از سوغات ارومیه چه چیزهایی به یادگار بخریم؟

از-سوغات-ارومیه-چه-چیزهایی-به-یادگار-بخریم؟

سوغات هر شهر نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه بوده و باعث رونق اقتصادی و شناخته‌تر شدن هنر و فرهنگ آن شهر به سایر مناطق می‌شود. خریدن سوغاتی از دیرباز بین مردم رایج بوده و هدیه دادن آن به نزدیکان باعث می‌شود تا آن‌ها نیز در لذت سفر به شهرهای مختلف با شما شریک شوند.

شهر ارومیه از شهرهای دیدنی و زیبای ایران است که علاوه بر داشتن آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری، سوغاتی‌های زیبا، منحصر به فرد و خوشمزه‌ای دارد و هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا است. سوغاتی‌های ارومیه بیشتر شامل خوراکی و صنایع دستی می‌باشد. اگر قصد سفر به ارومیه را دارید و می‌خواهید با صنایع دستی و سوغاتی‌های مخصوص این شهر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در این مقاله از لیدوماتریپ قصد داریم محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات ارومیه را به شما معرفی کنیم.

سوغاتی‌های ارومیه چیست؟

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، خرید سوغاتی است و زمانی که مقصد سفر شهر زیبای ارومیه باشد، این شهر با داشتن سوغاتی‌های بی­‌شمار انتخاب‌های زیادی را پیش رویتان قرار می‌دهد؛ بنابراین با ما در این مقاله از لیدوماتریپ همراه باشید تا شما را با سوغاتی‌های ارومیه که بیشتر شامل خوراکی و صنایع دستی هستند آشنا کنیم تا علاوه بر خوشحال کردن نزدیکانتان، برای خودتان نیز یادگاری از این شهر زیبا به همراه ببرید.

خوراکی‌های لذیذ سوغاتی ارومیه

ارومیه دارای سوغاتی‌های خوشمزه و محبوبی است. انواع خوراکی‌ها از جمله نقل ارومیه که دارای شکل و طعم‌های مختلفی هستند از مهم‌ترین سوغات این شهر به حساب می‌آیند. علاوه بر این شیرینی، حلوا، عرقیات سنتی را نیز می‌توان از دیگر سوغاتی‌های این شهر برشمرد. در ادامه به چند سوغات معروف و محبوب ارومیه اشاره می‌کنیم.

نقل ارومیه؛ معروف‌ترین سوغاتی ارومیه

نقل-ارومیه؛-معروف‌ترین-سوغاتی-ارومیه

نقل ارومیه از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به این شهر سفر کرده و از این نقل‌ها امتحان نکند. این خوراکی لذیذ دارای طعم‌های مختلفی از جمله نقل زعفرانی، نقل بیدمشک، نقل گل محمدی و غیره بوده و بسته به ذائقه هر فرد از خلال بادام، پسته و گردو به عنوان مغز آن استفاده می‌کنند. نقل ارومیه طرفداران زیادی دارد و می‌توانید از شهر ارومیه یا حتی از شهر خودتان خریداری و همراه با چای نوش جان کرده و لذت آن را دوچندان کنید.

نقل بیدمشک؛ معروف به نقل ابریشمی

نقل-بیدمشک؛-معروف-به-نقل-ابریشمی

نقل بیدمشک از جمله نقل‌های معروف ارومیه است که به خاطر داشتن ظاهر سفید به نقل ابریشمی نیز معروف است. این نقل همان‌ طور که از اسمش پیداست، از گیاه بیدمشک تهیه می‌شود. بیدمشک نوعی درخت بید است که از گل‌های آن برای ساختن عرق بیدمشک استفاده می‌کنند. برای تهیه نقل بیدمشک ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهند‌ تا ذوب شود. سپس از مغزهای خشکبار مثل خلال بادام استفاده کرده و در نهایت اسانس بیدمشک را برای طعم دار کردن این نقل اضافه می‌کنند. امروزه این نقل‌ها به وسیله دستگاه ساخته می‌شوند و این روش سنتی تهیه نقل در گذشته بسیار رایج بود.

نقل زعفرانی؛ لذیذترین نوع نقل 

نقل-زعفرانی؛-لذیذترین-نوع-نقل 

نقل زعفرانی هم مانند نقل بیدمشک تهیه شده با این تفاوت که مغز گردویی دارد و از زعفران به‌جای بیدمشک در آن استفاده می‌شود. عطر، طعم و رایحه زعفران به کار رفته در این نقل بسیار دلپذیر و آرام‌بخش بوده و مورد علاقه بسیاری از مردم است.

نقل گل محمدی؛ خوراکی معطر ارومیه

نقل-گل-محمدی؛-خوراکی-معطر-ارومیه

گلِ محمدی یکی از انواع گل‌های رز هست که از این گل برای تهیه گلاب، عطر و اسانس استفاده می‌شود، نقل گل محمدی طرز تهیه مطابق نقل‌های دیگر دارد و از اسانس و گل‌های خشک شده این گل برای طعم دار کردن و زیباتر کردن ظاهر نقل گل محمدی استفاده می‌شود.

انواع حلوا سوغات ارومیه

حلواها از جمله سوغاتی‌هایی هستند که در بسیار از شهرها رایج‌اند؛ و در شهر ارومیه نیز انواع مختلفی از این حلواها با طعم‌های مختلف تهیه می‌شوند. معروف‌ترین حلواهای ارومیه، حلوای گردو و حلوای هویج هستند. این حلواها با طبع گرمی که دارند بیشتر در شب‌های زیبای زمستان تهیه و مصرف می‌شوند. محبوبیت این حلواها آوازه عام و خاص است به طوریکه علاوه بر مصرف آن توسط مردم ارومیه، به دیگر نقاط کشور نیز صادر می‌شود و همچنین به عنوان یک سوغات لذیذ بسیار مورد توجه و مورد پسند مردم واقع شده است

حلوای گردویی؛ از لذیذترین انواع حلوا

حلوای-گردویی؛-از-لذیذترین-انواع-حلوا

حلوای گردو با داشتن طعم شیرین و رنگ قهوه‌ای تیره، یک از لذیذترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شهر ارومیه است. برای تهیه این حلوا ابتدا گلوکز و شیره انگور را تا زمانی که به جوش بیاید حرارت داده و سپس به آن گیاه چوبک اضافه می‌کنند و به مدت سه ساعت هم می‌زنند تا سفت شود در مرحله آخر به آن مغز گردو و پسته اضافه می‌شود. این حلوا به دلیل استفاده کردن از گردو و شیره انگور در تهیه آن، دارای طبعی گرم بوده و استفاده از آن در شب‌های سرد زمستان بسیار رایج است.

حلوای هویج؛ حلوای نارنجی ارومیه

حلوای-هویج؛-حلوای-نارنجی-ارومیه

حلوای هویج نیز از محبوب‌ترین سوغاتی‌های ارومیه است که از شیره انگور، گردو و هویج تهیه می‌شود. این حلوای خوش طعم و شیرین با طعم هویج و گردو بیشتر در شب یلدا و شب‌های افطار زینت‌بخش مجالس است. حتماً در سفرتان به ارومیه از این حلوا امتحان کرده و آن را برای خود یا عزیزانتان به عنوان یادگاری از سفر تهیه کنید.

شیرینی‌های سنتی ارومیه

شیرینی‌های سنتی ارومیه بسیار لذیذ و خوشمزه هستند و با طعم فوق‌العاده‌ای که دارند بخش جدایی‌ناپذیر دورهمی­‌ها به شمار می‌آیند. این شیرینی‌ها با عطر و طعمی خوش، به عنوان سوغاتی به شهرها و مناطق دیگر نیز برده می‌شوند. شیرینی‌های سنتی ارومیه که آوازه‌شان در همه دنیا پیچیده، بسیار متنوع هستند. لوزانک، تنور شیرینی سی و سوجوق را می‌توان از معروف‌ترین این شیرینی‌ها نام برد.

لوزانک؛ مسقطی لذیذ ارومیه

لوزانک؛-مسقطی-لذیذ-ارومیه

لوزانک یا مسقطی از شیرینی‌های لذیذ شهر ارومیه هستند. این شیرین خوشمزه که محلی‌ها به آن باستخ نیز می‌گویند، از شیره انگور، گلاب، نشاسته و آب تهیه می‌شود و با گردو و پسته تزیین‌شده و در میهمانی‌ها و دورهمی­‌ها برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود.

سوجوق؛ از قدیمی‌ترین سوغات ارومیه

سوجوق؛-از-قدیمی‌ترین-سوغات-ارومیه

سوجوق یکی از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ارومیه است که از زمان‌های گذشته تا به امروز در بسیاری از مجالس مزین سفره‌های مردم است. این سوغات ارومیه از شیره انگور، نشاسته، هل، گلاب و گردو تهیه می‌شود و داخل آن را با مغز گردو پر کرده و در آخر با گل محمدی و یا پودر نارگیل تزیین می‌کنند. سوجوق سنتی ارومیه طعم بسیار لذیذی دارد و بیشتر در روزهای سرد سال یا ایام نوروز می‌توانید آن را برای مهمانانتان سرو کنید.

 تنور شیرینی سی؛ شیرینی معطر ارومیه

این شیرینی سنتی نیز از دیگر سوغاتی‌های معروف ارومیه است که از ماست، آرد و شکر تهیه می‌شود. عطر و طعم وصف‌ناپذیر همراه با بافت ترد و لذیذی که دارد آن را به یکی از محبوب‌ترین شیرین‌های این شهر تبدیل کرده است.

عرقیات ارومیه؛ عطر و طعمی ماندگار

عرقیات-ارومیه؛-عطر-و-طعمی-ماندگار

شهر ارومیه به دلیل آب و هوای معتدل و مساعدی که دارد، دارای باغ‌های زیاد و محل پرورش گیاهان دارویی بسیاری است. از این گیاهان دارویی برای تهیه عرقیات و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر عرق بیدمشک و بادرنجبویه که از عرقیات معروف این شهر هستند، عرق بهار نارنج، بابونه، برگ گردو، پونه و گلاب را نیز می‌توان از دیگر عرقیات مفید این شهر برشمرد.

عرق بیدمشک؛ گیاهی با خواص دارویی 

عرق-بیدمشک؛-گیاهی-با-خواص-دارویی 

عرق بیدمشک از نوعی گیاه دارویی تهیه می‌شود و دارای خواص دارویی از جمله تقویت کننده قلب، درمان کم خونی و سرگیجه، برطرف کننده درد و خستگی هست. این عرق با عطر و طعم بی‌نظیری که دارد از مهم­ترین و محبوب‌ترین سوغات ارومیه به حساب می‌آید.

عرق بادرنجبویه؛ از سوغات ارومیه

عرق-بادرنجبویه؛-از-سوغات-ارومیه

عرق بادرنجبویه نیز از معروف‌ترین عرقیات ارومیه است که از دیرباز تاکنون برای درمان اضطراب، استرس، قند خون و تقویت سیستم گوارشی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این عرق در صورتی که به صورت اصولی، درست و بدون افراط انجام شود، سلامتی و سیستم ایمنی بدن شما را بالا می‌برد.

صنایع دستی ارومیه؛ هنر دست مردمان این دیار

صنایع دستی هر شهر از جمله آثاری است که توسط دستان خالق و هنرمند مردمان آن شهر ساخته می‌شود و نشان دهنده فرهنگ و هویت آن دیار و سرزمین می‌باشد. شهر زیبای ارومیه که از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران است دارای صنایع دستی بسیار متنوع و زیبایی می‌باشد که از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آیند. از جمله معروف‌ترین صنایع دستی ارومیه می‌توان به فرش دستباف، سفالگری، ظریف کاری، پیکرتراشی، رنگرزی پارچه، منجوق‌دوزی و غیره اشاره کرد که در ذیل به چند مورد از این موارد اشاره شده است.

فرش دستباف؛ تلفیق رنگ و هنر

فرش-دستباف؛-تلفیق-رنگ-و-هنر

فرش و تابلو فرش‌های دستباف ارومیه از جمله مشهورترین صنایع دستی این شهر هستند که ظرافت و استحکام بالایی داشته به عنوان سوغات و هدیه نفیس بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. رنگ و نقش و نگار به کار رفته در این فرش‌ها بسیار زیبا و جذاب بوده و علاوه بر ارومیه در دیگر شهرهای استان آذربایجان غربی از جمله بوکان، میاندوآب و خوی نیز این هنر زیبا حرف اول را می‌زند.

ظریف کاری؛ نقش‌ونگاری روی چوب

ظریف-کاری؛-نقش‌ونگاری-روی-چوب

ظریف کاری یا صنایع دستی مرتبط با چوب نیز از رایج‌ترین صنایع دستی و سوغات ارومیه محسوب می‌شود. در هنر ظریف کاری قطعات چوب که بیشتر از جنس چوب گردو، سرو، صنوبر و غیره است با استفاده از یک طرح مشخص و به وسیله یک چسب بر روی شی مورد نظر قرار می‌گیرد. از این هنر زیبا در ساخت بسیاری از ظروف تزیینی، میز و صندلی استفاده می‌شود.

رنگرزی پارچه؛ از صنایع دستی شهر ارومیه

رنگرزی-پارچه؛-از-صنایع-دستی-شهر-ارومیه

رنگرزی از جمله فرآیندهایی است که در آن پارچه یا پوشاک در محلولی از مواد شیمیایی و رنگ قرار می‌گیرد و سپس نقش‌ها و طرح‌هایی به ‌وسیله مهر یا قلم بر روی پارچه نقش می‌بندد. در شهر ارومیه نیز فراورده‌هایی با استفاده از رنگرزی تولید می‌شوند که بسیار زیبا و روح نواز هستند و از سوغاتی‌های معروف این شهر به شمار می‌آیند.

پیکرتراشی؛ هنری دیرینه در ارومیه

هنر پیکرتراشی از جمله‌های هنرهای بدیعی است که به آن هنر ریخت دادن به اشیا نیز گفته می‌شود. پیکرتراشی در اندازه‌های مختلف و بر روی مصالح مختلف از جمله چوب و سنگ ساخته می‌شود. این هنر زیبا که از دیرباز رایج بوده و در آثار تخت جمشید نیز به چشم می‌خورد در شهر باستانی و زیبای ارومیه نیز بسیار رواج دارد.

سفالگری؛ هنری ظریف و ماندگار

سفالگری؛-هنری-ظریف-و-ماندگار

هنر سفالگری از دیرباز در میان مردم رایج بوده و از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر به حساب می‌آید. شهر ارومیه نیز از قدیمی‌ترین شهرهای فعال است که در زمینه سفالگری قدمت بالایی دارد. در این هنر زیبا اشیا و فراورده‌هایی را با استفاده از خاک رس با خلاقیت و ظرافت کامل و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف درست می‌کنند. در ارومیه نیز ظروف سفالی همچون گلدان، کوزه و غیره با طراحی منحصر به فرد و زیبا در بازارهای سنتی و مدرن این شهر موجود می‌باشند که همه این فرآورده‌ها به وسیله دست ساخته می‌شوند و بهترین گزینه برای خرید و هدیه دادن هستند.

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

در این بخش از مقاله لیدوماتریپ ما را همراهی کنید تا مراکز معروفی که انواع سوغات ارومیه در آن به راحتی یافت می‌شود را معرفی کنیم:

بازار بزرگ ارومیه؛ مرکز تهیه انواع سوغات ارومیه

بازار-بزرگ-ارومیه؛-مرکز-تهیه-انواع-سوغات-ارومیه

هرکدام از این سوغاتی‌ها را می‌توانید از بازارهای محلی و قدیمی ارومیه بخرید. بازار بزرگ ارومیه از جمله بازارهای قدیم و تاریخی این شهر است که از دوران صفویه به جای مانده و مابین خیابان امام و بعثت قرار گرفته است. شما می‌توانید علاوه بر قدم زدم و لذت بردن از تماشای این بازار به جای مانده از نسل‌های گذشته، تمامی محصولات و صنایع دستی از جمله فرش دستباف و خوراکی‌های مهم شهر ارومیه را نیز از این بازار خریداری کنید.

همچنین می‌توانید انواع نقل‌ها با طعم‌های مختلف و خوراکی‌های خوشمزه و شیرینی‌ها را از فروشگاه نقل و حلوای فافا در خیابان مدرس، فروشگاه نقل و حلوا قاسمی در خیابان شهید بیابانی و نقل و حلوای ممتاز واقع در خیابان آهندوست تهیه کنید. برای خرید صنایع دستی این شهر هم می‌توانید به فروشگاه‌های مختلفی از جمله فروشگاه مسکاری واقع در خیابان برق، فروشگاه تولیدی تخته نرد در بلوار نبوت و فروشگاه صنایع دستی زاگرس واقع در شهرک ولیعصر نیز سری بزنید.

سوغات ارومیه؛ یادگارهای ماندگار این شهر

ارومیه شهر بسیار زیبا و دیدنی ایران است و با داشتن دریاچه معروف نمک به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. این شهر علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری، دارای سوغاتی‌های معروفی نیز می‌باشد که خریدن این سوغاتی‌ها، خاطره خوش و زیبایی را از سفر به ارومیه در ذهنتان باقی می‌گذارد.

سوغاتی‌های ارومیه انواع مختلفی دارند و در دسته‌بندی‌های مختلفی از خوراکی‌ها گرفته تا صنایع‌دستی را شامل می‌شوند. خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگ که کام هر فردی را شیرین می‌کنند و صنایع دستی ساخت دستان هنرمند اهالی ارومیه که بهترین یادگاری و هدیه برای هر فرد با هر سلیقه‌ای است. اگر قصد سفر به ارومیه را دارید، از دیدن جاذبه‌های گردشگری و همین طور سوغاتی‌های بی‌نظیر این شهر غافل نشوید. شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه سفر خود را آغاز کرده و لحظات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

Rate this post
یک نظر برای "از سوغات ارومیه چه چیزهایی به یادگار بخریم؟" ارسال شده.
  1. مشاغل ارومیه گفت:

    مطالبتون واقعا فوق العاده بود ممنونم ازتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *