شغل مردم رامسر چیست؟

شغل مردم رامسر

رامسر کجاست؟ رامسر یکی از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. از لحاظ جغرافیایی مناطق شمالی کشور ایران دارای آب و هوای معتدل خزری است. از سویی، رامسر دارای بخشی از ساحل دریای خزر و جنگل­های سبز البرز شمالی است؛ به همین دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد. چرا بصورت مختصر در مورد آب و هوا و شرایط اقلیمی و جغرافیایی رامسر در این جا گفتیم؟ نظر شما چیست؟ رامسر بخاطر زیبایی­‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی­ای که دارد باعث جذب گردشگر و توریست به خودش شده است. اما، در کنار این همه جاذبه گردشگری، سوالی که به ذهن اغلب خوانندگان این مقاله در مجله لیدوماتریپ می­‌آید این است که شغل مردم رامسر چیست؟ و اقتصاد آنها در چه وضعیت و شرایطی قرار دارد؟

پاسخ این سوالات، در واقع آشنایی با مناطق شمالی و استان­های شمال کشور (مازندران، گیلان و گلستان) از لحاظ تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی، گردشگری و غیره است. در ادامه مطلب شغل مردم رامسر نیز بررسی می­شود.

بررسی کوتاه بر شغل مردم رامسر

وقتی منطقه­ای از دو اقلیم دریا و خشکی بهره­مند باشد می­توان اقتصاد آن منطقه را با شرایط و اوضاع اقلیمی و جغرافیایی در نظر گرفت. به طور کلی، شرایط اقتصادی و اشتغالی مازندران را می­توان در سه بخش صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات مورد توجه و مطالعه و بررسی قرار داد.

بررسی کوتاه بر شغل مردم رامسر

در کنار تمام انواع مشاغل لازم به یادآوری است که باید نرخ بیکاری و شغل­‌های قاچاق و غیر قانونی را نیز در شغل مردم رامسر در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد. با این حال، کشاورزی و دامداری از شغل­های اصلی مردم شهرستان رامسر است و بیشترین محصولات عمده آن منطقه گندم، برنج، چای، مرکبات و صیفی‌جات است. شغل مردم رامسر در نواحی مرتفع و تقریبا سرد نیز کاشت درختان فندق، به، سیب و گردو است. دامداری سنتی است و پرورش طیور و ماکیان نیز در این شهرستان رواج دارد. از دیگر فعالیت­های آنان پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم است.

صنایع کارخانه­‌ای و کارگاهی مانند تولید آب پرتقال، ظروف آشپزخانه، یخ سازی، تراش کاری، چوب بری، بلوک زنی، موزاییک سازی، برنج کوبی و صنایع دستی همچون چادر شب بافی، نمد مالی، گلیم بافی، پارچه بافی، قلاب دوزی و جوراب بافی در شهرستان رامسر فعال است. از معادن این شهرستان نیز، معدن­های زغال سنگ اشکور و جنتِ رودبار، شن و ماسه چهل شهید، سنگ و آهک مارکو، سیلیس و نفت در سخت سر (امیرآباد) است.

شغل مردم رامسر

شغل مردم رامسر مهم­ترین عاملی است که بر اقتصاد و گردشگری شهر رامسر اثر می‌­گذارد.

برای نمونه، از سایر عوامل جذب گردشگر می­‌توان این موارد را نام برد؛ نزدیکی رامسر به کوه و دریا، وجود جلگه­‌ها و کوه­‌ها، آبشارها و آب­های معدنی، جنگل­‌های سرسبز و سواحل زیبای دریا، آب و هوای دلپذیر، وجود پرندگان نادر، باغ­های مرکبات، چای و مزارع برنج، هتل­‌ها، ویلاها، و فرودگاه. همه این عوامل گردشگری ناشی از شغل مردم رامسر است که اقتصاد آنها و منطقه دریای خزر و شمالی و بخشی از مدیترانه را تحت تاثیر قرار می­‌دهد. و شما را با این سوال رو به رو می­کند که زندگی در رامسر می­‌تواند چگونه باشد؟

شغل مردم رامسر؛ کشاورزی و باغداری

شاید اولین محصولاتی که در مورد کشاورزی و باغداری به عنوان شغل مردم رامسر به ذهن شما برسد برنج و چای و کیوی است. بله، مناطق شمالی در تولید این محصولات پیشتاز و قطب کشوری به حساب می­‌آیند. محصول‌های باغ­‌های رامسر و شمال بسیار متنوع است که شامل مرکبات و صیفی جات و میوه‌­های نیمه گرمسیری می‌­شود. همه این تنوعات باعث می­‌شود که هم به صورت سنتی و هم بصورت صنعتی در صنایع غذایی کلوچه، مربا، ترشیجات، رب (نارنج) و غیره تولید شود.

شغل مردم رامسر؛ کشاورزی و باغداری

به طوری که، گردشگران این محصولات را از بازارهای سنتی و محلی خریداری می­کنند؛ مزه و خوشمزگی مربا و کلوچه و ترشی به پخت خانگی آنها است. علاوه بر این‌ها، بعد از برداشت گندم و برنج از مزارع، کشاورزان ساقه­های برنج و گندم را دور نمی­اندازند؛ بلکه با این ساقه­‌ها به ساخت انواع حصیرها در کارگاه­های حصیربافی می­پردازند و در بازارهای صنایع دستی می­‌فروشند، البته حصیر بافی تا حدودی وارد صنعت نیز شده است.

همچنین، هنگامی که باغدارها درختانی که دیگر محصول نمی­‌دهند و یا دچار آفت شده‌اند را قطع می­‌کنند چوب آنها را دور نمی‌ریزند؛ بلکه از آنها برای ایجاد ظروف چوبی یا صنایع چوبی یا  لاک تراشی استفاده می­کنند؛ این محصولات دست ساز به قدری خواستنی و زیبا هستند که گردشگران را برای خرید آنها از مراکز خرید سنتی و تجاری ترغیب می­کند. اما در کل می­توان شغل مردم رامسر را در حوزه کشاورزی و باغداری در این موارد جمع بندی کرد: تولید گل و گیاه، تولید و فرآوری مرکبات و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، تولید محصولات چوبی و مبلمان، تولید و شالیکوبی برنج.

شغل مردم رامسر؛ دامداری و ماهیگیری

یکی از شغل­‌های رایج در رامسر دامداری است. در این منطقه بخاطر آب و هوای مناسب و زمین­‌های سبز نگهداری از دام تا حدودی آسان است. اما از دام چه محصولاتی به دست می­‌آید؟ لبنیات، پشم، چرم، گوشت و غیره. به دلیل تولید زیاد شیر در رامسر لبنیاتی مثل ماست، کره و پنیرهای سنتی و صنعتی، دوغ­های محلی و غیره تولید و حتی به برخی شهرهای اطراف نیز فروخته می­‌شود. از پشم گوسفندان، که بیشتر پشم در روستای جواهر ده به دست می­‌آید، برای تولید نخ و پوشاک و کاموا استفاده می­شود تا محصولات و صنایع دستی حاصل از آن‌ها مثل کلاه و زیرانداز نمدی، چادر شب بافی و غیره در بازارهای محلی و هفتگی و بازارهای روزانه به فروش برسد. و حتی این محصولات و صنایع دستی را می­توان در مراکز تجاری که در پلاژها و شهر ساخته شده‌اند تهیه کرد.

شغل مردم رامسر؛ دامداری و ماهیگیری

در مورد ماهیگیری بهتر است برای شما بگویم که جایی که دریا و اسکه و قایق باشد پس بازار ماهی­فروشی دایر است. در بازار ماهی فروشی هر روز ماهی­‌های تازه صید شده را می­‌آورند تا هم نیازهای روزانه خود را برطرف کنند و هم مسافران از این ماهی­‌های خوشمزه تهیه کرده میل کنند. اگر برای خوردن ماهی به شمال سفر می‌کنید حتما ماهی سفید را امتحان کنید، البته پیش از سفر بصورت آنلاین اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید.

در نهایت، شغل مردم رامسر در حوزه دامداری و ماهیگیری به تولید و فرآوری گوشت قرمز، تولید و فرآوری شیر و محصولات لبنی، پوشاک و خدمات پوشاکی، تولید و بسته بندی مرغ گوشتی، ماهیگیری و پرورش ماهی و صنایع شیلاتی خلاصه می­شود.

شغل مردم رامسر؛ مشاغل مربوط به گردشگری

با تمام آنچه که در مطالب بالا مطالعه کردید، بهتر می­‌دانید که رامسر و شمال از مناطق پر طرفدار گردشگری هستند. هر کسی به رامسر و شمال سفر کند جذب محیط­‌های دریایی و جنگلی آن‌جا می­‌شود. از این رو مردم رامسر و سرمایه­‌گذاران با آگاهی از این جاذبه­‌ها، به فکر جذب گردشگر و رواج صنعت گردشگری یا صنعت سفید در این منطقه هستند تا امکانات رفاهی و خدماتی بیشتری را در اختیار توریست­‌ها قرار دهند. زیرا، این مناطق شمالی از لحاظ حمل و نقل و ارتباط شان با کشورهای اطراف موقعیت بسیار خوبی دارند.

شغل مردم رامسر؛ مشاغل مربوط به گردشگری

پس، اهالی و سرمایه گذاران رامسر به گردشگری یا بوم گردی و طبیعت گردی و ورزش­های آبی، ساخت و تولید محصولات ساختمانی مثل هتل داری و رستوران داری، تاسیس مراکز خرید مثل مرکز خرید آرامش و نگین، بازار صنایع دستی، بازار ماهی فروشان و بازارهای محلی و هفتگی توجه خاصی نشان می‌دهند. اما در کنار این موارد؛ شغل مشاور املاک، آژانس­‌های مسافرتی، شرکت خدماتی، میزبانی منزل، کارواش، غذای خانگی، سالن بازی و اجاره ویلا نیز برای آن‌ها مهم است.

بخش اعظمی از شغل مردم رامسر به بخش گردشگری مربوط است!

در پایان می­توان این چنین گفت، شغل مردم رامسر و اقتصاد و زندگی آنها وابسته به کشاورزی، باغداری، دامداری، صید و ماهیگیری، سرمایه گذاری، گردشگری، صنایع غذایی، مراکز خرید، راه­های ارتباطی زمینی و هوایی و دریایی و غیره است. اما در واقع تمام این مشاغل به نحوی به گردشگران و حضور آن‌ها در رامسر بستگی دارد. همین مسئله موجب شده تا همواره مردم رامسر به دنبال گسترش گردشگرپذیری در شهرستان خود باشند و بهترین‌ها را برای مسافران این شهر رقم بزنند. هرگاه قصد سفر به این شهر زیبا، بکر، مهمان‌نواز و فوق‌العاده را داشتید میتوانید از طریق رزرو آنلاین اقامتگاه در لیدوماتریپ اقامتگاه خود را رزرو کنید.

Rate this post
4 نظر برای "شغل مردم رامسر چیست؟" ارسال شده.
  1. رامسر گفت:

    ناگفته نماند که خیلی از جوانان رامسر هم بیکار هستند . یا به اجبار جایی کار میکنند که حقوق مناسبی نمیگیرند.

  2. فاطمه گفت:

    اب و هوای رامسر چجوری ؟

    اب و هوای رامسر به دلیل وجود کوه ها و دریا در تابستان شرجی است و در بهار و اوایل پاییز هوا خوب است و برای سفر مناسب است

  3. مهگل گفت:

    محصولاات کشاورزیشون چیه؟

    گندم، برنج، چای، مرکبات و صیفی‌جات است.

  4. سبحان گفت:

    اکثرا ویلا اجاره میدن رامسر
    وفرقش اینه با بقیه شهرای استانای دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *