سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

سفر بعد از کرونا

تا قبل از شیوع ویروس کرونا زندگی مردم در هر گوشه جهان روال عادی خود را طی می کرد و رعایت بهداشت فردی و شست و شوی دست ها به کرات و به صورتی که در حال حاضر انجام می شود کاری عجیب و وسواس گونه به می رسید. اما پس از شیوع ویروس کرونا و فراگیر شدن آن در سطح جهان شکل زندگی مردم از حالت عادی خود خارج شده و استفاده از تجهیزاتی همچون ماسک، دستکش و ضد عفونی کننده ها به امری ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.
اقتصاد کشورهای جهان در پی شیوع کرونا به شدت آسیب دیده و بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و در پی آن چندین میلیون نفر شغل خود را از دست دادند یا دست کم رونق کارشان بسیار کاهش یافت. در ایران نیز شیوع ویروس کرونا همزمان با شروع تعطیلات نوروز و دقیقا زمانی بود که رزرو بلیط ها، قامتگاه ها و برنامه‌ ریزی برای گذراندن تعطیلات آغاز می شد.  بنابراین این مسله باعث شد بسیاری از سفرها لغو شود و تعداد بسیار زیادی خانه نشینی را انتخاب کردند.
به طبع صنعت گردشگری موازی با دیگر مشاغل و صنعت ها از بحران کرونا زیان جدی دید و فعالان این حوزه که چشم امید به تعطیلات عید نوروز داشتند خود را در مقابل بحران شیوع ویروس کرونا ضررهای بسیاری را متحمل شدند.

گزارش هایی که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) منتشر کرده است نشان می دهد حدود ۵۰ میلیون شغل مرتبط با صنعت گردشگری در معرض از بین رفتن است و نیز حجم درآمدهای حاصل از این صنعت به یک سوم کاهش یافته است. این در حالی است که پیش بینی شده بود امسال در حوزه صنعت گردشگری و توریسم رونق بسیاری رخ دهد.

گردشگری در دوران بحران کرونا در داخل ایران چگونه بود؟

ایران در مسئله شیوع کرونا و خسارت های ناشی از آن مستثنی نبوده است. در نوروز سال گذشته وقوع سیل، بسته شدن راه های ارتباطی و ترس مردم از سیل در شهرهای مختلف و به طبع لغو رزروها ضربه سختی بر پیکره صنعت گردشگری وارد آورد و حتی مسافران خارجی بسیاری را از سفر به ایران منصرف کرد. با این حال پس از عبور از این بحران و پایان یافتن سیل صنعت گردشگری کم کم در حال جان یافتن دوباره بود که همزمان با آغاز تعطیلات نوروز و رزرو اقامتگاه ها و برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی انتشار خبر قرنطینه و خانه نشینی اجباری باعث لغو سفرها و رزروها شد.

در دوران پسا کرونا سفرها با حساسیت بیشتری خواهد بود

سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود

با وجود بحران کرونا، گردشگری داخلی لاک پشت وار و محتاطانه راه خود را می رود و با وجود هشدارهای بازدارنده برای خانه نشینی و لغو مسافرت های غیر ضروری باز هم عده ای در تعطیلات نوروز و حتی پس از آن راهی جاده ها شدند. نیاز انسان ها به سفر و دور شدن محیط استرس زای شهر و زندگی ماشینی و در پی آن آرامشی که با رفتن به دل طبیعت وجود انسان را فرا می گیرد امری ثابت شده است. اما مسئله مهم این است که در دوران پسا کرونا سفرها به گونه ای متفاوت و با حساسیت بیشتری خواهد بود. مسافران برای احتیاط از سفرها نزدیک تر شروع خواهند کرد بعدها با فروکش کردن میزان شیوع ویروس کرونا و باز شدن مرزهای بی المللی سفرهای خارجی را نیز از سر خواهند گرفت. بنابراین تقاضا برای سفرهای داخلی بیشتر از پیش می باشد.
با وجودی که کارشناسان پیش بینی می کنند بازگشت به حالت نسبتا عادی برای شروع مسافرت ها حدود یک سال زمان می برد، بر اساس گزارش ها در دو هفته پایانی اردیبهشت ماه تعداد رزروها رو به فزونی گذاشته است. این موضوع نشان می دهد مردم در حال برنامه ریزی برای سفرهای تابستانی هستند. این مسئله ضرورت حساسیت در انتخاب اماکن اقامتی و رعایت مسائل بهداشتی را بیش از پیش آشکار می کند.
با همه ضررها و خسارت هایی که کرونا در همه زمینه ها وارد آورد، باعث شد توجه به رعایت مسائل بهداشتی چه به صورت فردی و چه در سطح اجتماعی به عنوان عامل پیشگیرانه در درجه اول و بعد عامل بازدارنده بیشتر شود. تامین سلامت عمومی گردشگران برای دولت ها وظیفه ای مهم می باشد و حق هر گردشگری است که در سفر به هر نقطه ای از ایران مطمئن از تامین سلامت خود هم از سوی دولت و هم از سوی میزبانان باشد.
رعایت بهداشت عمومی از عوامل مهمی می باشد که در صورت کوتاهی منجر به کاهش تعداد گردشگران خواهد شد. بنابراین شیوع ویروس کرونا مانند زنگ هشداری بود تا دولتمردان در هر کشور و نیز فعالان حوزه گردشگری به رعایت بهداشت در سطح عمومی به عنوان عاملی مهم در رشد این صنعت و به طبع رشد اقتصادی جامعه نگاه کنند.
بنابراین، بعد از اتفاقاتی که با شیوع بحران کرونا جهان شاهد آن بود در صنعت گردشگری ایران دوران جدیدی آغاز خواهد شد تا رعایت سلامت و بهداشت عمومی به عنوان یک الزام و مطابق با شاخص های استاندارد در دستور کار فعالان حوزه گردشگری و هتلداری در همه زمینه ها همچون تفریح، خوراک، حمل و نقل و اقامت قرار بگیرد.
با توجه به خانه نشینی اجباری و مشکلات روحی و استرسی که به دنبال آن بوجود آمد باز مردم به سفر برای تجدید روحیه و یافتن آرامش صنعت گردشگری در صورتی می تواند توان از دست رفته خود را بازیابد که در همه زمینه ها اعتماد گردشگران و مسافران را جلب کند. بدیهی است اماکن اقامتی و تفریحی و نیز تفرجگاه هایی که در اراده خدمات به مسافران بصورت سختگیرانه تر و جدی تر رعایت مسائل بهداشتی را مدنظر قرار می دهند در جلب اعتماد گردشگران و مسافران از رقیبان خود پیشی خواهند گرفت.

 

سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟؟

مسافران در انتخاب رستوران، غذاخوری ها، کافه ها با حساسیت بیشتری تصمیم خواهند گرفت.
در اماکن تفریحی همچون شهربازی، تفرجگاه ها و محیط های سر بسته دیگر نظیر کنسرت ها، سینما و پارک ها با احتیاط و با رعایت فاصله حضور خواهند یافت.
برگزاری تورهای گروهی و سفرهای طولانی مدت به ندرت انجام خواهد شد.
حضور در استخرها و پارک های آبی و جاذبه هایی همچون دریاچه ها کمتر و نیز با حساسیت بیشتری خواهد بود.

۱- مردم به سفرهای فردی رو خواهند آورد

در دوران پساکرونا مردم به سفرهای فردی بیشتر تمایل نشان خواهند داد. در سفرهای جمعی و به خصوص تورهای گردشگری، تعداد افرادی که همزمان باهم سفر می کنند بیشتر است و بالطبع در این شرایط احتمال انتقال بیماری بالاتر می رود.
به طورکلی ممانعت از سفر کردن، امکانپذیر نیست. زندگی شهری و فشارهای روحی و کاری خواه یا ناخواه مردم را به طبیعت و جاده ها می کشاند، به خصوص که تابستان در راه هست و برخی از مشاغل تعطیلی های طولانی مدت دارند. ضمن اینکه طبیعت تابستانی و تفریحات آن وسوسه کننده به نظرمی رسد. بنابراین مردم ترجیح می دهند به تنهایی و یا با تعداد نفرات کمتری سفر کنند.

 

۲- سفرهای خانوادگی بیشتر خواهد شد

سفر

اعضای خانواده در جمع خود مصونیت بیشتری دارند و به نظر می رسد که به دلیل روابط عاطفی و احساس مسولیت پذیری بالایی که در قبال همدیگر دارند، موارد بهداشتی و ایمنی را بیشتر رعایت می کنند تا به عزیزانشان آسیبی نرسد. در عین حال اعضای خانواده از وضعیت سلامتی یکدیگر اطلاع دارند و در صورت مشاهده موارد مشکوک و علایم بیماری، سریعتر به فکر رعایت فاصله گذاری ها و درمان خواهند افتاد. به همین علت سفرهای خانوادگی رونق بیشتری نسبت به تورهای گردشگری و سفرهای دوستانه دسته جمعی خواهد گرفت.

۳- تعداد سفرها با خودرو شخصی بیشتر خواهد شد

در حالیکه این ویروس مرموز و ناشناخته در سطح دنیا و در مکان های عمومی نظیر مترو، قطار، هواپیما، اتوبوس و… پخش شده است، مردم به ناچار به خودرو های شخصی روی خواهند آورد. این موضوع به نوبه خود مسئله ساز است چون خودروهای شخصی ضمن بالا بردن ترافیک بین جاده ای و داخل شهری، آلودگی هوا را چند برابر می کنند.
ولی طبق شواهد موجود، مردم در خودرو خود احساس امنیت بیشتری دارند. آنها به راحتی می توانند اتومبیل خود را ضدعفونی و از ورود افراد غریبه به داخل آن جلوگیری کنند. کنترل فضای داخلی خودرو شخصی آسان تر است تا آلودگی های ویروسی به حداقل برسد.

۴- مردم تمایل بیشتری برای استفاده از اقامتگاه های مردمی خواهند داشت

یکی از مزیت هایی که اقامتگاه های روزانه مردمی نسبت به هتل ها دارند، فضای بزرگتر است.
شما در این نوع از اسکان، تمام فضای خانه را در اختیار خواهید داشت و احتمال انتقال بیماری در فضاهای بزرگتر، بسیار کمتر از اتاق های چند متری می باشد. چراکه هر چه فضا کوچکتر باشد، احتمال تماس ویروس های معلق در هوا و سطوح با پوست و دست انسان بالا می رود.
مشکلی که مردم در دوران کرونا و پس از آن با آن مواجه هستند، مسئله خورد و خوراک هست. تعداد مراجعین به رستوران های بین راهی بسیار کم شده، چراکه در برخی از این رستوران ها نظافت و اصول بهداشتی به درستی رعایت نمی شود و در این شرایط حساس که نظافت و ضدعفونی بودن فضاها، جزو دغدغه های اصلی ماست، مردم ریسک حضور در این مکان ها را به جان نمیخرند و غذای خانگی را ترجیح می دهند.
در اقامتگاه های مردمی، مسافرین به آشپزخانه همراه با تجهیزات دسترسی دارند. در آشپزخانه های شخصی، بهداشت بیشتر رعایت می شود و انتخاب مواد اولیه، ظرف و ظروف و… توسط خود مسافرین و با اطمینان بالایی خواهد بود.

سخن پایانی

کرونا

در دورانی به سر می بریم که شرایط زندگی و سفر پیچیده تر از قبل شده است، اما زندگی کماکان جریان دارد. گزارش ها نشان می دهد مدارس و دانشگاه های ایران در ماه های آینده بازگشایی خواهند شد و هم اکنون بیشتر مشاغل نیز کمافی السابق به فعالیت خود ادامه می دهند. انسان موجودی اجتماعی هست و قرنطینه در طولانی مدت باعث بیماری های روحی و روانی متعددی می شود، بنابراین حتی اگرمردم در قرنطینه طولانی مدت از کرونا در امان باشند، بیماری های روحی گریبانگیر آنها خواهد بود. بنابراین باید با تدبیر دولت و همکاری مردم و مشاغل مختلف بین زندگی اجتماعی و زندگی ایزوله ای مردم، تعادل برقرار کرد تا شاهد بازگشت شادابی و کم شدن فشارهای روانی در میان مردم باشیم.
بازگشایی مدارس و مشاغل به صورت پلکانی و مرحله به مرحله، ایده خوبی است که در حال اجراست. اما تغییر بزرگی در زندگی نوع بشر رخ داده و ازین پس در تمامی فعالیت های اجتماعی و سفرها، رعایت نظافت، موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی مناسب، ضروری به نظر می رسد تا سریعتر شاهد رسیدن روزهایی باشیم که سرو کله کرونا، این ویروس سمج، هنوز پیدا نشده بود.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟" ارسال شده.
  1. محسن‌ نیمایی گفت:

    عاالی بود
    پس بعد از کرونا همچینم بد‌نمیشه 😍✌🏻😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *