ماسال و ماسوله، دو گوهر زیبا در دل گیلان

ماسال-و-ماسوله،-دو-گوهر-زیبا-در-دل-گیلان

استان گیلان همچون نگینی سبز بر انگشتر ایران می‌درخشد. استانی پر از طبیعت بکر و سرشار از زندگی. در این خطه از شمال کشور، شهرستان‌هایی محبوب و گردشگر پذیر چون ماسال و ماسوله، فراوان‌اند و انتخاب بسیار مناسبی برای طبیعت دوستان و گردشگران هستند. تشابه نامی ماسال و ماسوله این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که تفاوت این دو شهر در چیست؟

نام ماسال از مازال به معنای کوه کنار گرفته شده و به علت هم جواری آن با کوه‌های تالش به این نام خوانده شده است. ماسال از تالش ۶۰ کیلومتر فاصله داشته و همانند بهشتی در غرب گیلان خودنمایی می‌کند. ماسوله اما کم از ماسال ندارد و زیبایی و منحصر به فرد بودنش زبانزد خاص و عام است. با ما همراه شوید تا ماسال و ماسوله دیدنی را بیشتر بشناسید و تفاوت آن‌ها را بدانید.

در این مقاله پیش رو از مجله لیدوماتریپ، به توصیف و مقایسه دو شهر توریستی و بسیار دیدنی ماسال و ماسوله می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی ماسال و شهر ماسوله

موقعیت-جغرافیایی-ماسال-و-شهر-ماسوله

این دو شهر بینظیر در فاصله ۴۵ کیلومتری از هم قرار دارند. با وجود شباهت اسمی و نزدیکی، تفاوت‌هایی در بافت شهری و موقعیت آب و هوایی آن‌ها به چشم می‌خورد. ماسال، بام سبز استان گیلان، در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته است و از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن، از غرب به خلخال و از جنوب به اردبیل می‌رسد.

در بخش فومن و جنوب غربی استان گیلان، روستای رشد یافته ماسوله قرار دارد که در فاصله ۶۵ کیلومتری از مرکز استان و ۳۵ کیلومتری فومن، واقع شده است. ماسوله از سمت شمال به ماسال، از جنوب به زنجان، از شرق به فومن و از غرب به اردبیل راه دارد. از لحاظ مساحت، ماسال ۶۶۲ کیلومتر مساحت دارد و ماسوله در حدود ۱۰۰ کیلومتر اراضی و ملک در خود جای داده است. ماسال محاصره شده در مه، بر خط کناری جنگل‌ها واقع شده است و دشت‌های بزرگ، بر کرانه آن گسترده شده‌اند. به علت نزدیکی دریا و مجاورت با کوه‌های بلند، ماسال همواره پوشیده از مه است و هوای خنک و مطبوعی دارد.

موقعیت-جغرافیایی-ماسال-و-شهر-ماسوله

ماسوله در دل جنگل واقع شده است و از هر سمتی به کوه می‌رسد و تنها از سمت شرق به دره‌های خیره کننده و دیدنی تکیه دارد. ماسوله به اندازه ماسال پر مه نیست. در حالت کلی هر دو موقعیت جغرافیایی خاص و به تبع آن طبیعتی خاص و بکر را دارا هستند اما ماسوله از شهرت بیشتری نسبت به ماسال برخوردار است و ماسال در چند سال اخیر بیشتر شناخته شده است.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دو گوهر گیلان

جاذبه‌های-طبیعی-و-تاریخی-دو-گوهر-گیلان

ماسوله به بافت سنتی و معماری خاص روستایی خود مشهور است. روستایی پلکانی که سقف هر خانه حیاط خانه بالاتر را تشکیل می‌دهد. این چشم‌انداز بینظیر روستا چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و صفا و صمیمیت فضای آن حسی دلپذیر و مطبوع را به هر بیننده‌ای هدیه می‌دهد. در مقایسه تاریخ ماسال و ماسوله باید بگوییم که ماسوله تاریخی غنی و کهن دارد و در مقایسه با ماسال از جاذبه تاریخی بیشتری برخوردار است.

در مناطق دیدنی ماسال گفتیم که رود خالکایی ماسال که از قله شاه معلم سرچشمه می‌گیرد روح بخش طبیعت منطقه است. این قله مرتفع در ماسوله، بلندترین قله گیلان است و به همین علت یکی از جاذبه‌های گردشگری، به خصوص برای کوهنوردان محسوب می‌شود.

جاذبه‌های-طبیعی-و-تاریخی-دو-گوهر-گیلان

هردو سر تا سر دشت و جنگل و سرسبزی‌اند. آبشار‌ها و رود‌های خروشان و کوه‌های استوار، همگی از جاذبه‌های بی‌نظیر برای تجربه یک سفر خاطره‌‌انگیز هستند. به ماسال که بروید، تجربه قدم‌زدن در دشت‌های بی‌کران و تماشای دریایی از مه گسترده بر طبیعت را داشته و تنوعی از پدیده‌های طبیعی برای شما وجود خواهد داشت. و یا اگر ماسوله را انتخاب کنید می‌توانید بر فراز کوه‌های تالش نشسته و از بالا، روستایی پلکانی و عجیب را تماشا کنید که با جنب و جوش مردمان زحمت‌کش و خون‌گرم آن، جریان زندگی را خواهید دید. از مناطق دیدنی ماسوله می‌توان به آبشار کوشم، ییلاق کوربار، بازار ماسوله و موزه مردم شناسی اشاره کرد.

زیبایی بی نهایت گوهرهای گیلان

زیبایی-بی-نهایت-گوهرهای-گیلان

در سفر به ماسال و  منطقه زیبای ماسوله تنوعی از جاذبه برای هر سلیقه‌ای وجود دارد. برای علاقه مندان کوهنوردی، مناطق کوهستانی و مسیر‌های صعب العبور برای رسیدن به یک آبشار خاص وجود دارد. برای دوست‌داران جنگل و دشت و ییلاق وسعتی بی‌نهایت از سبزی و فرشی از چمن و گل‌های رنگارنگ و برای تاریخ دوستان مناطق باستانی و مذهبی بی شمار در این دو شهرستان زیبای گیلان واقع شده است و هردو این شهرهای زیبا را تبدیل به یک شیرینی کرده که به مزاج همه سازگار است.

برای بهره بردن از تمامی این مناظر نیاز به زمان دارید. می‌توانید به انتخاب خودتان کلبه‌ای چوبی برای اجاره انتخاب کرده و اقامتی متفاوت و دلچسب را تجربه کنید. در این راستا تیم لیدوماتریپ با گزینه اجاره سوئیت و ویلا در شمال تنوعی بالا از مکان‌های اقامتی باکیفیت را همراه با هزینه مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد. تجربه سفری به یادماندنی و دیدن چشم انداز‌های رویایی و مسحورکننده، انرژی و روحیه‌ای فوق العاده را برای شما خواهد داشت. بنابراین در سفر به شمال کشور حتما شهر ماسال و شهر ماسوله را در برنامه خود جا دهید.

تاریخ ماسال زیبا و ماسوله حیرت انگیز

تاریخ-ماسال-زیبا-و-ماسوله-حیرت-انگیز

همانطور که گفته شد سابقه تاریخی ماسوله از ماسال بیشتر است. ماسوله که در گذشته محل اقامت ماسوله‌ای‌ها بوده است در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسیده است. ساخت و ساز در این محل ممنوع است و بافت آن ترمیم شده و به همان حالت قدیمی و با صفا حفظ شده است. آثار کشف شده از ماسوله قدیم که در ۱۰ کیلومتری ماسوله جدید قرار دارد نشان می‌دهد که قدمت ماسوله به قرن پنجم هجری بر می‌گردد. اگر به مناطق تاریخی علاقمند هستید با اجاره سوئیت در ماسوله، یک کاوش هیجان‌انگیز چند روزه را تجربه کنید. منطقه تاریخی اسب ریسه در ماسال، قدمتی چند هزار ساله دارد و وجود یادمان میرزا کوچک خان متعلق به ۱۰۰ سال پیش و زیارتگاه‌های متعدد نشانگر تاریخ غنی ماسال می‌باشند.

انتخاب شما بین دو شهر زیبا و سرسبز کدام است؟

شاید برخی از افراد ماسال و  شهر ماسوله را یک مکان در شمال کشور تصور کنند. اما این دو شهر زیبای گیلان متفاوت بوده و طبیعت بکر و منحصربفردی دارند. ماسال به مسافران خود طبیعتی بکر را در دل اقیانوسی از ابرها را ارائه می‌کند، در حالیکه ماسوله با بافت قدیمی و زیبای خود دل مسافرانش را به سال‌های دور می‌برد. برای اینکه بتوانید بصورت ملموس‌تر با این دو شهر آشنا شوید، بهتر است برای اقامت چند روزه در ماسال و ماسوله برنامه‌ریزی کنید. مثلا برای ۲ روز یک سوئیت در ماسوله اجاره کنید و سپس برای ۳ روز نسبت به اجاره ویلا در ماسال اقدام کنید.

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *