱ کلیسای تاریخی وجود دارد که بازدید از هرکدام از آن‌ها می‌تواند خاطره خوشی برای شما ثبت کند. در ادامه این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ، به معرفی برخی از این کلیساهای معروف و جذاب محله جلفا اصفهان خواهیم پرداخت.

· کلیسای وانک؛ تجلی هنر در اصفهان

کلیسای وانک؛ تجلی هنر در اصفهان

اگر می‌خواهید بدانید که کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست، باید بگوییم کلیسای وانک، اولین و مهم‌ترین کلیسای محله جلفا به شمار می‌رود. این کلیسا با نام کلیسای جامع ارامنه اصفهان نیز شناخته می‌شود. اغلب ارمنی‌ها این کلیسا را با نام آمنا پرکیچ به معنای کلیسای نجات‌دهنده مقدس می‌شناسند. این کلیسای زیبا و تاریخی در زمان شاه عباس دوم و براساس معماری کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شده است.

گنبد عظیم کلیسا و دیوارها و طاق‌های بلند آن باعث زیبایی هر چه بیشتر این بنا شده و شکوه و عظمت آن را بیشتر به رخ می‌کشد. همچنین بر سقف این بنا، نقاشی‌ها و طلاکاری‌هایی وجود دارد که بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند.

کلیسای وانک؛ تجلی هنر در اصفهان

نقاشی‌هایی که زندگی حضرت مسیح را به زیبایی روایت می‌کنند و نوشته‌هایی از کتاب انجیل که همگی باعث جذابیت بیشتر این بنا شده‌اند. این کلیسا دارای چاپخانه، کتابخانه، موزه و اماکن اداری نیز هست که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

·  کلیسای بیت لحم؛ محل تلفیق مذهب و هنر

کلیسای بیت لحم؛ محل تلفیق مذهب و هنر

این کلیسای زیبا مربوط به دوران صفوی بوده و در نزدیکی میدان جلفا اصفهان قرار دارد. ساخت این کلیسای زیبا توسط یکی از بازرگانان معروف دوران صفوی، به نام خواجه پطرس ولیجانیان، انجام شده است و امروزه آرامگاه این بازرگان و برخی از اعضای خانواده او در حیاط این کلیسا قرار دارد.

دارا بودن معماری هنرمندانه و باشکوه باعث شده تا این کلیسا به یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین کلیساهای اصفهان تبدیل شود. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۶، نام این کلیسا در لیست ۲۳ کلیسای زیبای جهان در روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رسیده است.

· کلیسای سرکیس؛ شکوه معماری در اصفهان

کلیسای سرکیس؛ شکوه معماری در اصفهان

این کلیسای باشکوه و زیبا مربوط به دوران صفوی است و در سال ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده است. این کلیسا دارای دو گنبد زیباست که هرکدام دارای ۸ نورگیر هستند. وجود نقاشی‌های زیبا بر روی گنبد نیز جذابیت این بنا را صد چندان کرده است.

· کلیسای مریم و هاکوپ؛ از قدیمی‌ترین کلیساهای محله جلفا

کلیسای مریم و هاکوپ؛ از قدیمی‌ترین کلیساهای محله جلفا

مجموعه کلیسای مریم و هاکوپ در زمان صفوی ساخته شده و در محله نو جلفا قرار رفته است. کلیسای هاکوپ اولین و قدیمی‌ترین کلیسای ساخته شده در محله جلفای اصفهان است.

ارمنی‌ها به محض ورود به اصفهان این کلیسا را ساختند؛ اما از آنجایی که این کلیسا کوچک بود و نمی‌توانست پاسخگوی نیاز تمام ارمنی‌ها باشد، در سال ۱۶۱۳ کلیسای مریم مقدس ساخته شد.

کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های بسیار زیبایی در این کلیسا وجود دارد که هر بیننده‌ای را محو تماشا می‌کند؛ به طوری که زمان از دستتان در رفته و متوجه گذر زمان نخواهید شد.

بازارچه جلفا اصفهان؛ برای تجربه خریدی لذت‌بخش

بازارچه جلفا اصفهان؛ برای تجربه خریدی لذت‌بخش

یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید اصفهان در این محله قرار گرفته است. مرکز خرید جلفا، دارای انواع و اقسام برندهای مختلف در پوشاک، دکوراسیون، جواهرات و غیره است. این بازارچه با وجود وسعت کم، تنوع محصولات بالایی دارد و شما می‌توانید خرید خود را از میان برندهای داخلی و خارجی انجام دهید.

کافه‌های محله جلفا اصفهان، محلی برای آرامش

کافه های جلفا اصفهان، محلی برای آرامش

وجود کافه‌های دنج و جذاب محله جلفا اصفهان، به همراه پخش موسیقی‌های سبک غرب و صندلی‌های چوبی به هم چسبیده، شما را وادار خواهد کرد وارد این کافه‌ها شده و از نوشیدن یک نوشیدنی خوش طعم و یا خوردن یک عصرانه سبک لذت ببرید.

برخی از کافه‌های محله جلفا عبارت‌اند از:

  • کافه بهار نارنج
  • کافه آنی
  • کافه مارسی
  • کافه دالون
  • کافه رستوران ایتالیایی هرمس
  • کافه رستوران رومانس
  • کافه ستاره
  • کافه آشوب
  • شربت سری فیروز

نقشه محله جلفا اصفهان

در ادامه معرفی محله جلفا در اصفهان، می‌توانید موقعیت دقیق این محله را در نقشه زیر مشاهده کنید.

نقشه-محله-جلفا-اصفهان

محله جلفا اصفهان؛ جذابیتی خاص و منحصربه‌فرد

محله-جلفا-اصفهان؛-جذابیتی-خاص-و-منحصربه‌فرد

اصفهان به قدری جذاب و دیدنی است که هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود و هر دفعه که به آن پا می‌گذارید می‌توانید باز هم یک چیز جدید کشف کنید. یک دیدنی جذاب که تماشایش می‌تواند شما را غرق در لذت کند! محله جلفا استان اصفهان یکی از این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها است که حتما باید به آن جا رفته و از نزدیک شاهد تمام این توصیفات باشید. در این مقاله سعی کردیم به معرفی محله جلفا در اصفهان پرداخته و شما را با این محله شگفت‌انگیز بیشتر آشنا کنیم.

رزرو یک اقامتگاه مناسب برای داشتن یک سفر جذاب و بی‌نظیر، بسیار مهم است و می‌تواند باعث هر چه جذاب‌تر شدن سفر شما شود. شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان یک اقامت آسوده را برای خود رقم بزنید و سپس به تماشای این محله زیبا و بی‌نظیر بروید.

Rate this post
4 نظر برای "معرفی محله جلفا اصفهان" ارسال شده.
  1. محمد طاها عابدی گفت:

    خیلی جذابه حتما برین من که بهش ۵ستاره را دادم

  2. محمد طاها عابدی گفت:

    خیلی جذابه

  3. شیوا گفت:

    اصفهان زیبا و با شکوه من ، واقعا کی دلش میاد این شهر رو اصلا با بقیه شهرها مقایسه کنه …..چرا به تو گفتن نصف جهانی ؟ تو همه جهانی ….دوست دارم زادگاه پرشکوهم ….چقدر خوشبختم که در موزهی تاریخ و هنر زاده شدم

    1. رعنا گفت:

      اصفهان وااقعا با شکوهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *