قلعه تیس یا قلعه پرتغالی ها در چابهار

قلعه تیس در چابهار

دیدنی های چابهار هر کسی را مجذوب خود می کند. از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی تا آثار تاریخی فراوانی که در گوشه و کنار چابهار جای گرفته اند مسافران زیادی را به سوی خود می کشد. اگر از طرفداران جاذبه های تاریخی باشید در سفرتان به چابهار سری به روستای ۲۵۰۰ ساله تیس و قلعه تیس یا قلعه پرتغالی ها در چابهار بزنید. قلعه ای تاریخی که بر فراز کوه بلندی ساخته شده و زمانی برای پرتغالی هایی بوده که به ایران سلطه پیدا کرده بودند.

در این مقاله می خواهیم تا سفری به این جاذبه تاریخی داشته باشیم و بیشتر درباره آن بدانیم. پس تا پایان مطلب با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها در چابهار

قلعه پرتغالی ها در چابهار

اگر به شهرهای مختلفی که در جنوب کشور وجود دارند سفر کنید قلعه های مختلفی را خواهید دید که هر کدام به اسم قلعه پرتغالی ها معروف اند. قلعه پرتغالی ها در کیش، قلعه پرتغالی های قشم، قلعه پرتغالی ها در چابهار که به قلعه تیس در چابهار هم معروف است.

پرتغالی هایی که خود را امپراطور دریاها می خواندند و توانسته بودند در دوره ای هر چند کوتاه به جنوب ایران سلطه پیدا کنند و از این قلعه ها برای حفاظت از خودشان در مقابل شورش های احتمالی بندرنیشینان ایرانی استفاده می کردند. در این مقاله می خواهیم به سراغ قلعه پرتغالی های چابهار برویم. یکی از چندین قلعه پرتغالی ها که همگی یادگاری هایی هستند مربوط به حدود ۴ قرن پیش و زمانی که پرتغال توانسته بود به جنوب ایران تسلط پیدا کند.

اما دوره سلطه پرتغالی ها در ایران چندان هم طولانی نشده بود و در سال ۱۶۲۲ میلادی ایرانی ها توانستند بندرهایی خود را از پرتغالی ها پس بگیرند و پرچم آن ها را پایین بیاورند. حالا فقط از زمان سلطه پرتغالی ها چند قلعه به یادگار مانده است که تبدیل به یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی شهر شده است.

معماری قلعه پرتغالی ها چابهار

قلعه تیس چابهار

قلعه تیس در چابهار در ابعاد ۵۴ متر در ۲۶ متر ساخته شده است. این قلعه بر بالای کوه بلندی قرار گرفته تا پرتغالی ها بتوانند از آنجا به تمامی اطراف خود نظارت داشته باشند تا بتواند از خود در برابر حملات ایرانی ها محافظت کنند. در نزدیکی این قلعه همچنین گورستان تاریخی وجود دارد و می توانید از هر دوی این جاذبه های تاریخی یکجا دیدن کنید.

این قلعه شامل اتاق هایی با ایوان های اختصاصی می باشد که چشم انداز زیبای دریا از آن جا به چشم می خورد. قلعه تیس چابهار در برج جنوبی اش دارای یک اتاق ایوان دار و یک مناره است که پرتغالی ها از آن به عنوان برج دیدبانی استفاده می کردند. مناره ای که حدود ۱۵ متر ارتفاع داشته تا به راحتی بتوانند به تمامی حرکات اطراف خود نظارت داشته باشند.

جالب است بدانید که چوبی که در سقف اصلی قلعه تیس در چابهار استفاده شده از نوعی چوب است که نمونه آن در چابهار پیدا نمی شود و گمان می شود هنگام ساخت این قلعه از شهرهای دیگر به چابهار آورده شده باشد.

این قلعه همچنین دارای حیاط بزرگی است که آثاری از آب انبار و چاه آب هنوز هم در آن مشخص است. مصالح استفاده شده برای ساخت این قلعه از سنگ، آجر، ساروج و گچ است. معماری اتاق های ایوان دار این قلعه یادآور کاروانسرای شاه عباسی و معماری سبک دوره سلجوقی می باشد که در مرمت های بعدی بیشتر به سبک صفوی متمایل شده است.

قلعه تیس در چابهار کجاست؟

قلعه تیس یا قلعه پرتغالی ها در چابهار

اگر می خواهید تا در برنامه سفرتان به چابهار به این جاذبه تاریخی هم سری بزنید ابتدا باید خودتان را به روستای تیس در شمال غربی چابهار برسانید. از چابهار که شروع به حرکت کنید برای رسیدن به تیس حدود ۱۳ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت و در کمتر از ۲۰ دقیقه رانندگی می توانید خود را به این روستا برسانید.

متاسفانه از قلعه پرتغالی ها تیس به خوبی محافظت نشده و در حال تخریب و فروپاشی است. اما هنوز هم بازدید از این اثر تاریخی به قدری جذاب است که مسافران که راهی سفر به چابهار هستند به هیچ عنوان آن را از دست نمی دهند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *